
Mostani írásunk tulajdonképpen nem más, mint az éppen aktuális Közvetlen Kocsi adásának képes változata. Avagy mutatjuk a hallgatóknak mindazt, amiről beszéltünk az adásban. Ezek miatt, de önmagukban is érdemes megnézni a mostani képes összeállításunkat, amely kiváló lenyomata az elmúlt évek, évtizedek tudatos és átgondolt bécsi városfejlesztésének.
A bécsi beszámolónk talán mivel is kezdődhetne mással, mint a Stammstreckensperre nevű intézménnyel? Az idei nyáron a Bécset átszelő vasúti tengely Praterstern és Floridsdorf közötti szakaszán szünetel a forgalom. Itt nem holmi kapirgálás zajlik, mint a Keleti pályaudvaron fog történni, hanem lényegében teljesen újrahúzzák a pályát, a felsővezetéki rendszert és a peronokat is hosszabbítják a munkavégzés során. A képen egy dél felől érkezett regionális vonat fordul a Praterstern állomáson, háttérben a város egyik jelképe, a Riesenrad.
A vonalcsík nem változott, de a Floridsdorf irányát hirdető szöveget akkurátusan leragasztották.
A vonatok helyett két pótlóbusz-viszonylat közlekedik. A lassú pótló, ami minden megállót érint, az állomás északi oldaláról, a régi teherforgalmi vágányok helyén épült lakónegyed széléről, a Straße der Wiener Witschaft végén lévő hurokból indul és szóló buszok közlekednek itt.
A floridsdorfi végállomáson pihenő csuklós Solaris Urbino talán nem olyan régen még a Wiener Liniennek alvállalkozott, de most az ÖBB-t segíti a cég buszos ágazatából érkezve. A csuklós buszok a Praterstern és Floridsdorf között megállóhely nélkül közlekedő gyorspótlón járnak.
Floridsdorfban egyébként a helyzet változatlan, régi és új ULF-ek járják az utcákat, E2-es, bár létezik, nem került a szemünk elé, igaz, a 30-as viszonylatot elkerültük mostani körútunk során.
Egy új arc, az X sorozatú metrószerelvény, amelyet 2018-ban rendeltek meg. A fekete vezetőállással kissé furán néz ki, de még a Silberpfeil-ektől megörökölt fénycsík itt is maradt a fényszórók között.
A zárfény esetén pedig a fénycsík is vörösen világít az X sorozaton.
Aspern Nordon leszállva és a déli kijárat felé haladva ez a kép fogad bennünket...
Az állomás előtti téren, a Nelson-Mandela-Platzon egyre inkább testet ölt az új villamosvégállomás. Berky Dénes még áprilisban járta végig a hamarosan megnyíló új villamospályát, az akkori állapotokhoz képest is szembetűnő a változás.
A seestadti végállomáson már nem emlékeztet semmi az egykori asperni repülőtérre. Mondjuk nem csak a reptérre, hanem a 2013-ban átadott metróvégállomás környéke is alaposan megváltozott azóta.
Ez a 2010 nyarány készült kép a régi asperni reptéren a Wiener Linien infosátrát mutatja. A sátor nagyjából a mai metróállomás bejáratának helyén van.
A valamikor futópályák helyén ma már lakóházak állnak.
2010-ben az U2-es metró Aspernstraße-i hosszabbítását beharangozó rendezvényen lehetett a fejlesztési területre kilátogatni.
Akkor a Donauspitaltól „metrópótló busz” járt ki a reptérre. Az akkor még szinte vadonatúj, 2009-ben forgalomba állítótt MAN Lion's City már 2019 óta nincs a Wiener Linien állományában.
Hosszú évek óta tartó lezárás után végül tavaly decemberben nyílt meg újra az U2-es metró belvárosi szakasza. A peronajtókat lassan kezdik megszokni a bécsiek, de még ottjártunkkor is akadt némi gond ezekkel a berendezésekkel. Egyszer csak kinövik a gyerekbetegségeket.
Kicsit szokatlan így, peronajtókkal a Karlsplatz állomás az U2-es vonalon, akárhogy is nézzük. A Wiener Linien viszont távlati szinten ide az U5-ös metrót szeretné elhozni, az viszont vezető nélküli üzemű lesz, így a cég mindenképpen ragaszkodott az ajtók kiépítéséhez.
Azért az Ezüstnyilak sem haltak még ki! Az U2-esen (és az U5-ösön) nem közlekednek (majd), de az U1-es, U2-es, U3-as és U4-es viszonylatokon még találkozhatunk az 1970-es években tervezett darabokkal.
Sőt, ahogy most áll a Wiener Linien, egy darabig maradnak is az állományban ezek a vonatok, hiszen eredetileg az X-eknek ki kellett volna váltani őket, de ahogy az a podcastunkban is elhangzik: annyira kell sűríteni a menetrendet, hogy a legöregebb vonatok sem maradnak munka nélkül.
De vissza a felszínre! Ez a hosszú (B1 sorozatú) ULF szokatlan irányból érkezik, mint D jelzésű viszonylat. Az idei nyár a villamosok esetén is a felújításokról szól, így a Ring Oper és Parlament közötti szakaszának lezárása miatt a D jelű járat „alulról” kerüli meg a belvárost és a Donaukanal mentén halad észak felé.
A D-re pedig szükség van: egy szakaszon pótolja a Schottenring és a Friedensbrücke között lezárt U4-es metrót.
Ennek megfelelően a járatkövetés is valamivel sűrűbb a megszokottnál.
A 2-es is ritka látvány errefelé, főleg azóta, amióta az 1-essel közösen nem kétirányú körjáratként közlekednek. 2008 ősze óta ugyanis a 2-es a Ring déli és nyugati részén közlekedve jár csak.
A metró pótlására indított E4-es viszonylat a D-t segíti a Schottenring és Nußdorf között.
A villamos üzemű Ramini buszok napjai is már megszámláltattak. Itt épp a 3A végállomásán, a Stubentornál várja az indulást az egyik kocsi.
Másik társa pedig még a 2A viszonylaton halad a Franz-Josefs-Kai villamosvágányain. Ősszel a hidrogénhajtású rokonok váljták a 2012-ben, az akkori Tramwaytag keretében bemutatott belvárosi kisbuszokat.
A Karlsplatzra szokatlan irányból, a Schwarzenbergplatz felől érkezik az egyébként csak üzemi menetek keretében és a 4A busz által használt pályán az 1-es viszonylaton közlekedő hosszú ULF.
Ha valami eredeti útvonalon jár, akkor a most talán csak a 4A a belvárosi térségben. Mondjuk furcsa itt szóló Mercedes-Benz Citaro-t látni, hiszen itt kezdték (és fejezték be) a nem épp dicső pályafutásukat a Wiener Linien azóta Budapestre elszármazott hibrid Volvo 7900-asai. Budapesten a kocsikat a BKV-nál és PHG-651...656 rendszámmal érdemes keresni. Mondjuk voltak, akik ezt már a forgalomba állás előtt megjósolták...
Ugorjunk egyet: podcastunkban említettük az O jelű villamos új végállomását. A villamos balra fordul majd a hurokba, az új, a 11A és 11B buszokat részben kiváltó villamosvonal pedig egyenesen halad majd tovább.
Néhány éve itt még vasúti vágányok és raktárok voltak. Mára egy tudatosan megtervezett, élhetőnek tűnő lakótelep nőtt ki a földből.
A Bruno-Marek-Alle-n hamarosan nem csak az O, hanem Leopoldstadtot kiszolgáló, a régi vasúti infrastruktúra helyén épült és épülő lakóterületeket feltáró 12-es is közlekedik hamarosan.
A Taborstraße-ról fordul az új villamospálya a Vorgartenstraße-ra...
...a távolban pedig a kettévágott 11A és 11B buszok ideiglenes, Vorgartenstraße végállomásán álló busz is felsejlik.
Mondjon bárki bármit, látszik a bécsi várostervezésen a tudatosság: a villamos már itt volt 2020-ban (ekkor hosszabbították meg a Pratersterntől a Bruno-Marek-Alleig), a lakók pedig kész közlekedést kaptak.
A mosógép is utazik! Ha autóra nem jut vagy csak nincs rá szükség, akkor ilyen, villamos hajtású tuktuk-jellegű járművekkel is megoldható a nehezebb dolgok szállítása. Mennyivel egyszerűbb, nem?
A Vorgartenstraße keleti oldalán lévő lakóházak az 1950-es, 1960-as évek várostevezését mutatják. Jól látszik az akkori autóközpontú várostervezés: parkolóhelyek mindenütt, zöld csak itt-ott akad.
Ha ugyanitt megfordulunk, akkor a 2020-as években megvalósult városrészt látjuk: széles kerékpársáv, villamos, csendes utcák. Így néz ki egy élhető városrész.
A bécsi villamosépítésnek azért vannak kérdőjelei: a 12-es villamos a Reichsbrücke közelében, a Vorgartenstraße metróállomásnál ér véget.
Pár utcával arrébb viszont már a Stadion metrómegálló és az Ernst-Happel-Stadionhoz hosszabbodó 18-as villamos építkezése ölt egyre inkább testet. A kettő között azonban marad a busz – pedig lehet, hogy a régi 11-es villamost, a mai 11A busz elődjét sem ártana visszaépíteni. Vagy akkor kiderülne, hogy a 21-es villamos megszüntetése az U2-es metró kiépítésekor tulajdonképpen hiba volt?
Közreműködött: Berky Dénes, Halász Péter és Magyarics Zoltán.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zene: Silent Partner - Winter Embrace; ORF - ZIB Signation.
Halász Péter