2021. 11. 11.

Jó az öreg a háznál: ICE 1 LDV

Az „örök élet, ingyen sör” szlogent alighanem megirigyelhette a Magyar Kétfarkú Kutyapárttól a Deutsche Bahn és a már több mint negyedszázada szolgáló ICE 1-es motorvonatok élettartam-hosszabbítást kapnak, legalábbis ezek közül némelyik. Akár 2030-ig is utazhatunk majd a járművekkel a mostani állás szerint.





Az ICE 1 LDV „kódnéven” futó projekt keretében az 1991 óta közlekedő vonatok betétkocsijai alapos ráncfelvarrást kapnak a második, már 2019-ben is tervezett „redesign” keretében, míg friss hír, hogy a hajtófejek elektromos berendezéseit is alaposan korszerűsítik. Az eddig elkészült prototípus felújítás során csak ímmel-ámmal nyúltak hozzá a hajtáshoz, de a sorozatban készülő járművekhez a Deutsche Bahn AG új berendezéseket rendelt a svájci ABB-től. A korábbi, az 1990-es években a kor színvonalának megfelelő technológián alapuló vontatási áramátalakítók ma már nem számítanak sem korszerűnek, sem energiahatékonynak, így azok cseréjére megérett az idő. Az LDV projekt keretében IGBT-technológián alapuló áramátalakítókat szállítanak összesen 76 vonófej számára, aminek köszönhetően az ICE 1-esek nem csak csendesebbek lesznek, de a villamos energiát is hatékonyabban használják majd fel. Az ABB nem először szállít ilyen eszközöket a DB-nek: negyven ICE 1-es hajtófej korszerűsítésére még a 2010-es évek elején sor került. Az új elemek előnye még az is, hogy a technika fejlődésével mind a tömegük, mint pedig a helyigényük kisebb lesz.

Az ICE 1 LDV-k jellegzetessége a rövidebb szerelvény: egy 1. osztályú és két 2. osztályú kocsival kurtították meg a vonatokat.
(fotó: Marcus Henschel / DB AG)

Érdekesség, hogy az ICE 1-esekbe rendelt ilyen elemeket a DB AG, miközben a nagyjából azonos hajtásrendszerrel rendelkező 120.1 sorozatú villamosmozdonyokat selejtezik, illetve eladják. A szintén az 1980-as évek végén fejlesztett mozdonyok esetében többször volt keresztbe cserebere az ICE kkel az elektromos rendszerek tekintetében, amikor valamilyen balesetes járművet kellett éppen „feltámasztani”.

Az ICE-közlekedés 2021 nyarán ünnepelte a 30. születésnapját: az ünnepi alkalomra egy frissen elkészült ICE 1 LDV (a 186-ös azonosítójú, Chur névre hallgató) kapta meg az 1991-ben használatos fényezést, azaz a vörös csík melletti pasztellszínű segédcsíkot.
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)

A most futó felújítás végén az ICE 1-ek rövidebb vonatokkal közlekednek majd, jellemzően 9 betétkocsit továbbítanak a korábbi 12 helyett: három helyett két 1. osztályú; és nyolc helyett hat darab 2. osztályú betétkocsi marad a vonatokban. A kocsik utastere megújul: az ICE-flotta többi darabjából már ismerős új ülések kerülnek a járművekbe, a kocsikat akadálymentesítik és új utastájékoztató rendszer is kerül a fedélzetre. Ez utóbbiban a legnagyobb változás talán az, hogy végre a vonatok külső oldalára is kerül utastájékoztató kijelző: ez ugyanis 1991 óta váratott magára az ICE 1-eseknél.

A betétkocsik fülkés része továbbra is megmaradt: ilyen az 1. osztályú fülke.

Így fest a másdik redesign után az ICE 1-esek termes 1. osztályú szakasza.

A fülkék a 2. osztályon is maradtak.

A 2. osztályú termes kocsikban is maradt a régi üléselrendezés.

A felújítás során a kisgyerekes szakasz új arculatot kap.

A kocsikat akadálymentesítették: a kerekesszékeseket külön hely várja.

A látássérülteket pedig taktilis rendszer segíti a biztonságos közlekedésben.

A kocsivégeken a régi, monokróm kijelzőket új monitorok váltották 25 év szolgálat után.

A termes szakaszokban a plafonon elhelyezett monitorokon érkeznek a fontos információk az utazással kapcsolatosan.

A jellegzetes étkezőkocsi bisztrószakasza...

...és az étterem is ráncfelvarráson esett át, a többi ICE-szerelvényből ismerős színvilágot kapták.

A vezetőálláson a kijelzők és a burkolatok is újak, valamint minden vonat ETCS-t is kap majd a ráncfelvarrás keretében.

A vonat külső oldalán új piktogramok jelzik a szolgáltatásokat az adott kocsiban.

A beltéri jelzőrendszer is megújul.
(fotók: Dominic Dupont / DB AG)

Arról egyelőre nincs most pontos hír, hogy milyen ütemezéssel készülnek a vonatok, hiszen a korábbi tervek szerinti 2023-as befejezést – eddigre kellene elkészülnie mind a 48 ICE 1 LDV-vonatnak – láthatóan elvitte a koronavírus-járvány miatti lezárások és az ebből következő gazdasági válság.
A DB AG mindenesetre igyekszik hatékonyan kezelni a felújítást: a nürnbergi műhely a projektvezető, a beérkező vonatokat itt bontják meg. A betétkocsikat Neumünster és Wittenberge; a hajtófejeket Dessau veszi kezelésbe. Az elektronikát pedig az erre szakosodott egykori München-Neuaubing járműjavító intézi. A külön-külön szétszórt járműveket végül ismét Nürnbergben rakják össze egy vonatnak és intézik a hatósági vizsgáztatást.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.