2020. 10. 14.

Visszatérő villamosok Pankrácban

Mindig érdekes kérdés a megszűnt villamosvonalak újranyitása vagy reaktiválása. Miért szűnt meg? És ha megszűnt, most miért kell újranyitni? Vagy miért most kell újranyitni?







A prágai villamoshálózat egyik legnagyobb kiterjedésű bezárása a Pankrác városrészben található szakaszokhoz köthető. Villamos már a két világháború között közlekedett a környéken: 1927-ben nyitotta meg kapuit a helyi kocsiszín, Vozovna Pankrác. 1930-ra aztán kiépült a Nusle városrészből keletre tartó vonal egészen a mai Budějovická metróállomásig, majd 1938-ban Ryšanská-ig. A hálózat sokáig nem is nagyon módosult, az első jelentős változtatást (a budapesti 13-as villamos Nagykőrösi úti szakaszához hasonlóan) az egyik keletre tartó autópálya városba bevezető útjának építése hozta. Ekkor került a 5. května utcától a ma is használatos Na Pankrácira a villamosforgalom 1967-ben. Hamarosan azonban jött a csonkítás: épült a C metró, így a villamosforgalom ideiglenesen szüneteletésre megszünetésre került.

5. května, ahol a Brno felé tartó D1-es autópálya városi szakasza alatt halad jelenleg a villamospálya. A felszínen azonban már nyoma sincs, hogy valaha villamos közlekedett volna itt. A buszmegállót is csak a 911-es (néhai 511-es) éjszakai viszonylat használja.

Ha már úgyis vágányzár van, akkor a 5. května alatti aluljáróban is teljes pályacserét hajtanak végre. Pankrác kocsiszín így ideiglenesen zárva tart, már kocsikiadás szempontjából.

A Na Pankráci felé már kicsit előrehaladottabb az aluljáró vágányának állapota, ennek a végén következik a delta, amelyen immár nem csak a belváros felé, hanem balra kanyarodva Pankrác metróállomás felé is lehet közlekedni

A prágai városvezetés és a negyedik kerület önkormányzata között keletkezett némi nézeteltérés, amikor a pályaépítés szóba került évekkel ezelőtt. A vita nem zárult le, ugyanis nem sikerült megnyugtató módon megállapodni abban, hogy az új pályarész meddig érjen. A kerület és összességében a délkelet-prágai utasoknak az volna hosszú távon a kedvező, ha legalább a mai Budějovická metróállomásig érne a vonal.

Az úttest közepén kétszáznál is több parkolóhely már 2020. október elején megszüntetésre került, a Na Pankráciról balra kanyarodó pályától egyelőre csak az első néhány száz méteren zajlottak az előkészítő munkálatok...

...nem sokkal később azonban már a munkagépeket felváltotta a konkrét alépítmény. Egyelőre a vágánykapcsolatok még hiányoznak, így a leendő végállomás valamint a Na Veselí utcánál lévő delta is.

Ezzel a Pankrác és Budějovická metróállomások közötti lakótelepet nem csak az egy szem 134-es busz szolgálná ki (amellyel az előbbi két metróállomáson kívül szintén a C metró Pražského povstání állomására lehet eljutni), hanem hosszú idő után újra a közvetlen belvárosi kapcsolat létesülne, természetesen a nehezen módosítható útvonalon közlekedő metrón felül. Ez a bővítés azon hosszútávú elképzelések részét képezné, hogy a Moldva jobb partján haladó gyorsvillamospálya érintésével, már a Vyšehradtól délre lenne egy kelet–nyugati irányú tengely, amely akár a folyó túlpartjáig, a jelenleg kialakítás alatt álló, Lihovar megállóhelynél található elágazásig tarthatna.

Hurok kialakítására nem volt lehetőség, így egy vendégkitérőn fognak vissza a 18-as villamosok Nádraží Podbaba végállomás felé Pražského povstání megálóhelynél

Az első lépés azonban ennél kisebb léptékű lesz: csak Pankrác metróállomásig épül a pálya, a Budějovická és Na Strži utcák kereszteződésénél található posta épülete előtt lesz a végállomás. Ennek azért annyi előnye lesz, hogy egyrészt közvetlen kapcsolata lesz a leendő, immár építés alatt álló D metróval, másrészt a C vonalon lévő Pankrác állomás átépítése alatt (amíg összekötik a D metró állomásával) lesznek időszakok amíg az teljesen le lesz zárva, így a villamos a kiesett állomást is pótolja majd. Az építkezés egyelőre csak a Hvězdova utcáig tart, a D1-es autópálya bevezetője alatti vágányok cseréjével egy időben, így amint az várhatóan 2020. november végére elkészül, már az új szakaszhoz kapcsolódó vágánykapcsolatok (prágai szokás szerint egy deltavágány várható) készen lesznek, így a későbbiekben akármeddig hosszabbodik a vonal, nem kell újabb vágányzár a pankráci kocsiszín felé tartó pályarészen.
A deltának egyelőre a helye van meg, a vágányok egy későbbi fázisban kerülnek a helyükre


Az új szakasz különlegességét az is adja majd, hogy hurokvégállomás nem épül, így a (várhatóan 19-esre számozott) vonalon csak az egyetlen kétirányú villamostípus, a Miskolcról is ismerős KT8D5-ösök közlekedhetnek rajta. Ami a miskolci villamosokat illeti, a 9102 (Miskolcon 212 volt) már tiszteletét tette a prágai utcákon, azonban műszaki hiba miatt az első napot sem dolgozta végig. A többi kocsi egyelőre várja az első méterek megtételét a főműhelyben.

Nem csatolva járnak (bár volt már rá példa), csak egyszerre két szerelvény sorakozott fel a felszállóhelyre. A 9087-es pályaszámú immár KT8D5.RN2P típusú villamos még 2007-ben kapta meg a nagy felújítást és az alacsonypadlós középrészt.

A 9072-es egy kicsit hamarabb, 2005-ben újult meg, láthatóak is az apró különbségek a különböző évi generálozások között

A Hvězdova és a Na Pankráci kereszteződése után a városhatár felé a villamospálya SORsa bizonytalan,
2020. szeptember 27-én még a metró helyett is XC jelzéssel pótlóbusz közlekedett


A beruházás helyszíne Prágán belül

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.