2025. 08. 14.

Gyors, gyorsabb, Vectron 230

Örömteli dolog pontos járműszállításról hírt adni, még ha ez évek óta csodának is számít. A Siemens ráadásul egy új típusvariánssal ugrotta meg ezt az akadályt. A České dráhy tovább növeli a korszerű mozdonyainak darabszámát és arányát.





Megérkezett az első két mozdony abból az 50 darabos kontingensből, melyet még 2022 tavaszán rendelt meg a České dráhy. Ezek a Siemens Vectron MS mozdonyok képesek elérni a 230 km/h végsebességet, ami megegyezik az egyelőre még hiányos ComfortJet-szerelvények értékével. Ugyan belföldön nem tudják kihasználni ezt a képességet, a tervezett nemzetközi kapcsolatok egy részén erre lesz majd lehetőség.

A mozdonytípust 2022-ben és 2024-ben is láthattuk Berlinben az InnoTrans rendezőpályaudvarán kiállítva és mindkét alkalommal a cseh állami vasútra tudott hivatkozni a Siemens, mint vásárló. Az akkor kiállított darabok azóta is gyártói tulajdonban vannak. A fővonali nagysebességű mozdony a motorvonatok térhódításával egy rétegtermékké vált és az ÖBB még a railjet 2.0 továbbításához sem tart rá igényt. A ČD az korábbi akvizíciói eredményeként manapság 61 hagyományosabb Vectront üzemeltet.

Távolról a pályaszámon kívül nem tűnik fel semmilyen érdekesség elsőre

Közelebbről is csak a majdani lengyel engedélyekhez szükséges figyelmeztető matricák és az UIC-raszter árulja el az eltérő felhasználási célt

Az érkezésükre még 2025. augusztus 12-én került sor Praha-Vršovice fűtőházba, az első fotókat pedig másnap adta közre a ČD. Szeptember végéig 8, decemberre pedig összesen 20 ilyen mozdony kiszállítását irányozta elő a Siemens, az ötvenediket 2026-ban adják majd át. Egyelőre a mozdonyvezetők és a karbantartók képzését szolgálják a 384 002-2 és 384 004-8 pályaszámú darabok.

A 384 002-2 az 1801. legyártott Vectron, a gyári sorozatszáma pedig 23889 lett

A 384 004-8 az 1804-es sorszámot és 23891-es gyári sorozatszámot kapott
(fotók: České dráhy)

Engedélyezésükre és forgalomba állításukra pedig hamarosan sor kerülhet, hiszen decembertől már több nemzetközi viszonylaton is számol a railjet és ComfortJet által kínált szolgáltatásokkal a cseh állami vasúttársaság. A mozdonyok természetesen nem maradnak fehérek, hamarosan már új matricákkal ellátva lesznek láthatók.
A Siemens 2025 július végével már 2.290 kötelezően megrendelt darabot tartott nyilván.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.