
Megszerezte az első engedélyeit az ICE L, avagy a DB által vásárolt Talgo 230-as szerelvény egy része. Az ERA adatbázisában is elérhető adatok szerint az összesen 17 kocsiból álló szerelvények hatféle kocsijának sikerült vontatott járműként 2025. augusztus 8-i hatállyal futásengedélyt szereznie. Ezek között egyértelműen azonosítható a családi, az étkező, az akadálymentes és a vezérlőkocsi. Emellett még két, az engedélyek alapján egyelőre nem egyértelműen meghatározható középkocsi is szerepel a listában. Viszont korlátozásokat is találunk a leírásokban: a vezérlőkocsi vezetőfülkéjét nem lehet üzembe helyezni és nem közlekedhet a KRM-en, az energiaellátást csak 1000 V 16,7 Hz táplálásról szabad üzemeltetni. Az engedélyeket úgy kérték meg, hogy 9 és 21 kocsi között bármilyen hosszban alkalmazhatóak legyenek a szerelvények, bár így egyelőre legfeljebb belföldi forgalomról lehet szó.
A középkocsikról megtudható az engedélyek alapján, hogy 13,3 m hosszúak, a vezérlőkocsi pedig 18,3 méteres. A tengelyterhelések kocsifajtánként kis mértékben eltérőek, de nem lépik át a 180 kN értéket és a teljesen kiterhelt állapotban is 45 t alatti még az ülőkocsi is.
A középkocsikról megtudható az engedélyek alapján, hogy 13,3 m hosszúak, a vezérlőkocsi pedig 18,3 méteres. A tengelyterhelések kocsifajtánként kis mértékben eltérőek, de nem lépik át a 180 kN értéket és a teljesen kiterhelt állapotban is 45 t alatti még az ülőkocsi is.
A Deutsche Bahn augusztus 11-én kiadott közleményében meg is erősítette, hogy a gyártón keresztül is kaptak tájékoztatást az ügyben és ezáltal a tervezett 2025. decemberi forgalomba állás is tartható. Ehhez azért hozzá tennénk, hogy a bemutatkozást a koros szerelvényekkel járó Berlin–Amszterdam viszonylaton tervezték és 2019-ben még 2023-ra ígérve, majd 2030-ra már szinte mindenhol elterjedve. Így marad egyelőre a pecsétes papírok által lefedhető Berlin–Köln viszonylat, ahol viszont ICE 2-es szerelvényeket válthat majd ki a típus.
2023-ban még a mérnökök is csak ismerkedtek a szerelvénnyel a próbamenetek során
(fotó: Claus Weber / DB AG)
(fotó: Claus Weber / DB AG)
Két éve már el is jutott az első próbaszerelvény Bécsbe, ahol a klímakamrában tesztelték. Később a szintén a Talgótól rendelt mozdonyok egyike a romániai Făurei melletti dilikörön is megmutathatta a tudását, illetve bemutatkozott 2022-ben és 2024-ben is az InnoTranson a szerelvény egy-egy részegysége. A német engedélyek megszerzéséhez sokfelé megfordult a honos hálózatán
Ahogy tette ezt az első mozdony is a román próbapályával
(fotó: Steve Wiktor / DB AG)
(fotó: Steve Wiktor / DB AG)
A kincstári optimizmusra utaló közlemény szerint az első szerelvényt 2025. október 17-én mutatják be Berlinben és a december 14-én esedékes menetrendváltással már napi utasforgalomba is kerül négy billegős, de ívekben is csak hagyományos sebességgel közlekedő szerelvény. A gyártó Talgo megemlítésére is futotta: természetesen a késedelmes szállításért ők felelnek.
Néhány hete már újabb szerelvény is érkezett Németországba
(fotó: Daniel Korbach / DB AG)
(fotó: Daniel Korbach / DB AG)
Érdekes, hogy akadálymentesnek és szintbeni beszállásúnak titulálják az ICE L-et, de ez csak a 760 mm magas peronok esetén igaz, amiből csak nagyobb távolsági forgalmat bonyolító német állomásokon és Hollandiában találni. A hagyományosabb 550 mm magas peronok melletti üzemre ugyan van már engedély, de oda azért majd továbbra is kelleni fog valamilyen külső segítség.
Adorján Péter