2021. 04. 16.

Hétvégi gyors – 2021. április 10-16.

Autómentes híd épül Brüsszelben. Hosszabbít a DSB. Hivatalosan is épül az új vasútvonal Berlinben és hivatalosan is elkészült Halle (Saale) felújítása. A tervezettnél előbb állhatnak forgalomba az új berlini gyorsvasúti motorvonatok. Díjat nyert Moszkva metrója. Svédországot is beveszi a Flixtrain. Motorvonatokat gyárthat a CAF Párizsnak és Svédországnak.


Nyolc percért új vaspálya épül


Blankenfelde-Mahlow, Teltow-Fläming | Brandenburg, Németország – Elkezdődött az új berlini repülőteret és a várost összekötő vasútvonal építése. A szimbolikus első kapavágás helyett első cölöpverés történt inkább a Berlintől délre eső Blankenfelde-Mahlow területére eső építkezésen még április 13-án. A tervek szerint a Dresdner Bahn megépítésével, azaz a mai S2-es S-Bahn-viszonylat déli szakasza melletti nagyvasúti pálya (vissza)építése nyomán, a mai 28-ról mindösszesen 20 percre csökken az eljutási idő a főpályaudvar és a Willy Brandt repülőtér között. Az új szakasz üzembe helyezésével pedig csökkenthető a jelenleg is már üzemelő Anhalter Bahn és a Berliner Außenring Genshagener Heide–Glasower Damm szakaszán a vasúti pálya terhelése. A Dresdner Bahn építkezése hosszú lakossági egyeztetések után indulhatott meg, mivel a II. Világháború után felhagyott vasúti pálya újjáépítése számos helybeli szerint komoly környezeti zajterhelést okoz, illetve számos telket kellett a vasúti pálya számára kisajátítani.


Növekszik és zöldül a flotta


Stockholm | Svédország – 20 elektromos és 8 bimodális motorvonatot vásárol 2023 végi szállítással a lízingeléssel foglalkozó svéd AB Transitio. A CAF Civity Nordic motorvonatok -40 és +40 °C közötti időjárásra készülnek, elektromos módban 200 km/h, dízel módban 160 km/h maximális sebességgel. Természetesen biodízel hajtja majd a kisebb környezetkárosítás jegyében. A tisztán elektromos darabok négyrészesek lesznek 76 méteres hosszal és 160 ülőhellyel, a biodízelesek pedig az egyik középső modul helyén a géptérrel 67 méteresek 140 ülőhellyel. Elmaradhatatlan a WIFI, a konnektor, dedikált kerekesszékes hely, egy normál és egy akadálymentes mellékhelyiség az utasok kényelme érdekében. Bevetési területük Jönköping, Kalmar, Kronoberg és Blekinge régiókban lesznek.

A mélybordó színnel a népszerű tőzegáfonyára kívánnak utalni
(grafika: CAF)


Elkészült a hallei csomópont


Halle (Saale) | Sachsen-Anhalt, Németország – Hat és fél év után hivatalosan is befejezték Halle (Saale) pályaudvarának átépítését – adta hírül a Deutsche Bahn AG. A projektet formálisan 2021. március 31-ével zárták le. A hat és fél év során a forgalom fenntartása mellett a forgalmas csomópont területén mintegy 50 kilométernyi vágányt és kétszáz kitérőt cseréltek ki, valamint új elektronikus biztosítóberendezést telepítettek. A vonatok a korábbiakhoz képest négyszer gyorsabban közlekedhetnek a csomóponton, ami az áteresztőképességet jelentős mértékben növeli. A személypályaudvar mellett megújult a rendezőpályaudvar is, valamint a csatlakozó pályaszakaszokat is rendbe tették a szakemberek. A következő évekre is maradt azért feladat: a Kassel és Halle közötti vasútvonalnak a város déli részén átvezető szakaszát is felújítják, itt akár 120 km/h-val is közlekedhetnek majd a tehervonatok a jövőben. A hallei csomópont felújítása 800 millió euróba került a DB AG-nek.

A Warnemünde és Lipcse között közlekedő IC 2239-es számú vonat a már megújult peronok mellé érkezett Halle (Saale) pályaudvarán 2019. szeptember 7-én kora este
(fotó: Halász Péter)


Nyúlik a Talgo


Koppenhága | Dánia – Úgy tűnik, hogy a héten rászakadt a Danmarks Nationalbank aranytartaléka a DSB-re, mert az eheti Alstom-szerződés után az egy éve megrendelt Talgo-szerelvényeket érintő kontraktusba is további koronákat dobnak. A korábban 442 ülőhellyel tervezett 8 egységvonatot néhány újabb betétkocsival 492 ülőhelyesre kívánják bővíteni, miközben továbbra is fenntartják az opciós jogot további teljes egységek vagy kocsik rendelésére. A döntést Flemming Jensen, a DSB vezérigazgatója a vasúti utazások számának egy éve megfigyelhető növekedésével indokolta. A várakozások szerint 2023-tól utazhatunk majd Koppenhága és Hamburg között az új szerelvényekkel.

Növelni kell a férőhelyeket a vasúton a növekvő utasszámok miatt
(grafika: Talgo)


Autómentes híd épül


Brüsszel [Région de Bruxelles-Capitale/Brussels Hoofdstedelijk Gewest] | Belgium [Belgique/België] – Ezen a hétvégén kerül helyére a Suzan Daniel-híd [Pont Suzan Daniel/Suzan Danielbrug] 60 méteres nyílású felszerkezete, amit tavaly szeptemberben kezdtek építeni a Quai des Matériaux/Materialenkaai mellett. Minden ilyen munkánál a biztonság az első, ezért már tegnap lezárták a rakpartokat és egészen a vasárnapi teljes rögzítésig fennmarad ez az állapot. A Bruxelles/Brussel és Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jan-Molenbeek közötti hídszerkezet lesz a város első olyan kapcsolata, amelyiken eleve nem számolnak közúti forgalommal, csak a gyalogosok, kerékpárosok és majd a Gare du Nord/Noordstation melletti irodanegyedet kiszolgáló villamossal utazók vehetik igénybe. A szerkezet hosszában kettéosztott szerkezetből 7 méternyi szélesség a közösségi közlekedésé, 6 méternyi pedig a deszkával borított gyalogos-kerékpáros közlekedésé lesz. A Rue Picard/Picardstraat és a Boulevard Simon Bolivar/Simon Bolivarlaan közé épülő hídszerkezet a lakosság töntése alapján az 1918-ban Suzanne De Pues néven született hölgy, az első LMBTQ-mozgalom, a Centre culturel de Belgique/Cultuurcentrum België (CCB) alapítójának nevét viseli majd. A felszerkezet bemelése egy webkamerán keresztül is követhető, ami 30 percenként frissíti a képet.

A látványterven a belvárosi hídfő felől látjuk a kész hidat, a háttérben a híres Atomium is felismerhető
(grafika: Zooo/Beliris)


Előbb jöhetnek a széria-motorvonatok


Berlin, Brandenburg | Németország – A tervezettnél előbb, már 2022 nyarán forgalomba állhatnak az új S-Bahn-szerelvények Berlinben. Egészen pontosan arról van szó, hogy a tervek szerint 2022 őszén jelentek volna meg a 483-as és 484-es sorozatú új motorvonatok az S46-os viszonylaton, ám a Siemens és a Stadler konzorciuma által gyártott szerelvények előbb szolgálatba állhatnak a Königs Wusterhausen és a Westend állomások között, részben a déli Ringbahnon közlekedő járaton. A berlini S-Bahn főnöke, Peter Buchner a Der Tagesspiegelnek nyilatkozva azt mondta: tárgyalnak a VBB-vel, a megrendelőket is képviselő közlekedési szövetésggel, hogy minél előbb az utasok rendelkezésére álljanak az új vonatok, amelyek magas színvonalú szolgáltatást kínálnak majd. A jelenlegi állás szerint a viszonylaton az NDK-ban épített 485-ösök közlekednek, ezeket váltják majd az új motorvonatok, amelyek próbaüzem keretében már most is közlekednek az S47-es vonalon Spindlersfeld és a Hermannstraße között.


Piros ponttal jutalmazták


Moszkva [Москва] | Oroszország [Россия] – Kategróiája legjobbja lett a 81-775/776/777 sorozatba tartozó Москва-2020 [Moszkva-2020] metrószerelvény. A zsűri az innovatív és merész dizájn mellett az 1,6 méteresre növelt ajtónyílásokat, a komfortos belteret és a digitalizációs lépéseket – ilyenek az interaktív utastájékoztató elemek, a rengeteg USB-port és a kihasználtságot mutató kijelzők – is figyelembe vette az értékelésnél. Евгений Маслов [Jevgenyij Maszlov], a TMH vezető tervezője örömmel állapította meg, hogy a díj a cégcsoport nemzetközi csapatának győzelmét mutatja és nem csak egy terv, hanem fizikai valóságban létező jármű a díjazott. Dr. Peter Zec, a Red Dot alapítója szerint a díjazottak egyedi ötletekkel rendelkeznek, terveik és termékeik tökéletesen tudják kombinálni a formát és a funkciót, illetve a jövőbe engednek bepillantást.


Jöhet az MI 20


Párizs | Franciaország – Még 2018 nyarán hirdetett pályázatot az RATP és az SNCF által közösen üzemeltetett párizsi RER B vonalcsoportra MI 20 (matériel interconnecté commandé en 2020, [2020-ban beszerzett összekötő jármű]) néven a finanszírozást is intéző Île-de-France Mobilités (IdFM), amire az Alstom és a CAF-Bombardier konzorcium jelentkezett. Utóbbi lett a hivatalos nyertes tavaly december elején, majd az Alstom bíróságon támadta meg a döntést irreálisnak tartott ajánlat miatt. Ez egészen idén január 29-ig egy egészen fura állapotot eredményezett, hiszen már februárban lehetett tudni az Alstom és a Bombardier egyesüléséről, tehát más pályázó hiányában mindenképpen az Alstomnál landolt volna a megrendelés teljesítése. Ennek ellenére egészen 2021. január 29-ig (véletlenül egybeesik a Bombardier felvásárlásának hivatalos dátumával...) kellett várni az Alstom beadványának visszavonására, ezzel elhárult az utolsó akadály is a szerződés megkötéséhez. Április 14-én ki is hirdette minden fél, hogy előző nap sikerült véglegesíteni a szerződést és 2025 végére leszállítják az első darabot a 146 fixen és 34 feltételesen megrendelt, 342 ülőhelyes és 120 km/h-ra képes emeletes motorvonatból, aminek az összértéke 2,65 milliárd euró.


Jó dolog a gyártói karbantartás


Düsseldorf | Németország – A Keolis-csoporthoz tartozó eurobahn egy ideje nem a megbízhatóságáról híres NRW vaspályáin, emiatt volt már egy hangosabb összezördülése is a megrendelő VRR-rel, végül hosszas tárgyalások hatására elkerülték a bíróságot. Javítandó az esélyeiket a jövőbeli tendereken, szerződést kötöttek a meglehetősen színes FLIRT-flottájuk karbantartásának gyártói felügyelet alá helyezéséről a Teutoburger Wald (RB61, RB65, RB66, RB72 és RE78) és a Hellweg (RB50, RB59, RB69 és RB89) vonalcsoportok járművei esetében, ami 13 ötrészes FLIRT 3 karbantartását jelenti. A Stadler a németországi Herne és a hollandiai Hengelo városában található járműtelepeken tevékenykedik majd 2032-ig. Nem csak a rendelkezésre állást, de a dolgozók számát is növeli majd a lépés, hiszen 9 újabb munkahely jön létre.

Oliver Glaser a Stadler és Volker Keller az eurobahn nevében írták alá a szerződést
(fotó: Stadler)


SORstalanság


Ústí nad Labem | Csehrszág – Megvétózta a monopólium-ellenes bizottság a SOR pályázatát, melyet Ústí nad Labem helyi közösségi közlekedéséi cégének (Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s.) felhívására nyújtott be a Libchavy-ban székelő buszgyártó cég. 33 trolibusz érkezett volna az Elba-parti városba 558 milló cseh korona értékben. A SOR és a Cegelec együttműködésében készülő trolibuszok így egyelőre nem érkeznek Ústí nad Labembe. A legfeljebb 115 fő kapacitású és 18,75 méter hosszú, valamint 12 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban megtenni képes járművekre így mindenképpen új tendert kell kiírni. A hagyományosan csak háromtengelyes trolikat üzemeltető városba nemrégiben érkeztek Škoda 27Tr-ek, már a Budapesten is ismerős 4. genercáiós Solaris karosszériával.


Flix-tåg mellan Stockholm och Göteborg


Stockholm, Göteborg | Svédország – 2021. május 6-án tervezi megkezdeni a szolgáltatást a német FlixTrain Svédországban. A jegyek már kaphatóak is, Göteborg és Stockholm között akár 125 svéd koronáért is utazhatunk a heti akár 38 vonat egyikével. A két végállomás között még Södertälje, Hallsberg, Sködve és Falköping állomásokon fognak megállni a vonatok. “Svédország az egyik legattraktívabb piac a vasúti közlekedés szemponjából” – mondta André Schwämmlein a FlexMobility vezetője. Technikailag a felépítés hasonló, mint a Flix-csoport buszos ágazata: sem a mozdony, sem a kocsik nem a FlixMobility-é. Előbbit a Hector Rail, utóbbit a Talbot Service Aachenben található központja adja majd.


Éjszakai felújítás a cseheknél


Praha [Prága] | Csehország – A koronavírus-világjárvány miatti korlátozásokat és az ezek miatti kevesebb utazási igényt kihasználva modernizálja a České dráhy több, az éjszakai forgalomban használt járművét. A program keretében mind a kilenc, az ÖBB-től használtan beszerzett Bcmz sorozatú fekvőhelyes kocsit felújítják, amelyek közül az első már a próbafutásokat végzi. Az utasok számára különösebb változást nem hoz a mostani átalakítás, leginkább csak a zárt rendszerű WC lehet feltűnő. A járművek klímaberendezéseit és energiaellátó rendszerét korszerűsíti a ČD DPOV, a.s., valamint új ajtóvezérlő rendszereket is kapnak a járművek. Újdonság lesz még a fekvőhelyes kocsikban is a fedélzeti wifi-szolgáltatás kiépítése. Az első járműveket az utasok november környékén vehetik majd igénybe.
Ugyancsak napirenden van a WLABmee sorozatú hálókocsik felújítása: a kilenc járművet a Pars Nova veszi kezelésbe és a korábbi, cseh városok sziluettjeivel díszített járművek megújult belső teret, új ágyakat, új vizesblokkokat és LED-es belső világítást kapnak majd a wifi-szolgáltatás telepítése mellett – írja a zdopravy.cz. A 137 millió koronás programot a korszerű külső utastájékoztató rendszer és az új külső ajtók teszik majd teljessé.
A ČD jelenleg 9 WLABmee, 12 WLABmz (úgynevezett „Comfort Line”) hálókocsit üzemeltet, emellett kilenc Bcmz sorozatú fekvőhelyes jármű szükséges a „békebeli” szolgáltatások fenntartásához.


😉


Groningen–Leeuwarden | Hollandia – Forgalomba álltak a 2017-ben megrendelt első Stadler WINK motorvonatok a Groningen és Leeuwarden közötti vasútvonalon. Bimodális járműként a Hollandiában használt 1,5 kV egyenáramot és a hidrogénezett növényi olajjal hajtott két V8-as Deutz dízelmotor által termelt áramot tudja hasznosítani. Ezen felül egy kisebb akucsomag is került a középső gépházba, ami a dízelüzemben gyűjti a fékezés során keletkező elektromos energiát. Mind a Friesland tartományi megrendelő, mind az üzemeltető Arriva elkötelezett a teljesen kibocsátásmentes közlekedés iránt, így a CO2-kibocsátás most elért 90 %-os csökkentését a jövőben a motorok akkumulátorra cserélésével kívánják megoldani.

A SpoorPro vasúti magazin bemutatója az új vonatokról


Vérfrissítés Keleten


Taskent [Тошкент/Тошканд/Ташкент] | Üzbegisztán [Ўзбекистон/Өзбекстан/Узбекистан] – Az 1977 óta fennálló együttműködést elmélyítendő, újra a Metróvagongyártól [Метровагонмаш] rendelt 10 négykocsis vonatot a Taskenti Metró [Тошкент метрополитени/Ташкентский метрополитен] a 81-765.5/766.5/767.5 szériából. A vonatok két vezetőállásos, egy motoros és egy motorizálatlan betétkocsival készülnek és teljes hosszban átjárhatóak lesznek. Legutóbb 2019-ben rendelt 5 ugyanilyen szerelvényeket az üzbég főváros, a mostaniakat pedig még idén szállítja a gyártó.

A Москва-2019 széria leszármazottja a taskenti verzió is, amiről még 2019-ben készült a kép a gyárudvaron
(fotó: Метровагонмаш)


Tovább zenélnek


Milánó | Olaszország – Újabb 20 Donizetti márkanevű motorvonatot szállíthat az Alstom a FerrovieNord megrendelésére, így már 54 Coradia Stream szállítását rendelte meg Lombardia vasúti szolgáltatója. A megállapodás szerint Savigliano lesz az összeszerelés és átadás helye, ahova az Alstom Sesto San Giovanniban lévő üzeme szállítja az elektronikát és Bologna felel a fedélzeti biztosító berendezésekért. Az egyszintes, 160 km/h végsebességű motorvonatokért 125 millió eurót kell fizetni és 2023 közepétől állnak majd forgalomba.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.