2019. 12. 03.

Van, ahol nem ciki a csápos busz

A dél-morvaországi kerület fővárosában meglehetősen nagy hagyománya van a trolibuszoknak, így nem meglepő, hogy még a 2010-es évek végén – sok másik várossal ellentétben – nem teljesítmény-csökkentésről, lezüllesztésről vagy megszüntetésről van szerencsénk hírt adni.


Brno trolibusz-hálózata nem önmagában a vonalak összesített hosszával, hanem a hálózat kiterjedtségével lepheti meg az arra tévedőket. A 13 üzemelő viszonylat közül mindenki megtalálhatja a magának kedveset: vannak rövid, hegyi vonalak (35, 38, 39); hosszú, az egész várost kelet-nyugati irányban átszelő vonalak (25, 26); a város magját dimbes-dombos tájakon elhagyó, a kertvárosban véget értő vonalak (34, 36) és a szomszédos Šlapanice településre már-már legendás, szántóföldön keresztül vágtázó 31-es.
A 26-oson kívül a 25-ös troliknak is Novolíšeňká volt a végállomása,
november 30-a óta viszont mindkettő hosszabb útvonalon közlekedik.
Az útvonaluk szinte az egész városban azonos, a 25-ös azonban a képen látható
Starý Lískovec, Osová a keleti végállomása

Volt szó a 37-es trolibusz hosszabbításáról is, ám végül megmaradt a kiegészítő szerep

A 25-ös és 26-os vonalak keleti végállomása 2000. szeptember 1-jén került a 8-as villamos Novolíšeňská megállójához, ami egyben a híres Zetor mezőgazdasági gépgyár bejáratához esik közel. Az eredeti tervekhez képest két hónap késéssel, de elkészült a hosszabbítás, amellyel Líšeň városrész sűrűn lakott területéig, a szintén a 8-as villamos egyik megállójáig (Jírova) ér el a két viszonylat. A kétszer 1600 méter hosszban kiépített új felsővezeték, az új végállomáson a szociális ellátáshoz szükséges helyiségek, valamint a későbbi megnövekedett igénybevétel miatt megerősített útburkolat 13 hónap alatt készültek el.

 A közlekedésszervező IDS JMK oldalán még a régi térkép található, a bővítés előtti állapotot mutatva
(forrás: idsjmk.cz)
A legszembetűnőbb változás a trolikon kívül, hogy az 55-ös autóbusz immár északról kerüli meg a lakótelepet,
ezzel nagyobb területnek a 78-as busznál gyorsabb kapcsolatot biztosítva Brno-Židenice pályaudvarral

(forrás: dpmb.cz)

Karosa B941: A típus amivel már nem találkozhatunk
menetrend szerinti forgalomban sem Brno, sem Prága utcáin
(fotók: Adorján Péter)

Az infrastruktúra-fejlesztéssel párhuzamosan zajlik a járművek beszerzése, jelenleg 60 új jármű beszerzése van folyamatban, ezek közül 10 darab Škoda 26Tr (nálunk Škoda-Solaris Trollino 12 néven ismert) már fogalomba is állt. Az trolibusz-hosszabbítás ideje alatt Stará osada villamos-végállomás és az oda vezető vágányok is megújultak, zaj- és rezgéscsillapítással került korszerűsítésre, valamint zajvédő falak a sínek mellé. 

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.