2011. 04. 26.

Szilveszteri maradék

Tulajdonképpen tavalyi dolgokról lesz most szó, lévén szilveszterkor jelentek meg a tíz éves szimulátorhoz, a Zusihoz a legfrissebb kiegészítők. Van miből válogatni a virtuális mozdonyvezetőknek.


2011. 04. 24.

Frohe Ostern!

Minden kedves olvasónak kellemes húsvéti ünnepeket és sok piros tojást vagy éppen locsolót (döntse el ki-ki maga, melyiket választja :-)) kíván a Regionalbahn szerkesztősége!

2011. 04. 23.

Olimpiai igavonó

Ötkarikás játékokra pályáznak a németek. Ennek okán új ruhát kapott a Deutsche Bahn 111 031-1 pályaszámú mozdonya is s így a kandidáló bajor főváros mellett agitál.

2011. 04. 22.

Egy korszak vége

Lassan, de biztosan, tizenhat év átmenet után véget ér egy korszak a berlini autóbuszos közlekedésben. Az utolsó homoksárga színű autóbusz lassan búcsút vesz a berlini utcáktól.

Kódneve: ICx

Az x betű ezúttal nem feltétlenül az ismeretlent jelenti, hanem a német vasút új üdvöskéje lehet az ICx nevet viselő projekt keretében megszülető motorvonat. A DB AG vezetősége áldást adta a több milliárd eurós üzletre.

2011. 04. 21.

Van hova fejlődnünk...

Lelkes fórumozók megnézték a legújabb svájci pályaudvarokat. A felújított vagy éppen új építésű létesítmények valóban lélegzetelállítóak – különösen a hazai infrastruktúra fényében. Intermodális csomóponttól az egyszerű táblás megállóhelyig mindegyik érdekes lehet számunkra. Az SBB nem szórja a pénzt, de mégis látszik: odafigyeléssel sok mindent meg lehet oldani.

2011. 04. 20.

Sinókönyv

Idehaza is ismerjük, hiszen jó ideig a szerbek felől ilyen motorkocsi járt be Szegedre. A szabadkai „Sinobusz” nagy testvéreiről, a németországi Uerdingenben gyártott sínbuszokról szóló könyv abszolut alapmű. A minap érkezett, még csak belelapoztam, de lenyűgöző...

Négyesfogat

Különleges konstrukciójú dízelgép vásárlására adta a fejét a német vasút. A Deutsche Bahn AG mintegy kétszáz mozdonyt kíván beszerezni az elkövetkező években – erről kötött megállapodást a masinák gyártójával.

2011. 04. 19.

Szergejek a múltból

A ferencvárosi vagy a záhonyi gurítódombon körbenézve meglehetősen szokatlan gondolat lehet, hogy vannak olyan országok és vasutak, ahol a mi M62-eseink testvérei, amelyek 782 vagy éppen 220-as sorozatszámot viseltek, már nyugdíjban vannak. Pedig így van: Szlovákiában, Csehországban és Németországban is már csak a múlt az államvasúti Szeregej...

A 220 279-es Dresden-Friedrichstadt állomáson robog át

A DSO-n ezúttal a drezdai Szergejek elevenednek meg pár fénykép erejéig. Az 1994-ben készült felvételek már jóval a rendszerváltás és az országegyesítés után készültek, mégis, számtalan esetben az NDK vasútjának hangulatát árasztják. Pedig ez már nem is a DR vagy a DB, hanem a Deutsche Bahn AG flottája!

Drezda főpályaudvara 1994-ben. Gondolnák, hogy ez már nem az NDK államvasútja?
(a képek forrása: DSO)



A teljes képgaléria ide kattintva tekinthető meg.

2011. 04. 18.

Svájcit vesznek a németek

Elsőre meglehetősen hihetetlenül hangzik, de mégis igaz: a német vasút annyira kocsiszűkében van, hogy nem bérel, hanem vásárol személykocsikat. Déli szomszédaik pedig kaptak az alkalmon és túladtak a felesleges „bolhásokon”.

2011. 04. 16.

Hosszú kukac

A DB Regio egyik leányvállalata, a DB Regio Rheinland GmbH üzemeltetheti a Köln-környéki dízeles vonalakat 2013-tól. Az érdekesség nem is ez, hanem az, hogy újfajta motorvonatokat vásárolnak. A már ismert Alstom Coradia LINT motorvonatok új változatát rendelte meg a cég. A vonatok 54 és 81 métere változatban épülhetnek.

2011. 04. 15.

DS 231


Meglehetősen szokatlan kódnak tűnik, de mégsem az. Megjelent ugyanis a Drehschiebe új száma. A 231. lapszám címlapján az Alpha Trains 185 577-ese díszeleg, de az újság belsejében is számos érdekesség leledzik.

2011. 04. 11.

Megújult a DSO

A hétvégén némi üzemszünetet követően megújult a német vasúti fórumok egyik legjobbika. A Drehscheibe Online új felületet kapott.
Az első benyomások szerint meglehetősen szokatlan az új felület. Az oldal kezelhetősége, pontosabban a fórumok elérhetősége igencsak romlott, hiszen a témákat eddig közvetlenül, egy kattintással, a bal oldali menüből elérhettük. Ennek most már vége. Mi több, most már a fórumra nem is egyszerű rálelni: a „Gemeinschaft” („közösség”) pont alatt találjuk.


Viszont egy dolog könnyebb lett így: a fórumok mobiltelefonról is könnyebben elérhetők lettek és a linkelésük is egyszerűbb, nem kell az egyes topikok URL-jét külön kibogozni, az a címsorban jelenik meg.

2011. 04. 06.

Árulkodnak

Ahogy arról az imént írtunk, 20 esztendős Bécs egyik metróvonala, az Ottakring és Simmering között közlekedő U3-as. Az évforduló alkalmából a Wiener Linien új könyvet adott ki, amelyben a metróhálózat művészeti (építészet, képzőművészet) vonatkozásait taglalják. A könyv mellé két CD és egy DVD lemez is jár, ráadásul csak ma, azaz április 6-án jelképes, 19,91 eurós áron juthatnak hozzá az érdeklődők a Wiener Linien információs irodáiban – és tudósítónk szerint számtalan alkalmi értékesítő ponton is megkaphatjuk a kiadványt.

Alkalmi könyvárúsító pont Wien Mitte/Landstraße megállónál, az U3-as vonalán

Húsz éves a hármas metró


Van egy város, nem is olyan messzi, ami Budapesttel összemérhető és bizony, sokszor „bezzegezünk” is vele. Öt metróvonala van, a hálózat most is fejlődik – és gyorsabban, mint a miénk. Mostanában főleg az U2-es került a rivaldafényben (október 2-án adták át a legújabb szakaszát), de érdemes más vonalakról is szót ejteni. Ezúttal az U3-as érdemel egy kis figyelmet, hiszen húsz esztendeje múlt, hogy átadták a forgalomnak az első szakaszát.

2011. 04. 05.

Fent, északon

Érdekes olvasnivalóval bővült a Stadtschnellbahn-Berlin.de oldal. A lapon március végén elérhető lett Heiligensee állomás története. A mai S25-ös vonalon található megálló fontos szerepet játszott 1961 és 1984 között: itt volt a nyugat-berlini S-Bahn egyik végállomása. A következő (mai) megálló már az NDK-ban fekvő Hennigsdorf volt. Az 1980-as nagy sztrájk után megmaradt ugyan a forgalom, de amikor a BVG 1984 januárjában átvette a nyugati S-Bahn-üzemet, megszűnt a vonatközlekedés. A forgalmat 1998. december 15-én vették fel ismét.

Így festett Heiligensee 1997-ben, a felújítás megkezdésekor
(fotó: Lars Molzberger / www.stadtschnellbahn-berlin.de)
Az állomásról a www.stadtschnellbahn-berlin.de oldalon lehet bővebben – németül – olvasni.

Mi lesz veled 68-as?

Berlin egyik talán legszebb vonalvezetésű villamosvonala a 68-as. A Dahme partján vezető erdei szakasz miatt különösen közkedvelt villamosvonalnak könnyen megpecsételődhet a sorsa. Bár jópárszor meg akarták már szüntetni, ezúttal talán nem is a berlini közlekedési társaságon, a BVG, hanem a vízműszolgáltatón múlhat a viszonylat sorsa.

2011. 04. 04.

Vezető beosztásban

Különleges, varázslatos világ a berlini gyorsvasút. Maga az üzem is meglehetősen különleges: alsóvezetékes, 750 voltos egyenárammal üzemel, ellentétben a német vasútnál szokványos 15 kV 16,7 Hz-es váltóárammal. A 331,5 km hosszú hálózat magában foglalja a teljes német fővárost és különlegessége, hogy valóban városi és csak kisebb mértékben elővárosi forgalmat lát el.

Egy 480-as sorozatú „Toaster” Königs Wusterhausenben, az S46-os külső végállomásán
(fotó: a szerző)
E varázslatos, szokatlan hálózaton különös megtiszteltetés lehet járművezetőnek lenni. Nem véletlenül népszerűek a vezetőállásból készült felvételeket bemutató videócsatornák a YouTube oldalán – ráadásul kettő ezek közül a berlini gyorsvasúttal foglalkozik.

2011. 04. 03.

01.5 Hamburgban

Van egy nagyon jó kis fórum, nevesül a Drehscheibe Online, azaz a DSO. Azon belül is a Historsische Bahnen Forumban (azaz a HiFo-ban) remek régi felvételeket találtunk. Egy ilyen bejegyzés szól a DR, a kelet-német államvasút 01.5-ös sorozatú gépeinek hamburgi látogatásairól, Helmut Philipp tollából és fényképeivel. Íme közülük egy.

 
További remek képeket és kapcsolódó (német nyelvű) írást a www.drehscheibe-online.de oldalon érhetik el az érdeklődők.

2011. 04. 01.

25 éve...

A DSO-n a „Historische Bahnen” fórumban, azaz HiFo-ban is rendszeresen publikáló Christoph Garstka évek óta folyamatosan közzéteszi a negyedszázada készült képeit. Érdekes, akkor mindennapi, ma már unikális pillanatok ezek a Deutsche Bundesbahn, az NSZK államvasútjának történetéből.


A 111 012-es egy gyorsvonattal Cellében – a gépek ma már csak regionális vonatok továbbításában serénykednek
(forrás: DSO)

Akit tehát érdekel, mit látott a fotós 25 évvel ezelőtt az NSZK-ban, az ne habozzon és kattintson ide!

Amikor Sassnitzban még kompok jártak...

Jónéhány éve, hogy a Mecklenburg-Vorpommern tartományban fekvő Sassnitz városában megszűnt a vasúti kompkikötő. A tengerjárók a közeli Mukranból indulnak immár, ott rakják hajóra a vasúti kocsikat.

Bitte einsteigen!

Bitte einsteigen! Azaz: tessék beszállni!
Nem áprilisi tréfa, de bizony, április 1-jén indulunk. A miérteket hagyjuk, az viszont biztos, hogy a német, osztrák, svájci vasutakra, buszokra, villamosokra, metrókra, trolikra (és még sorolhatnánk) figyelünk a leginkább. Talán mondhatjuk: hiánypótló munkát végzünk.
Mindemellett azért nem megyünk el szó nélkül a hazai események mellett sem, hiszen azért itthon is van miről írni – ha mást nem is lehet, legalább egy jót „bezzegezünk”.
Szóval, kalandra fel!

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.