Elkerülte a lángvágót Mannheim legszínesebb villamosa. Képzésre ösztönöz a BEG. Bécsben mérkőznek meg a villamosvezetők. Mozdonyt tesztel és motorvonatot vesz a belga vasút. Látványosan növekszik a villanybuszok aránya. Elkészült Graz első új villamosa.
Beváltak a villanybuszok
Ulm | Németország – Az első villanybuszok forgalomba állítása után egy évvel újabb darabokat rendelt az SWU és ezúttal is a házi beszállítónak minősülő Daimler Truck kapott lehetőséget. A meglévő 14 csuklós mellé 2026-ban 22 további csuklós, illetve 15 szóló társul. 2027-ben ismét 9 autóbusz érkezik majd, ezek kiviteléről egyelőre nem közöltek adatokat. A forgalmi engedélyek szerint 65 és 143 férőhelyes buszok a Duna mindkét partján (Ulmban és Neu-Ulmban) is közlekednek majd és a teljes mennyiség üzembe helyezése után az állomány több, mint fele lesz helyben emissziómentes. Az összesen 34,6 millió eurós befektetés részben tartományi és szövetségi támogatások általi finanszírozásban is részesül.
Az első széria harmadik darabja a helyi színház épülete előtt került lencsevégre
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Negyed részben elektromosak
München | Németország – Forgalomba állította 100. villanybuszát a bajor főváros közlekedési vállalata, ezzel 24 százalékra nőtt az arányuk. A legutóbbi beszerzés keretében 30 Mercedes-Benz eCitaro G érkezett, így már összesen 75 csuklós és 26 szóló villanybusz járja a város útjait. Az 5149-es azonosítót kapott jubileumi darabon a mérföldkövet hirdető matricázás is látható. A cég összesen 22,5 millió euró szövetségi támogatást is kapott az RRF-keretből, amiből 71 autóbuszt vásároltak, a még fennmaradó 28 darabot 2026-os szállítással vásárolták. Az aktuálisan 317 darabos dízelflotta kifejezetten korszerű, csak Euro 6-os normának megfelelő járművek alkotják, melyek között találhatóak hibridek is.
Az Odeonsplatz közepén álló I. Lajos bajor király lovasszobra és a tartományi pénzügyminisztérium épülete előtt gurul el a századik elektromos busz
(fotó: SWM/MVG)
(fotó: SWM/MVG)
Kiállított reklámhordozó
Weinheim | Németország – Elkerülte a lángvágót az rnv 4115-ös pályaszámú járműve, amely aktív korában legtöbbször az 5-ös vonalon járt. Az 1989-es gyártású DUEWAG GT8K 2008 óta viselte magán a weinheimi Miramar fürdő reklámját és a mannheimi depot 5 közlekedési múzeum közbenjárásával tudta megvásárolni és a parkolóban kiállítani a fürdő. A szállítást a különleges tárgyak szárazfüldi mozgatására szakosodott Kübler Spedition végezte és daruzás nélkül lehetett megoldani a feladatot.
Schwertransport der besonderen Art – Straßenbahn gerettet! Eine ausgediente Straßenbahn wurde vor der Verschrottung...
Gepostet von Kübler Spedition am Donnerstag, 24. Juli 2025
Úton az első zöld
Bécs | Ausztria – A Lohner Rotax Bombardier Alstom kagrani gyárából a simmeringi főműhelybe került az első Grácnak szánt Flexity, hogy azt üzembe helyezzék és a stájer tartományi főváros dolgozóinak első csoportja mélyreható ismereteket szerezhessen rajta.
Der erste Grazer Flexity wurde letzte Nacht vom Alstom-Werk in der Hermann-Gebauerstraße per Tieflader in die...
Gepostet von Styria-Mobile am Dienstag, 22. Juli 2025
Képezz, ne csaklizz!
München | Németország – A tartományi megrendelő BEG és a vasúti szolgáltatások 99%-át ellátó nyolc vasúttársaság (Agilis, Arverio Bayern, Bayerische Regiobahn, DB Regio Bayern, Südostbayernbahn, Westfrankenbahn, S-Bahn München, Erfurter Bahn és a die Länderbahn) megállapodott, hogy ezentúl csak akkor csábíthatnak magukhoz mozdonyvezetőket, ha a képzésük ellenértékét kifizetik a korábbi munkaadónak. A „megnemtámadási szerződés“ értelmében a BEG anonimizált adatok alapján rendszeresen ellenőrzi a munkahelyváltásokat és kiszámítja a degresszív járandóságokat, amivel a cégeket a saját képzés és a személyzetmegtartás irányába terelik – más tartományból érkezőkre nem vonatkoznak a feltételek. Emellett a munkalehetőségekről is közös platformon tájékoztatnak a felek.
Mégis tervrajzokat vesznek
Brüsszel | Belgium – A 2023 és 2032 közötti időszakra vonatkozó közszolgáltatási szerződés által szabott feltételek teljesítése miatt kezdett közbeszerzésbe az SNCB/NMBS, hogy a 2030-tól forgalomba álló motorvonatainak gyártóját megtalálja. A 2025 tavaszán közzétett előzetes eredmény alapján a baszk CAF nyert, de ezt a szakszervezetek nyomására (800 munkahely megszűnésével fenyegetőztek) és az Alstom beadványa nyomán az Államtanács (Belgiumban a Legfelsőbb Bíróság) érvénytelenítette és új értékelésre utasította az állami vasutat. A megismételt eljárás során a felügyelő bizottság megállapította, hogy mindhárom pályázó (Alstom, CAF és Siemens) részben belga komponensekre támaszkodna a gyártás során és a CAF ajánlatát értékelték a legjobbra. A beszerzés és a forgalomba állítás fontos, mivel a szolgáltatási időszakban meg kell újítani a gördülőállomány felét és ehhez nagyban hozzájárulna a megkötendő keretszerződés 170.000 ülőhelye, amiből 54.000-et megis rendelnének. A nyilvánosságra hozott információk alapján a holland NS-nek gyártandó DDNG-hez lenne nagyon hasonló az egyelőre AM30/MR30 néven ismert motorvonat. A kialakítást tekintve legalább részben emeletes, három- és négyrészes járműegységeket vásárolnának S (elővárosi) és IC (távolsági) verzióban, 3 kV-os egyenáramú és 25 kV 50 Hz váltóáramú berendezésekkel, hogy az összes szomszédos országot tekintve legalább a határállomásokra bejárhassanak. Egy kisebb opciós mennyiség akkumulátoros hajtással is érkezhetne, hogy az utolsó dízelmotoros személyszállító szériát, az AR41/MW41 sorozatot kiválthassák. Az első darabok forgalomba helyezésére továbbra is a típusjelzésből következtethető 2030 a céldátum.
Az első méterek
Silly–Ath | Belgium – Megkezdődtek a dinamikus próbái az SNCB/NMBS legújabb mozdonysorozatának, a még 2022-ben megrendelt és 2024 őszén szállításba vett TRAXX MS3-nak. A specifikáció szerint 200 km/h végsebességgel rendelkező 17-es sorozat mindenképpen érdekes fejlesztés lesz az eladásokat tekintve erősen háttérbe szorult típuscsaládban.
Test train for certification on the Belgian network for the HLE1703 at the LGV base Coucou The train runs on a reserved track during the day between Silly and Ath
Gepostet von Antoine Morval am Mittwoch, 23. Juli 2025
Kérem a következőt!?
Stuttgart | Németország – A Verband Region Stuttgart, mint helyi megrendelőszervezet a TED-n közzétett felhívása szerint 2032. július 1-től kezdődően (nagyjából hat évvel a Stuttgart 21 átadását követően) megpályáztatná. Annyi biztos, hogy a DB által ide vásárolt 56 430-as motorvonat maradna forgalomban és a regionális szövetség tulajdonában, a „hiányzó“ 145 darabot pedig az esetleges cégváltás esetén az új járművek szállításának idejére alvállalkozásba adhatnák a DB-nek. Használt járművek (tovább)használata a tárgyalási folyamat során kerül pontosításra. A kiszolgálandó vonalak:
- S1/S11: Kirchheim/Teck – Plochingen – Herrenberg
- S2: Schorndorf – Filderstadt
- S3: Backnang – Flughafen/Messe
- S4/S40: Backnang – Marbach (Neckar) – Stuttgart-Schwabstraße
- S5: Bietigheim-Bissingen – Stuttgart-Schwabstraße
- S6/S60/S62: Weil der Stadt/Böblingen – Stuttgart-Schwabstraße
- KBS 761: Kirchheim (Teck) – Oberlenningen (Kleine Teckbahn)
- KBS 790.11: Kornwestheim – Stuttgart-Untertürkheim (Schusterbahn)
Jön a TRAM-WM
Bécs/Budapest | Ausztria/Magyarország – Bő évtized és 11 sikeres Európa-bajnokság (melyből hármat Budapest csapata nyert) után idén az osztrák főváros rendezi meg (10 év után másodszor) a villamosvezetők nemzetközi versenyt, de már világbajnokságként. A hat kontinens 25 csapatával megrendezendő megmérettetésre 2025. szeptember 13-án az Universitätsring Parlament és Schottentor közötti szakaszán kerül sor, melyen a tavalyi siker fejében szabadkártyával a magyar főváros csapata is részt vesz.
🎉👏 Here's the solution! 🎊 We only gave a few hints yesterday, but some of you guessed the correct solution! 🤩...
Gepostet von Tram-WM World Tramdriver Championship am Donnerstag, 24. Juli 2025
Összeállította: Adorján Péter