2017. 10. 16.

Összeomlás felé halad a MÁV-START – hat szervezet közös közleménye

Az elmúlt hónapokban egymást érték a magyar vasúti személyszállítással kapcsolatos aggasztó hírek. Szinte nem múlt el hét anélkül, hogy valamilyen szolgáltatás megszüntetésével, leépítésével kapcsolatos fejlemény ne derült volna ki, és nem látszik, hogy a folyamatnak vége lenne. Mindezek érthetetlen ellentmondásban állnak azzal, hogy a kormány a most futó fejlesztésekkel együtt a következő években 1500 milliárd forintnyi forrást kíván a vasúti közlekedésre fordítani.


Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül felsorolunk pár közelmúltbeli mérföldkövet a MÁV-START leépüléséből:

A folyamatokért egyértelműen a MÁV-START jelenlegi vezetése tehető felelőssé. Miközben a szolgáltatást folyamatosan leépíti, a saját presztízsprojektjeit teljes erővel tolja előre. Gondolunk itt a már kitalálásakor elavult IC+ kocsik légvárára, vagy egyes prominens vezetők szülővárosában lévő vasútállomások irreális összegekért történő felújítására.
A Kormánynak tisztáznia kellene, hogy mit is akar valójában. Felmerül a kérdés, hogy mi indokolja a vasúti infrastruktúrára, új járművekre elköltött százmilliárdokat, ha közben magát a személyszállítási szolgáltatást folyamatosan visszafejlesztik. Kérjük tehát a Miniszterelnököt, hogy tegye meg a szükséges lépéseket, és állítsa ismét helyes mederbe a magyar vasút fejlődését!

Magyar Közlekedési Klub
Közlekedő Tömeg Egyesület
Levegő Munkacsoport
Bakonyvasút Szövetség
itf.hu
RegionalBahn.hu

15 megjegyzés:

  1. Nem érthetetlen a totális szakmaiatlanság és a forrásbővítés ellentmondása: Németszilárd jellegű emberekkel könnyebb lopni. Az utasokra eddig is tettek magasról, ők ezután is fognak.

    VálaszTörlés
  2. Tegnapelőtti summám: Azzal vádolnak, hogy bezzegausztriázom. A hírhedt „Kelet-Szlovákiából” jelentkezem, ahol ortodoxok és Indus-völgyiek vannak sokan, és elmaradott régió. Kb. óránként járnak a vonatok (lukakkal, a román fűnyíró itt is járt párszor). A legmodernebbeken ülésenként egy töltő, a fele USB. A felén volt wifi (a rossz dolgokról miért nem írsz mantrások kedvéért: a másik felén nem volt). A (tá.) jegy kb. az otthoni diák, pótjegy gyorsra nem volt. Sms-jegy van. Autósvonat. Csatlakozások sok helyen: elágazó állomáson egyszerre érkező v..induló vonatok, (a helytől függően )félkor vagy egészkor. Udvarias személyzet, tisztaság, rend, a velem.egyidős kocsikban is. — Itt ugye tíz éve online késés követés, két hétre visszanézhető (otthon éjfélig sincs fenn, hogy ne tudj panaszt írni). Pár éve 26 év alatt ingyenes. A busz és vonat közös keresőt használt már 2008-ban, és nem egy perces átszállásokkal Veszprémben stb. — Na, az ilyenek miatt szégyen Magyarország közlekedési szektora. Minden előrelépéssel együtt is. (Pláne, hogy a Fidesz tök sokat ígért az intézményes hibák felszámolásában 2010-ben, meg Fónagy a konferenciákon, alig hittem a fülemnek, olyanokat. Én a regisztrálásom óta elmondtam a véleményemet. Ezek után is el fogom, bármilyen vehemenciával védik a fanatikusok a rendszert. Amúgy nem tudom, mi jobb: ha betiltja az állam a kommentelésemet, vagy hogy a vak követők állandóan és egyre brutálisabban védik ezt a neokádárizmust, amiben a Fidelitas táborában előadó 888-as is úgy fogalmaz végig: ti orbánisták vagytok, nem nacionalisták.) Ne feledjük: én szakmai kritikát fogalmazok meg. A közlekedés alaptörvényben rögzített jog, e közszolgáltatás színvonalas és hatékony elvézgése (több utas, vonzó rendszer által) az állam kötelessége, hiánya hűtlen kezelés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az elektronikus autópályamatricát is gyorsan és korrekt módon bevezették. Többnyelvű oldalon lehet megvásárolni és ha megadod a telefonszámod, küldenek sms-t például arról, hogy ha lejár. Ezek a szlovákok tudnak valamit. Vagy mindenki tud, csak mi nem. :-(

      Törlés
  3. Csak a Vak nem látja, hogy mire megy ki itt a játék! Tönkre tették a MALÉV-et, most pedig a MÁV-on a sor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon űgy néz ki a dolog! A miértjére a magyarázat a következő lehet: 2018 vagy 2019-ben jöhet a személyszálltásban a magánvasút. Így olcsóbban juthat hozzá a már lezüllesztett vonalhoz, vagy más szolgáltatáshoz! A mostani Start vezető pedig átülhet oda, mert végül is elősegítette azt, hogy olcsóbbért jusson hozzá a magáncég.

      Törlés
    2. A MÁV-START-nak még mindig 2022-ig szól a közszolgáltatási szerződése, a piacon legfeljebb piaci alapon jelenhet meg szolgáltató és oda biztosan nem fog átülni a jelenlegi START-os vezetés, ezt bátran állíthatjuk. Mert miért kellene? A magáncég a nem dolgozó cégvezetőt kib.ssza a fenébe, itt meg felveheti a fizetést gondtalanul.

      Törlés
    3. A kettőnek semmi köze egymáshoz.
      A légiközlekedés többé-kevésbé piaci alapon működik, itt egyéb piaci szereplők (pl. WizzAir) takarították el a MALÉV-et, az utas még jól is járt. A vasút esetében erről szó sincs, csak a balkanizálódás különböző lépéseit láthatjuk.

      Komolyabb összegben mernék fogadni hogy 2 éven belül megint előkerülnek a mellékvonal bezárások, mint a vasút felvirágoztatásának újabb eszköze.

      Törlés
    4. Attól még mert van egy közszolgáltatási szerződés akármeddig a vasút irányítói megkezdhetik a leépítést. A jelenlegi folyamatok pedig beleillenek egy konkrét jövőképbe, és ez nem a vasút teljes összeomlása vagy tönkretétele.

      Törlés
    5. Atidas, alapvetően jó a logika, csak ne felejtsők el, hogy a magánvasút majd a heverok cége lez, mert ez fontos. Az európai koridorok lassan elfogynak, így infrára már nem lesz pénz az EU-tól, ott tehát nem lehet többet lopni. Járműbeszerzést még egyszer kétszer talán el lehet sütni, de az igazi mutyi a szolgáltatásban lesz. A kellőképen lezüllesztett állami szolgáltató helyett behozzák a haverok által frissen alapított magánvasutat, aki a herceg a fehér lovon szerepben megadja a népnek amit akar, fejlett infra (EU-s pénzből már készen van), modern szerelvények (bagóért lehet majd bérelni a START "feleslegessé vált" modern járműveit, mert ahová azok valók, ott magánvasút lesz), óránkénti IC Kisvárdára (mert a jó zsíros közszolgáltatási szerződésből futja majd rá). Ahol meg se új pálya, se új jármű, ott marad az állami szolgáltató.

      Törlés
  4. Nagyon jó ötlet az egységes közlemény, azonban a címet túlzásnak érzem. Összeomlás nem várható, csak a balkanizálódás folytatódik. Nem az ÖBB, nem a cseh vasút, de még nem is a szlovák lesz a példa, hanem a szerb és a román.

    VálaszTörlés
  5. Megbolygattátok a hangyabolyt, mert a MÁV-Start közleményben reagált a cikkre. Megspórolok nektek egy kis olvasást, az egész mentegetőzésből egy mondat a lényeg;

    "Figyelmeztető jel volt, hogy néhány évvel korábban a román CFR Calatori már meghozta ezt a döntést, és leállította a Magyarországra közlekedő román étkezőkocsikat."

    Így már minden világos, a MÁV Startnak nem az SBB vagy az ÖBB a követendő példa, hanem a CFR Calatori. Ezek után már érthető minden a cikkben (jogosan) sérelmezett intézkedés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sikerült nekik megtalálni a legjobb igazodási pontot. Innen már csak egy kávét kérünk és élvezzük a műsort, ahogy tovább igazodnak a Cseferéhez. :)

      Törlés
  6. Nem vagyok benne biztos, hogy sikerült megragadni a többség számára látható lényeget.
    1) A vasúthálózat jelentős részén elavult, szűkös, szellőztethetetlen, lassú, a XXI. században már vállalhatatlan minőségű szerelvények (Bz motorok) jelentik a szolgáltatást. Nem elővárosi időtávban (fél óra), hanem többórás távolsági viszonylatokban is.
    2) Távolsági kocsipark érdemben évtizedek óta nem frissült, lehasznált, elavult. Nemcsak IC, de pláne a gyorsvonati kocsik. Szükségmegoldásként már rendszeresen elővárosi/regionális kialakítású kocsik közlekednek távolsági viszonylatban is.
    3) A 160-as sebességre geometriailag kialakított pályákon ténylegesen (az 1-es vonal kivételével) nem valósult meg a 160-as közlekedés, minden befektetés ellenére sem
    4) Csak a budapesti elővárosi hálózat tartja a lépést a technológiai fejlődéssel, a hálózat összes többi eleme megrekedt az évtizedekkel korábbi technológiai szinten, a beruházásokat szinte csak az életben tartáshoz szükséges szinten tartva. Ezzel a lemaradás évről évre nő.

    VálaszTörlés
  7. Mi a fenéért osztották fel kis részekké? Egységes nagyba kellett volna hagyni a vasút karbantartassak vasúti kocsi félújítóval és mindennel együtt ami valaha a MÁV-hoz tartozott! Most még egy égő cseréért is külsős cégnek fizetnek horribilis összegeket mely valaha saját tevékenységi körébe volt! Nem kéne fenntartani luxus fizettet semmittevőket külsősöket mint Mészáros Lőrinc és bagázsa!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.