2015. 12. 10.

Viszlát Józsefváros!

A fiatalabb vasútbarátok legfeljebb csak a gazzal benőtt helyére emlékeznek, a későbbi generációk pedig talán már nem is fogják tudni, hogy a Fiumei úton, a Baross kocsiszínnel szemben lévő épület nem más, mint a MÁV első pályaudvara, az 1867-ben átadott és 2005-ben bezárt józsefvárosi pályaudvar felvételi épülete. Tíz éve szűnt meg a forgalom Budapest csendes fejállomásán.



A Magyar Északi Vasút államosításával 1868-ban létrehozott MÁV az egy évvel korábban átadott budapesti (akkor még csak pesti) végállomást is megkapta. Az állomás kisebb-nagyobb megszakításokkal 2005-ig folyamatosan üzemelt és a Keleti pályaudvar fontos támasza volt a csarnok felújítása idején, de amúgy is fontos csomópont volt a konténerterminál miatt és a kelebiai vonal személyvonatainak nagy része is innen indult. Ugyancsak innen indultak az újszászi vonal helyi vonatai Nagykátára, Sülysápra, de volt idő, amikor a „fekete vonatok” is innen indultak útjukra.
A vasúttörténeti merengés helyett azonban ezúttal, a megszűnés tizedik évfordulója alkalmából felidézzük az utolsó napot, amit az akkor még szinte maroknyi magyar vasútbarát közösség is követett.

A bejárati jelzők még ma is megvannak valahol a gazban, de a felsővezetéket már élelmes tolvajok elvitték. Azzal, hogy az Északi Járműjavító pár éve megszűnt (vagyis a MÁV-GÉPÉSZET kétes értékű törekvésének köszönhetően Szolnokra költözött), a minimális vasúti forgalom is megszűnt az állomáson. Itt éppen Kőbánya felső felől érkezünk...

A második és a harmadik vágány közötti perontető is jellegzetes, ahogy a vágány végi kék vaslemez-táblák: az adott vágányról induló vonatokat hirdették rajtuk kis akasztós táblákkal, amiket menetrendváltáskor festett és cserélt az állomás személyzete

A perontető alól ritkán indultak szolnoki vonatok, már csak azért is, mert ezek főleg a Keletiből jártak. Ám az utolsó két menetrendi évadban két délelőtti szolnoki személy is helyet kapott itt. Igaz, az egyik visszatérő volt: a 10 óra körül induló vonat „világéletében” józsefvárosi vonat volt és egyike a kevés, elsőosztályú kocsit is továbbító vonatoknak egy időben, mert egy kelebiai szerelvényből fordult a járat

A pályaudvar forgalmának nagyobb részét a kiskunhalasi, kelebiai, kunszentmiklósi vonatok adták. A 150-es vonal utasai jártak talán a legrosszabbul a bezárással: Kőbánya-Kispesten kaptak ugyan metrókapcsolatot, de így is hosszabb volt onnan bejutni a városba, mint Józsefvárosból villamossal

Indulásra kész a szolnoki, 3512-es számú személyvonat. Ekkor még újdonságnak számítottak a „posta-Bhv”-ból álló ingavonatok és a korábbi járművekhez képest valóságos űrtechnika volt

Az utolsó napot dokumentáló vasútbarátok a digitális fotózás mondhatni hőskorában örökítették meg a vonatokat

A másik szolnoki vonat a 3522-es a Hungária körút közelében robog már. A 120a vonal felé hétvégéken csak ez a két vonat indul Józsefvárosból, a helyi vonatok közül innen az utolsó pár évben csak a hétköznapi sűrítők indultak, a többi a Keleti pályaudvarra járt

Az utolsó vonat is lassan indul... A pályaudvar csendes pénztárcsarnoka már üres volt este hétkor...

Az utolsó vonat a kunszentmiklósi 3728-as volt, amelyet a V43 1349-es továbbított

A külsős szolgálattevő utolsó alkalommal meneszt: a 3728-as számú, Kunszentmiklós-Tassig közlekedő vonat az utolsó, amely Budapest-Józsefvárosból indult 2005. december 10-én este. Néhány perc késés és a búcsú-durrantyúk is belefértek... A gépre virágcsokor és emléklap is jutott

(a felvételeket a szerző, Halász Péter készítette)

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Esetleg egy Józsefváros--Kelenföld és egy Nyugati--Kelenföld alagút, néhány megállóval, a luxusmetró árából, és kész az S-Bahn nagyja?

    Emlékszem, mennyi antizoom-bajnok volt akkor már, és talán egy képet tudtam készíteni az utolsó vonatról negyed óra alatt.

    VálaszTörlés
  2. "A 150-es vonal utasai jártak talán a legrosszabbul a bezárással: Kőbánya-Kispesten kaptak ugyan metrókapcsolatot, de így is hosszabb volt onnan bejutni a városba, mint Józsefvárosból villamossal" Sajnos nem időszerű a múltidő, a helyzet nem változott. A 150a azóta is mostohagyerek, s egyedüliként száműzve van a Keletiből.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolom azok kapták meg, ,,akiket"megillet.

      Törlés
    2. Gondolom azok kapták meg, ,,akiket"megillet.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.