
Szinte derült égből jött villámcsapásként hatna a KVB legújabb szerződéskötése, de a folyamat valójában közel négy évig tartott. Még 2021 őszén adhattunk hírt róla, hogy az új generációs alacsonypadlós típus mellett a magaspadlós hálózatra is vennének új járműveket. Szokatlan megoldásként pedig a peronoknál is hosszabb szerelvényekre vágytak, de viszonylag moduláris felépítéssel.
A sokéves udvari szállító Bombardier legutóbbi szerencsétlenkedése és csődje felvásárlása után az Alstom rombolta porig a saját ázsióját, mivel a Citadisok – amelyek típustársait a VGF kénytelen volt kivonni – szállítására vonatkozóan mindmáig nem létezik végleges szállítási határidő. A Siemens nem tart protfólióban hasonló járművet, a német piaccal még csak éppen ismerkedő CAF esseni típusa egy éve után sem kapott még engedélyeket, így túl sok komolyan vehető gyártó már nem is maradt a kalapban.
A megoldást ezúttal az egyedi járművekre specializálódott Stadler-csoporttól érkezik, akik a bő tíz éve szállítanak Stadtbahn-kocsikat Stuttgartnak és Bochumba is szállíthattak néhány egységet. Az eredeti elvárásoknak megfelelően két 30 méter hosszú, másfél irányú, de összekapcsolva átjárható motorkocsikból és igény szerint közéjük sorozható 10 méteres betétkocsiból állnak majd a szerelvények, amelyek így 60 vagy 70 méter hosszúak lehetnek. Az utaskapacitást 470 főben adták meg a 10 ajtóval rendelkező hosszú konfigurációra, ami a csatolt K5000-es 372 fős értékét is messze túlszárnyalja. A keretszerződés 132 motor- és 34 betétkocsi gyártására vonatkozik, ebből 10 motor- és 5 betétkocsit hívtak le 2029 és 2032 közötti szállítással. Jure Mikolčić, a Stadler németországi divízióvezetője kiemelte, hogy a típust kifejezetten a kölni igényekre tervezték és a legkorszerűbb múszaki tartalmat képviseli majd. A 30 éves élettartamra tervezett típus fenntartásában aktívan részt vesz majd a gyártó az alkatrészek és támogatás útján. Kiemelendő újítás lesz az alumínium keréktárcsa, amire hagyományos acél abroncsokat híznak, ezáltal a rugózatlan tömegeken keresztül csökkentve a zaj- és rezgésterhelést.
Manapság már magától értetődik az utastér biztonsági kamerás megfigyelése, klimatizálása. A járművezetők munkáját segíti majd a kamerás visszapillantó rendszer és a radaros vészfékaszisztens. Az üzemvitelt az automata utasszámláló rendszer támogatja, ami alapján jobban tervezhetővé válnak a járműfordulók.
A részleteiben megváltozó forma és színezés ellenére továbbra is felismerhető marad a város. A grafikán egy 70 méteres szerelvény látható.
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Minden új beszerzésnek vannak veszetsei, ezúttal az 1987 és 1996 között beszerzett 2200-as és 2300-as szériájú DUEWAG, illetve a 2002-ben beszerzett 5100-as szériájú Bombardier gyártmányú kocsik kerülhetnek a fémfeldolgozóba. Ezek a vállalt üzembe állítás idejére már műszakilag régen meghaladott darabok lesznek, amelyekhez folyamatosan egyre kevesebb alkatrészt lehet vásárolni.
Mindkét járműgeneráció formaterve kortalanra sikerült, az élettartamukat viszont már megszolgálták.
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Adorján Péter