2025. 08. 09.

Hétvégi gyors – 2025. augusztus 4-9.

Másodszor is KISS-t vesznek a svédek. Egyszerűbbé tenné a jegyváltást a ZSSK. Kaméleont játszik a TRAXX. Szivárognak a menetrendek Budapesten. Átdolgozott villamost kapott Frankfurt. Elektromos hajtás felé fordult a GKB. Buszgarázsokat épít a BVG. Kiírást módosított Türingia.


Keleti menetrend


Budapest | Magyarország – Közel egy héttel azután, hogy a RegionalBahn oldalain megírtuk a részleteket, végre a MÁV-csoport is belátta: ideje tájékoztatni az utasokat a Keleti pályaudvar lezárása idején érvényes menetrendekről. A kiadott közlemény mellé persze jár a főinfluencer, Mojzi Bácsi Hegyi Zsolt „nyilatkozata” is, mert hát anélkül nem közlemény a közlemény, hogy a cégvezető ne élné ki szereplési vágyait, bár most szerencsére csak posztolt, a videótól (eddig még) megmenekültünk.
A mavcsoport.hu/keleti címen elérhető aloldalon a térképet megnézve máris elmondhatjuk, hogy hiányzik a 37E villamos, holott az információink szerint lesz, bár a BKK FUTÁR felületén még nem látszanak a menetrendi adatai, ahogy a MÁV-os oldal sem említi szövegesen sem a kísérleti gyorsvillamost. Az oldalra felkerült térképek egyébként nem nagyíthatók, azokról bármit kivenni komoly feladat.
Az aloldalra egyébként nem kerültek fel (még) a pontos vágányzári menetrendek, ott csak a teljességgel használhatatlan EMMA menetrendi keresőt ajánlják, de ennek linkelésétől eltekintünk, nem szeretnénk érdemtelenül forgalmat generálni az oldalnak. Viszont a vágányzári menetrendek oldalán már szerencsére elérhetők a menetrendi hirdetmények az érintett vasútvonalakról.
Ha már menetrendek: fontos változás, hogy az eredetileg tervezettekhez képest a 80-as vonali IR-k és a miskolic IC-k sem állnak meg Rákoson. Sajnos a Budapesten átmenő EC-k sem állnak meg sem Rákoson, sem Kőbánya felsőn, miközben Ferencvárosban ugyan igen, de a város keleti része felől érkező utasoknak plusz kényelmetlenséget jelent ezek elérése, hiszen a 80a és a 120a vonal felől a Keleti elérése a cél, Ferencvárosé azonban (ahol megállnak ezek a nemzetközi vonatok) vagy Kelenföldé nem az – így akár egyébként a 100a vonal felé is jöhetnének ezek a vonatok, de szinte biztos, hogy maradnak az újszászi oldalban, csak akkor kérdés, hogy miért nem kapnak egy utasforgalmi megállást Rákoson vagy Kőbánya felsőn? Szintén változás, hogy a Pécelig meghosszabbított reggeli három S76-os vonat csak a városba befelé jövet szállít utasokat, Pécelre üresen mennek ki a motorvonatok. Szintén nem egyértelmű a vágányzári aloldalon az átszállások kérdése: Rákosnál például megemlítik az ott elvileg meg sem álló 97E buszt, míg a párját, a péceli 169E-t nem jelzik átszállási lehetőségként – legutóbbi információink szerint azonban eddig még nem kérték a BKK-tól ezeknek a gyorsjáratoknak a megállítását Rákosnál.
Azt mindenesetre láthatjuk, hogy a MÁV-csoport rosszul és későn kommunikálja az egyébként is rosszul időzített teljes kizárást – ha valamikor, akkor ennek legkésőbb most, augusztusban lett volna pont helye és ideje. Ráadásul a kialakított közlekedési rend se nem utasbarát, se nem hatékony, ahogy arról már korábban is írtunk. Mindenesetre az biztos, hogy ezt a felújítást is sikerként adja majd el Hegyi Zsolt, de azért abban bízunk, hogy a sikeres felújítás nem olyan lesz, mint Rákosrendező esetén.


Újra megpróbálják


Frankfurt am Main | Németország – Háromnegyed évvel a teljes sorozat kivonása után egy újabb, az Alstom által átdolgozott T30-as érkezett meg a VGF-hez és került rövid úton a főműhelybe a tesztek idejére. A közlekedési vállalat és a város is reméli, hogy a 320-as pályaszámot kapott darab és a következő széria ezúttal nagyobb megelégedést vált majd ki és folytatódhat a szállítás, illetve a korábbi járművek korrekciójára is sor kerülhet. Összesen 24 rövid és 34 hosszú variánst hívtak le eddig a keretszerződésből, amit ezzel ki is merítettek.

A korábbi sorozatba tartozó 311-es, a 320-ról nem közöltek még képet
(fotó: Adorján Péter)


Történelmet írtak


Graz | Ausztria – 2025. augusztus 4-én 4:58-kor elindult a GKB 165 éves történetének első villanymozdonnyal továbbított vonata Wies-Eibiswald állomásról és 6:07-kor menetrend szerint megérkezett Graz főpályaudvarára. Az S6/7352 vonatszámon közlekedett szerelvény egyelőre még átmeneti arculatot visel, a végleges sokkal jobban illeszkedik majd a megrendelői elvárásokhoz. Az emeletes szerelvények nem számítanak újdonságnak, de azok csak a dízelmozdonyokkal történő vontatásra voltak alkalmasak.

Dr. Barbara Kleinert, a cég ügyvezetője köszöntötte az első vonat mozdonyvezetőjét
(fotók: Karl Heinz Ferk / GKB)

A mozdonyokat a Beacon Rail, a kocsikat a DB Gebrauchtzug biztosítja
(fotók: Karl Heinz Ferk / GKB)

A látványrajz szerint néhány fokkal jobban a helyi szokásoknak megfelelő lesz hamarosan a szerelvények kinézete
(fotók: Karl Heinz Ferk / Agentur Kufferath / GKB)


Emeltek a darabszámon


Stockholm/Bussnang | Svédország/Svájc – A 2018-as InnoTrans keretében mutatták be az első 33 ER1-es egyikét, melyet egy 2020-ban újabb 12 megrendelése követett. A svéd főváros környékén viszont újfent igény mutatkozott a flottabővítésre, ezért az AB Transitio újabb 13 darab Stadler KISS gyárátásra adott megbízást és 2028-ra forgalomba is kell állniuk. A skandináv körülményekre felkészített járművek duplafalú átjárókat, kisebb ablakokat és nagyobb pályakotrót kapnak, az utastérben pedig 357-en foglalhatnak helyet. A végsebesség továbbra is 200 km/h lesz.


Korszakváltásra készülnek


Berlin | Németország – Hatvan év után új autóbuszgarázs épül berlinben, viszont ez egy új korszakot is hoz már magával. A Tempelhof kerület Marienfelde városrészében található Säntisstraße 95-129 szám alatti 66.000 m²-es telken megépülő telephelyen 218 elektromos üzemű szóló és csuklós autóbusz egyidejű töltésére lesz lehetőség, a műhelycsarnokban 20 kocsiállás várja majd a flottát, összesen pedig 180 munkahelyet teremtenek. Az épületekért a Zech Bau SE, a töltési infrastruktúráért az SBRS felel. Bár korábban a város 2030-ra az összes autóbuszában villanymotoros meghajtást szeretett volna látni, a finanszírozás és a fizikai helyszükséglet nehézségei miatt jelenleg 2027-re szeretnék elérni az 500 darabos állományt, ami az összes autóbusz harmadát jelenti. A teljes átállás viszont csak a 2030-as évek elején történhet meg, az utolsó dízelbuszok nagy valószínűséggel a relatív új Alexander Dennis Enviro500-asok lehetnek. Szintén paradigmaváltás eredménye, hogy ezidáig minden telephelyen (I, C és M) a kábeles töltést preferálták, de a 200-as vonalon szolgáló Solaris Urbino 18-asok tapasztalatai alapján a következő nagyobb mennyiséget már pantográfos töltéssel rendelték. Ennek folyományaként a város területén további 36 végállomáson építenek ki töltőoszlopokat, amelyekkel az üzem rugalmasságát növelik.

A lapátforgatás után Ingo Hiller, a Zech Bau projektvezetője; Henrik Falk, a BVG vezérigazgatója; Ute Bonde, a város mobilitási szenátora és Alexander Bonk, a BVG projektvezetője álltak sorfalat egy Ebusco busz előtt
(fotó: BVG)

Ezzel párhuzamosan már május óta folynak előkészítő munkálatok Treptow-Köpenick kerület Niederschöneweide részén, a Köpenicker Landstraße és a Minna-Todenhagen-Straße kereszteződésénél álló 44.000 m²-es telken is, ahová 200 elektromos autóbusz érkezhet majd 2027-től. A BVG jelenleg már 280 elektromos autóbuszt üzemeltet, ezzel flottanagyság terén megelőzi a HHA-t és a VHH-t is.


Elhúznak a szlovákok


Pozsony | Szlovákia – 2026. januárjától egy éven át lesz lehetőség tesztelni a FAIRTIQ rendszerét Szlovákia belföldi vonatain, melyeket a ZSSK üzemeltet. Peter Helexa, a ZSSK vezérigazgatója elmondta, hogy az utasoknak már 52%-a vásárol jegyet nem fizikai formában, emiatt is tartják jó döntésnek a svájci technológia kipróbálását. A check-in/check-out rendszerű, utazáskövetésen alapuló díjbeszedés különösen az alkalmi utasok számára jelent majd könnyebbséget, hiszen nem kell díjszabásokat és menetrendeket tanulmányozni, hanem egyetlen mozdulattal jutunk érvényes jegyhez. Amennyiben beválik a rendszer, akár meg is honosíthatják északi szomszédunknál.


Újabb módosítás


Erfurt | Németország – A TED-re feltöltött pályázat-módosítás alapján elhúzódik a Thüringer Bahn és az MDV regionális szolgáltatásait lefedni szándékozó TEN-hálózat üzemkezdete. Bár korábban 2028-as határidővel számoltak az illetékesek, ezt az akkumulátoros motorvonatok szállítási határideje miatt 2030. decemberére módosították, a jelentkezési határidő pedig 2025. szeptember 30. helyett 2025. december 18-ra változott. Az egy évvel eltolt kezdés miatt csak a korábban második fázisnak nevezett hálózatot kell ellátni. A legújabb verzió szerinti viszonylatok a következők:
  • RE1 Göttingen–Gera
  • RE2 Erfurt–Gera–Glauchau (–Chemnitz)
  • RE3 Erfurt–Gera–Altenburg
  • RB11 Erfurt–Eisenach
  • RB20 Eisenach–Naumburg (Saale) Hbf, mivel a mostani Naumburg–Leipzig szakaszt az MDSB2025+ keretében 2026. decemberétől átveszi a lipcsei S6-os
  • RB21 (Erfurt–) Weimar–Jena-Göschwitz (–Gera).
Ez a változtatás azt hozza magával, hogy az utolsó Abellio-cég kitöltheti a mandátumát és még néhány évig élvezhetjük Türingia-szerte a Talent 2-esek szolgáltatásait.

Igazi igáslovak lettek az évek során a sokat szidott Hörcsögpofák, de hamarosan már nem fogják érinteni Weißenfels állomását
(fotó: Adorján Péter)


Öltözködik a román TRAXX


Bukarest | Románia – Hivatalosan is bemutatta az ARF és az Alstom a megrendelt 16 mozdony első darabját, amely az egyelőre 188 001-8 pályaszámú gyári próbajármű lesz. Ugyan most még teljesen kék színben volt látható a București Nord állomáson, a mellé kihelyezett tájékoztató szerint a Coradia Stream motorvonatokhoz hasonló alapszínt és várhatóan mintákat is kaphat majd. A forgalomba állítás előtt még meg kell tegyen néhány kört a Făurei melletti próbapályán, majd néhány kijelölt német vonalon is, az átadásra 2026 első felében kerülhet sor.

A 2018-as gyártásától fehér-szürke-piros kombinációt viselő gépet hamarosan újabb színben láthatjuk
(fotó: Alstom)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.