2014. 01. 02.

Bécs, 2013

Ismét visszavonhatatlanul eltelt egy év, és ahogyan 2011-ben és 2012-ben, úgy idén is összefoglaljuk az év eseményeit szerkesztőségünk Bécsben élő tagjának szemszögéből. Mit hozott a 2013-as év az osztrák főváros és tágabb értelemben egész Ausztria számára?



Az évkezdés leginkább a 2012 decemberi menetrendváltással megnyílt új Bécs–St. Pölten nagysebességű pályán volt nehézkes, méghozzá a DB AG számára. A finanszírozással kapcsolatos előírások miatt az új szakaszra ETCS vonatbefolyásoló került (annak is Level 2 kiépítési szintje, GSM-R kommunikációval), ám a nagysebességű pályáin alapvetően LZB-t alkalmazó DB AG kicsit megkésve készítette fel Bécsbe bejáró 411-es sorozatú ICE T szerelvényeit erre a változásra. Ez a probléma egészen 2013 tavaszáig húzódott, és meglehetősen esetleges módon egyik-másik ICE-járat a régi pályán át, nagyjából 15 perces késéssel közlekedett St. Pölten és Bécs között.

Sajnos az ÖBB-nek sem indult olyan könnyen az év, január 21-én a reggeli órákban súlyos baleset történt: két Talent motorvonat frontálisan ütközött Wien Penzing és Wien Hütteldorf között, az S45-ös vonal (Vorortelinie) egyvágányos szakaszán. A baleset az eddigi információk szerint a Penzing állomáson szolgálatot teljesítő forgalmi szolgálattevő figyelmetlenségéből következett be, aki egy váltóhibát követő rendkívüli helyzetben (a vonatok hívójelzéssel közlekedtek az érintett állomások között) Hütteldorf állomás engedélye nélkül indította az állomásán várakozó Talentet. Szakemberek szerint a szerencse a szerencsétlenségben az volt, hogy mindkét szerelvény modern, gyűrődőzónával ellátott motorkocsi volt – a komoly anyagi károkkal járó látványos balesetnek így nem volt halálos áldozata. A baleset napján esti képriportunkban számoltunk be a mentési és helyreállítási munkákról, melyek másnap kora délutánig elhúzódtak.
Rendkívüli esemény később is adódott 2013 folyamán: augusztusban tartálykocsik siklottak ki a klederingi rendezőpályaudvar gurítódombja melletti megkerülővágányon.

Két Talent ütközött frontálisan Wien Penzing állomás közelében 2013. január 21-én
(fotó: Christian Haberauer / APA)

A tavalyi év másik rendkívüli eseménye Bécsben: teherkocsik siklottak ki a klederingi rendezőpályaudvaron

Februárban már kellemesebb vasúti témák is adódtak, például a GYSEV motorkocsijának bécsi látogatása. Az osztrák eredetű 247 507-es motorkocsi immár zöld-sárga színekben tért vissza Bécsbe a Kaltenleutgebnerbahn-on tartott üzemnap erejéig. Ami pedig a különvonatokat illeti, május végén útban Budapest felé érintette Bécset a Velence-Simplon-Orient expressz, majd alig négy nap múlva már a hazafelé tartó vonatot örökíthettük meg Bécs alatt.

Rendszeres, de semmiképpen sem gyakori: az Orient-expressz Olaszország felől érkezik Bécsbe 2013. május 25-én

Ami Bécs városi közlekedését illeti, a bécsiek 2011 után 2012-ben is szerették a tömegközlekedést - minden bizonnyal a jelképes, napi egy eurora csökkentett árú éves bérlet miatt. A Wiener Linien 2013 januárjában újabb utasszám-rekordot publikált, az előző évben ugyanis 906,6 millió utas választotta a városi közlekedési társaság járműveit. Eközben a városi tömegközlekedés fejlesztésében sem volt megállás 2013-ban.
Ha nyár, akkor felújítás: az iskolai szünidőt és a szabadságolásokat kihasználva idén a bécsi villamoshálózat talán legforgalmasabb szakasza, a Währinger Straße került sorra. A felújítás már-már metrópótláshoz hasonló volumenű változásokat és pótlásokat követelt ki, ám nyár végére megújult pályán közlekedhettek a Schottentor csomóponttól az északnyugati kerületekbe induló járatok.
A Wiener Linien a nyári szezonra időzítve információs kampányba is kezdett, melynek keretében a városlakók számára magyarázzák el, hogyan is használja fel a tömegközlekedési vállalat a jegyárbevételt.

A nyári pótlás időtartamára megélénkült a forgalom a Währinger Gürtel hangulatos villamospályáján, melyet egyébként a Gürtel kocsiszínbe tartó menetek használnak


A Wiener Linien reklámfilmje, melyben a tömegközlekedés finanszírozását mutatják be közérthető módon

Elhúzódó téma a Mariahilfer Strasse forgalmi rendje is, ugyanis hétvégén lépésben halad az autóforgalom, miközben a járdákon is zsúfoltság van. A hosszú ideje lebegtetett megoldás a Mariahilfer Strasse középső szakaszának sétálóutcává alakítása volt, melyet idén augusztusban meg is valósítottak. Az autósok tudomásul vették a változást és a jelek szerint hozzászoktak az új rendhez, ám a Wiener Linien sokat küzdött a forgalmas 13A buszjárattal, mely útja egy rövid szakaszán a Mariahilfer Strassen közlekedik. A probléma abban állt, hogy bár vörös csíkot festettek fel a sétálóutcában közlekedő buszok számára az aszfalton, ezt a gyalogosok és kerékpárosok gyakran nem vették figyelembe – főleg a zsúfoltabb szombati napokon volt problémás az együttélés. A Wiener Linien ezért augusztus végétől szombati napokon terelőútvonalon közlekedteti az Alser Strasse felé tartó 13A jelzésű buszokat. A történet valószínűleg itt nem ér teljesen véget, mivel időről időre felmerül a 13A viszonylat villamossá alakítása – pontosabban visszaalakítása, ugyanis 1961-ig villamos járta be ezt az útvonalat. Üdvözlendő lenne a villamosok újbóli megjelenése, az viszont tény, hogy a belváros utcák azóta sem lettek szélesebbek, és a villamos útvonalát nem lehet operatív vagy tervezett módon elvágni és átszervezni úgy, ahogyan azt a buszok kapcsán 2013-ban láthattuk.

Sétálóutca busszal – ez a megoldás a hétvégi bevásárlóroham alatt nem vált be, így ősztől jókora kerülőt tesznek szombatonként a 13A kocsijai
(fotó: Halász Péter)

Az ősz újra metróátadást hozott a bécsieknek: októberben helyezték üzembe az U2-es metróvonal Aspernstrasse–Seestadt közötti szakaszát, így három új állomással bővült a bécsi metróhálózat és ezzel együtt átszervezték a környék buszközlekedését, valamint a 26-os villamos is új szakasszal bővült. Az U2-es közvetlen környékén kívül eső járatok menetrendjét is komolyan módosította a Wiener Linien – a rendezőelv az, hogy a munkanapi csúcsidőben és hétvégi délutánokon több, míg a hétvégi reggeli időszakban kevesebb járatot közlekedtetnek.
További változás, hogy az U2-hosszabbítás kommunikációs árnyékában régi-új villamosjáratot kapott Bécs 11. kerülete: a meghosszabbított 71-est tehermentesítő 72-es villamos Kaiserebersdorf és a 3-as metró Grillgasse állomása között közlekedik, kizárólag munkanapokon délután. Ha pedig mindez nem lenne elég, az utastájékoztatásban is fontos változás indult meg, a Wiener Linien ugyanis megkezdte a lassan nyolcvan éve megszokott ovális megállótáblák cseréjét. Az új táblák kialakítása integrálja a modern kijelzőket, és a korábban eltérő formátumú alvállalkozós vonalakon is megjelenik majd.

Az újonnan átadott Seestadt állomásra érkezik az első üzemnapon egy U11-es szerelvény
(fotó: Halász Péter)

Az első üzemnapon egy nosztalgiaszerelvény is közlekedett a 26-os villamosvonal frissen átadott szakaszán. Óvári Péter felvételén a hausfeldstraßei hurokban fordul a az alkalomra dekorált nosztalgiavillamos

Az ősszel átadott szakaszokon már az újfajta megállótáblákat telepítették; kétségtelen előny, hogy az RBL járatinformációs kijelzőjét integrálja az új táblakialakítás
(fotó: Halász Péter)

A bécsi gumikerekű járművek tekintetében a hálózat átszervezésén kívül is volt egy fontos fejlemény 2013-ban: a Wiener Linien bemutatta új, csuklós Mercedes Citaro autóbuszát. Az új busz külső megjelenése is új, a színtervet közönségszavazást követően választotta ki a vállalat. Ami ennél is érdekesebb, az a motortérben van: a Wiener Liniennél eddig megszokottól eltérően a Citarokat dízelmotor hajtja. A (vissza?)lépés háttérben az áll, hogy a MAN leállítja a földgázüzemű motorok gyártását, így a bécsi közlekedési vállalat kénytelen volt alternatíva után nézni. A csuklós Citarok egyébként nem ismeretlenek a bécsiek számára, a Dr. Richard nevű alvállalkozó már jó ideje üzemeltet ilyen kocsikat.
Ha már gumikerék, ne feledkezzünk meg a villamosok űrszelvényébe parkoló figyelmetlen autósok problémájáról sem, melyet hosszú évek reklámkampányai után a Wiener Linien most műszaki úton is igyekszik megoldani! A tesztalany a 37-es villamos Hohe Warte végállomása, ahol különösen sok fennakadást okoznak a hanyag autósok – itt a közlekedési vállalat újfajta, interaktív táblákkal kísérletezik november vége óta.

A Wiener Linien új Mercedes Citaro buszaival visszatér a dízelmotorokhoz
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

Az űrszelvénybe parkoló autóst villogó fényekkel figyelmeztető újfajta tábla a 37-es villamos vonalán; ha sikeres lesz a próbaüzem, városszerte találkozhatunk majd ilyen táblákkal a problémás villamosvonalakon

Ősszel ismét eljött a villamosbarátok nagy napja: a minden év szeptemberében megrendezett Tramwaytag-nak ezúttal a tavalyi buszos kitérő után Favoriten villamos-kocsiszín adott helyt. A sorrendben 29. villamosnapra sokan érkeztek Magyarországról is, a bécsi villamosbarát egyesületek pedig a belváros felé közlekedő nosztalgiavillamosos ráhordójáratokkal kedveztek a látogatóknak. A 2013-as Tramwaytag alkalmából a Wiener Linien újfajta reklámhordozót próbált ki: egy ULF-kocsi egész felületes matricázást kapott.

A Wiener Linien „egészalakos” gördülő reklámja a 2013-as Tramwaytag alkalmából
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

Visszatérve a nagyvasúthoz és a kronológiai sorrendhez, a nyár az árvizek jegyében telt Ausztriában, és a fővonalak érintettsége miatt Bécsben is. Június első napjaiban a kelet-nyugati távolsági forgalom ütőerének számító Westbahn-on árvízkárok miatt több helyen is leállították a vonatok közlekedését. Súlyosan megrongálódott a pálya a Schwarzach folyó völgyében is Taxenbach közelében, így Salzburg és Tirol között mindkét lehetséges útvonal (a tisztán belföldi és a Rosenheim felé vezető Korridorstrecke) elzáródott néhány napra – Németország felől szerencsére Passau útirányon át mindvégig járhattak a vonatok.
A helyzet Ausztriában viszonylag gyorsan javult (június harmadikán estére már járható volt a Bécs–Salzburg szakasz), ám az árvíz levonulásával a védekezés frontja Magyarországra tevődött át. Ebből Bécsben két dolgot érezhettünk: a Budapestre tartó Railjet-járatokat lemondták, az éjszakai járatok (Dacia, Wiener Walzer, Kálmán Imre) pedig sajátos kerülő útirányon, Szob–Érsekújvár–Pozsony–Királyhida felé közlekedtek.

Kerülő útirányon közlekedő Dacia-expressz érkezett Szilivel Pozsony-Ligetfalu állomásra – ízlelgessük a mondatot, minden szava igazi unikum!

Az árviz levonultával Bécs, illetve Alsó-Ausztria egyik érdekes, magyar vonatkozású vasúti történése vette kezdetét: a MÁV-GÉPÉSZET új IC+-kocsijai megkezdték az engedélyezéshez szükséges különféle statikus és dinamikus próbákat, az ezekhez szükséges technikai feltételek pedig javarészt rendelkezésre állnak Ausztriában. Elsőként júniusban üdvözölhettük Bécsben a prototípus IC-kocsit, melyet a RailTec Arsenal klímakamrájában nyúztak majd egy hónapig - az utolsó tesztnapok egyikén meg is látogattuk a járművet. Ezek után októberben Hütteldorfban bukkantak fel 61 55 20-91 400-8 és 61 55 20-91 401-6 pályaszámú IC+-kocsik, melyek a fővonali jelleghez képest kivételesen szűk ívekkel tarkított Semmering-vasúton próbáztak. Ezt követően november végén a MÁV-START a szakmai sajtó képviselőit invitálta egy tesztnapra, ahol leakasztásos vészfékezési próbákon vehettünk részt.

Az első prototípus IC+-kocsi felműszerezve állja a sarat (illetve a hideget és meleget) a RailTec Arsenal speciális vasúti klímakamrájában

Futópróbán az IC+: a tesztnap végeztével indulásra készen áll Amstettenben a próbamenet szerelvénye

Vasút, de keskeny nyomközű: a Mariazellerbahn számos változást élt meg a 2013-as évben. A tartomány házi üzemeltetőjének számító NÖVOG a vonal 2010-es átvételét követően intenzív átszervezésbe kezdett, melynek a Mariazellerbahn „játékvasút” hangulata 2013 végére végleg áldozatul esett. A törzsutasok számára bizonyára minőségi ugrást hoz az új Himmelstreppe-szerelvények érkezése, ám a Stadler által gyártott motorkocsik térnyerése miatt a Mariazellerbahn vasútbarátok számára ismert formájának napjai megszámláltattak. Tavaly télen még igazi fűtőházhoz illő járműkavalkádot láthattunk a Mariazellerbahn főhadiszállását jelentő St. Pöltenben lévő Alpenbahnhofon, a 2013. október 27-től érvényes szerelvényfordulók már csak az új Himmelstreppe-vonatok tartalmazták. Az utolsó többé-kevésbé klasszikus hétvégén ezért számtalan vasútbarát és vonatfotós mellett mi is ott nyüzsögtünk a vonal körül - a száz éves villanymozdonyok pedig nem is vallottak szégyent, bár egy kis üzemzavar színesítette a szombati üzemnap végét. Azóta az Alpenbahnhof bezárt, a Himmelstreppe-járművek és a megmaradt 4090-es sorozatú motorvonatok karbantartását a Laubenbachmühle állomáson létesített új telephelyen végzik, a veterán mozdonyok közül pedig a 1099.02-es a bécsi műszaki múzeumba került.

Az egyik utolsó Ötscherbär-szerelvénnyel kiállított vonat, a REX 6807-es tempózik Annaberg megállóhely közelében a Mariazellerbahn utolsó klasszikus hétvégéjén. Vajon milyen gyakorisággal láthatjuk majd viszont a különleges járműveket a meseszép vonalon?

Vissza a nagyvasútra! Október elején új köntöst öltött az utolsó Railjet, melyet stílszerűen „railjet fifty-one” néven ismerünk: a síszezon elején Ski Austria témájú matricázást kapott a teljes szerelvény. Ha pedig már Werbelok, azaz reklámmozdony: néhány nappal a Ski Austria Railjet után bemutatták a vezető osztrák autóklub, az ÖAMTC reklámját viselő 1216 141-es Taurust.

A Ski Austria tematikájú Werbe-Railjet a bemutatót követően várja az indulás idejét a bécsi Westbahnhofon; első útján az osztrák síválogatott tagjait szállította edzőtáborba a matricás szerelvény

Bár a menetrendváltás év vége felé esedékes, Ausztriában ezúttal már a naptári év elején megkezdődött a változtatások szellőztetése, ugyanis két régi-új, az utasok által egyöntetűen hiányolt szolgáltatást állított vissza decembertől az osztrák vasút: egyrészt újra van nappali közvetlen vonat Bécs és Velence között, másrészt a hosszas menetrendi tili-toli után 2010-ben megszüntetett Graz–Selzthal–Linz közvetlen IC-járatok is újraindultak december közepén. Fontos, ám inkább vasútpolitikai jelentőségű változás, hogy a közszolgáltatást megrendelő VOR közlekedési szövetség és a Westbahn Management GmbH közötti elszámolási vita miatt az új menetrendben nem állnak meg a Westbahn Bécs felé tartó vonatai Tullnerfeld állomáson, sőt, a közlekedési szövetségből is kilépett a magánvasút. Az ÖBB persze azonnal rámozdult a piaci résre, így már mindkét irányban a Bécs–Salzburg IC-járatok szolgálják ki a Tulln közelében fekvő állomást. Egyebekben a felújított Salzburg állomás teljes üzembe helyezése jelentette a fő újdonságot, valamint javult Vorarlberg tartomány összeköttetése is Ausztria keleti részeivel - ezen változásokról összefoglalónkban olvashatnak.
A menetrendváltás tarifaváltással is járt 2013-ban. A vonatjegyek ára Ausztriában általánosságban nagyjából 2 százalékkal drágult, de egyes viszonylatokban kevesebbet kell majd fizetni, többek között a konkurens gyorsvasúti szerelvényekhez képest drágának számító bécsi repülőtéri expressz, a CityAirport Train (CAT) járatain. Fontos változás, hogy számos speciális tarifa megszűnik, a távolsági forgalomban pedig a kerékpárszállításhoz kötelező lett a helybiztosítás.

Bécsnek az adventi hétvégéken idén is kijárt a képzeletbeli „megtelt” tábla, ám ezúttal a budapesti irány mentesítővonatai három újdonsággal is szolgáltak. A legfontosabb változás, hogy hosszú évek kínlódása után végre minden illetékes áldását adta arra, ami az osztrák oldalon már régen napi valóság: lehetővé vált a csatolt Railjet-szerelvények rutinszerű üzeme. A teljesség kedvéért megjegyzendő, hogy elvileg eddig is volt erre lehetőség (körülbelül négy alkalommal ténylegesen is előfordult), ám előre tervezett és meghirdetett módon, rendszeresen idén először. A MÁV-START három adventi hétvégén is dupla kapacitást kínált a fő utasáramlás irányában, a csatolt Railjet-vonatok pedig komoly bevételt termelve gyakorlatilag teljes kihasználtsággal futottak.
A második fontos újdonság, hogy idén először menetrendbe is iktatták a szokásos, Advent utolsó szombatján közlekedő „kis-EC” mentesítővonatot. Sőt, idén étkezőkocsit is továbbított a járat! Üröm az örömben, hogy Bécs felé az úttörő járat közel másfél órát várakozott Hegyeshalom állomáson: a kósza pletykák szerint az ÖBB „elfelejtett” személyzetet küldeni a vonathoz. Vajon különvonatként jobban figyeltek volna rá? A harmadik újdonság, hogy idén a Millenium Utazási Iroda értékesítette (vagy bérelte ki?) a MÁV-START mentesítővonatát Advent második hétvégéjén – manapság igen ritkán látni ilyen hosszú magyar szerelvényt Bécsben, főleg 1144-es sorozatú géppel.
Ha pedig már Advent, ne feledkezzünk meg a MÁV-START jótékonysági „Előmikulásvonatáról”, mely Bécsbe szállította három budapesti gyermekotthon lakóit.

Csatolt Railjet Budapest felől: 2013 decemberében két hétvége alatt több ilyen szerelvény közlekedett, mint a megelőző öt évben összesen. Nem világos, mitől tértek jobb belátásra a magyar szakemberek, de jó látni, hogy a kockát nem csak gurítani tudja a magyar vasút...

Különleges látványosság a penzingi tárolón: a Millenium Utazási Iroda és a MÁV-START koprodukciójában hosszú és homogén különvonat közlekedett Bécsbe december 14-én, ráadásul a határtól 1144-es sorozatú mozdonnyal
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.