2017. 12. 08.

Hétvégi gyors – 2017. december 2-8.

Riksa a busz és a villamos helyett. Újabb TRAXX-okat vesz a Metrans. Átadták a VDE 8-at. Menetrendváltás a hétvégén – hírösszefoglaló a 2016/2017-es menetrendi évadban utolsó alkalommal.





Új tömegközlekedési eszköz: a riksa


Ratingen | Németország – A Düsseldorf melletti település belvárosa megújul. Ez érinti a tömegközlekedést is, amelyet a Rheinbahn üzemeltet. A Düsseldorfer Platzon folyó munkák miatt december 13-ától több megállóhelyet is áthelyeznek, az O15-ös helyijárati busz terelve közlekedik. A tömegközlekedés a feltúrt belvárosban meglehetősen egzotikus módon oldották meg: riksákat állított szolgálatba a Rheinbahn. A Weststraße és a városközpont közötti mintegy fél kilométeres szakaszon az utasok díjmentesen vehetik igénybe a távol-keletről származó eszközöket, a számlát a közlekedési cég állja – így biztosítják többek között a ratingeni karácsonyi vásár elérhetőségét is.

Tömegközlekedés máshogy: Ratingenben villamos- és autóbuszpótló riksákat indított a Rheinbahn
(fotó: Rheinbahn)



TRAXX MS-t vesz a Metrans


Hamburg | Németország – Újabb mozdonyokat rendelt a Bombardiertől a hamburgi kikötő leánycége, a Metrans. A kombinált fuvarozással foglalkozó cég eddig mintegy félszáz mozdonyos flottáját bővíti az új TRAXX MS gépekkel. A cég elsősorban azt szeretné elérni, hogy hatékonyabb legyen a vasúti szállítás és saját maga oldhassa meg a vonatai továbbítását. Lengyelországban amúgy ez be is fog következni, hiszen 2018-ban átveszi a Metrans a szintén a hamburgi kikötő üzemeltetője, a HHLA birtokában lévő Polzug nevű céget.
A Metrans a Bombardiertől TRAXX 2-eseket rendelt, a 186-os sorozatú gépek maximum 140 km/h-val közlekedhetnek és egyen-, valamint váltóáramról is üzemelni képesek szinte mindenütt a kontinensen.


VDE 8: indul a forgalom


Berlin–Halle (Saale)/Lipcse–Erfurt–Nürnberg | Németország – A politika és a szakma prominenseinek jelenlétében hivatalosan is átadják e sorok megjelenésekor a Berlin és Nürnberg közötti nagysebességű vasúti korridort. A „Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8”, vagy röviden VDE 8 néven ismert projekt a keleti tartományok felzárkóztatását és a közlekedésbe való minél jobb bekapcsolását szolgálja. A megvalósított gyorsvasútnak köszönhetően az ICE Sprinter vonatok a Berlin és München közötti 623 kilométeres távolságot 4 óra alatt teszik meg; a többi járat 4,5-5 órás menetidővel számolhat. A forgalom felvétele a távolsági közlekedésben 1991 óta a legnagyobb változásokat hozza magával, alapjaiban változnak meg a távolsági IC- és ICE-viszonylatok közlekedési irányai.
A DB AG a tervei szerint a viszonylaton nem a közúti közlekedéssel, hanem egyenesen a belföldi légiközlekedéssel szeretne versenyre kelni. Ez azonban nem lesz könnyű, mivel a menetrendváltás áremelést is magával hoz: ezen a vonalon eddig a vonathoz nem kötött legolcsóbb jegy egy útra, 2. osztályra 132 euró volt – december 10-étől 150 eurót kérnek ezért a jegyért.


Menetrendváltás a hétvégén


Budapest | Magyarország – Közérdekű közleményként hírösszefoglalónk végén azt mondhatjuk még el, hogy vasárnap, azaz 2017. december 10-én életbe lép a 2017/2018-as vasúti menetrend. Az új évad számos változást hoz Európa-szerte, ezek némelyikéről képes beszámolónkban emlékezünk majd meg a következő napok során. Egy valami fontos: senki se induljon el megszokásból, tájékozódjon, hogy honnan és mikor indul a vonata.
Érdemes meg arra kitérni, hogy a menetrendváltással frissül a MÁV-START okostelefonos alkalmazása és elvileg mindenki számára megnyílik a lehetőség arra, hogy ezen a felületen vegye meg (belföldi) vonatjegyét. A jegyárból amúgy üzletpolitikai kedvezményként 5-10%-ot is elenged a vasúttársaság, ha az elektronikus értékesítési csatornát választja az utas.


Sorakozó!


Prága | Csehország – Tagadhatatlan, hogy hírösszefoglalónk a közelgő menetrendváltás jegyében készült. Lapzárta után futott be a ČD sajtófotó-csomagja, amiből egy képet választottunk. A felvétel mint az öt, most szolgálatba lépő Vectront a prágai Vršovice fűtőház körfűtőházában. A képen egészen pontosan a flotta fele látható, a nyári menetrendig mind a tíz Vectront csatasorba állítja az EuroCity-vonatok élén a ČD Prága, Drezda, Berlin és Hamburg között, ezzel megszüntetve a drezdai gépcserét.

(fotó: České Dráhy, a.s.)

Összeállította: Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.