2015. 02. 20.

Karcsú keret

Valamivel több, mint ötvenmillió eurót kap a BVG a berlini városvezetéstől. Ez az összeget hét új metrószerelvény beszerzésére fordíthatják, ám ez az összeg csak csepp a tengerben. Ráadásul oda, ahova igazán kellene új metrószerelvény, még csak terv és szerződés sincs.



A város pénzügyi szenátora, azaz pénzügyminisztere összesen 58 millió euró fejlesztésre fordítható plusztámogatás kifizetéséről döntött a BVG számára. Ez az összeg a BVG szerint hét metrószerelvény beszerzésére elegendő, ám a probléma az, hogy egyelőre egyetlen új jármű sem áll „kulcsrakészen” a gyártóknál, azokat meg kell rendelni, ki kell fejleszteni és csak utána mehetnek forgalomba. Ám a BVG-nek gyorsan kell intézkednie, hogy a városvezetés által óhajtott többletteljesítményhez legyen elegendő járműve. A Der Tagesspiegel információi szerint az is felvetődött, hogy más városok számára épülő metrószerelvények megfelelő átalakításával lehetséges-e a berlini igényeknek megfelelő járműveket beszerezni? Tudni kell ugyanis, hogy a kisprofilú vonalakon 2,30-2,40 méter; a nagyprofilúakon pedig 2,65 méter széles kocsik közlekedhetnek.

A nagyprofilú vonalakra legutóbb a H sorozatú vonatok érkeztek. A képen egy ilyen vonat várja az indulást Rathaus Steglitzben, az U9-es vonal végállomásán

Ráadásul elsősorban a nagyprofilú vonalakra kellene valamilyen járművet beszerezni, mert amellett, hogy ide legutóbb a negyven H sorozatú szerelvényt vásárolták (a legutolsó vonat 2002-ben állt forgalomba), a régi járművek közül többnek a főjavítása esedékes és emiatt kiesnek a napi forgalomból hosszabb időre. A H sorozatú vonatok beszerzésének folytatása már csak azért sem lehetséges, mert a gyártó Bombardierrel nem áll fenn a szerződés, illetve új beszerzésnek meglehetősen elavult műszaki berendezésekkel rendelkezik már ez a típus is.

A régebbi nagyprofilú ikerkocsik közül többnek időszerű a főjavítása, emiatt is kiesnek a forgalomból. Az U6-os vonalon pedig emiatt nem ritkák a hat helyett négy kocsis vonatok. A képen a kettévágott U6-os vonal északi felén közlekedő rövid szerelvény érkezett 2012-ben a friedrichstraßei ideiglenes végállomásra

A kocsihiány most már odáig fajulónak látszik, hogy az U6-os vonalon (Alt-Tegel és Alt-Mariendorf között) a mostani napi forgalmat is veszélyezteti a kocsihiány és a vonatok rövidebbek – hat helyett négy kocsisak – vagy egyes menetek teljesen elmaradnak. Ráadásul pont ez a vonal az, ahol most sokkal többen utaznak a megszokottnál, hiszen az észak-déli S-Bahn-alagút felújítása miatt sok utas ezt a viszonylag párhuzamos közlekedési lehetőséget választja a német fővárosban.

A kisprofilú vonalakra megvan már az új jármű, ám az IK-kból sorozat csak 2017-re lehet
(fotók: Halász Péter)

A szenátus támogatása egyelőre is úgy néz ki, hogy a kisprofilú hálózat járműveire megy majd el: itt az első IK sorozatú Stadler-metró már elkészült és a próbaköreit futja. Az opciós szerelvények egy részének lehívása lehetséges, ám a BVG ezt csak az egy éves próbaüzem után szeretné megtenni, hogy adott esetben megfelelően módosított járművek kaphassanak, így a kisprofilú vonalakon legkorábban 2017-ben bővülhet érdemben a járműpark. A nagyprofilú hálózaton pedig még ennél is később jöhetnek a még csak papíron sem létező új szerelvények.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.