
A Deutsche Bahn érdekes fejlesztés befejezéséről számolhatott be 2025. május 22-én Lipcsében, ahol átadták a DB Fernverkehr telephelyén álló csarnokok tetejére felszerelt naperőművet. Eddig akár teljesen hétköznapi hír is lehetne, hiszen Németországban két éve a megtermelt elektromos energia megújuló forrásból származó aránya szinte folyamatosan 50% felett van. Viszont a fejlesztések nem állnak meg és főleg a nagyfogyasztók számára érdekesek a terhelési tüskéket korrigáló megoldások, ugyanis az elszámolásban a maximális teljesítmény egy fontos faktor. Csúcsokat okoz többek között a kerékeszterga üzemeltetése vagy a szerelvények vizsgálatai során a külső betáplálás. Ezeknek a tüskéknek a levágására alkalmas az energiamenedzsment mellett az energia „házi“ előállítása, fejlettebb rendszerek esetén ez saját akkumulátorteleppel is kombinálható. A napkollektorok összteljesítménye 291 kWp, melyet a három csarnoképület tetejére helyeztek el úgy, hogy a napsütések órák során minél több fényt tudjanak hasznosítani.
Hátul a járműjavító, balra a kerékeszterga, lent pedig az anyagraktár csarnoka
(fotó: Max Lautenschläger / DB AG)
(fotó: Max Lautenschläger / DB AG)
Az üzem fő profilja kezdetektől az ICE T és 2015 óta a Bombardier-féle IC2-szerelvények karbantartása, melyet főleg az éjszakai műszakban végeznek. A kifejezetten nagy állomás üzemi vágányai közepén 2009-re felépült karbantartó üzemben jelenleg 275-en dolgoznak, akik mellé 25 ipari tanuló is társul.
Széttartó vélemények keringenek az IC2-szerelvényekről, de azoknak szinte mindegyike rendszeresen meglátogatja az üzemet
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
A most átadott napelemes rendszer a házon belüli start-up, az encore terméke, melyet a saját fejlesztésű akkumulátorteleppel egészítettek ki. Ehhez a dél-koreai Kia szállítja az elektromos autókból 5-7 év után az elöregedés miatt kiszerelt akkumulátorokat, majd ezek átvizsgálás után bekerülnek egy 10 lábas konténerbe, ahol további éveket töltenek átmeneti tárolóként. A lipcsei konténerbe nyolc személyautó 30 akkumulátora került beépítésre Ezek az energiatárolók ugyan nem tudnak leadni olyan nagy teljesítményt, mint a járművekben szükséges, viszont kvázi konstans teljesítménnyel üzemeltethető velük a telephely hálózata.
Az energiatároló konténert a javítócsarnok mellé telepítették, így a terület közepén található
(fotó: Robert Zimmermann / DB AG)
(fotó: Robert Zimmermann / DB AG)
Az energiafolyamot egy intelligens rendszer felügyeli és elsődlegesen a napelemekből irányítja az áramot a csarnokokba, a felesleget pedig a konténerbe tereli. Amennyiben a felhasználást meghaladja a termelés, azt a polgári hálózatba táplálják be. A rendszertől éves szinten 85.000 eurós megtakarítást remélnek. A következő ilyen rendszert Kasselban telepítik majd és a DB vizsgálja további telephelyek felszerelését is a technológiával.
Adorján Péter