
Ugyan néhány hónapja pletykaként már keringett, hogy az André Schwämmlein vezette FlixMobility SE vasúti szerelvények vásárlására készül, de a nagysebességű piacra való belépés valószínűtlenül távolinak tűnt. Ezt a megérzést támasztotta alá, hogy eddig csak legalább harmadik nagyfelújítását is megélt kocsikkal, a buszaikról megszokott üléstávolságokkal (100 ülőhelyessé alakított termes UIC-X-kocsik) és csak másodosztállyal szolgáltattak. A hivatalos kommunikáció szerint a 2021 és 2023 között felújított 140 használt kocsival és a bérelt mozdonyokkal tudták néha nevettségesen alacsonyan tartani az árszintet.
Ezzel viszont szakítanak a 2025. május 27-én bejelentett lépés szerint, mivel nagysebességű szerelvényeket vásárolnak már bevált gyártóktól. A német vasúti személyszállítási piac 2021-hez képest 2030-ra várt 40%-os bővülésére készülnek a müncheni központú cégnél is, emiatt már nem csak a DB által fokozatosan fehagyott vagy felhagyni tervezett szegmensből szeretnének utasokat szerezni, hanem valódi versenybe kezdhetnek a fehér alapszínű vonatokkal.
Berlin főpályaudvarán nem szokatlan látvány a zöld gyorsvonat, viszont a klasszikus formában
A megkötött keretmegállapodás szerint 65 nagysebességű szerelvényt kötöttek le 2,4 milliárd euró értékben a Talgónál, amelyek a Talgo 230 modellcsalád tagjai lesznek. Ilyeneket vásárolt korábban a DB és a DSB is, de azok a csillagok jelenlegi állás szerint két év csúszással, legkorábban 2026-ban állhatnak forgalomba. A FlixTrain konfigurációjáról nem sokat tudni: nem közölték sem a kocsik, sem az ülőhelyek tervezett számát. Az viszont biztos, hogy a két állami vasútéhoz hasonlóan mozdonyos-vezérlőkocsis kombinációként lettek megrendelve.
Az ígéretek szerint a szerelvény akadálymentes lesz, bár a beltérről egyetlen látványtervet sem közöltek. A jelenlegi szerelvényekben is van minden utastípusnak hely, de a szintbeni beszállást hagyományos építésű kocsival nem lehet megvalósítani.
A szerződés aláírásakor 30 szerelvényt kötelező érvénnyel meg is rendeltek, melyekért 1,06 milliárd eurót kötelesek fizetni. A szerződésnek része a 15 évre szóló gyártói karbantartás is, melyet az akár 230 km/h üzemi végsebességre képes szerelvényekbe épített számtalan szenzor alapján optimalizálnak majd. A Talgo ehhez kapcsolódóan annyit közölt, hogy szerelvényenként napi 2 GB adatmennyiséget gyűjtenek majd és ezt központilag tárolják a digitális ikernek nevezett adatbázisban.
Limburg an der Lahn mellett, a Lahntalbrückén halad Frankfurt felé a látványrajz szerint a nagysebességű FlixTrain. Ezen a szakaszon a 2002-es megnyitása óta menetrend szerint csak ICE-szerelvények koptatták a síneket.
(grafikák: FlixTrain / Talgo)
(grafikák: FlixTrain / Talgo)
Biztosító berendezések terén már évek óta kötelező az ETCS L2, a forgalomhoz szükséges engedélyeket pedig Németország mellett Ausztria, Hollandia, Dánia és Svédország pályáira is megkövetelték. A mozdonyokat ezúttal nem a spanyolok, hanem a zöld gyorsvonatok élén már többszörösen bizonyított Siemens Mobility biztosíthatja majd Vectronok – a fentiek alapján MS konfiguráció – formájában.
Bevált és már mindennapi látvánnyá vált a Siemens Vectron, számosat bérel partnerein keresztül a FlixTrain is.
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Patrick Schnieder, a frissen hivatalba lépett német szövetségi közlekedési miniszter üdvözölte a beruházást és kiemelte annak egyediségét. Magáncég ekkora volumenben ritkán fektet a vasúti közlekedésbe, emiatt az állami oldalnak is fontos a verseny erősítése, amelyet a pályahálózat nagy léptékű szanálásával és a hálózat-hozzáférési díjak struktúrájának átalakításával fognak támogatni.
A legfontosabb adatról viszont minden fél hallgat, pedig az utasoknak is fontos lenne: nincs meghatározott forgalomba állítási dátum kommunikálva. Reálisnak 2029 vagy 2030 tűnik a korábbi rendelések gyártási és engedélyeztetési időszükségletét tekintve.
Adorján Péter