2012. 09. 11.

Ingyenes lesz a tömegközlekedés Halléban

Idén áprilisban Lipcsében lehetett a forgalmi engedélyek felmutatásával ingyen utazni a tömegközlekedési eszközökön. Most Halle is hasonlót lépésre szánta el magát: az Európai Mobilitási Hét idején, szeptember 17. és 23. között a városi közlekedési cég, a HAVAG ingyenéssé teszi a járatait. De vajon mindenki számára adott lesz a lehetőség?


A fentebbi kérdésre rögvest válaszolva megtudjuk: még nem dőlt el. Két lehetőséget vizsgálnak: az egyik szerint valamennyi utas ingyen utazhat – ez a bérletesekkel lehet kitolás, hiszen ők előre megvették az utazási jogosultságot, így őket illene valahogyan kompenzálni. A másik megoldás szerint a gépkocsik forgalmi engedélye szolgálna menetjegyül – mint idén áprilisban Lipcsében. Akkor a magas benzinárakat kihasználva népszerűsítette így a tömegközlekedést az LVB. Tették mindezt véleményük szerint eredményesen: mintegy hatezer autós hagyta otthon a kocsit és szállt villamosra.
Ritka a fejvégállomás Németország villamosvasútjain. Ezek közül azonban kivétel Halle, a HAVAG ugyanis kihasználja, hogy az állomány gerincét alkotó villamostípus kétirányú

Az Európai Mobilitási Hét kapcsán – a köznyelv autómentes hétnek is emlegeti – Halle is hasonló lépésre szánta el magát. Az ingyenes utazásra jogosítottak körén kívül azonban még az sem dőlt el, hogy csak a HAVAG járataira vagy a tarifaszövetségen belül például a DB AG üzemeltette S-Bahn-vonatokra is kiterjedjen-e az akció? Erről szerdán délelőtt tudhatunk meg részleteket, addigra zárják le a még függőben lévő kérdéseket az illetékesek. Tegyük hozzá: augusztusban a HAVAG viteldíjai mintegy öt százalékkal emelkedtek.
Akadnak még csehszlovák eredetű villamosok is a hallei hálózaton. A T4-esek méteres nyomközzel csak Halle részére készültek a ČKD-nál. A képen egy felújított T4-esekből álló Großzug, azaz két motor- és egy pótkocsiból álló vonat fordul az Am Steintor megállóba

Az Európai Mobilitási Héthez kapcsolódó rendezvénynek egyébként van még egy apropója: 1882-ben indult el a városban az első lóvasúti szerelvény, kilenc évvel később, 1891-ben pedig az első villamos, így egyébként is van mit ünnepelni az ingyenes utazással.
A villamoshálózat fejlődése töretlen, bár időnként lemaradtak. Az alvóváros, Halle Neustadt csak az ezredfordulóra kapott villamosvasúti kapcsolatot
(Mészáros Gergely felvételei)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.