2025. 06. 30.

Ilyen lesz az emeletes railjet

Június 25-én mutatták be Bécsben a meghívott újságírók számára az ÖBB első távolsági kivitelű KISS motorkocsiját. A 14 darabos sorozat tagjai Railjet-arculatot kapva 2026 végétől állnak majd forgalomba a legfrekventáltabb, Bécs és Salzburg közötti fővonalon. Galéria és részletek a hajtás után!





Az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB távolsági személyszállítási üzletága régen küzd kapacitáshiánnyal az ország fő kelet-nyugati ütőerének számító Bécs–Salzburg fővonalon és csatlakozó részein, így például tovább Tirol és Vorarlberg felé. Az elmúlt években folytatódó intenzív járműbeszerzési program keretében ide emeletes járműveket szántak, mivel máshogy már nehéz többletkapacitást biztosítani. A 14, hatrészes motorkocsira kiírt tendert viszonylag papírforma szerint a Stadler nyerte meg távolsági kivitelű, 200 kilométer/órás sebességre alkalmas KISS-vonatokkal, melyek közül az elsőt június 25-én mutatták be Bécsben. Azért volt viszonylagos ez a papírforma, mert az ÖBB korábban nem vásárolt Stadler-vonatokat és teljesen kimaradtak a zajos piaci sikernek számító FLIRT-korszakból is – bár van akkusra is keretszerződésük. Ehelyett komoly pénzeket öltek a Talent 1-es flottájuk üzemeltetési szempontból értelmezhető állapotba hozására, majd' minden iparági szereplő számára érthetetlen módon és egyedüliként évekig szenvedtek a Talent 3-as sorozattal, mielőtt végleg ráborították az asztalt a Bombardier-re. Eközben az egyetlen viszonylag stabil pont motorkocsis vonalon a nagy mennyiségben beszerzett Siemens Desiro ML volt, viszont ennek emeletes változata nem végig emeletes: a fő gépészeti elemeket tartalmazó egységek egyszintes utastérrel rendelkeznek. Így aztán nem sok opció maradt a távolsági emeletes beszerzésnél - főleg úgy, hogy a rivális magánvasút, a Westbahn Management AG már hosszú ideje sikeresen üzemelt Bécs és Salzburg között KISS-motorkocsikkal. (Igaz, a régebbieknél a nyomásállóság hiánya erősen rontotta az utaskomfortot a hosszú alagutakban.) Miközben az ÖBB hosszú ideje rendelkezik emeletes kocsikkal elővárosi és regionális forgalomra, távolsági kivitelben nem üzemeltettek ilyen járművet, így logikusnak tűnt egy már bevált megoldáshoz nyúlni.


Andreas Matthä, az ÖBB elnöke és Peter Hanke, szövetségi közlekedési miniszter a hivatalos bemutatón

Az új vonatok egységenként 486 ülőhelyet kínálnak - ez 20%-al több, mint a most futó standard 7 kocsis Railjet - annak is a "másfeledik generációs", kisebb első osztállyal és 5 másodosztályú kocsival rendelkező változata, mely a Bécs–Salzburg vonalon közlekedő lassabb IC-vonatokat leváltotta. A sajtóeseményen elhangzó kötelező patronokon (úgy mint páratlan utasélmény, nagy kapacitás, attraktív és fenntartható) kívül a gyakorlatban is fontos újdonság, hogy a belső térben a tavaly bemutatott második generációs Railjet-szerelvényekhez hasonló utasteret találunk. Emeletes távolsági vonatnál mindig sarkalatos kérdés a poggyásztárolás kérdése - itt is a már bevált logikát követik, miszerint az alsó szinten külön tárolóhelyeket alakítanak ki. A csendes szektor a szerelvény két végén lévő egységekben kapott helyet, míg a köztes kocsikban önkiszolgáló büfét is kialakítottak. Megint csak hétköznapi nyelvre lefordítva: megszűnik az étkezőkocsi, vagy amivel annak helyettesítésére próbálkoztak - például a második generációs Railjet-ingavonatok esetében az inkább fedélzeti büfének minősíthető étkezőszakasz. A Bécs–Salzburg távon ez belefér, hiszen végigutazva is 3 óra alatt marad a menetidő, viszont ez a szerelvény így nem ideális mondjuk egy Bécs–Bregenz útra.

A felső szinten egészen kényelmes lesz az első osztályú rész.

Az asztalos páholyokat (középen egy karfával) viszont inkább alul látjuk használhatóbbnak.

Másodosztályon fent is találunk asztalokat…

…illetve az ajtómechanika feletti dobozra is kerültek ülőhelyek.

A csomagpolc itt is megkapta az acélsodronyos zárat, ahogy azt a railjet 2.0 és a nightjet 2.0 is.

Egészen furcsa alakja van a kerékpártámasznak, de a puding próbája az evés.

A gyerekmozi fülkéje is adaptálódott a járműhöz, illetve ezúttal nem egy sarokban van.

A családi zónában társasjáték került az asztalokra dekorációnként.

A mozgásukban korlátozottak utazására is készülnek, bár az asztalka magassága nem állítható.

A nagysebességű pályás használat miatt az egyszárnyú ajtó az egyetlen megoldás, a nagy felbontású kijelző olvashatóságára sem lehet panasz.

A fedélzeti ellátást a snack zone nevet kapott automatapár hivatott biztosítani – a véleményekre majd kiváncsiak leszünk.

Adorján Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.