
Szinte már el is felejtettük, hogy a Stadler Rail AG és a Kazah Vasutak kötöttek egy nagyértékű szerződést még 2022 decemberében, hiszen a 2016-ban Berlinben bemutatott azeri távolsági kocsik óta nem nagyon készült náluk hagyományos kocsi a fő piacokra. A Fanipolban tett 2019-es látogatásunkkor még láthattunk néhány gyártás alatt álló kocsit, majd a világpolitikai helyzet változása miatt az üzemet Lengyelországba költöztették és onnan szolgálták ki az európai projekteket. Akkor még kevesen gondoltuk, hogy Peter Spuhler és cégcsoportja nem hagyja veszni a FÁK-országokban felépített kapcsolatait. Ehhez viszont mindenféle hírverést elkerülve meg kellett vásárolja a nehézségekkel küzdő Talgo asztanai üzemét, ahol nagyjából tíz éve készült el a térségnek gyártott utolsó szerelvény.
A gyártást hivatalosan 2025. április 9-én kezdték meg, amit a KTZs közlése szerint egy két éves korszerűsítés előzött meg és ezzel képessé vált az üzem a svájci minőség előállítására. Ez azért is fontos szempont, mivel a következő 20 évben itt tartják majd karban a kocsikat, melyekből 2030-ig összesen 557 darabot készítenek különböző kivitelekben. Háló- és fekvőhelyes kocsik, akadálymentesített és hagyományos kivitelben, valamint személyzeti és generátoros vagonok készülnek majd a következő években, melyekhez a komfortot növelő, korszerű klímaberendezéseket a Liebherr szállíthatja. A fedélzeti internetet műholdas rendszeren keresztül biztosítják, a biztonságról pedig összesen négyezer, mesterséges intelligenciával kiértékelt képű kamera gondoskodik majd a kocsikban.
A kocsikat helyben, nyers lemez állapotból építik készre.
(fotó: KTZs)
(fotó: KTZs)
Az első teljesen elkészült kocsit az ország elnöke, Kaszim-Zsomart Kemeluli Tokajev jelenlétében adták át 2025. június 19-én, aki meg is tekintette a gyárat. Az idei évben 51 kocsi kiszállítása a terv, melyeket szinte azonnal forgalomba is állítanak majd. Ez a megrendelés viszont csak része az állami vasút flottamegújítási programjának: a korábban beszerzett 732 kocsiból álló Talgo-szerelvények mellett a Transzmasholding is átadott már 36 darabot a megrendelt 107 hagyományos kocsiból. Emellett 2027-es szállítással 350 kocsiról tárgyalnak egy belföldi gyártóval. Saját bevallásuk szerint napjainkban 1.321 hagyományos kocsit és 114 motorvonatot üzemeltetnek, melyeknek a cseréje ezekkel a megrendelésekkel biztosított.
Az elsőként átadott kocsi egy 40 fős hálókocsi lett.
A fülke nappali…
…és éjszakai állásban.
A széles nyomtáv előnyei ebből a perspektívából láthatóak legjobban.
Az elmaradhatatlan csoportkép: a vasútvállalat címere alatt, tányérsapkákkal övezve az államelnök.
A 400 főt foglalkoztató üzemben a gyártás folyamatos, a képen egy generátoros kocsiba épül be a Caterpillartól származó dízelmotor.
A gördülőállomány mellett az ország vasútvonalai és azok állomásai is megújulnak, összesen 125 pályaudvar esik át a következő években nagyfokú felújításon. Kiemelték még, hogy a vasút informatikai rendszereit belföldi cégek egységesítették, az utasok egyetlen rendszerben tudnak jegyet vásárolni és informálódni a célpont turisztikai kínálatáról is.
Adorján Péter