2017. 10. 03.

Új vonatokat kap a Tunnelbana

A világ egyik legnagyobb művészeti múzeumaként is számontartott stockholmi metróhálózat hamarosan új vonatokkal gazdagodik. A hagyományok és az innováció egyesül majd a Bombardier által gyártott új sorozatban.






Itthon valószínűleg kevéssé ismert tény, hogy Stockholmban is van egy elég kiterjedt metróhálózat. Az 1950-ben megnyitott, 100 állomással és 110 kilométer viszonylathosszal büszkélkedő rendszeren évente körülbelül 330 millió utazást regisztrálnak. A vonatok három vonalcsoporton közlekednek, melyek a városhatárt is átlépik. A legújabb, 271 háromkocsis egységet számláló generáció az ADtranz által 1997 és 2004 között épített C20 jelű széria, ami szakított a hagyományos kétkocsis felépítéssel. A vonatok továbbítása LZB alapú rendszerrel történik, így a járművezetők szinte kizárólag az ajtók kezelését végzik, bár a rengeteg ívben fekvő állomás miatt ez is megterhelő tud lenni.

A 2008-ban a Storstockholms Lokaltrafik (SL) által kiírt járműbeszerzési pályázaton nyertes Bombardierrel 2013-ban kötötték meg az 5,1 milliárd korona (590 millió euró) értékű szerződést, a 48 kétkocsis vonat szállítása 2018 és 2021 között esedékes. A vonatok a piros vonalcsoporton állnak majd forgalomba, bár a '70-es és '80-as években gyártott 282 darab C6, C14 és C15 szériájú szerelvényt nem váltják majd ki teljesen. Az új szerelvények a MOVIA platformra épülnek és az üstra TW2000/2500 és TW3000 valamint a BVG IK sorozathoz hasonlóan az oldalfal kidomborításával a korábbi 2,8 méteres szekrényszélességet mintegy 10 centiméterrel sikerült megnövelni. Ezzel a kialakítással sikerült megnövelni a többcélú teret és a történelemben első alkalommal kerül légkondicionáló a vonatokra. A hálózatot az SL megbízásából 2023-ig a kínai tulajdonú MTR üzemelteti.

A sorozat ismertetőjegye a szélvédő körüli, menetiránynak megfelelő színben világító fénycsík lesz

Az eddigiektől szélesebb ajtók...

...és a széles folyosók az utasáramlást segítik majd.

A valós méretű modell már a véglegeshez közelítő belteret mutatja. (fotók: Bombardier)

A Bombardier történetében ezek lesznek az első járművek, amiket a virtuális összeépítés nevű eljárással tökéletesítettek. Ezáltal optimalizálható volt a gyártás folyamata és a karbantartást is olcsóbbá teszi, mivel az ergonómiára kiemelt figyelmet fordítottak. A kocsik tavaly kiemelkedő esztétikai értékükkel elnyerték a GOOD DESIGN® díjat, az indoklás szerint a letisztult svéd dizájn és a korszerű megoldások innovatív egyesítésével egyedi arculatot alakítottak ki a formatervezők.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.