2015. 01. 14.

Inlandswagen – magyarul

Az elmúlt év utolsó szenzációja volt a MÁV-START eredményes kocsibeszerzése. Az ÖBB-től összesen 49 személykocsi és további 6 vezérlőkocsi érkezik és áll forgalomba – a tervek szerint minél előbb. Ám a hazai felhasználás előtt a honosításon is át kell esniük. Nézzük, mik a legfontosabb teendők ezügyben!


Az ÖBB-nél számtalan „lange Schlierenwagen” vagy a kevésbé ismert, ám annál inkább passzoló nevén „Inlandswagenként” ismert kocsi vált feleslegessé az elmúlt évek során és válik fölössé a közeljövőben. Az elsősorban elővárosi forgalmú személykocsik „piacvesztésének” fő okozói egyrészről a motorvonatok: a rövid, néhány kocsis ingavonatokat az utóbbi időkben kiváltották a Talentek vagy éppen a Talentek által is kiszorított 4020-asok. A nem villamosított vonalakon pedig részben a Desirók megjelenésével csökkent a kocsitípus szerepe, részben pedig a külhoni partnerek járműveinek megjelenése: jó példa erre a szlovák vasúttal való együttműködés, hiszen a ZSSK legalább egy, de sokszor két személykocsit is ad a Bécs és Pozsony között Marchegg felé közlekedő Euregio-járatok szerelvényébe.

Hamarosan a MÁV-START színeiben pompázhat 49 „Inlandswagen”. A kép a 2012 decemberében bezárt Südbahnhof (Ostbahn) pályaudvaron készült

Ezen kívül pedig a Railjetek megjelenése is fontos szerepet játszik, hiszen a „CityShuttle-kocsik” sokszor nem elővárosi, hanem távolsági vonatokban közlekedtek erősítésként, mivel más kocsija nem volt éppen kéznél az ÖBB-nek. Ám a Railjetek megfelelő számú UIC Z-kocsit szabadítottak fel – olyannyira, hogy az ÖBB a ČD-nek és a RegioJetnek is adott el ilyen járműveket; sőt, Hollandiában is voltak bérben osztrák személykocsik – a most eladósorban lévő járművek pedig többek között Berlin térségében is segítettek az egyik operátor üzemnek felvételében, amíg az ODEG-nek nem állt rendelkezésére megfelelő mennyiségű Stadler KISS motorvonat. A jövőben is várható még némi átrendeződés: a CityJet-motorvonatok forgalomba állításával újabb 4020-asok és Talentek szabadulnak fel, amelyek további mozdonyos ingavonatokat válthatnak ki. Összefoglalva: a Railjet-szerelvények és a CityJet-motorvonatok érkezése felülről lefelé tolja a flotta összetételét, a rendszer alján pedig kihullik a „férgese”, az Inlandswagen, mint a hosszabb távú elővárosi és regionális forgalom egyik utolsó nem légkondícionált, nyílt WC-vel szerelt járműve. Ami nálunk a klasszik Bhv és a romhalmaz By, az odaát a „langer Schlieren.”

Az ÖBB-nél feleslegesek, a MÁV-START-nak viszont jól jönnek és komoly színvonalbeli emelkedést jelentenek a használt osztrák személykocsik

A MÁV-START részéről tavaly nyár elején merült fel komolyan az ötlet: az ÖBB-től lehetne beszerezni használt, ám jó állapotú, a hazai kocsipark színvonalát messze felülmúló járműveket – erről elsőként a RegionalBahn számolt be. El is kezdődtek a tárgyalások, amelyek eredményeként végül december utolsó napján kihirdethették a meghívásos pályázat eredményét, amelyet meglepő módon az ÖBB nyert – egyedüli indulóként. Bár a cél világos volt, a pályázatot a jogi formaságok miatt ki kellett írni. Így került sor végül 49 ingavonati személykocsi és további 6 vezérlőkocsi beszerzésére.
A kocsitípust 1980-tól szerezte be az ÖBB és kevéssé ismert becenevükhöz – „Inlandswagen” – illően elsősorban a belföldi távolsági forgalomban közlekedtek, kiváltva az akkor már erősen korosodó régi Schliereneket. Készült belőlük elsőosztályú, másodosztályú, poggyászteres és étkezőkocsi. Az 1990-es évek második felében alakították át őket kifejezetten az elővárosi forgalom igényei szerint és építették meg – átalakítással – a vezérlőkocsikat.
A járművekre többek között azért esett a választás, mert az elsődleges szempontrendszer szerint 140-160 km/h-s tempóra alkalmas, elsősorban tárcsafékes, központi ajtózárással, de az utasok által nehezen kezelhető ízelt ajtó helyett tolóajtókkal rendelkező kocsikat kerestek. Fontos szempont volt még a hangosítás megléte, valamint az, hogy a kocsitípus ne legyen egy idehaza teljesen ismeretlen jármű. Márpedig az ÖBB „Lange Schlierenwagenjei” semmiképpen sem idegenek: a MÁV hálózatán is közlekedtek a kocsik a Bécs és Győr, illetve Tatabánya közötti, valamint a Bécs, Bécsújhely, Szombathely és Graz közötti Euregio-járatokban. Így sem a MÁV-csoport, sem a GYSEV számára nem ismeretlenek ezek a járművek. Fontos szempont volt még a lehető legalacsonyabb ár mellett az is, hogy a járművek alkatrész-utánpótlása is biztosítható legyen – erre pedig van lehetőség bőséggel, hiszen az ÖBB-nél is üzemelnek még jó ideig ezek a járművek, így könnyűszerrel biztosítható nem csak az alkatrész önmaga, hanem a megfelelő tudás átadásában is segédkezhetnek az osztrákok.

A típus nem ismeretlen Magyarországon, több vonalon is megfordultak már ezek a járművek. Reméljük, az ingavonati üzemük sem lesz ismeretlen a MÁV-csoport számára

A tenderkiírásban még szempont volt az is, hogy a a járművek alkalmasak legyenek a MÁV-START állagában lévő tíz EuroSprinter távvezérlésére: ez örvendetes, reméljük, hogy a kerékpárszállításra is alkalmas kocsikat az ÖBB-hez hasonlóan nem csak húzza a mozdony – mint ahogy azt a halberstadti vezérlők esetén teszik –, hanem kihasználják az ingavonati közlekedés előnyeit is. Az ÖBB-nél ezt megteszik, mégpedig magyar mozdonyokkal is: jelenleg Salzburg térségében közlekednek ilyen járművekkel a MÁV-START mozdonyai. Reméljük, idehaza is lehetőség lesz erre, bár egyes jelek szerint ez nem lesz magától értetődő, ugyanis a vezérlőkocsik első körben csak személykocsiként állnak majd forgalomba, a vezérlőkocsiként való közlekedés csak később esedékes, ennek lehetőségei jelenleg még csak vizsgálódás tárgyát képezik – fogalmaztak forrásaink.

Örülünk?

A MÁV-START-nál jó ideje nem került sor komolyabb volumenű személykocsi-beszerzésre. A legutolsó használt kocsik a sokak által ismert és sokak által nem különösebben kedvelt halberstadtik voltak. A használt, német eredetű személykocsik elsősorban elővárosi forgalomra készültek, ám a MÁV-csoport azokat inkább a távolsági forgalomban, gyorsvonatokban vetette be és használja a mai napig túlnyomórészt ebben a szegmensben. Az utolsó új kocsibeszerzés – eltekintve a két IC+-prototípustól – az 1990-es évek közepén volt, amikor a DWA-tól és a dunakeszi DVJ-től érkeztek nemzetközi forgalmú járművek. Ezen felül azonban minden más „újítás” csak felújítás, főjavítás volt: a szürke és a „posta-Bhv-k”, valamint a második és harmadik generációs InterCity-kocsik is ilyenek voltak.
A belföldi forgalmú személykocsik java része azonban ma is elavult: az 1950-es, 1960-as évek szerkesztési elveit tükröző By-ok és Bhv-k ma már a múzeumba valók, de a későbbi lengyel, kelet-német és magyar fülkés járművek sem felelnek meg a kor igényeinek és általában rendkívül rossz állapotúak. Mindezek fényében örvendetes újítás volt a halberstadti kocsik és most a „lange Schlierenwagenek” beszerzése. De nem szabad figyelmen kívül hagyni azt is, hogy a MÁV-START-nak láthatóan nincs elképzelése arról, hogy a nem motorvonatokkal kiszolgált vagy kiszolgálható forgalommal mit is kezdjen? Nincs látható koncepció arra, hogy mit kezdjenek az IC-kkel és a gyorsvonatokkal és általában a távolsági közlekedéssel: milyen szolgáltatásokat kínáljanak és ehhez milyen márkát építenek fel, milyen járműveket vetnek be. Ez a mostani intézkedés is, bár mindenképpen üdvözlendő, hangsúlyozni kell, hogy csak tűzoltás, nem több – sajnos. Így hát mindenképpen örülünk, ám ennek ellenére sem tekintünk maradéktalanul bizakodóan a jövőbe.
A magyarországi forgalomba állítás előtt – amire a remények szerint mielőbb sor kerül majd – azonban még számos munkát el kell végezni. Az egyik legfontosabb ezek közül a villamos fűtési rendszer, illetve a kocsik energiaellátásának átalakítása: Ausztriában a német nyelvterületen „divatos” 1000 V-os, 16,7 Hz-es váltóráramú rendszert használják. Magyarországon viszont ezzel szemben az 1500 V-os, 50 Hz-es árammal táplálják a kocsikat a felsővezetéki hálózat sajátosságai miatt. A megoldást ez esetben a kocsik energiaellátó főtranszformátorainak áttekercselésével, illetve a fűtési regiszterek megfelelő átcsoportosításával oldják majd meg.
Mindezeken felül el kell még végezni a soros fővizsgákat is. Ennek keretében a kocsikon a szokásos karbantartási munkákon kívül számos változtatást eszközölnek majd: az üléshuzatokat áthúzzák, ha arra szükség lesz a huzat állapota miatt (tehát nem minden esetben); az ablakokat kicserélik. A belső berendezés elemeit és a futóműveket átvizsgálják, szükség esetén javítják őket. Természetesen szükséges a kocsikon a MÁV-START és a magyar hatóságok előírásainak megfelelő feliratok elhelyezése is, ám a leglátványosabb változás az lesz, hogy a kocsik egyből megkapják a vasúttársaság színterve szerinti fényezést – ennek részleteiről azonban további felvilágosítást egyelőre nem kaptunk.
A honosítás kocsinként mintegy 8 millió forintba kerül majd és a MÁV-START saját kapacitásával, a szolnoki telephely bevonásával végzi el a munkákat.

A belső tér nagyjából a régi marad, de ahol kell, újrahúzzák az üléseket
(fotó: Halász Péter)

Ez utóbbi lépés egyébként mindenképpen üdvözlendő ötlet: korábban a használt német személykocsik esetében erre nem került sor a honosítás során, így jó ideig a DB Regio aktuális „Verkehrsrot” és korábbi „Mint-Grün” színtervei szerint festett kocsik rótták a hazai síneket a MÁV, majd a MÁV-START állagába sorozva, összességében meglehetősen balkáni képet árasztva. Így viszont legalább külsőre egységes megjelenésű járműveket kaphatunk majd.

A 80-73 084-es vezérlőkocsi a képen  még Heiligenstadtba érkezett Tulln felől 2011. május 28-án egy 1142-essel tolt ingavonat élén. Hamarosan a MÁV-START állományát gyarapítja majd a kocsi
(fotó: Halász Péter)

Nem kaptunk választ arra, hogy a vezérlőkocsik vajon rendeltetésüknek megfelelő üzemmód szerint közlekedhetnek-e majd? A honosítási munkákban erre nem térnek ki, így sejthető, hogy a „halbivezérlők” sorsára jutnak majd a kocsik: vonatbefolyásoló berendezés beszerelésére nem tért ki nyilatkozatában a vasúttársaság. Reméljük azért, hogy nem követik el a német kocsiknál tett hibás lépéseket: átalakították a V43 3000-eseket az ingavonati üzemnek megfelelően (a TRAXX-ok „alapfelszereltségként” „ismerik” a halberstadti vezérlőkocsik távvezérlési rendszerét), ám néhány korábbi, csenevész próbálkozástól eltekintve mégsem közlekednek halberstadti kocsikból álló ingavonatok, a gépek és a kocsik külön életet élve közlekednek. Pedig igény lenne az előremutató üzemre és bizony a németek sem fáztak ettől – csak a MÁV-csoport maradt meg a gőzöskorszakban.
Az egykori ÖBB-s kocsik forgalomba állításnak idejére vonatkozóan egyelőre nincs hivatalos információnk, de várhatóan még ebben az évben sor kerül a kocsik csatasorba állítására. Forrásaink azonban úgy fogalmaztak: a kocsik Miskolcon lesznek állományban és ennek megfelelően elsősorban eme telepállomás által kiszolgált viszonylatokon jelenik meg, mégpedig legkésőbb a nyári menetrend bevezetésével, legalábbis erről szólnak a tervek.

A 80-73 004-es egy mentesítő autószállító vonat végén várta az indulást a bécsi Westbahnhofon 2010. január 30-án. Hamarosan akár a Keletiben is várhatja majd a menesztést ez a jármű
Kérdéseinket a MÁV-START Zrt. részére közérdekű adatigénylés formájában tettük fel és java részükre kaptunk is választ a vasúttársaságtól. Az adatigényléssel egyidejűleg, cikkünk megjelenése – 2015. január 14. – előtt 15 nappal megkerestük a sajtókapcsolatokért felelős szervezetet, a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát is. Ez a szervezeti egység – amelybe bevonták a MÁV-START korábban önálló kommunikációs szervezetét is – írásunk megjelenéséig arra sem vette a fáradtságot, hogy visszajelezzen és türelmünket kérje. Megjegyezzük: a kérdések nagyjából azonosak voltak, tehát láthatóan rendelkezésre állnak a válaszok. Ám úgy tűnik, hogy a sajtókapcsolatokért felelős, nemrégiben átalakított szervezeti egységnek még nem sikerült kilábalnia a szilveszteri-újévi kábulatból és „felvennie a ritmust.” Mindazonáltal várjuk a hivatalos sajtóválaszt is, amelyben ha lesznek új elemek, természetesen tudatjuk olvasóinkkal.

Ugyancsak a MÁV-START flottáját gyarapítja majd a 80-73 064-es vezérlőkocsi is. A képen azonban még az ÖBB egyik marcheggi vonatának végén hagyja el a bécsi Praterkai megállót 2011. április 22-én

Számmisztika

Az ÖBB-től vásárolt személykocsiknak egyelőre még nincs hazai, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kijelölt pályaszámtartománya – a pályaszámokat ugyanis a hatóság adja ki és vezeti be az egyébként elvileg nyilvános, gyakorlatilag a vasúti járművek tekintetében egyáltalán nem nyilvánosan hozzáférhető, szinte atomtitokként kezelt nemzeti járműregiszterbe. A pályaszámok kapcsán megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a pályaszámok megállapítására nézve jelenleg nincs folyamatban hatósági eljárás, így a magyarországi jelölésekről nem tudnak tájékoztatást adni.
A MÁV-START az alábbi, Bmpz-l sorozatú betétkocsikat vásárolta meg az ÖBB-től:
  • 50 81 21-73 020-6
  • 50 81 21-73 032-1
  • 50 81 21-73 045-3
  • 50 81 21-73 064-4
  • 50 81 21-73 065-1
  • 50 81 21-73 082-6
  • 50 81 21-73 151-9
  • 50 81 21-73 153-5
  • 50 81 21-73 170-9
  • 50 81 21-73 177-4
  • 50 81 21-73 179-0
  • 50 81 21-73 180-8
  • 50 81 21-73 182-4
  • 50 81 21-73 183-2
  • 50 81 21-73 193-1
  • 50 81 21-73 199-8
  • 50 81 21-73 203-8
  • 50 81 21-73 218-6
  • 50 81 21-73 271-5
  • 50 81 21-73 276-4
  • 50 81 21-73 277-2
  • 50 81 21-73 279-8
  • 50 81 21-73 289-7
  • 50 81 21-73 293-9
  • 50 81 21-73 295-4
  • 50 81 21-73 307-7
  • 50 81 21-73 308-5
  • 50 81 21-73 314-3
  • 50 81 21-73 316-8
  • 50 81 21-73 317-6
  • 50 81 21-73 318-4
  • 50 81 21-73 324-2
  • 50 81 21-73 326-7
  • 50 81 21-73 329-1
  • 50 81 21-73 330-9
  • 50 81 21-73 333-3
  • 50 81 21-73 335-8
  • 50 81 21-73 339-0
  • 50 81 21-73 343-2
  • 50 81 21-73 351-5
  • 50 81 21-73 362-2
  • 50 81 21-73 365-5
  • 50 81 21-73 369-7
  • 50 81 21-73 373-9
  • 50 81 21-73 376-2
  • 50 81 21-73 378-8
  • 50 81 21-73 387-9
  • 50 81 21-73 420-8
  • 50 81 21-73 433-1
A Bmpz-f sorozatú vezérlőkocsik pályaszámai pedig az ÖBB-nél ezek voltak:
  • 50 81 80-73 004-8
  • 50 81 80-73 005-5
  • 50 81 80-73 009-7
  • 50 81 80-73 064-2
  • 50 81 80-73 065-9
  • 50 81 80-73 082-4
Az „Inlandswagenek” jelentős színvonalbeli javulást hoznak a MÁV-START kocsiparkjába. A képen egy ilyen kocsi látható az egykori Südbahnhof, ma Quartier Belvedere állomáson, a bécsi Stammstreckén
(a másképpen nem jelzett képeket Magyarics Zoltán készítette)

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. Ráadásul nemcsak a vontatott járművekre nincs semmilyen koncepciója a Startnak, de még vontató jármű tekintetében sem. Az elmaradt TRAXX opció lehívása most lesz igazán fájó pont, mikor megépül a felújított vonalakon az ERTMS és láss csodát nem lesz jármű ami szaladgáljon a pályán 160km/h-val. Lehet azok a félreállított Sissik még jó szolgálatot fognak tenni a MÁV-csoportnál

    VálaszTörlés
  2. Remélem classic kékre festik majd a kocsikat, szerintem nagyon jól állna nekik!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valahogy így fognak kinézni akkor: https://scontent-a-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10906208_762230937148223_5963589376870566905_n.png?oh=4f862916149cfa58d07b49ef9a7d920f&oe=553A163A

      Persze ismerve a MÁV kreatív hozzáállását, nem zárható ki valami új szín bevezetése sem, mondjuk fehér alapon narancs mintákkal! :P

      Törlés
    2. BAHN :-)

      Akkor már én is készítettem néhány látványtervet: :-D

      https://dl.dropboxusercontent.com/u/22461610/bilder/cityshuttle/Untitled-1.jpg
      https://dl.dropboxusercontent.com/u/22461610/bilder/cityshuttle/Untitled-2.jpg
      https://dl.dropboxusercontent.com/u/22461610/bilder/cityshuttle/Untitled-3.jpg

      És a narancsos ötleted: :-P

      https://dl.dropboxusercontent.com/u/22461610/bilder/cityshuttle/Untitled-1a.jpg

      Törlés
    3. A kék szín jó és a most futó kocsikhoz hasonlóan meg lehetne tartani azt az egyszerű csíkot annyi különbséggel, hogy fehér helyett ezüstre fújnák. Az szerintem elegáns és egyszerű is lenne egyben.

      Törlés
  3. Mindenképpen üdvözlendő. Úgy tudom egyébként, hogy a By kocsik ma is közlekedő példányai az 1980-as években készültek Dunakeszin. Ha ezeknek a kocsiknak is cserélve kenne az ablaka, üléshuzata, akkor nem lennének azok olyan rosszak... (különösen a Byh széria).

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.