2025. 08. 10.

Wien Aktuell – képes helyzetjelentés a vágányzárak árnyékában

Az elmúlt évek során elég komoly változáson ment és megy át az osztrák főváros és annak közlekedése. A sokszor a legélhetőbb városnak kikiáltott Bécsben láthatóan tudatos városfejlesztés zajlik, aminek része a metró- és villamoshálózat bővítése is. Hosszú évek kihagyása után most a RegionalBahn csapata ismét megnézte, hogy mi újság a „Bezzegvárosban”, ahol ugyan rettegő Lázár Jánossal nem, de számos érdekes közlekedési megoldással viszont ezúttal is találkoztunk.





Mostani írásunk tulajdonképpen nem más, mint az éppen aktuális Közvetlen Kocsi adásának képes változata. Avagy mutatjuk a hallgatóknak mindazt, amiről beszéltünk az adásban. Ezek miatt, de önmagukban is érdemes megnézni a mostani képes összeállításunkat, amely kiváló lenyomata az elmúlt évek, évtizedek tudatos és átgondolt bécsi városfejlesztésének.

A bécsi beszámolónk talán mivel is kezdődhetne mással, mint a Stammstreckensperre nevű intézménnyel? Az idei nyáron a Bécset átszelő vasúti tengely Praterstern és Floridsdorf közötti szakaszán szünetel a forgalom. Itt nem holmi kapirgálás zajlik, mint a Keleti pályaudvaron fog történni, hanem lényegében teljesen újrahúzzák a pályát, a felsővezetéki rendszert és a peronokat is hosszabbítják a munkavégzés során. A képen egy dél felől érkezett regionális vonat fordul a Praterstern állomáson, háttérben a város egyik jelképe, a Riesenrad.

A vonalcsík nem változott, de a Floridsdorf irányát hirdető szöveget akkurátusan leragasztották.

A vonatok helyett két pótlóbusz-viszonylat közlekedik. A lassú pótló, ami minden megállót érint, az állomás északi oldaláról, a régi teherforgalmi vágányok helyén épült lakónegyed széléről, a Straße der Wiener Witschaft végén lévő hurokból indul és szóló buszok közlekednek itt.

A floridsdorfi végállomáson pihenő csuklós Solaris Urbino talán nem olyan régen még a Wiener Liniennek alvállalkozott, de most az ÖBB-t segíti a cég buszos ágazatából érkezve. A csuklós buszok a Praterstern és Floridsdorf között megállóhely nélkül közlekedő gyorspótlón járnak.

Floridsdorfban egyébként a helyzet változatlan, régi és új ULF-ek járják az utcákat, E2-es, bár létezik, nem került a szemünk elé, igaz, a 30-as viszonylatot elkerültük mostani körútunk során.

Egy új arc, az X sorozatú metrószerelvény, amelyet 2018-ban rendeltek meg. A fekete vezetőállással kissé furán néz ki, de még a Silberpfeil-ektől megörökölt fénycsík itt is maradt a fényszórók között.

A zárfény esetén pedig a fénycsík is vörösen világít az X sorozaton.

Aspern Nordon leszállva és a déli kijárat felé haladva ez a kép fogad bennünket...

Az állomás előtti téren, a Nelson-Mandela-Platzon egyre inkább testet ölt az új villamosvégállomás. Berky Dénes még áprilisban járta végig a hamarosan megnyíló új villamospályát, az akkori állapotokhoz képest is szembetűnő a változás.

A seestadti végállomáson már nem emlékeztet semmi az egykori asperni repülőtérre. Mondjuk nem csak a reptérre, hanem a 2013-ban átadott metróvégállomás környéke is alaposan megváltozott azóta.

Ez a 2010 nyarány készült kép a régi asperni reptéren a Wiener Linien infosátrát mutatja. A sátor nagyjából a mai metróállomás bejáratának helyén van.
A valamikor futópályák helyén ma már lakóházak állnak.
2010-ben az U2-es metró Aspernstraße-i hosszabbítását beharangozó rendezvényen lehetett a fejlesztési területre kilátogatni.
Akkor a Donauspitaltól „metrópótló busz” járt ki a reptérre. Az akkor még szinte vadonatúj, 2009-ben forgalomba állítótt MAN Lion's City már 2019 óta nincs a Wiener Linien állományában.

Hosszú évek óta tartó lezárás után végül tavaly decemberben nyílt meg újra az U2-es metró belvárosi szakasza. A peronajtókat lassan kezdik megszokni a bécsiek, de még ottjártunkkor is akadt némi gond ezekkel a berendezésekkel. Egyszer csak kinövik a gyerekbetegségeket.

Kicsit szokatlan így, peronajtókkal a Karlsplatz állomás az U2-es vonalon, akárhogy is nézzük. A Wiener Linien viszont távlati szinten ide az U5-ös metrót szeretné elhozni, az viszont vezető nélküli üzemű lesz, így a cég mindenképpen ragaszkodott az ajtók kiépítéséhez.

Azért az Ezüstnyilak sem haltak még ki! Az U2-esen (és az U5-ösön) nem közlekednek (majd), de az U1-es, U2-es, U3-as és U4-es viszonylatokon még találkozhatunk az 1970-es években tervezett darabokkal.

Sőt, ahogy most áll a Wiener Linien, egy darabig maradnak is az állományban ezek a vonatok, hiszen eredetileg az X-eknek ki kellett volna váltani őket, de ahogy az a podcastunkban is elhangzik: annyira kell sűríteni a menetrendet, hogy a legöregebb vonatok sem maradnak munka nélkül.

De vissza a felszínre! Ez a hosszú (B1 sorozatú) ULF szokatlan irányból érkezik, mint D jelzésű viszonylat. Az idei nyár a villamosok esetén is a felújításokról szól, így a Ring Oper és Parlament közötti szakaszának lezárása miatt a D jelű járat „alulról” kerüli meg a belvárost és a Donaukanal mentén halad észak felé.

A D-re pedig szükség van: egy szakaszon pótolja a Schottenring és a Friedensbrücke között lezárt U4-es metrót.

Ennek megfelelően a járatkövetés is valamivel sűrűbb a megszokottnál.

A 2-es is ritka látvány errefelé, főleg azóta, amióta az 1-essel közösen nem kétirányú körjáratként közlekednek. 2008 ősze óta ugyanis a 2-es a Ring déli és nyugati részén közlekedve jár csak.

A metró pótlására indított E4-es viszonylat a D-t segíti a Schottenring és Nußdorf között.

A villamos üzemű Ramini buszok napjai is már megszámláltattak. Itt épp a 3A végállomásán, a Stubentornál várja az indulást az egyik kocsi.

Másik társa pedig még a 2A viszonylaton halad a Franz-Josefs-Kai villamosvágányain. Ősszel a hidrogénhajtású rokonok váljták a 2012-ben, az akkori Tramwaytag keretében bemutatott belvárosi kisbuszokat.

A Karlsplatzra szokatlan irányból, a Schwarzenbergplatz felől érkezik az egyébként csak üzemi menetek keretében és a 4A busz által használt pályán az 1-es viszonylaton közlekedő hosszú ULF.

Ha valami eredeti útvonalon jár, akkor a most talán csak a 4A a belvárosi térségben. Mondjuk furcsa itt szóló Mercedes-Benz Citaro-t látni, hiszen itt kezdték (és fejezték be) a nem épp dicső pályafutásukat a Wiener Linien azóta Budapestre elszármazott hibrid Volvo 7900-asai. Budapesten a kocsikat a BKV-nál és PHG-651...656 rendszámmal érdemes keresni. Mondjuk voltak, akik ezt már a forgalomba állás előtt megjósolták...

Ugorjunk egyet: podcastunkban említettük az O jelű villamos új végállomását. A villamos balra fordul majd a hurokba, az új, a 11A és 11B buszokat részben kiváltó villamosvonal pedig egyenesen halad majd tovább.

Néhány éve itt még vasúti vágányok és raktárok voltak. Mára egy tudatosan megtervezett, élhetőnek tűnő lakótelep nőtt ki a földből.

A Bruno-Marek-Alle-n hamarosan nem csak az O, hanem Leopoldstadtot kiszolgáló, a régi vasúti infrastruktúra helyén épült és épülő lakóterületeket feltáró 12-es is közlekedik hamarosan.

A Taborstraße-ról fordul az új villamospálya a Vorgartenstraße-ra...

...a távolban pedig a kettévágott 11A és 11B buszok ideiglenes, Vorgartenstraße végállomásán álló busz is felsejlik.

Mondjon bárki bármit, látszik a bécsi várostervezésen a tudatosság: a villamos már itt volt 2020-ban (ekkor hosszabbították meg a Pratersterntől a Bruno-Marek-Alleig), a lakók pedig kész közlekedést kaptak.

A mosógép is utazik! Ha autóra nem jut vagy csak nincs rá szükség, akkor ilyen, villamos hajtású tuktuk-jellegű járművekkel is megoldható a nehezebb dolgok szállítása. Mennyivel egyszerűbb, nem?

A Vorgartenstraße keleti oldalán lévő lakóházak az 1950-es, 1960-as évek várostevezését mutatják. Jól látszik az akkori autóközpontú várostervezés: parkolóhelyek mindenütt, zöld csak itt-ott akad.

Ha ugyanitt megfordulunk, akkor a 2020-as években megvalósult városrészt látjuk: széles kerékpársáv, villamos, csendes utcák. Így néz ki egy élhető városrész.

A bécsi villamosépítésnek azért vannak kérdőjelei: a 12-es villamos a Reichsbrücke közelében, a Vorgartenstraße metróállomásnál ér véget.

Pár utcával arrébb viszont már a Stadion metrómegálló és az Ernst-Happel-Stadionhoz hosszabbodó 18-as villamos építkezése ölt egyre inkább testet. A kettő között azonban marad a busz – pedig lehet, hogy a régi 11-es villamost, a mai 11A busz elődjét sem ártana visszaépíteni. Vagy akkor kiderülne, hogy a 21-es villamos megszüntetése az U2-es metró kiépítésekor tulajdonképpen hiba volt?

Közreműködött: Berky Dénes, Halász Péter és Magyarics Zoltán.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zene: Silent Partner - Winter Embrace; ORF - ZIB Signation.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.