2020. 01. 21.

ÖBB: üzenik Brüsszelnek, hogy Nightjet!

Az ÖBB a korábban már megszellőztetett terveihez hűen januárban, egészen pontosan január 19-én vasárnap este elindította a Bécs és Brüsszel közötti új Nightjet-vonatát. Az új vonat persze nem új, hanem egy régi járat reinkarnációja és azért a mostani lépés közel sem olyan utasvonzó, mint lehetne. De kísérletnek nem rossz!


Bécsből a főpályaudvarról 50490-es számmal 20:38-kor indul, majd Wien Meidling; St. Pölten Hbf; Linz Hbf; Wels Hbf; Passau Hbf; Regensburg Hbf; Nürnberg Hbf; Frankfurt am Main Südbahnhof; Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof; Mainz Hbf; Koblenz Hbf; Bonn-Beuel; Köln Hbf; Aachen Hbf; Liège-Guillemins és Bruxelles-Nord/Brussel Noord érintésével jut el Bruxelles Midi/Brussel Zuid pályaudvarra, ahova 10:55-kor érkezik. Vasárnap szerdán indul, ellenkező irányban 50425-ösként pedig hétfőn és csütörtökön 18:04-es indulással és 08:27-es érkezéssel közlekedik az ÖBB új Nightjet-járata. A vonat összeállítása a Vagonweben itt (Bécs–Brüsszel) és itt (Brüsszel–Bécs) böngészhető.
Az egykori Donauwalzer EuroNight utódja a tervekkel ellentétben nem Hollandia felé kerül és így is képes hozni az 1990-es évek végén megszűnt járat menetidejét, ami akkoriban fél nyolc körül indult Bécsből és reggel 9 körül volt Brüsszelben, nyáron pedig egészen Oostendéig járt.
A járat beindítása az ÖBB részéről mindenképpen egy jelképes lépés, hiszen az uniós szervezetek székhelyére lehet így eljutni és bizonyos napokon valóban átszállás nélkül, bár az ingázóknak nem éppen attraktív a 10:55-ös érkezik a Midi/Zuid pályaudvarra. Ennek ellenére az ÖBB azt hirdeti: céljuk az, hogy az eurokraták a vasutat válasszák a repülés helyett. De ilyen közlekedési napokkal ez nehéz lesz... Nyilván érdekes kísérlet ez az ÖBB részéről, a gyakorlatban azonban egy kétséges hasznú próbálkozásnak tekinthető. Mindannak ellenére, hogy a járat elődje, a megboldogult Donauwalzer valóban népszerű járat volt, mindösszesen csak a 2000-es évek elején a légiközlekedésben a fapados cégek térnyerése nyomán mondott le róla az ÖBB.
A vonatra a jegyek 29 eurótól indulnak (ülőkocsiban, egy irányban), a fekvőhelyek 39 eurótól startolnak elővételben. A járat kezdeti népszerűségére jellemző, hogy már most nem lehet a 90 napos előváltási ciklusra kapni a legolcsóbb jegyeket.
A MÁV-START részéről egyelőre nem tudni, hogy lesz-e bármilyen kedvezmény, segítség a brüsszeli járatra: a közvetlen kocsi közlekedése pedig elvetendő ilyen menetidő mellett, hiszen a Budapest–Brüsszel táv legalább 16-17 óra lenne, a 20 óra körüli bécsi induláshoz 17 óra körül el kellene hagyni a magyar fővárost és ellenkező irányban délelőtt 11 előtt szinte biztosan nem érne el optimális esetben sem a járat.
A hazai EU-s munkatársak és EP-képviselők sem tömörülnek a jegyekért, az ÖBB információi szerint eddig csak az osztrák politikusok jelentkeztek be a vonaton utazásra. Kíváncsian várjuk, hogy a 2019-es nyáron olyannyira kalandvágyó magyar EP-képviselő, Cseh Katalin (Momentum/Renew Europe) vajon kipróbálja-e ezt a járatot? Reméljük, igen és ha így lesz, igyekszünk beszámoltatni a tapasztalatairól.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Volt már olyan politikus, aki annak tudatában lelkesedett egy dologért, hogy az nem létezett.
    Persze, majd a repülőhöz szokott képviselők diákokkal, melósokkal utaznak egy vonaton tizenvalahány órákat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az osztrák politikusok között még akadhat is ilyen. Az új kormányból pl. egy tag bevallottan vasútbarát, egy másik pedig kifejezetten az éjszakai vonatokért lelkesedik. Van élet a lézerblokkolón túl, ha eléggé hanyatlik már az ember... :)

      Törlés
  2. Azért arra is gondoljunk, hogy nem minden bécsi felszálló utazik egészen Brüsszelig. Van még közben jópár nagyváros, ami még vonzó lehet. Szerintem párszor kicserélődik majd az utasmennyiség az úton.

    Úgy látom, a kocsik 200-asok, esetleg ha megérkeznek az új Railjet szerelvények, amik gyorsabbak lesznek, lehet a menetidő is csökken majd. Bécs és Linz között biztosan lehetne lefaragni 15 percet, és lehet máshol is van még tartalék a rendszerben.

    Én a Budapest-Párizs közvetlen vonatot várom! :)

    VálaszTörlés
  3. Ahogy korábban is írtam, számos EU-s ülés jellemzően 10-kor kezdődik, azok így, 3/4 11-es érkezéssel elérhetetlenek. Ezzel szemben ugyanarról az éjszakairól Frankfurtban ICE-re átszállva de. fél 10-kor érkezem Brüsszelbe. Ez így nem versenyképes alternatíva.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.