2013. 10. 26.

Hegyesi 4020-as

Manapság már magától értetődő, hogy Hegyeshalomból Ausztria felé könnyű eljutni: általában kétóránként jön egy-egy Euregio-személy, de ugyancsak kétóránként jönnek a Railjetek. Bár ez nem volt mindig így: még tíz évvel ezelőtt is csak elvétve akadt határátlépő személyvonat, bár Euregio volt már.




Mostani képes válogatásunk felvételei pont tíz évvel ezelőtt, 2003. október 26-án készültek. Akkoriban még jártak kishatárforgalmi személyvonatok a nemrégiben elindított Euregio vonatok mellett Hegyeshalom és Bruck an der Leitha között. A vonatok viszonylatszámot is viseltek: az S65-ös Schnellbahn-viszonylat ingázott Wien Südbahnhof, illetve Bruck an der Leitha és Hegyeshalom között járt. A napi néhány vonatot akkoriban még jellemzően egy szóló 4020-assal adta az ÖBB és ez nem okozott gondot a hegyeshalmi, átkapcsolható felsővezetékkel rendelkező vágányok miatt.

Személyvonat indul Bruckba – ami tulajdonképpen nem is személy, de a Schnellbahnnal a hegyeshalmi utastájékoztató rendszer nem tudott mit kezdeni

Megjött az osztrák vonat. Ekkor még határőrök és vámosok is vigyázták a szerelvényt, lévén Magyarország sem az EU-nak, sem a schengeni övezetnek nem volt tagja

Utas nem volt túl sok a vonaton, ez jellemző volt általában a határátmenetre az Euregio vonatok esetében is: jellemzően Győr és Mosonmagyaróvár és a burgenlandi megállók és Bécs között utaztak az utasok

Ritka találkozó és a jelenben egyre ritkább lehetőség van egy MÁV-csoporthoz tartozó V43-as mellett egy ÖBB-s 4020-as megörökítésére
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. "Jellemzően Győr és Mosonmagyaróvár és a burgenlandi megállók és Bécs között utaztak az utasok."
    Ez így igaz. DE, 1. számos önmagukban nem értelmezhető határátmenetet úgy lehet megoldani gazdaságosan, hogy a két oldalon meglevő erős igényt kössük össze; és 2. vannak erős határon túlnyúló, elővárosi és regionális igények, de azokat sem szolgálják ki normálisan a vasutak. Térségünkben Sopron–Bécs–Pozsony szinte az üdítő kivétel ez alól, de a Zsolna–Olmütz is kezd, beállni.

    P.S. Hol lehet ma még Szili+4020-as együtállást látni?
    Korábban sokat 4020-aztam, szerintem ritka csúnya egy jármű. Belül és oldalról elmegy, főleg a homlokára mondom. Lényegében ez az egész korszak nekem a legkevésbé jön be dizájn szempontjából. Az előd S-Bahn szerelvényeknek még volt vonat kinézetük és a Talentek is ehhez képest tetszetősek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha szerencséd van, Ebenfurthban még akadhat V43-assal együttállás, bár nem nagyon járnak már ki az osztrák vonalra a GYSEV gépei, ha jól tudom.

      Törlés
    2. Nekem ezekben a határmenti dolgokban mindig az cinkes egy kicsit, hogy ki rendeli meg mint közszolgáltatás, vagy a vasút miért/hogyan csinálja meg a saját szakállára? Ott van pl. a Kassa - Miskolc, vagy ami röhejesebb, a Győr - Pozsony. Hiába izmozik az egyik oldal, ha a másik magasról tesz rá.

      Törlés
  2. Ui.1:
    Szerintem egy olyan viszonylat, mint Győr–Bécs helyközi forgalomban jobban fel fog futni az évek során, ha le nem butítják. Bizonyos fokig a lehetőség megteremti az igényt (munkavállalás stb. lehetősége). Ezen a viszonylaton mondjuk a végpontok közötti forgalmat a nemzetközi távolsági vonatok viszik, Győr–Pozsony esetében távolsági vonatok híján a két végpont között is az elővárosi vonatokkal utaznának.

    Ui.2:
    Azért az Óvár–Hegyes forgalom sem elhanyagolható, ahogyan a Nickelsdorf–Bécs csúcsidei hivatásforgalom sem. A leginkább gyenge szakasz Parndorf–Hegyes csúcsidőn kívül, ami mégsem olyan vészes. A Királyhida–Hegyeshalom személyvonatok kicsit a levegőben lógtak a többszörös átszállási kényszer miatt. Emlékszem olyan esti vonatra, amikor Párndorf után én voltam az egyetlen utas. Persze rendszerben gondolkodva, nem probléma az esetenkénti üres vonat, mert ami számít, az a kiszámítható eljutási lehetőség és mennyi a rendszerszintű átlagos bevétel, illetve rendszerszinten az adott hálózati elem vasúton értelmesen kiszolgálható?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az merült fel bennem – ötlet szintjén –, hogy talán nem lenne ördögtől való egy távolsági (pl. D-Zug) vonat közlekedtetése Győr és Bécs között, az ingázók igényeire szabva. Reggel még az RJ 162 előtt (de talán a 346-os után) lehetne kitolni, Mosonmagyaróvár, Hegyeshalom, Parndorf Ort, Bruck a. d. Leitha, Gramatneusiedl, Wien Hauptbahnhof, Wien Meidling (opcionálisan Wien Hütteldorf vagy Wien West) megállásokkal. Kérdés, hogy rá lehet-e hordani és Győrből, Mosonmagyaróvárról van-e akkora igény, mint amilyen van pl. Sopronban? Mert ott reggel gyakorlatilag a fél város felszáll a fél hét és 8 között induló vonatokra, Bécsbe kb. 15-20 perces ütemben van ilyen-olyan útvonalon, megállásokkal mindenféle R és REX.

      Délután pedig ugyanez haza, valamikor 17-18 óra körül, de még az RJ 165-ös előtt (neadjisten még az RJ 67 előtt is).

      Törlés
    2. @ujember: állítólag a Fertő-tó felé akarta az ütemet vinni az ÖBB, és nem Móvár - Győr nekik a főirány, ami valahol érthető, ha az osztrák állam/tartomány mint megrendelő igényeit nézzük. Meg ugye az is beleköp a győri vonal levesébe, hogy Pozsony felé is órás ütem van, a három együtt meg sok lenne - így a gyengébb, illetve ingadozó forgalmú (?) győri járt pórul.

      @HP: mi az hogy, nagyon is! Kéne egy D-Zug ingázóknak, ami pl. Parndorf Ort-tól Bécsig / Bécstől Parndorfig padlógáz. De egyrészt ez nem ütemes és az ITF-hívők máris zúgolódhatnak, másrészt ki rendeli meg? A VOR nem, mert a határ túloldala nem Ausztria, az RKI meg... azt meg főleg hagyjuk. :)

      Törlés
  3. valaki tudja menyibe kerül a vonat jegy hegyeshalom-és bruck a.d.leitha-közt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legolcsóbban talán a Mosonmagyaróvár–Bruck an der Leitha viszonylatú Euregio-jeggyel jársz, ez 9 € menettérti útra. → http://www.mav-start.hu/utazas/becs.php

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.