2012. 03. 20.

Újabb neves járműgyártó az OMSI-ban

Megjelent a lengyel Solaris cég Urbino 12-es típusa a méltán népszerű OMSI-hoz. A buszt egyelőre alfa verziósnak titulálja a fejlesztő, de azért fontos megjegyezni: ennél sokkal többről van szó.
A Solaris cég neve itthon is ismerősen cseng, hiszen buszok mellett trolibuszokat is gyártanak szerte Európába. Hazánkban a néhány nyíregyházi busz mellett Budapesten és Debrecenben a trolibuszokkal váltak ismertté. A cég a kilencvenes évek elején alakult családi vállalkozásként (jelenlegi elnöke az alapító Krzysztof Olszewski, felesége pedig az igazgatói tisztet tölti be), kezdetben német licenc alapján gyártottak buszokat. A kezdetekben Neoplan Polska néven futottak, majd 1999-ben jelentek meg először Solaris márkanév alatt. A cég ma már az egyik legnagyobb buszgyártóvá nőtte ki magát, évente 1000-1200 kocsit tudnak gyártani. A legnépszerűbb típusuk, a különböző méretben (12, 15, 18 méter) gyártott városi Urbino típussal Európa legnagyobb városaiban is találkozhatunk. Nincs ez másként az OMSI hazájának tekinthető Berlinnel sem, ezért nagyon sokan várták már a típus elkészülését. Ugyan a korábban már bemutatott csuklós busz is Solaris, de az még annyira kiforratlan, hogy ez tekinthető az első kész Solarisnak.
A berlini BVG egyik Solaris Urbino 18-asa indul az OMSI-ból is ismert spandaui végállomás-komplexumból a Zoologischer Garten felé az M45-ös viszonylaton (fotó: Óvári Péter)
A háromajtós buszt tehát alfa verziónak tekinti a készítője, de ennyire azért nem húznánk le a buszt, inkább tekinthető béta verziósnak, amelyben néhány funkció még nem működik, de már igen remekül lehet vezetni.
Íme a Solaris Urbino 12. A kinézetére semmi panaszunk nem lehet
A busz utastere teljesen hűen tükrözi a Solarisok utasterét. A belső utastájékoztató egyelőre még nem működik, de az ablakokat már tudjuk nyitni és zárni
A busz ajtótlan oldala, textúrázási hibának nyomát sem látni
A busz vezetőfülkéjében több belső kamerát is látunk, amelyen az utascserét tudjuk nyomon követni, illetve felül baloldalt tolató kamera is található. A pénztárgép egyelőre nem működik, bár a T és a SHIFT+T segítségével adhatunk ki jegyet, de a pénzt elég macerás elvenni, nehéz hozzáférni
A buszban egyelőre nem működik a leszállásjelzés és a jegykiadás, illetve az utasok mozgásával is több probléma volt. Csukott ajtón keresztül szálltak föl-és le.
Eredetileg ha kinyitottuk az első ajtót (itt csak egy szárnyat tudunk nyitni, az ajtó bal szárnya a lengyel szokások szerint vezetőfülkébe vezet) akkor a harmadik ajtó felé indultak az utasok, ha nyitva volt, ha zárva
Ezekre (a jegykiadás kivételével) az OMSI-közönség már hamar talált megoldást, de ezeket magunknak kell megcsinálni. Töltsük le tehát a buszt, amelyet be kell másolni az OMSI főkönyvtárába. A buszunk ekkor már üzemképes, de a megfelelő működéshez szükségünk lesz a leszállásjelzés beüzemeléséhez, az utasmozgás javítására és a hangos utastájékoztatás beüzemelésére is.
A fűtés sem működik egyelőre, de a kapcsolókat már animálták
A kijelzők működnek, de az oldalsó kijelző egyelőre csak a viszonylatszámot írja ki. A busz emellett újfajta vezérlőt is kapott
A rádió sem működik még
A jármű csomagja néhány .hof fájlt is tartalmaz, de azokat érdemes naprakészen tartani mindegyik busznál, így egészítsük ki a többi telepített pálya állományával. A busz végleges változatáról egyelőre nincs hír, de a harmadik ajtó megfelelő beüzemeléséhez szükség lesz a gyári csuklós buszhoz készülő scriptre. Addig is azonban remek szórakozást nyújt a busz, egyedül a jegykiadó hiányzik a teljes játékélményhez.

Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.