2023. 02. 25.

KISSvonatozás – különvonattal ünnepel a MÁV-START

Hivatalosan is lezárult a MÁV-START nagykapacítású motorvonatainak beszerzése, melyet mi is folyamatosan nyomon követtünk oldalunkon. A tenderkiírás, az eredményhirdetés, a gyártás, a bemutató, a KISS-simogatók és a forgalomba állítás különböző fázisai után elérkezett a hivatalos záróünnepség napja, hiszen immár mindegyik egység megszerezte az összes engedélyét.



Kicsivel több, mint öt éve indult el az a folyamat, aminek során a MÁV-START szakított a korábbi nézeteivel és az elővárosban folyamatosan növekvő utasszámok és a felújítások során is rövidre szabott peronok eredőjeként emeletes motorvonatokat kívánt beszerezni. A hangos kisebbség természetesen mind szakmai, mind nem annyira szakmai oldalról megjelent, ennek legemlékezetesebb pontja a Déli pályaudvar előtti alagút problémája volt. Ebben a kérdésben mi is próbáltunk homálytizedelni, mivel korábban járt már ott emeletes vonat. A Nyugati pályaudvar pedig már 30 éve is látott emeletes ingavonatot.

Az időutazás után nézzük a közelmúlt és a jelen történéseit: a 40 hatkocsis egységre vonatkozó keretszerződésből első körben 11, majd 8 opciós, végül a fennmaradó 21 darabot is lehívva kimerült a szerződés. A szállításra 2022 decembere volt a határidő, ezt már októberben teljesítette a gyártó. Az utasok még manapság is előszeretettel keresik a MÁV-START legnagyobb kapacitású járművét, hiszen a kezdeti váci irány teljes és ceglédi irány részleges feltöltése után nagyon gyorsan a zsúfoltságcsökkentés eszköze lett Esztergom és Győr felé, de a nyári szezonban már állandó vendég a Balaton déli partja felé is. Erre az érdeklődésre alapozva hirdették meg február 14-én a különvonatként közlekedő tripla KISS-t, hiszen eddig még európai normál nyomtávú hálózaton nem közlekedett ilyen hosszú szerelvény ennyi utassal.


A helyek alig egy hét alatt elfogytak, a Nyugatiban pedig már a rendezvény előtti napon elkezdték kiépíteni a lezárásokat a nagy naphoz. A MÁV-csoporttól származó információk szerint voltak utasok, akik már 6 óra után megérkeztek, hogy a különlegesen hosszú szerelvény érkezését láthassák. Az összesen 467,7 méter hosszú összeállítás valóban nem mindennapi, hiszen korábban csak dupla egységként közlekedtették a típust Jégmadár expressz néven, illetve régebben napi szinten volt a Nyugatiból esti és a Keletiből reggeli dupla Szolnok felé, aminek csak a fele volt megnyitva utazásra.

Az utasokat kék-fehér lufikapu fogadta, mögötte pedig a különleges kijelzőképet kapott szerelvény

A beszállítást hostessek segítették, a már többször látott KISS feliratú mellény most is újabb formában volt jelen

Az asztalon KISS feliratos tornazsákok és az Utasellátó által összeállított reggeli volt az ajándék

Szob felé a 815 026 számú egység állt, ennek a szélvédőjén át a Ferdinánd-híd és a tárolóvágányokon pihenő többi KISS-egység látszik

Az I. torony előtt volt bőven a szerelvény eleje, az üzemszerűen leghosszabb pénteki IC 606 Nyírség sem lóg ki idáig.

A vonat mellett gyermekvasutasok is várakoztak egy csoportban

A cégvezetőket figyelik a már helyüket elfoglalt utasok

Ahogy az ilyen eseményeken megszokott, a MÁV-csoport szóvivője, Biber Anett konferált

dr. Pafféri Zoltán, mint a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója felsorolta az elmúlt évek fontosabb beruházásait, közte a felújítás alatt álló Nyugati pályaudvart, a Keletiben hamarosan megnyíló Utascentrumot, a 123 FLIRT és 40 KISS motorvonat beszerzését, de utalt a hamarosan bevezetésre kerülő vármegye és országbérletre is. Érdekes adatként említette, hogy a flotta már 8,8 millió kilométert teljesített utasforgalomban.

Dr. Mosóczi László január végén tért vissza a MÁV-START vezérigazgatói posztjára, beszédében jelentő mérföldkőnek nevezte a 40. egység forgalomba állítását, a megvásárlásukhoz EU-s és kormányzati támogatást kapott a szolgáltató. Visszautalt a balatoni forgalomra, ahol 53 ezer utast vittek ilyen járművel pihenni. A korszerű motorvonatok nem csak a szolgáltatási színvonalat, hanem a menetrendszerűséget is növelték, az elővárosi feladatok mellett pedig távolsági fordákat is visznek Hegyeshalom és Nyíregyháza felé. A 160 km/h végsebességet egyelőre nem igazán használják ki, de tervben van a pályák alkalmassá tétele.

Dr. Homolya Róbert ezúttal a Stadler Trains Magyarország Kft. képviseletében volt jelen. Az utasforgalmi próbaüzem megkezdésétől számítva majdnem pontosan 3 év telt el, de a gyártó határidőre és késedelem nélkül szállított az időközben felmerült nehézségek ellenére is. A hazai hozzáadott értékről elmondta, hogy a forgóvázak gyártása és a betétkocsik végszerelése mellett az utastájékoztató rendszer és a fékrendszer is itthon épült. Az eddig legyártott mintegy 600 szerelvényból látható mennyiséget jelent a magyar széria, ehhez kapcsolódóan említette a szolnoki üzem bővítését, ahol a jövőben akár KISS-ek gyártása is lehetővé válhat. Külön köszönetet mondott a minisztériumoknak, hogy forrást allokáltak a vásárláshoz, a MÁV-START dolgozóinak, hogy a beüzemelés során hatalmas segítséget nyújtottak és a hivatalos engedélyek megszerzésében minden szerepet vállalónak.

Igazi káderforgó szemtanúi lehettünk: mindenki volt már minden oldalon

A protokolláris rész után bejártuk az addigra már jószerével egy normál hétköznapi utasterhelést felmutató szerelvényt, amiben 1200-an utazhattak Szobig és vissza 13222 és 13225 vonatszámok alatt. A három egységet a peronon elhelyezett sárga, fehér és kék zászlók jelölték, a helyszíni regisztráció során kiosztott karszalagok is ilyen színűek voltak.

A kerekesszékes helyeken a legkisebbek számára alakítottak ki játszósarkot


Középen és fent is jó házzal indult a KISSvonatozás szerelvénye

Ócska szóviccel élve KISS-KISS


A hármas csatolt motorvonat Rákosrendezőn bukdácsol át a nem éppen fényes állapotú infrastruktúra „gyönyöreit” élvezve

Impozáns látvány a három KISS, kevéssé impozáns a girbe-gurba pálya és a hatvanas lassújel

A jelenleg érvényes SZVÖR szerint csak 31-re van tervezve forda, ami 77,5%-os felhasználásként alacsonynak tűnik, de a jövőben talán sikerül a FLIRT-ök által már bizonyított 95%-os rendelkezésre állást is megugrani.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.