2015. 10. 28.

Kettős megálló

Bosszantó jelenség miatti huzavona végére tett pontot a szövetségi hatóság Svájcban: nevesül eldőlt, hogy a kettős megállóba másodiknak érkező villamosnak nem kell még egyszer, elől ajtót nyitnia.


Zürichben komoly vihart kavart az az lépés, amit a villamosvezetők némelyike tett: nevesül a forgalmas Bahnhofquai megállóban a másodiknak érkező villamos a kettős megállóhelyen az utascserét követően nem állt meg elől, az első helyen, hanem nemes egyszerűséggel továbbhaladt. Ám a zürichiek ezt nem hagyták abban és a berni Szövetségi Közlekedési Hatósághoz, a Bundesamt für Verkehrhez fordultak állásfoglalásért, amelyet különösen az idősebb utasok szorgalmaztak a városvezetésnél.
A BAV-hoz benyújtott kérdésben abban kértek állásfoglalást, hogy vajon ismételten meg kell-e állnia a kettős megállóhelyre érkező második villamosnak az első helyén vagy sem? A hatóság válasza egyértelmű: a kettős megállóhelyeken a másodiknak érkező járműnek az utascsere után akkor sem kötelessége ajtót nyitni, ha az első helyről már nem tud kihaladni, mert mondjuk egy jelzőlámpa akadályozza a továbbhaladásban. A Verkehrsbetriebe Zürich, a VBZ utasítása is egyértelműen fogalmaz: kettős megállóhely az, amely esetében a járművek egymás mögött állnak meg úgy, hogy a másodiknak érkező járműnek nem kell az első helyre állva ismét ajtót nyitnia. Tehát az ismét ajtót nyitó járművezetők tulajdonképpen szabályt szegnek, bár ezzel kapcsolatosan a VBZ mindig is rugalmasan járt el, közölték a téma kapcsán, hiszen több olyan csomópont van, ahol kettős megállóhelyek üzemelnek, de a járatok több irányba indulnak onnan és nem mindig kapnak egyszerre szabad jelzést.

A zürichi Bahnhofquai megállóban másodiknak érkezett villamos nyitott ajtót – elől nem kell megállnia és újra ajtót nyitnia, a szövetségi hatóság is megerősítette a VBZ szabályozását
(fotó: Halász Péter)

A kettős megállók ilyenfajta, szabályszerű használata elsősorban az éjszakai időszakban okoz azonban kényelmetlenséget az utasoknak, ahol sokszor látszólagos átszállási lehetőségek, csatlakozások hiúsulnak meg. Ám a VBZ figyelmeztet: ezek a kapcsolatok nem garantáltak és nem érdemes számolni sem velük. A garantált átszállási kapcsolatok mindig biztosítják az utasok számára.

Kettesben és hármasban

Magyarországon, főleg Budapesten a nagyforgalmú buszmegállók között több helyen is lehet találni többféle kettős és hármas jellegű megállót is. A klasszikus kettős jellegű megállóhelyek mellett van olyan, ami csak egy szóló és egy csuklós busz esetén kettős, míg két csuklós számára már nem az. A legérdekesebb pedig a hármas jellegű megállóhely. Itt az első két busznak nem kell ajtót nyitnia, de a harmadiknak, ha előre tud már állni és még maradt utas a megállóban, akkor kötelessége elől is megállnia – sajnos sokszor ezt elfelejtik a buszvezetők az MM+M jellegű budapesti megállókban.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Mivan??? Én ezt bizony nem értettem meg...

    VálaszTörlés
  2. Mi a helyzet a Keletinél a Belváros irányába? Ott simán MMM van - ez is MM+M-ként értelmezendő?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az MMM nem értelmezhető ilyen formában. Az is MM+M.

      Törlés
  3. Ez azért messze nem utasbarát megoldás, főleg idősebb korosztálynál gyakran előfordul, hogy nem is lát jól, meg lassan is mozog, nekik élmény lehet, amikor beáll a villamos, aztán a második, és csak amikor utóbbi elhúz melletük, akkor tudják elolvasni a viszonylatszámot, és jönnek rá, hogy az volt az övéké.

    VálaszTörlés
  4. A JBSS Bahn-ban ez a funkció is jól működik, nem igaz Péter? :)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.