2020. 02. 05.

Síelni tömegközlekedéssel?

Magyarországról kevésbé tűnik kardinális kérdésnek, mégis a fenti kérdéssel foglalkozik egyre több ország, közlekedési cég és síterep-üzemeltető is, hiszen a téli szezonban az utakon kilométeres dugók állnak, a parkolók tele vannak, az idilli hegyi falvak belefulladnak a kipufogófüstbe. A síelni vágyók szinte egytől-egyig az autót választják az úticéljuk megközelítésére, aminek persze nagyrészt praktikus okai vannak, de a síterepek tömegközlekedési elérhetősége sem épp segíti elő az átszállást. Svácjban most több helyen szolgáltatás-beli, de infrastrukturális fejlesztésekkel is komolyan elkezdték tolni a közösségi közlekedést, több új állomáson épül közlekedési csomópont direkt a téli turizmus kiszolgálására.



A síelés klasszikusan az a formája a turizmusnak, ami praktikus okokból mindig is nagyrészt autós volt. Pláne Magyarországról a téli szabadság ily módú eltöltése ígyis-úgyis egy hosszú, gyakran egész napos utazással kezdődik, hogy elérjük Ausztria, Svájc, Franciaország, Szlovákia vagy más hegyes ország kiválasztott síterepét. Vagy legalábbis annak környékét, hiszen a pályaszállások drágák és ha már úgyis autóval megyünk, akkor a szomszéd faluban is elég lakni, aztán minden reggel felmenni este pedig lejönni a pályára. Erre a legtöbb síterepen infrastruktúra is van, óriási parkolók várják a síelni vágyókat. Ezzel viszont nem elég, hogy a sokszáz vagy akár ezer feletti kilométert is levezettük autónkkal, hozzájárulunk a jellemzően kis hegyi falvak teljes eltömítéséhez is. Pláne a téli fűtési szezonban amúgy is rossz levegőt ezzel még élhetetlenebbé téve.

Alternatívát jelent persze, ha már itthonról vonattal megyünk, Ausztria sok síterepe könnyen elérhető a Railjet vonatokkal akár közvetlenül, a helyi közlekedésre pedig szinte minden síparadicsom környékén találunk gyakran ingyenes síbuszokat. Ezeket már ma is többen használják, de beláthatjuk, hogy a sífelszereléssel, egy heti csomaggal és akár gyerekekkel egy sok-sok órás vonatozás és cipekedés nem túl vonzó alternatíva, az ember hamar választja a sokkal egyszerűbb és sok utas esetén akár olcsóbb autót.

SBB poggyászszolgálat: ajtótól ajtóig

Ezt a problémát felismerve Svájcban néhány éve komolyabb fejlesztések zajlanak a téli turizmus helyszíneinek egyszerűbb megközelítése céljából. Ennek egyszerűbb módja az olyan szolgáltatások létrehozása, mint a háztól-házig csomagszállítás, amit a téli szezonban ráadásul ingyenessé is tettek. Az SBB országon belül, előzetes egyeztetés után sífelszerelésünket vagy akár csomagunkat is otthonról hozza el előző nap, hogy másnap már a szállodába érkezésünkkor már ott várjanak minket. Így azért már sokkal egyszerűbb az utazás, legjobb esetben csak egy kézitáskával.

Ezen felül sok olcsósított ajánlat is van télen a vonatjegy és síbérlet kombinációkra, amivel mindent egyszerre vehetünk meg egy helyről, az oda-vissza utazásra szóló jegyeket és a síterepek és síbuszok használatára jogosító bérletet is. Így már nem kell számolgatni, hogy mennyi lesz a benzin, a parkolójegyek és úthasználatok díja, egy összeget látunk csak, amiben már minden benne van.

A komolyabb beruházások azonban természetesen az infrastrukturális fejlesztések, amik megkönnyítik és lerövidítik vagy akár meg is szüntetik az átszállásokat, így már még egyszerűbben juthatunk el a kiválasztott síparadicsomig. Példaként említhetjük a nemrég átadott intermodális állomást Fiesch-ben, az épülőben lévő V-Bahn projektet Grindelwaldban vagy akár az épp most tervezési fázisban tartó Göschenen-Andermatt környék fejlesztését.

Első példánkban, a Wallis kantonban található Fiesch település érdekes helyzetben van, hiszen a néhányszáz méterrel feljebb található Fiescheralp, ami szintén otthont ad pártucat embernek, de télen igazi síparadicsommá válik. Többszáz embernek otthont adó hotelt találunk itt, ám nem is ez a település érdekessége, hanem hogy a völgyből kizárólag egy nagy kabinos felvonóval érhető el, amely így a közszolgáltatás része. Ez viszont Fiesch-ben a vasútállomástól nagyjából 5 perc sétára volt eddig. Mára azonban egy új vasútállomás épült, ahonnan egy új kis kabinos lift indul Fiescheralpba és a PostAutók terminálja is átkerült ide. Ezzel az átszállások nagyban lerövidültek, jóval egyszerűbbé váltak, akár a vonatról a felvonóra, vagy akár a buszok felé is. A régi nagy kabinos felvonó nagyjából 15 percenként indult, az új kisebb kabinokkal ugyan, de néhány másodpercenként. Óránkénti kapacitása 1800 utas. Az egész projekt ára 23,5 millió svájci frank volt (nagyjából 7,5 milliárd forint).

A Wallis kantonban található Fiesch-ben már elkészült az intermodális állomás és az új kabinos felvonó: MGB, PostAuto és sílift találkozása van itt
(fotó: Aletsch Arena)

Következő állomásunk a Bern kantonban található Grindelwald, amely állomást jól ismerhet az, aki járt már a Jungfrau régióban vonatozni. Az Interlaken felől érkező BOB (Berner Oberlnd Bahn) vonatról itt kell átszállni a WAB (Wengernalpbahn) felé. A V-Bahn fantázianevű projekt keretében teljesen átépítik a mára szinte nosztalgia hangulatú Grindelwald-Männlichen kabinos felvonót, négy helyett tízszemélyes kabinokat kap majd. Ennek völgyállomásáról fog indulni a vadonatúj felvonó az Eigergletscher felé, amivel a korábbinál sokkal gyorsabban lehet majd elérni a síterep tetejét. Ezen felül, és így nyer értelmet a projekt, a BOB vonalán egy új megállóhely épül, ami mindössze 100 méterre van az új felvonótermináltól. Ezzel még a Jungfraujoch, Európa legmagasabban található vasútállomása is közelebb kerül a világhoz, hiszen a WAB Grindelwald - Kleine Scheidegg és a Jungfraubahn első szakaszát is át lehet majd ugrani egy mindössze 10 perces felvonózással. Persze a vasútvonal is megmarad, hiszen az külön is látványosság értékű. A projekt idén év végén lesz kész és összesen 470 millió svájci frankot (nagyjából 141 milliárd forintot) költenek rá.

Grindelwald Terminal látványterve, előtérben a házak mögött a BOB megállóval, háttérben a két nagy kocka épület a két új felvonó

Zajlanak az építési munkálatok a 2300 méteres magasságban található Eigergletscher állomáson. Ide jön majd fel Grindelwaldból a új Eigerexpress nevű felvonó illetve a Jungfraubahn állomását is felújítják
(fotók: V-Bahn)

Harmadik ilyen helyszínünk a vasútrajongók körében szintén ismert Göschenen. A Gotthard-vasút legmagasabb pontja, az alagút északi oldala átszállópont az MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) felé. A Gotthard bázisalagút megnyitása óta viszont elérhetősége Svájc nagyvárosai felől a közvetlen vonatok hiányában bonyolultábbá vált. Az Andermatt-Sedrun síterep viszont nagyon komoly fejlesztéséket hajtott végre az elmúlt években és még vége sincs a projekteknek. Ide viszont autóval csak a szűk, szerpentines Schöllenen szurdokon át lehet feljutni, ami már így is a kapacitásának határán van. Ennek enyhítésére tervezik épp Göschenen állomás teljes átépítését, ahol így majd közös peronon szállhatunk át az SBB és az MGB vonatai között, amelyek menetrendje is jobban egymáshoz lesz majd igazítva. Szó van még továbbá egy közvetlen, Göschenenből a síterepre induló felvonóról is, amely ha megvalósul, akkor Zürich vagy Luzern felől átszállás nélkül lehet majd elérni a sípályákat.

Az MGB ingavonata vár indulásra a Göschenen állomás előtti téren. Mára az infrastruktúra itt elavult, nem felel meg a kor elvárásainak, ezen fognak változtatni a nemsokára megkezdődő felújítással
(fotó: Berky Dénes)

A mai környezetvédelmi hullámban ugyan furcsa kettőssége van a nem épp környezetvédelméről híres síparadicsomok elérhetőségének zöldebbé tételének, de első sorban nem is erről, hanem inkább a kapacitások jobb kihasználásáról van szó. Hogy aztán néhány évtized múlva egyáltalán lesz-e még lehetőségünk 2500 méteres magasság alatt természetes havon síelni, azt meglátjuk. Addig is viszont üdvözlendő a közösségi közlekedés ezirányú fejlesztése is.

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.