2013. 03. 29.

Történelmi vonatozás

Történelmi pillanatnak lehetettek tanú nemrégiben az angol vasutak kedvelői: négy évtized után először közlekedett újra közvetlen vonat London és a dél-angliai Sheffield Park között.



Történelmi pillanat: a '70-es évek óta először újra közvetlen vonat közlekedett London és a dél-angliai Sheffield Park állomás között. Eredetileg a vasút innen még tovább futott dél felé Lewes városáig, majd onnan tovább a tengerparti Brightonig – utóbbi szakasz szintén ma is üzemel.

Londontól East Grinsteadig jelenleg is sűrű a vonatközlekedés, onnantól viszont jó ideig még vágány sem volt egy darabon. Ezt építette vissza a Bluebell Railway lelkes csapata nem kevés anyagi és emberi erőforrás ráfordításával. És ha ez nem lenne elég, East Grinstead állomáson új peron is épült külön vágánnyal, hogy a meglévő két peronnál zajló hivatásforgalmat ne akadályozza a múzeumvasút működése. Az újbóli megnyitás alkalmából március 23. és április 7. között kéthetes fesztivált tartanak, természetesen középpontban a vasúttal.

A sors fintora, hogy a vonat pontosan 50 évvel és egy nappal az után közlekedett le, hogy az Egyesült Királyságban kihirdették a Dr. Beeching által kidolgozott közlekedéspolitikai koncepciót (mely egyébként jelentős hasonlóságot mutat hazánk '68-as hasonló dokumentuma között), melynek eredményeként itt is megszűnt a vasúti forgalom East Grinsteadtől délre.

A „The Blue Belle Railtour” vonata a Hill Place Farm Bridgenél
(fotó: Ian Grantham / forrás: facebook)

További érdekesség, hogy ezt a vasútvonalat nem a szigetország vasútjainak racionalizálását célzó Beeching Act (melyet a köznyelv Beeching Axe, azaz Beeching-fejsze gúnynéven emleget) hatására zárták be. Még annak kiadása előtt, 1954-ben hirdették ki a vasút megszüntetését, mely alapján az utolsó vonat 1955. június 15-én indult volna. A vasutasok sztrájkja miatt azonban ténylegesen már május 29-én leállt a közlekedés. Egy 1878-as törvény értelmében azonban a forgalmat újra fel kellett venni, így 1956. augusztus 6-án újra elindultak a vonatok. Politikai nyomásra a törvényt 1957-ben hatályon kívül helyezték, így 1958. március 17-én végleg megszűnt a hivatásforgalom.

A múzeumvasúti üzemet 1960-ban vették fel Sheffield Park és a Horsted Keynes állomástól 90 m-re épített Bluebell Halt között (az állomást 1963-ig a British Rail még használta). A végleges bezárás után a Bluebell Railway csapata folyamatosan terjeszkedett észak felé, így sikerült 53 év után újra összekötni a törzshálózattal szeretett vasútjukat. Az elmúlt év bővítési munkálatairól kimerítő beszámolók találhatóak a múzeumvasút vonatkozó oldalán, ahol természetesen adakozni is lehet a projekt befejező munkálataira.

Pap Dávid

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.