2025. 05. 28.

Nagysebességre kapcsolnak a zöldek

Történetének legnagyobb járműves beruházását ütötte nyélbe a világ számos távolsági buszos piacát uraló, de Németországban vonatokat is üzemeltető vállalkozás. Kapacitásnövelés mellett jobb menetidőket is remélnek a nagysebességű pályákon közlekedésre alkalmas szerelvényektől, amivel hazai pályán is megszorongathatják az állami vasutat.



Ugyan néhány hónapja pletykaként már keringett, hogy az André Schwämmlein vezette FlixMobility SE vasúti szerelvények vásárlására készül, de a nagysebességű piacra való belépés valószínűtlenül távolinak tűnt. Ezt a megérzést támasztotta alá, hogy eddig csak legalább harmadik nagyfelújítását is megélt kocsikkal, a buszaikról megszokott üléstávolságokkal (100 ülőhelyessé alakított termes UIC-X-kocsik) és csak másodosztállyal szolgáltattak. A hivatalos kommunikáció szerint a 2021 és 2023 között felújított 140 használt kocsival és a bérelt mozdonyokkal tudták néha nevettségesen alacsonyan tartani az árszintet.

Ezzel viszont szakítanak a 2025. május 27-én bejelentett lépés szerint, mivel nagysebességű szerelvényeket vásárolnak már bevált gyártóktól. A német vasúti személyszállítási piac 2021-hez képest 2030-ra várt 40%-os bővülésére készülnek a müncheni központú cégnél is, emiatt már nem csak a DB által fokozatosan fehagyott vagy felhagyni tervezett szegmensből szeretnének utasokat szerezni, hanem valódi versenybe kezdhetnek a fehér alapszínű vonatokkal.

Berlin főpályaudvarán nem szokatlan látvány a zöld gyorsvonat, viszont a klasszikus formában

A megkötött keretmegállapodás szerint 65 nagysebességű szerelvényt kötöttek le 2,4 milliárd euró értékben a Talgónál, amelyek a Talgo 230 modellcsalád tagjai lesznek. Ilyeneket vásárolt korábban a DB és a DSB is, de azok a csillagok jelenlegi állás szerint két év csúszással, legkorábban 2026-ban állhatnak forgalomba. A FlixTrain konfigurációjáról nem sokat tudni: nem közölték sem a kocsik, sem az ülőhelyek tervezett számát. Az viszont biztos, hogy a két állami vasútéhoz hasonlóan mozdonyos-vezérlőkocsis kombinációként lettek megrendelve.

Az ígéretek szerint a szerelvény akadálymentes lesz, bár a beltérről egyetlen látványtervet sem közöltek. A jelenlegi szerelvényekben is van minden utastípusnak hely, de a szintbeni beszállást hagyományos építésű kocsival nem lehet megvalósítani.

A szerződés aláírásakor 30 szerelvényt kötelező érvénnyel meg is rendeltek, melyekért 1,06 milliárd eurót kötelesek fizetni. A szerződésnek része a 15 évre szóló gyártói karbantartás is, melyet az akár 230 km/h üzemi végsebességre képes szerelvényekbe épített számtalan szenzor alapján optimalizálnak majd. A Talgo ehhez kapcsolódóan annyit közölt, hogy szerelvényenként napi 2 GB adatmennyiséget gyűjtenek majd és ezt központilag tárolják a digitális ikernek nevezett adatbázisban.

Limburg an der Lahn mellett, a Lahntalbrückén halad Frankfurt felé a látványrajz szerint a nagysebességű FlixTrain. Ezen a szakaszon a 2002-es megnyitása óta menetrend szerint csak ICE-szerelvények koptatták a síneket.
(grafikák: FlixTrain / Talgo)

Biztosító berendezések terén már évek óta kötelező az ETCS L2, a forgalomhoz szükséges engedélyeket pedig Németország mellett Ausztria, Hollandia, Dánia és Svédország pályáira is megkövetelték. A mozdonyokat ezúttal nem a spanyolok, hanem a zöld gyorsvonatok élén már többszörösen bizonyított Siemens Mobility biztosíthatja majd Vectronok – a fentiek alapján MS konfiguráció – formájában.

Bevált és már mindennapi látvánnyá vált a Siemens Vectron, számosat bérel partnerein keresztül a FlixTrain is.
(fotó: Adorján Péter)

Patrick Schnieder, a frissen hivatalba lépett német szövetségi közlekedési miniszter üdvözölte a beruházást és kiemelte annak egyediségét. Magáncég ekkora volumenben ritkán fektet a vasúti közlekedésbe, emiatt az állami oldalnak is fontos a verseny erősítése, amelyet a pályahálózat nagy léptékű szanálásával és a hálózat-hozzáférési díjak struktúrájának átalakításával fognak támogatni.

A legfontosabb adatról viszont minden fél hallgat, pedig az utasoknak is fontos lenne: nincs meghatározott forgalomba állítási dátum kommunikálva. Reálisnak 2029 vagy 2030 tűnik a korábbi rendelések gyártási és engedélyeztetési időszükségletét tekintve.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.