2025. 08. 03.

Hétvégi gyors – 2025. július 27-augusztus 3.

A vártnál is nagyobb bevásárlást tartott Köln. Tengerparti villamost épít Katalónia. Előkészítő vágányzárakat tart a MÁV-csoport. Tulajdonos- után üzemeltetőváltás a Neckar-völgyben.


Méteres metróhuzat


Pozsony | Szlovákia – Nem keveset várt pozsonyligetfalusi lakótelep lakossága, hogy kötöttpályás közlekedési kapcsolata legyen a belvárossal – de az álom valósággá vált. Bár az 1970-es évek végén beígért metró ugyan nem épült meg (helyette ugyanis a prágai B metró építése kezdődött meg), viszont a villamoshálózat terjeszkedett a déli irányban, a földalatti vasútnak kiszabályozott nyomvonalon. Az új pályarészen amely a Jungmannova megállóhelytől egészen a Panónská cestától délre található Južné mesto végállomásig tart, 2025. július 27-én kezdődött meg a menetrend szerinti közlekedés. A villamosvonal hosszabbításával Petržalka buszhálózata is változott: egyszerűbb útvonalon jár a 99-es, a Kutlíková egy szakaszának lezárása miatt más útvonalon jár a 98-as és teljesen megszüntetésre került a villamossal szinte teljesen párhuzamosan közlekedő 95-ös busz. Lerövidült a csak csúcsidőben közlekedő 192-es busz is: ezután a Depo Petržalka végállomás helyett a Jungmannova megállótól indul — a vele párhuzamos, a Volkswagen műszakváltásához igazodóan közlekedő 92-es vonal viszont megmaradt a garázs elől induló járatnak. Az imhd.sk oldalán megtalálható a 3-as villamos hosszabbítása előtti utolsó állapot és az akutális hálózat térképe is. Bár nem metróüzem, a követési idő már közelít hozzá: tanítási időben, csúcsidőszakban 2-3 percenként követik egymást a villamosok a teljes 3-as vonalon: ezzel pedig a korábban a Rača városrész és a főállomás között közlekedő 7-es vonal megszüntetésre került.

Nem a Kisvakond túrását jelzi, igaz nem is épített metrót, mint a méltán népszerű sorozat egyik részében.

Némi képzavarral élve az új Öreg hídról szalad le az új végállomás felé a DPB egyik legújabb Škoda 30T3 típusú villamosa...

...de a konkrétan legújabb is tiszteletét tette a második napon. A 7540-es pályaszámú villamos alig több mint egy éves korában élvezheti teljes hosszában Pozsonyligetfalu villamosvonalát.
Új villamos, új pálya: érthető is a járművezető lelkesedése; akit ezúton is üdvözlünk.

A korábbi kihúzó helyén van a megállóhely mindkét irányban, a régi le- és felszállóhely csak rendkívüli helyzetben marad használatban

Végállomási kapacitás van: a két csonkavágány körül egy standard kétvágányos hurok is épült, amelyet egy négyvágányos fedett tároló egészít ki, ahol éjszaka tárolnak majd villamosokat.


Vágányzár előtt vágányzár


Budapest | Magyarország – A Keleti pályaudvar lezárását már hetek óta hirdeti a MÁV-csoport némi külső nyomásgyakorlás nyomán, miközben menetrendeket csak augusztus 10-étől ígérnek. Ehhez a munkához nem kapcsolódik, de a 120a jelű vonalon (Budapest–Újszász–Szolnok) augusztus 4-étől 17-éig is vágányzári menetrend lesz érvényben. Bár ezt a MÁV-csoport elhallgatja, de a vágányzár oka Rákoshegy és Maglód állomások között keresendő: ebben az állomásközben csak egy vágányon járnak majd a vonatok, mert a másik vágányon (hol a jobb, hol a bal vágányon) síncsere lesz majd és Ecseren is megújul az egyik peron. A vágányzári menetrend alapján viszont a reggeli csúcsidőszakban komoly gondok várhatók, augusztus ide vagy oda: a legtöbb vonat szolnoki személyvonat lesz és hiába lesz meg a reggeli időszakban a Budapestre tartó vonatok 20 perces üteme (már ahol meglesz), azok tulajdonképpen két vonatnyi utast visznek. Ráadásul reggel fájón hiányzik a kínálatból egy ütem, így a 3669-es számú vonat hiányában máris lesz egy 40 perces lyuk. Ellenkező irányban szintén óránkénti szolnoki személyvonatok lesznek, pont mint 20 évvel ezelőtt, de a Keleti pályaudvarról minden óra 50 perckor induló vonatok előtt délután kifelé lesz 10 perccel korábban egy nagykátai mentesítő személyvonat is. Így jelentős férőhelykorlátozással kell majd számolni az utasoknak, aminek jellemző módon nem adt nagy publicitást a MÁV-csoport, augusztus 1-jén déljután sikerült csak kitenni egy hírt a korlátozásról, ami kis mértékben érinti a 80a vonalat is. Ugyancsak nem árt majd figyelni az augusztus 23-24-i hétvégén sem, amikor is szintén csak óránkénti vonatközlekedés lesz ezen a vonalon, így összességében augusztusban az alapmenetrend szerinti vasúti közlekedést nem biztosítja a MÁV-csoport a 120a vonalon.


Még a soknál is több jöhet


Köln | Németország – Egészen friss hírünk, hogy Köln nagy mennyiségben vásárolt új Stadtbahn-kocsikat a hálózatára. Ugyan a kiadott közleményekből nem, viszont a TED-re feltöltött eredményből kiderült, hogy a 132 motor- és 34 betétkocsi mellé további 60 motor- és 23 betétkocsira is opcióval rendelkezik a városi szolgáltató. Ezzel a kiegészítéssel együtt a teljes érték 1,161 milliárd eurót tesz ki.


Egy már nem billeg


Bern | Svájc – A szükséges vizsgálatok Velimben történt elvégzése után újfent Svájcban van az a TWINDEXX Swiss Express, amelynek a forgóvázát az Alstommal közösen alakították át a sok problémát okozó WAKO kiszereléséhez kapcsolódóan. Az SBB még 2025-ben szeretne dönteni az átalakítási programról, ehhez őszig többfelé megfordul majd a szerelvény.


Újabb csere


Stuttgart | Németország – Újabb változás állt be az egykori Abellio Rail Baden-Württemberg által még 2019-ben és 2020-ban átvett vonalakon: a csődeljárás és az eredeti cég eladása miatt átmenetileg a tartományi SWEG-re bízott koncessziókon 2025. augusztus 1-től a DB Regio Stuttgart GmbH szolgáltat. Az utasok számára szinte észrevétlen marad a változás, hiszen az egységes tartományi arculatú járművekkel továbbra is a megszokott menetrend és a vonatkozó tarifák szerint lehet utazni.

A szigorú tartományi előírások miatt a céglogón kívül még a hálózatrajzon sem jelenik meg az üzemeltető saját arculata
(grafika: DB Regio Stuttgart GmbH)


Már villamos is lesz a tengerparton


Valencia | Spanyolország – Eddig még csak tervek voltak a pálya megépítésére, mostanra viszont járműveket is rendelt a katalán kormányzat a TramCamp elnevezésű leendő hálózatra. Az elképzelések szerint 46 kilométeresre növekedő hálózatból egyelőre a Cambrils–Salou–Vila-Seca szakasz megépítése és 2028-ban történő átadása van napirenden, ennek kiszolgálására pedig hét szerelvény szükséges. Ezeket a helyben gyártó Stadler Csoport szállíthatja és a Tramlink sorozatba tartoznak majd. Az oldlanként hat ajtóval rendelkező, akár 211 utas szállítására is képes ötrészes, akadálymentes, klimatizált villamosok óránként 80 kilométeres sebességet is elérhetnek. Emellett egy 9,9 km távolság megtételét biztosító LTO-akkumulátorcsomag is kerül a fedélzetre. Hosszát tekintve 33,62, szélességében 2,65 méteres egységek normál nyomtávon futnak majd, az üzemeltető a tartományi FGC lesz.

Egyelőre csak egy gyári fantáziarajzzal kell beérni, de a felosztás hasonló lehet
(grafika: Stadler)


Mégis máshogy kellene…


Gelsenkirchen | Németország – Már hivatalosan sem tudja tartani az eredetileg vállalt határidőt az akkumulátoros motorvonatok üzembe állásra a CAF és emiatt kiegészítő megállapodást kötöttek a megrendelő VRR-rel. Ugyan a saját műhely építésének is csak néhány hete kezdtek neki, ez alapvetően nem feltétlenül korlátozná az üzemeltetést. A csúszást hivatalosan nem ezek a faktorok, hanem a megrendelő kívánsága okozza. Mivel az OLIA nevű felsővezetéki szigetek kiépítése problémásnak ígérkezik és a fordulótervek szerint nem mindig egy ilyen alatt állnának a leállított járművek, utólagos módosítással kell őket alkalmassá tenni a kisebb költséggel megvalósítható ipari áramos töltésre. A 400 V mellett 63 vagy 125 A áramerősséggel rendelkező csatlakozókat a tárolóvágányok mellé építik majd ki, ehhez viszont a járművek elektronikáját is módosítani kell, így azok legkorábban 2027 decemberében állhatnak forgalomba.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.