Visszatér a villamos meghajtáshoz Kaiserslautern. Továbbra is problémásak a hidrogénvonatok. Minibuszt indít a BKK Cinkota szélén. Lehívta az opcióját a Lokaltog.
Menesztették a fővasutast
Berlin | Németország – Patrick Schnieder szövetségi közlekedési miniszter 2025. augusztus 14-én, a Deutsche Bahn AG felügyelőbizottságának elnökével, Werner Gatzerrel és a vezérigazgatóval, Dr. Richart Lutz-cal tartott megbeszélését követően bejelentette, hogy közös megegyezéssel felbontják a vezérigazgató hivatalosan 2017. március 22. óta hatályban lévő munkaszerződését. Átmeneti jelleggel – az utódja kinevezéséig – viszont még pozíciójában maradhat Lutz úr, aki ezzel a Bahnreform utáni cégcsoport második leghosszabb ideig hivatalban lévő vezérigazgatójává válik. Schnieder úr a döntését röviden azzal indokolta, hogy az állami vasúttársaságnál nem tapasztalt stratégiai célokat és emiatt be kellett avatkoznia. A legsúlyosabb „bűne” a hivatali ideje alatt a pontos távolsági vonatok arányának drasztikus zuhanása: a 2017-es 78,5 helyett 2024-ben már a 60 százalékot is képesek voltak alulmúlni. Az elvárásait szeptember 22-én ismerhetjük meg, amikor bemutatja az Agenda für zufriedene Kunden auf der Schiene nevet kapott programját.
Az InnoTrans 2024 keretében a vezérigazgató is megtekintette a DB-konszern standját. Jövőre már egy újabb arcot kell keresnünk a vásárvárosi rendezőben.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Opcióval is számolnak
Taastrup | Dánia – Bár még az első darabok sincsenek gyártásban, lehívta az opcióját a Lokaltog és ezzel 24 darabra korrigálta a megrendelt Stadler FLIRT Akku motorvonatainak számát a dán regionális szolgáltató, melyeket 2029-ben kívánnak forgalomba állítani. Lars Wrist-Elkjær, a Lokaltog vezérigazgatója megköszönte Sjælland régió támogatását, amely nem csak a kapacitások, de az üzembiztonság növelését is jelenti. A motorvonatokat a Siedlce melletti üzemében építi majd a svájci gyártó.
Visszatértek a villanymotorhoz
Kaiserslautern | Németország – Négy évtizeddel az utolsó trolibusz kivonása után újra elektromotorral hajtott autóbuszokkal frissíti az állományát az SWK. 2025 és 2026 folyamán összesen 16 Mercedes-Benz eCitaro érkezik majd a városba, ahol 1916 és 1935 között villamos, 1949 és 1985 között pedig trolibuszok üzemeltek. A többletköltségeket 3,2 millió euró értékben a szövetségi kormányzat is támogatta.
A városi közműcég színeibe öltöztetett autóbuszok már kamerás tükörrendszerrel érkeztek
(fotó: SWK)
(fotó: SWK)
Okosított minibusz
Budapest | Magyarország – Újszerű megoldással, teljesen rugalmas útvonalon közlekedő, 274-es számot kapott buszjárattal szolgálja ki 2025. augusztus 26-tól a Csobaj-bánya nevű kerületrészt a BKK, amelyhez a DREAM_PACE program keretében EU-támogatást is felhasználnak. A Telebuszként, megrendelésre közlekedő járat használata mindössze az igény bejelentéséhez kötött, de a korábbi igényvezérelt járatoktól eltérően a felszállási pontok kiszolgálási sorrendje és ezáltal a minibusz érkezési iránya változhat.
A kék területen belül a mindenkori igényeknek megfelelően közlekedik majd a Csobajbusz névvel illetett járat
(fotó: BKK)
(fotó: BKK)
Közös nevező
Prága | Csehország – Közös közleményt adott ki a cseh és a bajor közlekedési minisztérium a Prága és München közötti vasúti kapcsolat ügyében. Az RE36/Ex36 jelölésű vonalat, a mai Bavorský expres utódját 2031-2046 időtartamra hirdetnék meg 2025 végén, így szerződéskötésre 2027-ben kerülhetne sor. A jelenlegi koncesszió a bajor oldalon 2028 végén lejár, emiatt az átmeneti időszakra vonatkozóan is szerződnie kell a BEG-nek. Martin Kupka, cseh közlekedési miniszter kiemelte, hogy a vasúti szolgáltatásnak az új koncesszióban kényelmesnek és korszerűnek kell lennie, valamint pontosnak is. Bajor kollégája, Christian Bernreiter némileg ostorozta a DB-t, mivel 20 éve távolsági helyett a regionális szegmensbe integrálva közlekednek a járatok és szeretnék a színvonalat ezáltal is emelni.
A közös tanácskozás eredményeként hamarosan megjelenhetnek a pályázatok
(fotó: Tereza Straková / MDČR)
(fotó: Tereza Straková / MDČR)
Mégsem annyira jött össze
Bremervörde | Németország – Közleményt volt kénytelen kiadni 2025. augusztus 12-én a Buxtehude – Bremervörde – Bremerhaven – Cuxhaven útvonalú RB33-as vonalat elméletileg Alstom iLINT motorvonatokkal üzemeltető evb, mivel hónapok óta műszaki problémákkal küzdenek a járművek és a gyártó sem tudja a szükséges ütemben javítani őket. Egészen konkrétan a 14 darabos állományból mindössze 4 áll rendelkezésre. A vonatok lemondását elkerülendő dízelmotoros LINT-ek is közlekednek, de összességében csak egy motorkocsival tudják kiadni a vonatokat. Ez főleg csúcsidőben okoz kellemetlenséget, mivel a kerékpárok és rollerek szállítását kellett megtiltani. A probléma nem egyedi, Frankfurt környékén időnként hasonló arányban állnak a motorkocsik és ez már kihatással van az üzemanyagcellákat gyártó kanadai Ballard Power Systems gazdasági adataira is. 2022-ben még egy új korszakot vízionáltak az illetékesek, mára viszont bukottnak tekinthető a kísérleti üzem. Robert Palm, az evb üzemvezetője kénytelen volt elnézést kérni az utasoktól is, mivel a látogatók ezreit vonzó SAiL idején sem tudják biztosítani a kényelmes utazást.
Világelső volt, de meddig létezik majd?
(fotó: Sabrina Adeline Nagel / evb)
(fotó: Sabrina Adeline Nagel / evb)
Összeállította: Adorján Péter