2019. 03. 06.

Liberec ÉS Jablonec: de meddig?

Közös lónak túros a háta; tartja a mondás, de vajon mit tudnánk mondani a közös közösségi közlekedési társaságokra? Csehországban találhatunk néhány ilyen példát, de mindenhol keletkeztek és fognak keletkezni feszültségek az érdekelt felek között.





Az egyik régóta fennálló ellentét Most és Litvínov városa között van: Litvínovban ugyanis több alacsonypadlós szolgáltatást szeretnének a városukba, de szerintük ezért a most-i többségű cég túl sokat kér. Emiatt hétköznapokon 69 indulásból mindössze 13 akadálymentes, az sem teljesen egyenletes eloszlásban: reggel 4:16 és 7:51, délután 12:51 és 17:21 között nem indul Litvínov, Citadela végállomásról ilyen villamos.

Csatolt, magaspadlós T3-as páros a litvínovi végállomáson. A financiális kérdések tisztázatlansága miatt az alacsonypadlós kocsik részaránya elenyésző Most és Litvínov között

Az északkelet-csehországi Liberec és Jablonec villamoshálózata azonban anyagi okok miatt majdnem felfüggesztésre került. 2019-ben ugyanis Jablonec sokáig nem fizetett egy koronát sem a városban közlekedő 11-es viszonylatért. A szükségmenetrend már el is készült, tervek szerint a közlekedési társaság a DPMLJ (Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s) az 5-ös viszonylatot közlekedtette volna teljes üzemidőben, a kimaradó szakaszon pedig Jablonec város felelősségére bízták az esetleges pótlást. Az utolsó pillanatban azonban, egészen pontosan 2019. március első napjaiban mégis kifizetésre került a szolgáltatás, hárommillió cseh korona került átutalásra.

A 11-es villamos finanszírozása finoman szólva sem volt megoldott mostanáig, a járatot a megszüntetés réme fenyegette – eddig. De vajon mennyi időre került le a napirendről a vonal megszűnése?
(fotók: Halász Péter)

A probléma forrása az volt, hogy a városközi villamos üzemeltetését szabályozó, 10 éve kötött szerződés 2018. december 31-én lejárt, így nem volt egyértelmű Jablonec városának hogy milyen jogcímen fizet a szolgáltatásért. A villamosvonal fenntartása viszont közös érdek, így a két város vezetői április közepéig rendezni kívánják a helyzetet, sőt abban is megállapodtak, hogy május 3-ig pályáznak a hálózat bővítésére az új jablonec-i autóbuszállomásig.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.