2015. 03. 11.

Az MVG tervez: új metrók, új villamosok a bajor fővárosnak

Az országban a legjobb a tömegközlekedése a felmérések szerint a bajor fővárosnak és a müncheniek tovább fejlesztik a közlekedést. Szükség is van rá, hiszen a számítások szerint évente mintegy 30 ezerrel emelkedik a városlakók létszáma. De hogyan követi ezt le a közlekedési társaság?



Egyre többet fordítanak a müncheniek a tömegközlekedésre és annak fejlesztésére és egyre többen utaznak a járatokkal – nem véletlenül választották Németország legjobbjának a bajor főváros közösségi közlekedési rendszerét. A városi járatokat üzemeltető Münchner Verkehrsgesselschaft, az MVG a 2014-es évre nézvést rekordmértékű utasszámokról számolt be a közelmúltban: 555 millióan választották az MVG járatait, ez az előző, 2013-as évhez képest két százalékos emelkedést jelent. Viszont a jelentősen növekvő utasszámok fejlesztési igényeket is jeleznek. Herbert König, az MVG vezetője fontosnak tartja a fejlesztést, hiszen ezzel nem csak a zsúfoltságot csökkenthetik, hanem jobban felkészül a közlekedés rendszere a további utasszám-emelkedésre. Szerinte az S-Bahn mellett a metróhálózat az, amelyik minden nap gyakorlatilag csúcsra van járatva és ezek bővítése a legnehezebb. Ennek ellenére azért ezt-azt terveznek az idei esztendőben is a metróvonalakon is.
Még 2010-ben rendelte meg a Siemenstől a C2-es sorozatú metrókocsikat az MVG, amelyekből az első vonatoknak eredetileg 2013 decemberében forgalomba kellett volna állniuk. Ere azonban még nem került sor, különféle akadályok adódtak a hatósági engedélyeztetések során. Amint azonban a vonatok forgalomba állhatnak, bevezetik a régen ígért két perces ütemet a Hauptbahnhof és a Kolumbusplatz közötti metrószakaszon, amely az egyik legforgalmasabb rész a müncheni metróhálózaton. Sőt, a 2010-es megállapodás további 46 vonat opciós rendelését is magában foglalja és ezeket le is kívánja hívni az MVG.

Az egyik C2-es vonat a 2014-es InnoTranson. Utasforgalomban még nem járnak, de a 46 további szerelvény opciót lehívná az MVG
(fotó: Halász Péter)

A régebbi vonatok és az állomások esetén elsősorban a biztonsági rendszereket fejleszti: várhatóan 2017-ben indul a sorozatszerű átalakítás a meglévő járművek esetében, amely magában foglalja egy új, vízködös oltórendszer telepítését is a metrókocsikba – a C2-es metrók ilyennel már rendelkeznek.
A felszíni közlekedést is fejlesztik a közeljövőben. A tervek szerint még a nyári szünet előtt sor kerülhet egy újabb villamosrendelésre: hogy a Stadler és a Siemens után kitől rendel közúti vasúti járműveket az MVG, az még nem ismert. Az viszont biztos, hogy 18 darab, egyenként 48 méter hosszú szerelvényt rendelnének – a korábban rendelt 37 méteres kocsiknál jóval hosszabb és nagyobb befogadóképességűek az új járművek: a 37 méteresbe 220; a 48 méteres járművekbe 270 utas fér be. Ne felejtsük el azt sem, hogy egy korábbi tenderkiírás szerint négy 34 méteres és kilenc 48 méteres villamoskocsit rendelnének a müncheniek. A mostani tizennyolc darabos rendelés várhatóan ennek a folytatása lesz. A járműbeszerzéseknek köszönhetően eltűnhetnek a menetrend szerinti forgalomból a kényszerűségből üzemeltetett, azonban a közlekedésbarátok körében népszerű P sorozatú szerelvények.

A Siemens Avenio után újabb villamostípus bukkanthat fel Münchenben a tendereknek köszönhetően
(fotó: SWM/MVG)

A villamoshálózat is megújul. májustól decemberig az Ostfriedhof térségében újulnak meg a villamosvágányok. Ez egy nagyon összetett feladat – fogalmazott König a Süddeutsche Zeitung számára adott interjújában. Itt ugyanis három nagyon forgalmas villamosvonal, a 15-ös, a 17-es és a 25-ös találkozik és ezeket hetekig buszokkal kell majd pótolni a munkavégzés egyes fázisaiban.

Az Ostfriedhof forgalmas csomópontjában három villamosvonalat is kell pótolni, ami komoly feladat elé állítja az MVG-t
(fotó: Halász Péter)

De nem csak az Ostfriedhofnál, hanem a Sendlinger Tor térségében is változások lesznek. A tér alatt lévő, túlterhelt metróállomások kapacitását igyekeznek bővíteni, de ez nagyon nehéz feladat a rengeteg átszálló mellett. A tervek szerint úgy próbálnak enyhíteni a helyzeten, hogy új felszíni kijáratokat építenek majd 2016-ban – emiatt pedig már idén neki kell fogni a közműkiváltásoknak, ami szintén korlátozásokkal jár majd. A teljes bővítés várhatóan 2021-2022 körül készülhet majd el.
Nagyjából három és fél éve tart a Marienplatz alatti aluljáró-komplexum felújítása. A tervek szerint idén, várhatóan október végén szűnhetnek meg a korlátozások a forgalmas belvárosi állomáson – itt több metróvonal és az S-Bahn-Stammstrecke találkozik – és megnyitják az új aluljárórészeket is a gyalogosforgalom előtt.
A buszközlekedésben is új utakat keres az MVG: a pótkocsis autóbuszok bevetése után villamos hajtású járművekkel kísérleteznek a müncheniek. A meglehetősen rizikós vállalkozásnak számító, tisztán elektromos üzemű autóbuszok beszerzése izgalmas téma König szerint. A számos ajánlattevő járműveit a gyakorlatban is kipróbálja az MVG, így sor került már kínai buszok tesztjére, de a fejlesztési igény új partnerségeket is hoz: úgy tűnik, villanybuszok területén a Siemens és a Volvo fog össze – a Bombardier pedig a Solarissal karöltve tervezi a villanybuszokat. Az MVG-nél a közeljövőben nem csak néhány hetes próbaüzemre jelenhetnek meg a villanybuszok, hanem egy több évig tartó tartós próbaüzem keretében is szeretnének meggyőződni a járművek hatékonyságáról, ezért két járművet vásárol majd a közlekedési társaság.

Az MVG a néhány hetes próbaüzemek mellett hosszabb távú, több éves teszten próbálnák ki a villanybuszokat, így a közeljövőben két elektromos hajtású kocsit vásárol majd a társaság
(fotó: SWM/MVG)

Ugyancsak fontos fejlesztés és elsősorban az utasok számára jelent előnyt és kényelmet, hogy a metróalagutakban bővítik a mobilhálózat kapacitását. A már most is csúcsra járatott rendszert az MVG a mobilszolgáltatókkal közösen tervezi bővíteni és a legkorszerűbb adatátviteli szolgáltatásokat kínálják majd a föld alatt: a jelenlegi kapacitásnál mintegy 50%-kal több sávszélességgel gazdálkodhatnak majd a metróban az adatkapcsolatot használó utasok. A teljes (föld alatti) metróhálózaton várhatóan 2016-ra fejeződik be az LTE-szolgáltatást is kínáló rendszerek telepítése. A szélessávú mobilszolgáltatással az MVG is jól járhat, hiszen már most több mint egymillió jegyet adtak el csak a mobilalkalmazásukon keresztül és ezt a részesedést szeretnék tovább növelni.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.