2015. 12. 15.

Nem áll jól a DB

Nem igazán alakul jól a DB AG gazdálkodása. A bevétel elmarad a tervezettektől, legyen szó akár a személyszállításról, akár az árufuvarozásról. Ráadásul a DB AG átalakítása is többe kerül, mint gondolták.


Nem áll jól a DB AG, ha pénzügyeket nézzük. A Handelsblatt információi szerint komoly mértékben eltér a tervezettektől a bevétel és a nyereség: a 2020-ig terjedő időszakban a tervezetthez képest 13 milliárd euróval kevesebb bevétel érkezhet a vasúttársasághoz és az operatív eredménye is 3,6 milliárd euróval lehet kisebb a napilap szerint. Ezzel gyakorlatilag elesett a cégvezetés és elsősorban a vezérigazgató, Rüdiger Grube azon célja, hogy 2020-ig 39-ről 50 milliárd euróra emeljék az éves eredményüket.
Csak ebben az évben a DB AG mintegy 1,3 milliárd eurós veszteséget kénytelen elkönyvelni a lap szerint, aminek az oka a nem túl jó üzletmenet. A teherszállításban a magánvasutak adnak jobb ajánlatokat, a személyszállításban pedig a buszos cégek szippantják el az utasokat a vasút elől. Ráadásul számos regionális szerződést is elbukott a DB AG, így ezekből sem keletkezik már bevétele.
Mindazonáltal a jövő év egy kevés tiszta nyereséget is hozhat: az InterCity- és ICE-flotta fejlesztésére szánt forrásokat nem használják fel jövőre. Igaz, 2020-ig a DB AG adósságállománya 22 milliárd euróra növekszik majd az előrejelzések szerint, szemben a 2014-es 16,2 milliárd euróval. A napilap úgy értékeli Grube munkásságát, hogy sokat nem javított a cég gazdaságosságán, hatékonyságán. Ráadásul bő egy évtized után 2015-ben lesz újra veszteséges a DB AG.
Persze azért ne felejtsük el: az eddigi nyereségességet a Hartmut Mehdorn nevével fémjelzett korszak őrült spórolásai jellemezték. Olyan „fejősteheneket” vezettek ki a piacról az akkori megtakarítások reményében, mint az InterRegio-hálózat vagy éppen a takarékoskodás oda vezetett, hogy 2008-2009 során a berlini gyorsvasútnak többször jelentős mértékben kellett a korlátoznia a forgalmát, mert műszaki hibák miatt leállították a járműflotta nagy részét. Szakértők szerint az egykori InterRegio-hálózat megszűnése csak jót tesz a buszos versenytársaknak: az olcsó és megbízható távolsági közlekedésben ezek járnak az élen, míg a DB AG a drága és sokszor nem éppen megbízható járataira terelné az utasokat a nagyobb bevétel érdekében.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.