2013. 05. 15.

Itt a gyorspótjegy

2013. május 15-étől egyes gyorsvonatokra felárat kell fizetni. Az NFM által sietve összetákolt rendszert május 1-jén késő este tették közzé, a MÁV-START-nál pedig mit tehettek mást, mint végrehajtottak.


E sorok megjelenésekor már hét órája kötelezően felárat kell fizetni egyes távolsági gyorsvonatok igénybe vétele esetén. A pótjegyváltási kötelezettség alól mentesülnek ugyan a vasutasok vagy éppen a MÁV-START kedvezménykártyájának, a Start Klub többféle változatának birtokosai. Azonban fizetni kell a nyugdíjasoknak, a 65 éven felülieknek és a diákoknak is. Ez utóbbi döntés helyességéről megoszlanak a vélemények.
A gyorsvonati pótjegy bevezetésének ténye már régóta tudott dolog volt, egyedül csak a dátum volt még bizonytalan. Első alkalommal február elején merült fel, hogy a személykocsik felújítását (a programot egyébként hónapokkal később mutatott be hivatalosan a MÁV-START) nem kapják ingyen az utasok: akkor még csak a sorok között olvashattuk, hogy egy „később bevezetendő szolgáltatás” kidolgozása van terítéken. Erről a szolgáltatásról azonban kiderült hamarosan: eléggé egyoldalú lesz majd, hiszen csak az utasok fizetnek, többletszolgáltatást nem kaptak érte. Ez pedig egyértelművé tette a helyzetet: nyíltan nem mer senki sem árat emelni (hiszen a kormányzatnak ezt meg kellene védenie és ők természetesen nem emelnek árakat, nem úgy, mint az „emútnyócévben”). Már csak a dátum hiányzott a projekt mögül: előbb április 15-ét, az első menetrendi módosítás időpontját jelezték előre jól értesült források (lett is pár „próbavonat”), azonban ezt hamarosan cáfolta a vasutat felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Azonban nem sokára kiderült: nem menetrendváltozáshoz kötődik majd az új rendszer: május 15-étől fizethetünk. A bejelentés persze igencsak „érdekesre” sikerült: a MÁV-START oldalán május 1-jén késő este jelentek meg az információk, és annak ellenére, hogy a témában csak az NFM kommunikálhat, a tárca késő délelőttig hallgatott. Azóta persze mindenki azt kommunikálja, hogy a MÁV-START ötlete volt a felár – ami persze nem igaz, hiszen a díjszabást a szaktárca határozza meg.

Záhonyból érkezik a Nyugati pályaudvarra a 6107-es számú sebesvonat. Május 15-étől ez a vonat is feláras
(fotó: Halász Péter)

A politika persze ráugrott a témára, azonban lényegében senki sem látta meg (pontosabban a szavazatmaximálás jegyében senki sem akarta meglátni) az érdemi mondanivalót a bújtatott jegyáremelés mögött. A politikai szócsata és az ötletbörze persze a trafikmutyi árnyékában takarékon folytatódik és legutóbb már „pótjegybérletet” ígért az NFM parlamenti államtitkára, Fónagy János, amit Völner Pál nem sokkal később hivatalosan be is jelenett: a 6 év alatti és a 65 év feletti utasok használhatják. Sőt, mintegy látszólagos kompenzációként még az otthon nyomtatott menetjegyből (HPT) is kedvezmény adására utasította a MÁV-START-ot az NFM. Mindez mutatja: a felár témája nincs lezárva. Kíváncsian várjuk a folytatást.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.