
Bár sokszor volt már szó a német és osztrák üzemek közös járműbeszerzéséről és az InnoTrans 2024 keretében már meg is nézhettük a kész járművet, Saarbrückenbe csak 2025. június 9-én érkezett meg hivatalosan. Ekkor nyílt nap keretében ismerhette meg a nagyközönség is a következő generációt. Bár a Saarbahn S1 jelű vonala nem a leghíresebb vagy leghosszabb vasút-villamos, mindenképpen érdekes benne, hogy Franciaországban van a déli végpontja. Az 1997 és 2014 között kiépített vonalra eredetileg 28 Bombardier Flexity Link érkezett, melyek közül a legutolsó is már 25. éve van forgalomban. Emellett az elsőt 2024 elején leállították és a még használható alkatrészek kiszerelése után márciusban az újrahasznosítás lett a sorsa. Ennek ellenére az üzem folyamatosan küzd a járműhiánnyal, emiatt jobb napokon csak szólóban járnak a dupla egységre tervezett indulások. Rosszabb napokon viszont akár a járatkimaradás vagy a ritkított menetrend sem szokatlan.
Adorján Péter 2025. február 11-i felvételén a Saarbahn aktuálisan legrégebbi szerelvénye, az 1002 Saarbrücken-Güdingen állomásról indulva tart a belvároson át a legbelső északi betétjárati határponthoz.
Ennek a problémának a feloldására szerezték be a közös projekt keretében az újabb 28 járművet, amelyektől magasabb rendelkezésre állást várnak és ezáltal az utasok számára jobb menetrendi megbízhatóságot biztosíthatnak. Viszont az első éles tesztek még csak ezután kezdődnek: az első négy szerelvény év végéig megérkezik és a Stadler felelőssége az engedélyeztetés. Utasforgalomba 2026 első felében kell beálljon az első példány, az utolsónak pedig 2028 folyamán kell kiváltania az addigra az életartamának végét elérő mostani típust.
Pünkösdhétfőn tartott nyílt nap az új villamos hivatalos bemutatkozásának jegyében telt.
Az átadáson Iñigo Parra, a Stadler spanyolországi vezérigazgatója; Karsten Nagel, a Saarbahn ügyvezetője; Uwe Conradt, Saarbrücken főpolgármestere; Petra Berg, Saar-vidék közlekedési minisztere, illetve Marc Feistkorn, a Verkehrsbetriebe Karlsruhe és Michael Irsch, a Saarbahn üzemvezetője álltak a csoportképre.
(fotók: Patrick Biegaj / Saarbahn GmbH)
(fotók: Patrick Biegaj / Saarbahn GmbH)
Nem kevésbé érdekes és talán némileg időszerűbb korszerűsítés vár Németország másik érdekes üzemére is: a Thüringer Waldbahn und Straßenbahn Gotha GmbH négy Stadler Tramlink típusú járművet rendelt. A leginkább más üzemek által már selejtezett szerelvényekkel üzemelő, meglehetősen eklektikus járműparkkal rendelkező üzemben az akadálymentesítés kényszere miatt szükséges cserélni a negyedik X-en túl és annak közelében lévő állomány legalább egy részét.
Halász Péter 2025. május 16-án készült fényképén Bad Tabarz végállomásra érkezik a fiatalnak számító, 1990-es évjáratú 313-as és 310-es pályaszámú ČKD Tatra KT4DC alkotta szerelvény. A villamosok korábban Erfurtban szolgáltak.
Pikáns megoldás, hogy a bázeli Schindler-villamosok egy része még mindig nem állt forgalomba, de az rnv-nak szánt Škoda 36T-vel már gyűjtöttek tapasztalatokat a nem forgóvázas járművek viselkedéséről. A végleges pályázatot nem egészen egy éve tették közzé, amivel a klasszikus cseh és nyugat-német villamosok kivonását kezdhetik meg.
Végeredményben a multicsuklós sorozat lett a befutó, melyből ötrészes, 32,5 m hosszú és hordósítottan 2,45 m széles járművek érkeznek 2027 közepétől. Bár a hálózat nagyrészt alkalmas egyirányú szerelvényekkel való használatra, kétirányú villamosokat rendeltek, melyek egyenként 180 utast szállíthatnak, közülük 50-et ülve. A középpontosan szimmetrikusan elhelyezett öt ajtónyílás mindenképpen érdekes lesz majd a napi üzemben.
Bár a két látványrajzon nem azonos a színek felosztása, az alapvető elrendezés jól látszik.
(grafikák: Stadler)
(grafikák: Stadler)
Karl-Heinz Koch, a TWSB ügyvezetője elmondta, hogy az opciókkal együtt akár 10 jármű megvásárlásával az üzemeltető és a tulajdonosok a hálózat jövőjét biztosítják, illetve az utasoknak nyújtanak magasabb szintű komfortot. Emellett a korszerűbb járművek alacsonyabb karbantartási igényt és így költséget is jelentenek. Iñigo Parra, a Stadler spanyolországi vezetője kiemelte, hogy a megrendeléssel nem csak egy újabb helyre szállíthatnak, hanem ott a fenntartható közösségi közlekedést is erősíthetik. A szerződésben foglaltak szerint a szerelvények karbantartása is a gyártó feladata lesz, ezzel biztosítva a legmagasabb szintű szolgáltatást.
Adorján Péter