2025. 07. 06.

Hétvégi gyors – 2025. június 22-július 5.

Párizsba nagy tételben érkeznek az elővárosi vonatok. Mozdonyt automatizál a DB Cargo. Opciót hívott le a DSB. Kártyás fizetésre ad kedvezményt a DoN's. Nagyobb mennyiségben adott át villanybuszokat az MAN. Német technológiára támaszkodik a BVB.


Újítás az osztrák fedélzeten


Bécs | Ausztria – A nyári fedélzeti menüvel párhuzamosan, június 19-től egy újítást is bevezetett az ÖBB vonatain szolgáltató DoN's: bankkártyával fizetve öt százalékos kedvezményt ad az árakból. Ezzel szeretnék a készpénzmentes fizeté felé terelni a vendégeket, illetve a dolgozóiknak a pénzkezeléssel összefüggő feladatait csökkenteni. Az állami vasút közölte, hogy a korábbi 60 helyett immár 70 százalékos arányban fizetnek bankkártyával vagy annak digitalizált formájával a vendégek. Emellett a jogi környezet kifejezetten tiltja a fizetési metódusok közötti különbségtételt, különösen a felárak alkalmazását – kedvezményt viszont nem zár ki. Az ÖBB szóvivője elmondta, hogy a decemberi menetrendváltás óta nem emeltek árat egyetlen termék esetében sem, a kártyás kedvezménnyel pedig még olcsóbbá is vált az utazás közbeni étkezés. Természetesen a szélsőjobboldali FPÖ már farkast kiáltott és a készpénzzel fizetők diszkriminációjáról delirál. Az APA-hoz a pártközpont és a tartományi előljárók által is egyesével eljuttatott kiadmányuk szerint a bevált fizetési metódus (ti. készpénz) hátrányba helyezése az egyéni szabadságot korlátozza és az idősebb generációkat kizárja, valamint megnyitja az utat a készpénz betiltásához. Kíváncsiak lennénk, hogy a tisztelt képviselők hogyan rendelnek webáruházakban készpénzzel.


Vonatból sosem elég


Párizs | Franciaország – Nem áll le a meglévő párizsi vonalak korszerűsítése sem, újabb 96 hosszú RER NG-re adott le megrendelést az állami tulajdonú SNCF Voyageurs 1,7 milliárd euró értékben. A keretszerződés 2017-es aláírása óta ezzel eggyütt már 262 egységre szerződtek, a finanszírozást az Île-de-France Mobilités intézi. Forgalomba először 2023 végén állt az E vonalcsoporton, egy évvel később a D-n is megjelent a típus, amelyik adaptív utastérvilágítással és a korábbi típusnál nagyobb kényelemmel rendelkezik. A 140 km/h végsebességre képes, hétrészes, 130 m hosszú, többnyire emeletes szerelvények kapacitása hivatalosan 606 ülő- és 1.255 állóhely, minden második ülés kapott USB-csatlakozót, 54 monitoron követhetők a valós idejű közlekedési információk és 54 biztonsági kamera figyeli a belteret.

A francia dizájnt elfogadni kell, nem megérteni
(fotó: Marc Josse / Alstom)


Még nincs, de több kell


Koppenhága | Dánia – Bár a 2021 tavaszán megrendelt IC5 nevű, Coradia Stream szerelvényekből még egyetlen darabot sem szállított le az Alstom, a DSB ötven darabot rendelt az opciós mennyiségből. Jürgen Müller, a DSB stratégiai igazgatója elmondta, hogy 2030-ra a teljes hálózatot elektromos vontatásúvá alakítják, ami szükségtelenné teszi az addigra egyébként is előregedő dízelmotoros járművek fenntartását. Az első motorvonatok forgalomba állására most 2027 az ígéret.


Automatizált kocsibeosztás


Bázel | Svájc – Üzembe állt a BVB depómenedzsment rendszere, amely az IVU.­vehicle programjára alapul és az átépítés miatt még csak ideiglenes garázsokat felügyeli. Az automatikus járműfelismerés a másnapi beosztás alapján pozícionálja a töltési területen a buszokat és gondoskodik a javításra várók félreállításáról is – mindezt emberi beavatkozás nélkül. A 120 autóbusz közül már 65 elektromos üzemű, a hivatalos célok szerint 2027-ben újabb 61 akkumulátoros busz érkezik a városba.

Klybeck ideiglenes garázsban várják a következő feladatukat a 2023-ban beszerzett elektromos buszok
(fotó: IVU)


Korszerű referencia


Bern | Svájc – Keretszerződésről állapodott meg a BLS Netz AG és a Siemens Mobility, amelynek az értéke 110 millió euró és a fényjelzőket nélkülöző ETCS Level 2 meghonosítását szolgálja a magánvasút hálózatán. Elsőként a Bern-Fischermätteli és Schwarzenburg közötti 17 km hosszú szakasz épül majd át 2029-re, amelyhez járműfedélzeti berendezéseket is szükséges vásárolni. A szerződés tartalmazza a karbantartást is, bár ennek időtartamáról nem közöltek adatot. A vonal nem csak referenciaprojekt lesz, hanem a számtalan sorompós útátjáró miatt a zárási időket is optimalizálni kell majd, amihez egy intelligens rendszert fejleszt a német multi. A várakozások szerint a vonal kapacitását is tudják növelni, ami főleg a személyforgalom számára lehet hasznos.


Belehúzott az MAN


Erfurt | Németország – Átvette az EVAG azt a három MAN Lion's City E típusú csuklósbuszt, amelyeket még a 2023-ban megkötött 15 darabos szerződés (10 darab 18C EfficientHybrid, 2 darab 12C EfficientHybrid és 3 darab 18E) keretében vásárolt. Az eseményen részt vett Steffen Schütz, tartományi közlekedési miniszter is és kiemelte a 700.000 eurós támogatást, ami hozzájárult a beszerzéshez. A 43 ülő és 75 álló utas szállítására berendezett beltérbe akár két kerekesszékes utas is beférhet. A nyolc modulból álló, 640 kWh kapacitású akkumulátorcsomag energiáját a B és a C tengelyeket meghajtó központi motorok és a 2×25 kW teljesítményű hőszivattyús klíma teszik próbára. A korábbi tesztüzem alapján 200 km hatótávot látnak reálisnak az üzemeltetőnél, a töltést a villamosokkal közös Urbicher Kreuz telephelyen kialakított 150 kW teljesítményű oszlopokkal, minősített zöldáramot használva oldják meg. Előfordulásukra a dízeles társaikhoz hasonlóan a 9-es, 51-es és 60-as vonalakon lehet számítani.

Bár ennyi busszal nem váltják meg a világot, a teljes átállás céldátuma 2045
(fotó: Paul-Philipp Braun / SWE)

Gütersloh | Németország – Jelenleg 38 darabos állományát frissíti idén jelentős mértékben a Stadtwerke Gütersloh 16 elektromos busz forgalomba helyezésével: az első két MAN 12E után tíz szóló és két csuklós érkezik a 2023-ban megkötött szerződés alapján. A megvásárlásukhoz 4,67 millió eurós szövetségi támogatást kaptak, amivel a dízelmotoroshoz képesti felár 80%-át fedhették le. Emellett a 4,5 milliós fedett tároló-töltőhelyhez is érkezett 1,7 millió tartományi támogatás, itt 150 kW teljesítménnyel lehet majd tölteni a 480 és 640 kWh kapacitású akkumulátorokat. A szóló buszokba 33 ülő és 40 álló, a csuklósókba 43 ülő és 74 álló utast lehet beszállítani. Év végére 12 tisztán dízelmotoros, 12 hibrid és 16 elektromos meghajtású autóbusz tartozik majd a szolgáltatóhoz.

Carsten Schlepphorst, Gütersloh városi képviselője; Dietmar Spohn és Kai Breiter, a Stadtbus Gütersloh vezetői vághatták át a szalagot
(fotó: Stadtwerke Gütersloh)

Karlsruhe | Németország – 6 szóló és 6 csuklós, elektromos üzemű MAN Lion's City átadásával növelte a környezetbarát arányt a VBK, így már összesen 24 villanyos szállítja az utasokat. Az összesen 48 jármű megvásárlására szóló projekthez a szövetségi támogatást is igénybe vehet, melyek összesen közel 14 millió euróba kerülnek. Az utolsó darabokat 2026 elejére várják. A csuklósokat a 47, 55 és 73, a csuklósokat a 30 és 71 jelű vonalakon kell keresni.

A szólókban 39, a csuklósokban hihetetlennek tűnő 60 ülőhely van
(fotó: MAN / Offenblende)


Automatizált tehermozdony


Köln | Németország – Októbertől érdekes kísérletbe kezd a DB Cargo egy korosabbnak mondható mozdony felokosításával. A 2018-ban forgalomba állított, 193 347 pályaszámú Siemens Vectron a DLR és a Hitachi segítségével önálló közlekedésre lesz hivatott a Betuweroute nevű holland tehervasúton Automatic Train Operation (ATO) és Remote Train Operation (RTO) módokban – természetesen a mozdonyvezető marad a fedélzeten. A próbaüzem során többféle szerelvényt is vontat majd a mozdony, hogy az elindulás és megállás közötti minden üzemállapotról megfelelő mennyiségű adatot szerezhessenek.

A kontrollernél Dr. Sigrid Nikutta, a DB Cargo elnöke és Patrick Schnieder, szövetségi közlekedési miniszter
(fotó: Oliver Lang / DB AG)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.