Tematikus jegyzék






A MÁV-START új IC+ személykocsija

Bemutatták az IC+-t!

2014.03.05.

Bemutatták a MÁV saját fejlesztésű IC+ kocsijának két prototípusát szerdán a budapesti Nyugati pályaudvaron. Tovább »

Vészfékezés minden mennyiségben – IC+ tesztnapon jártunk

2013.11.28.

Amint október közepén hírül adtuk, a nyári klímakamrás fellépés után újra útra kelt a MÁV-GÉPÉSZET legújabb csodája, a prototípus IC+-kocsi. A futópróbák végéhez közeledve a szakmai sajtó is részt vehetett egy tesztnapon, melynek során nagysebességű leakasztásos próbák keretében vizsgálták a kocsi fékrendszerét a Westbahn Amstetten közeli szakaszán. Kattintsanak képes beszámolónkért! Tovább »

Újra úton az IC+!

2013.10.10.

A nyári, klímakamrában tett látogatás után újra Ausztriában láthatjuk a MÁV-START új járműveit. Ezúttal azonban már nem egyedül ment ki a sógorokhoz az első IC+-kocsi, hanem mindkét prototípus megérkezett az ÖBB hálózatára, vélhetően nagysebességű futópróbák és egyéb vizsgálatok elvégzése céljából. A titokban érkezett jövevényeket Hütteldorf állomáson lestük meg. Tovább »

IC+: interjú a projektvezetővel

2013.07.26.

Újabb interjúval folytatjuk a MÁV-GÉPÉSZET szolnoki üzemében épülő prototípus IC+-kocsik születését bemutató cikksorozatunkat. Ezúttal Schwartz István projektvezetővel beszélgetünk a klímakamrás vizsgálatokon túl, de még a nagysebességű futáspróbán és a biztos sorozatgyártáson innen. Lesz-e vezérlőkocsi, miért nem hazai gyártmányú forgóvázat kap az IC+? Ezekre és megannyi más kérdésre kerestük a választ. Tovább »

IC+: vallatják az újoncot

2013.07.02.

Amint múlt szombaton beharangoztuk, ezúttal képriporttal jelentkezünk a bécsi Rail Tec Arsenal klímakamrájából, ahol a három hete érkezett prototípus IC+-kocsi kapott hideget és meleget az elmúlt időszakban, álló helyzetben és 200 kilométer/órás sebességnek megfelelő menetszélben egyaránt. De vajon mivel helyettesítik az utasokat a szélcsatornában? Kattintsanak a részletekért! Tovább »

IC+: látogatóban a hűtőszekrényben

2013.06.29.

Amint korábban hírül adtuk, a MÁV-csoport születőfélben lévő prototípus IC+-kocsija az engedélyezéshez szükséges szélcsatornás vizsgálatok elvégzése céljából lassan három hete a bécsi Rail Tec Arsenal vendége. Természetesen a tesztek utolsó napjaiban mi is meglestük a magyar vasúti személykocsipark legifjabb tagját - kattintsanak előzetesünkért! Tovább »

Személykocsit álmodtak: az IC+ a formatervező szemével

2013.04.26.

A MÁV-Gépészet IC+ programjával számos alkalommal foglalkoztunk a RegionalBahn oldalain. Mai cikkünkben egy másik nézőpontból mutatjuk be a projektet, a kocsik megjelenését járjuk körbe. Interjúnk alanya Lenkei Balázs, a Sinus Design tervezőstúdió vezetője, az IC+ kocsik színtervének és belső formatervének megálmodója. Tovább »

InnoTrans 2012 – Jön az IC+!

2012.09.21.

Sokat és sokszor írtunk már a MÁV-GÉPÉSZET IC+-projektjéről. Bár a kocsiról még csak makettet és videóanimációt láthattunk, a fejlesztők szándékai komolyak: teljes járműcsaládot fejlesztenek, beleértve az ingavonati közlekedésre alkalmas vezérlőkocsit is. Tovább »

IC±

2012.02.02.

A minap tudatta a MÁV-csoport, hogy már készül az „IC+” márkanevű kocsik első két példánya. A projekt olyan hangzatos jelzőtől zeng, mint a „húsz év után újjáéledő magyar vasúti járműgyártás”. De éppen az ambíciók sem kicsik: többszáz jármű, kétszázas sebesség... Tovább »

Uniós IC-kocsi

2013.01.31.

Ünnepélyes keretek között mutatták be a MÁV-GÉPÉSZET gondozásában épülő első két IC-kocsi látványtervét. Az „IC+” fantázianevű járművek építését az EU is támogatja, erről írtak alá szerződést. Tovább »

IC-kocsit gyárt a MÁV-GÉPÉSZET

2011.07.22.

Új vasúti kocsi születhet Magyarországon. A MÁV-GÉPÉSZET, amely eredetileg járműfenntartással foglalkozik, új vasúti kocsi gyártására adja a fejét. Az „IC+” márkanevű jármű prototípusa hazai tervezésben és jobbára hazai anyagokból készül és várhatóan 2012-ben mutatkozhat be – írja a MÁV Zrt. Közleményében. Tovább »


Késési statisztikák, menetrendszerűség


Menetrendszerűség 2015: az ÖBB továbbra is az élen

2015.07.15.

Ha menetrendszerűségről van szó, az Osztrák Szövetségi Vasút nem bízza a véletlenre: 2015 első félévében az ÖBB személyszállító vonatainak 96,8%-a közlekedett pontosan. A kedvező értéken túl két további fontos erénye is van a szomszédok statisztikájának – ezekről, illetve a párhuzamos hazai helyzetről olvashatnak mai bejegyzésünkben. Vajon csak pénz és paripa kell a pontossághoz, vagy a személyi tényezők, az elkötelezettség is alapvető?Tovább »

Össztűz a menetrendszerűségre: újra támad(t) a záhonyi fürdős

2014.09.05.

A nyári menetrend végeztével ismét mélyre túrunk a menetrendszerűség mocsarában, ezúttal saját gyűjtésű adatokat felhozva a balatoni iszapból. Mai elemzésünkből kiderül, melyik vonatnak sikerült 34%-os menetrendszerűséget összekaparni, hányszor késett meg és lett újra pontos maratoni útja során az átlagos Keszthely–Záhony fürdősvonat, és melyik záhonyi rettenetes pontos érkezését célszerű megjátszani a londoni fogadóirodáknál. Tovább »

Milyen pontosak voltak a vonatok 2013-ban? (2. rész)

2014.02.18.

Néhány héttel ezelőtt cikkünk első részében a MÁV-START, az ÖBB és a DB AG 2013-as menetrendszerűségi statisztikáit vettük górcső alá. Ma betekintést nyújtunk a számok mögött rejlő üzemviteli és metodikai kérdésekbe, beleértve a párhuzamos menetrendszerűségi univerzumok kérdését is. A MÁV-START adatai után a GYSEV Zrt. tavalyi pontossági mutatóit is elemezzük, valamint mostanra befutott az ÖBB tavalyi menetrendszerűséggel kapcsolatos sajtóközleménye is. Tovább »

Milyen pontosak voltak a vonatok 2013-ban? (1. rész)

2014.01.23.

Az év elején szokásos összefoglalóink és értékeléseink sorában lassan hagyományossá válik az elmúlt esztendő vasúti személyszállítási menetrendszerűségének elemzése – ennek jegyében ma a magyar, osztrák, és német személyvonatok 2013-as menetrendszerűségét tekintjük át. Hogyan teljesített a MÁV-START ebben a mezőnyben és vajon jobban sikerült-e a tavalyi év, mint az azt megelőző? Tovább »

Quo vadis, záhonyi fürdős?

2013.08.29.

A „záhonyi fürdős” a magyar vasúti égbolt igazi állócsillaga, a belföldi járatok között minden bizonnyal a „legek” járata. Övé a leghosszabb menettartam, a végtelenbe vesző kocsisor - valamint az állandó és sokszor a végtelenbe vesző késések kétes rekordja is. A MÁV-csoport a jelek szerint képtelen megbirkózni a saját maga szabta feladattal. Tervezési hibák, vagy hálózati szintű impotencia? Ezt a kérdést feszegetjük írásunkban. Tovább »

Milyen pontosak voltak a vonatok 2012-ben?

2013.01.31.

A 2012-es év fordulópont volt a nyilvános késési statisztikák világában, ugyanis egy újabb vasúttársaság csatlakozott a nem titkolózók illusztris társaságához: a MÁV-Start. Az év elején érdemes számot vetni és áttekinteni a tavalyi év késési statisztikáit a havi bontású adatokat szolgáltató vasutak vonatkozásában. Vajon mi hol állunk a pontossági versenyben? Tovább »

MÁV-Start: nyilvánosak a késési adatok!

2012.10.10.

Míg a hétvégi médiafigyelmet személyi és állomási nagytakarítással uralta a MÁV-csoport, a háttérben egy igen előremutató és örvendetes dolog is történt – megkezdték ugyanis a személyszállító vonatok késési mutatóinak közzétételét a MÁV-Start honlapján. Mivel régen várunk erre a pillanatra, és kissé mi is hozzájárultunk titkolózás és nyilvánosság közötti átmenethez, lássuk, mit is mutatnak az adatok! Tovább »

Így késünk mi! – Milyen pontos a MÁV-Start és a GYSEV?

2012.08.03.

A személyszállító vonatok pontosságáról szóló cikkeinkben mindig hiányoltuk a hazai adatokat – a MÁV-Start nem iparkodik vonatainak pontosságáról hivatalos statisztikát közzétenni. Megpróbálkoztunk tehát a szupertitkos számok beszerzésével. Cikkünkben lehull a lepel – vajon azért nem mutogatják, mert nem szép, vagy csak mert a régi reflexek dolgoznak? Ráadás: hogyan teljesít a GYSEV? Tovább »

Az Európai Unió legpontosabb vasútja

2012.06.04.

De melyik is lehet az? Nos, egy biztos: nem a MÁV(-csoport). De a megoldás közel van: nemrégiben reklámkampányba kezdett az ÖBB, melyben az Európai Unió legpontosabb vasútjaként mutatja be magát, 97%-os menetrendszerűséggel reklámozva járatait. A győzelmi sajtóhírek persze mindig felületesek, nézzünk hát a számok mögé! Tovább »

Ingadozó pontosság – mit mutat a statisztika?

2012.02.23.

A Deutsche Bahn szerint öt távolsági vonata közül négy pontosan közlekedik, a Stiftung Warentest felmérése a 2011-es év tekintetében azonban árnyalja a képet. Milyen regionális és vonatnem szerinti eloszlás rejlik a hálózati szintű mutatók mögött? Tovább »

Pontossági statisztikák – a király meztelen?

2011.05.29.

Az osztrák államvasút, az ÖBB a közelmúltban megkezdte menetrendszerűségi mutatóinak rendszeres közzétételét honlapján. Nem találták fel ezzel a spanyolviaszt, ennek ellenére érdemes elemezni az adatokat, mivel az utasközpontúságot tükröző adathalmaz már határainkat súrolja. Természetesen betekintünk egy „liberalizáltabb” vasúti világ statisztikájába is, illetve a következő bejegyzésben további országokat is górcső alá veszünk... Tovább »

Pontossági statisztikák – a király meztelen? • 2. rész

2011.06.01.

Cikkünk első részében az osztrák vasút nemrégiben közzétett pontossági statisztikáit elemeztük, illetve a hasonló statisztikákat hosszú ideje publikáló Nagy-Britannia adatait vettük górcső alá. Most további országok példáit mutatjuk be, körképünket a hazai helyzettel zárva. Tovább »



Tisztaság, szolgáltatásminőség

Ferihegy – megálló a Balkán felé félúton

2011.12.30.

Napjainkban a nemzetközi repülőterek az országok kapui, és Európában a főbb repülőterek kötött pályás megközelíthetősége lassan alapfeltétel. Ebbe a trendbe a szokásos fáziskéséssel illeszkedve pár éve bekerült a 100a vonal menetrendjébe a "Ferihegy" nevű megálló. Nézzük, mit mutat ma a MÁV az országból az ide tévedő légi utasoknak! Előre szólunk: a képsorok alkalmasak negatív országimázsra érzékeny olvasóink nyugalmának megzavarására. Tovább »

Tisztán robogunk?

2012.01.11.

A MÁV-Start tavaly nyáron indította „Tisztán robogjunk” kampányát. Képriportunkkal szeretnénk a sajtóközleményekből hiányzó valóságot pótolni. Tovább »

Akik tisztán robognak – és akik kevésbé

2012.01.20.

Múlt heti Tisztán robogunk?” cikkünk a MÁV-Start személykocsik téli munkaruháját vette górcső alá. Ezúttal kontextusba helyezve a témát más vasutak megjelenését mutatjuk be válogatásunk segítségével. Tovább »

Tiszta udvar, rendes ház?

2012.10.10.

Előző írásunkban a hazai személyszállító vonatok menetrendszerűségét jártuk körbe, most pedig a vonatok és állomások tisztasága következik. A témához kiváló segédanyag a Közszolgáltatási szerződés, mely (elvileg) pontosan előírja, mit vár el a megrendelő (=állam) a szolgáltatótól (=MÁV-Start). Mire számíthatunk, és mikor érdemes panaszt tenni? Tovább »

Nézegessen tiszta állomásokat!

2012.11.23.

Többször is foglalkoztunk már a hazai vasútállomások és megállóhelyek tisztaságával és általános állapotával-rendezettségével. A közelmúltban kampány is zajlott a MÁV hálózatán, ezért most pihenésképpen nézegessünk együtt tiszta állomásokat – onnan, ahol valóban tiszták az állomások! Vajon földrajzilag vagy szemléletileg kell messzebb repítenünk a kedves olvasót? Tovább »

Kelenföld – Budapest kapuja vagy szégyenfoltja?

2012.12.30.

Kelenföld állomás elvileg Budapest délnyugati kapuja, ahol számos nemzetközi vonat is megáll. A gyakorlatban eme funkció mellé még egy sajnálatos másodlagos szerep is társul: ízelítőt adni az itt leszálló utasnak a lepusztultság fogalmáról, vasútállomási kontextusban értelmezve. Képriportunk következik onnan, ahol a MÁV vezetőségét megmozgató tisztasági kampány is nyomtalanul zajlott le. Tovább »


A vasútfotós szabályozás útvesztői

Vasútfotós útvesztők – I. rész: szabályozás sok kérdőjellel

2013.02.28.


Újra és újra előkerül a vonatfotózás szabályozása, mint vitás terület, illetve a feszültség állandó forrása vasutasok és vasútbarátok között. Most induló cikksorozatunk első részében a MÁV Zrt. érvényes vasútfotózási szabályozását vizsgáljuk gyakorlati szempontból. A folytatásban jogi szemszögből is górcső alá vesszük a terjedelmes dokumentumot, majd betekintést nyújtunk más országok megoldásaiba, végül javaslatot teszünk a hazai vasútfotósok számára követendő magatartás irányelveire is. Elöljáróban egy jó hír: a hazai, életszerűtlen szabályozás felülvizsgálata folyamatban van – cikksorozatunk ehhez a folyamathoz is katalizátorként kíván szolgálni. Tovább »

Vasútfotós útvesztők – II. rész: jogi zavarok és csavarok

2013.03.01.

A vasútfotózás kérdéseivel foglalkozó cikksorozatunk első részében a hazai szabályozás gyakorlati aspektusaival foglalkoztunk. Ahogyan már akkor jeleztük, a jelenleg (még) hatályos szabályozás a praktikus szempontok életszerűtlenségén túl sem tűnik mestermunkának, jogi szempontból is komoly hiányosságok merülnek fel. Mai írásunk ezt a témát járja körül. Tovább »

Vasútfotós útvesztők – III. rész: zöldebb-e a szomszéd fűje?

2013.03.05.

Cikksorozatunk első két részében a jelenlegi hazai vasútfotós szabályozás praktikus illetve jogi bukfenceit elemeztük. Mai írásunkban betekintést nyújtunk más országok megoldásaiba, már csak azért is, mert számos elemet célszerű lenne a hazai szabályozásban is meghonosítani. Négy példán keresztül mutatjuk be más országok küzdelmét a biztonság és szabadság közötti vékony mezsgyén maradásért. Tovább »

Vasútfotós útvesztők – IV. rész: mit kíván a vasútfotós?

2013.03.08.

Vasútfotózással és annak szabályaival foglalkozó sorozatunkban ezúttal interaktivitásra kérjük olvasóinkat. Legyen szó vasutasról, vasútfotósról vagy éppen egyszerű utazóról: ki mit gondol a sínek mentén fényképezőgéppel lesben álló kollégákról? Tovább »

Vasútfotós útvesztők – V. rész: Így fotózzunk mi!

2013.03.22.

A vasútfotózásról szóló sorozatunk mai, utolsó részében összefoglaljuk az általunk kívánatosnak vélt szabályozás főbb elemeit, és javaslatokat fogalmazunk meg a vasútfotósok számára is. Tovább »


InnoTrans 2012

InnoTrans 2012 – Az utolsó mérföldek

2012.09.18.

A 2012-es InnoTrans talán legnagyobb durranásai közé tartoznak a „Last Mile” mozdonyok. A dízel segédhajtással szerelt modellekkel a Bombardier és a Siemens is megjelent. Utóbbi azonban bő egy évet késett, hiszen a kanadai-német gyártó már 2011-ben bemutatta az új generációs TRAXX-okat. Gyorsjelentés az InnoTrans első napjáról. Tovább »

InnoTrans 2012 – Új trónkövetelők

2012.09.20.

A RegionalBahn kibővült csapata ismét Berlinből jelentkezik. Komoly újdonság, hogy lengyel motorvonatokat vehet a DB Regio, valamint a GE belép az európai ETCS vonatbefolyásoló berendezések piacára TEMPO fantázianevű rendszerével. Előkerült a Siemens Avenio villamosának életnagyságú modellje is, a lengyel ZNLE pedig ismét magasra tette a mércét. Kattintsanak a részletekért! Tovább »

Innotrans 2012 – Újdonságok hegyekben

2012.09.22.

Tegnap este bezárta kapuit a berlini InnoTrans szakmai része, holnaptól ugyanis már a nagyközönség veheti szemügyre a szabadtéren kiállított járműveket. Az utolsó napok sem teltek unalmasan, további újdonságokról és érdekességekről szóló összefoglalónkat olvashatják az alábbiakban. Tovább »

Innotrans 2012 – Dízelkörkép: Last Mile, Multi-engine és egyéb úri huncutságok

2012.09.24.

Az InnoTrans dízelmozdonyait bemutató mai írásunkban jobban körüljárjuk a Last Mile koncepciót és a többmotoros dízelmozdonyokat, valamint bemutatjuk a Vossloh és az Alstom variálható erőforrású tolatómozdonyait. De vajon szabadalmaztatta anno a MÁV a Last Mile Szilit? Tovább »

InnoTrans 2012 – Urbánus megoldások

2012.10.03.

Bár az InnoTrans alapvetően azért a nagyvasúti megoldásokról szól, nem maradhatnak le a városi vasúti rendszerek sem a kötött pályás szakkiállítás legnagyobbjáról. Sőt, horribilie dictu, még autóbuszok is akadnak a berlini Messegeländén ilyenkor. A szeptember 18. és 22. között megrendezett szakmai rendezvény városi közlekedési újdonságai közül válogatunk. Tovább »


InnoTrans 2014

InnoTrans 2014 – újdonságok a formatervező szemével

2014.10.18.

Az InnoTrans szakkiállításon látottak feldolgozása a végéhez közeledik – ennek jegyében ma egy különleges körképet hoztunk. A kiállításon résztvevő Lenkei Balázs ipari formatervezőt, a Sinus Design tervezőstúdió vezetőjét, és egyben az IC+ kocsik színtervének és belső formatervének megálmodóját kértük meg rövid túrára, melynek során a formatervező szemszögéből jellemezte számos kiállított jármű belső terét. Tovább »

InnoTrans 2014 – „aki nincs itt, az nem számít!” avagy magyar kiállítók Berlinben

2014.10.13.

Bár az InnoTransról szóló egyik korábbi írásunkban a lengyel járműgyártókra irigykedtünk, azért szerencsére a hazai, kötött pályával kapcsolatos cégek is jelen voltak Berlinben. Ahogy az egyik kiállító megfogalmazta: „aki nincs itt, az nem számít”. Lássuk tehát, mi mindent kínáltak az összeállításunkba kiválasztott magyar vállalkozások! Tovább »

InnoTrans 2014 – piaci impressziók

2014.10.01.

A múlt héten lezajlott berlini InnoTrans kötött pályás szakkiállításról szóló napi riportjainkból számos érdekesség kimaradt - ezekből nyújtunk át ma egy csokorra valót. Továbbra is aktív a lengyel járműipar, lassan leltári tárgy lesz a dízel Vectronból Berlinben, PTC-varázsdobozt láttunk a Siemens standján, nagy sebességgel síncsiszol a Vossloh. És persze nem feledkeztünk meg a modern üléstrendek feltérképezéséről sem! Tovább »

InnoTrans 2014 – alternatív hajtás és a kávégépek csúcsa

2014.09.26.

Alternatív hajtással kísérletezik az Alstom és előbb indul a RegioJet Kassára. A Siemens Desiro City ThamesLink-változata minden tekintetben magasra teszi a mércét, leesett állunk visszahelyezése után pedig megtaláltuk a kávégépek Vitalij Klicskóját, már ami a vasúti felhasználást illeti. Az idei InnoTrans utolsó szakmai napján látottak és hallottak összefoglalóját kínáljuk. Tovább »

InnoTrans 2014 – Napkelettől napnyugatig

2014.09.25.

Az InnoTrans harmadik szakmai napján is érdekességekkel jelentkezünk. Az olaszok harmadjára életnagyságban is elhozták a Vörös Nyilat, elővárosi vonatot építene a Talgo, és azt is megnézzük, hogy mit hoztak a Távol-Keletről, Japánból és Kínából. Az japán-amerikai járművek mellett jutott idő egy kis dízelmotor-technológiára is a Tier 4 emissziós norma árnyékában. Ami pedig a globális körkép saját nézőpontunkból centrális terét jelenti, érdekes magyar vonatkozású összefüggésekre derült fény a hálókocsik régiós piacának keresleti és kínálati oldala között. Színes körképünk harmadik kiadása egyenesen a berlini Messegeländéről! Tovább »

InnoTrans 2014 – Vásári körkép a Transmontanától a mobilklímáig

2014.09.24.

Az InnoTrans második szakmai napján is számos érdekes hírrel szolgálhatunk: eladták az ezredik FLIRT-et; jön a következő magyar Transmontana; önállóan is szerepelt a MÁV-START Utasellátója; a DB nem tud a saját menetrendjének megszűnéséről és magyar síneket is koptathat a Softronic Hyperion fantázianevű járműve. Tovább »

InnoTrans 2014 – IC+, Terra Nova és társai

2014.09.23.

Idén is megnyitotta kapuit az európai vasúti seregszemle a német fővárosban. Mai körképünkben körbejárjuk a hamarosan menetrend szerinti forgalomban közlekedő magyar IC+-t; a román Reloc Terra Nováját és még számos másik újdonságot. Tovább »

InnoTrans 2014 – Világkörkép

2014.09.17.

A 2014-es InnoTrans kapcsán adott előzetes körképünkben ezúttal a kevesebb járművek és talán csekélyebb piaccal rendelkező, ám közel sem kevésbé fontos kiállítók háza táján nézünk körbe. Nézzük, mit hoz a Škoda, a Vossloh, a Voith és sokan mások! Tovább »

InnoTrans 2014 – a magyar szál

2014.09.12.

Folytatjuk előrejelzéseinket a szeptember 23. és 26. között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2014 szakkiállítás kapcsán. Ezúttal a magyar szálaknak nézünk utána, hiszen hazánkból is több kiállító érkezik majd a berlini Messegeländére. Ráadásul idén igazán látványos kiállítással készül az egyik résztvevő. Tovább »

InnoTrans 2014 – Újdonságok az Alstomtól

2014.09.11.

A szeptember 23. és 26. között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2014 kapcsán összeállított „előrejelző sorozatunk” negyedik részében ismét egy nagy járműgyártó kínálatát vesszük szemre alaposabban: vajon az Alstom mivel kápráztatja el a szakmát a Messegeländén? Tovább »

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Bombadiertől

2014.09.09.

Az InnoTrans 2014 szakkiállításról szóló előrejelzéseink sorában most a kanadai-német járműgyártó kínálatát nézzük meg. Villanybusz és többmotoros dízelmozdony is várható a berlini Messegelände térségében szeptember 23. és 26. között. Tovább »

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Siemenstől

2014.09.04.

A szeptember 23. és 26. között megrendezendő InnoTrans szakkiállításon természetesen a Siemens is ott lesz. Nézzük, hogy mivel készül, mivel várja a szakmai közönséget az egyik legnagyobb német járműgyártó. Tovább »

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Stadlertől

2014.09.02.

Több érdekes újdonsággal készül a svájci járműgyártó a szeptemberi szakkiállításra. Az InnoTranson közelről is megnézhetjük majd a DB AG és a szerb vasút számára épített FLIRT-motorvonatokat és minszki új villamosokat is. Tovább »


Üzemlátogatások, nyílt napok

Stadler Szolnok – forgóvázrevízió határok nélkül

2014.01.14.

Az elmúlt héten a Stadler szolnoki kocsiszekrény-gyártó üzemét mutattuk be, ma pedig a másik fő tevékenységgel ismerkedünk meg, ugyanis 2013-ban a forgóvázrevíziós központ átadásával új profillal bővült a Tisza-parti városban létesült üzem. Látogatásunk alkalmával természetesen a cég új büszkeségét is megtekintettük – következzen tehát képes beszámolónk a forgóvázak viselt dolgairól! Tovább »

Stadler Szolnok – ahol a FLIRT kocsiszekrények születnek

2014.01.10.

Két legyet egy csapásra – tulajdonképpen ez lehetne írásunk mottója, ugyanis a svájci Stadler Szolnokon 2009-ben megnyitott kocsiszekrény-gyártó üzeme mellé idén forgóvázrevíziós központot is telepített. Ennek megfelelően a most következő riportunk alapjául szolgáló látogatáson nem csak a gyártás, hanem a karbantartás technológiájába is betekinthettünk. Cikkünk első részében a FLIRT-kocsiszekrények gyártásával ismerkedünk meg. Tovább »

Karbantartás a mintaüzemben – Pusztaszabolcson jártunk

2013.07.05.

A Stadler magyarországi leányvállalatának meghívására látogattunk el a cég pusztaszabolcsi karbantartóbázisra, ahol FLIRT-motorvonatok mellett immár a konkurens termékét, a Talenteket is szervizelik. A Stadler maroknyi csapatának eredményei túlmutatnak a szerződésben előírt rendelkezésre állás teljesítésén: a pusztaszabolcsi üzem a cégcsoport számára is mintaként szolgált a további karbantartóbázisok technológiájának kidolgozásához. Tovább »

REV Sl 01. 09. 13.

2013.09.02.

A MÁV-GÉPÉSZET önállósodása óta már hagyomány, hogy a „Szolnok város napja” rendezvénysorozat keretében megnyitja kapuit a Gépészet szolnoki telephelye, a korábban Szolnoki Járműjavítóként ismert intézmény. Mozdonykiállítás és a kulisszák mögé vethető pillantás várta az érdeklődőket a Tisza-parti városban szeptember első napján. Tovább »

Múzeumok Éjszakája a Balaton partján – a fonyódi KÖFI-ben jártunk

2013.06.24.

Az idei Múzeumok Éjszakáján számos vasúti témájú programot is találhattunk a kínálatban. Ezek közül az egyik kevésbé látványos, ám a vasút napi működéséhez annál fontosabb helyszínet kerestük fel: a fonyódi központi forgalomirányító (KÖFI) központban jártunk. Kattintsanak technológiai részleteket sem nélkülöző élménybeszámolónkért! Tovább »

Ünnepi nyílt nap

2012.08.27.

Hol vannak már azok az idők, amikor hatalmas járműparádéval, járműkiállítással- és bemutatóval ünnepelték egy-egy vasút százötvenedik születésnapját? Bizony elmúltak. 2010-ben a német vasút, 2012-ben pedig az osztrák vasút ünnepli 175. születésnapját – a negyedszázaddal ezelőttihez képest jóval szerényebb keretek között. Az ünnephez kapcsolódóan a bécsi Praterstern pályaudvaron volt egy kisebb járműkiállítás és az ÖBB Technische Services jedlersdorfi műhelyében nézhettek be az érdeklődők a járműkarbantartás kulisszái mögé. Tovább »

Közművek Hosszú Éjszakája – Bécsben

2012.04.20.

Negyedik alkalommal rendezik meg a hatalmas népszerűségnek örvendő Lange Nacht der Wiener Stadtwerke nevű rendezvényt, amelyen a bécsi közműcégeket lehet meglátogatni. A rendezvénynek számos közlekedési állomása is lesz, ismerjék meg miért érdekes május első szombaján Bécsbe látogatni. Tovább »


Magyar „Werbelok”-történet

Magyar „Werbelok”-történet – 1. rész: A Haydn-mozdony

2011.12.01.

A neves osztrák zeneszerző, Joseph Haydn ezer szállal kötődik Magyarországhoz is: az 1732-ben született muzsikus az Esterházy grófok házi zeneszerzőjeként is működött. 1809-es halálának 200. évfordulójára az osztrák-magyar GYSEV egyik mozdonyát öltöztették különleges díszbe. A 1047 504-4-es úttörő szerepet kapott: az első magyar „Werbelok” került a sínekre. Tovább »

Magyar „Werbelok”-történet – 2. rész: A Széchenyi-mozdony

2011.12.02.

Sorozatunk második részében a második magyar reklámmozdonyt, a Széchenyi Istvánnak emléket állító gépet járjuk körbe. A mozdony mindannyiunkhoz közelebb áll, a vasútbarát szívét pedig különösen megdobogtatja, ha tudja: ez a jármű bizony eljutott a történelmi Magyarország határához, Gyimesbükkön is túlra. Tovább »

Magyar „Werbelok”-történet – 3. rész: A Liszt-mozdony

2011.12.03.

Sorozatunk harmadik részében egy igazán különleges masináról lesz szó. Az EuroSprinterekről közismert, hogy szolmizálnak, „zenélnek” induláskor. Azonban a szóban forgó 1047 503-6-os ennél többet is tud: névadója, Liszt Ferenc szerzeményét is előadja. Tovább »

Magyar „Werbelok”-történet – 4. rész: A Kandó-mozdony

2011.12.06.

Nem, nem V40-essel vagy éppen „Malaclábúval” támadjuk le a kedves olvasót. A megoldás ennél prózaibb és modernebb: a MÁV-TRAKCIÓ is kedvet kapott a „Werbelokokhoz”, s a GYSEV példáin felbuzdulva előállt a maga első reklám-, pontosabban emlékmozdonyával. A 480 001-es augusztus közepe óta rója a hazai síneket különleges ruhájában. Tovább »

Itt a legújabb Werbelok: Liszt Ferenc helyett Richard Wagner

2013.07.17.

Ma délután újabb Werbelokot mutatott be a GYSEV, ám ezúttal valamit fel is kellett áldozni a flottából: a 470 503 pályaszámú EuroSprinter eddig Liszt Ferencnek, mától pedig Richard Wagnernek állít emléket. Az apropó, hogy a német zeneszerző és karmester idén 200 éve, 1813-ban született. A történetben azért lesz folytonosság is, túl a reklámhordozó mozdony személyén: Wagner Liszt Ferenc veje volt, és a mozdony ezen túl is zenélni fog. Kattintsanak képriportunkért! Tovább »


A Bombardier emeletes vonata Magyarországon

Magaslati levegő – 1. rész: A bemutató

2011.10.27.

Öt esztendeje már, hogy Magyarországon járt egy hosszabb bemutató turné erejéig a Bombardier emeletes személykocsijaiból álló szerelvény. A két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból álló vonatot nem magyar, hanem – kivételesen – német mozdony továbbította itthon is. Különleges pillanatok voltak ezek. Most induló sorozatunkban ezeket idézzük fel. Tovább »

Magaslati levegő – 2. rész: Budapest–Szob

2011.10.29.

Ahogy ígértük, elkísérjük néhány utazására az öt évvel ezelőtt Magyarországon „haknizott” német emeletes vonatot. A jármű már a sajtóbemutató napján forgalomba állt, mi azonban két nappal később, október 29-én kísértük el egy szobi kanyarra. Tovább »

Magaslati levegő – 3. rész: Balatoni tél

2011.11.04.

Folytatjuk utazásunkat az öt évvel ezelőtt hazánkban vendégeskedett német emeletes vonattal. Ezúttal a Balaton északi partjára kísérjük el a járatot. Az igazi dízeles vonalon igazán jól nézett ki a rövidke szerelvény és mozdonya, de a befogadóképességgel azért volt némi gond. Tovább »

Magaslati levegő – 4. rész: A 82-es

2011.11.09.

Hazai körútjának részeként eljutott a DB emeletes ingavonata a Hatvan–Szolnok vasútvonalhoz. E sorok szerzőjét személyes élmények is kötik ehhez a vonalhoz. Ráadásul az akkor divatos két-három posta-Bhv helyett igazi felüdülést jelentett a színvonalas szerelvény. Tovább »


A debreceni 2-es villamos

Átadták Debrecen második villamosvonalát

2014.02.26.

Február 26-án délelőtt ünnepélyes külsőségek között átadták Magyarország legújabb villamosvonalát, a debreceni 2-es villamost. A cívisvárosban hosszú évtizedek után számos helyi vicc veszti ezzel élét, egyúttal pedig értelmet nyer a villamosok kijelzőjén látható szám - mivel most már tényleg figyelni kell, melyik viszonylatra szállunk. Az átadás a Városháza és a Nagytemplom közötti szakaszon zajlott, az utazóközönség pedig azonnal birtokba is vehette az új vonalat. Kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Debrecen: villamos van, koncepció nincs?

2014.02.12.

Amint tegnap hírül adtuk, 2014 februárjának utolsó napjaiban új villamosvonal nyílik Debrecenben, ez pedig önmagában is komoly fegyvertény a projekt késése és a kivitelezést övező jogi huzavonák és nyilvánosság előtt lefolytatott pengeváltások után. A jelek szerint azonban a folytatás sem lesz simább: alig két héttel az indulás előtt hozták nyilvánosságra az átszervezett autóbuszközlekedés részleteit, az ezzel kapcsolatos társadalmi egyeztetés pedig sokak szerint elmaradt. Debrecen iskolapélda arra, hogy milyen módon nem érdemes közösségi közlekedést szervezni? Interjú a város közösségi közlekedésének fejlesztéséért ténykedő civil szervezet képviselőivel. Tovább »

Debrecen: a 2-es jön, a 31-es megy

2014.02.11.

Immár biztos, hogy 2014. február 26-án megindul a forgalom Debrecen új, 2-es villamosvonalán, ezzel párhuzamosan pedig a cívisváros 31-es, később 31-es és 32-es viszonylatok által bejárt fő buszközlekedési tengelyéről javarészt eltűnnek a gumikerekű járművek. A tömegközlekedési hálózat egyéb elemeit is átszervezik, ám társadalmi és szakmai egyeztetés helyett a gyorsvonati pótjegy sunyi kommunikációjához hasonló megoldást választott a város: a menetrendi változásoknál előírt 15 napos törvényi határidő előtt néhány órával, a DKV tegnap délután kiadott sajtóközleményéből értesülhettünk először a teljes hálózatot illető tervekről. Tovább »

Elkészült a 2-es villamos

2013.11.25.

Elkészült a kivitelező a pálya- és felsővezeték-építéssel a debreceni 2-es villamos vonalán. 2013. november 25-én feszültség alá helyezték a felsővezetéket és megkezdődhetnek a próbamenetek az új vonalon. Tovább »

Debreceni villamos – áram alatt a felsővezeték, indul a próbaüzem, tovább épül a pálya

2013.08.01.

A debreceni 2-es villamos építése tavaly már-már a Döglött Ügyek Osztályának kezelésbe került, ám nem véletlenül lett a főnixmadár a város jelképe – az idei nyárelő látványos haladást hozott az építkezésben. Sőt, kedden érkezett a sajtóközlemény, hogy szerdán reggeltől megkezdik a felsővezeték feszültség alá helyezését a pálya egy szakaszán. Kattintsanak a részletekért és képriportunkért! Tovább »

Főnix-villamos

2013.06.22.

Nemrégiben ért Debrecenbe az első CAF-villamos, amelyet a 2-es vonalhoz vásárolt a cívis város. Most az egyébként a próbameneteket teljesítő járművet a közönség is megnézhette magának kívül és belül. A DKV az új járművet impozáns környezetben, a Piac utcán mutatta be a polgároknak. Képes beszámolónk. Tovább »

Íme Debrecen új villamosa!

2013.05.23.

Amint tegnap hírül adtuk, a korábbi tervekkel ellentétben csütörtök délelőtt helyett már hétfőn este megérkezett Debrecenbe az épülő 2-es villamos vonalára szánt első villamoskocsi a spanyol CAF zaragozai gyárából. A DKV szakemberei ma délelőtt bontották ki védőcsomagolásából a két darabban szállított járművet, és a kocsiszínbe vezető Ispotály utcai vágányon sínre került, majd összeállt az új debreceni villamos. Friss képgalériánk következik! Tovább »

Debrecenben az első CAF-villamos

2013.05.22.

A korábbi tervekkel ellentétben csütörtök délelőtt helyett már hétfőn este megérkezett Debrecenbe az épülő 2-es villamos vonalára szánt első villamoskocsi a spanyol CAF zaragozai gyárából. A szállító cég buzgósága csak a kommunikációs gépezetet zavarta meg egy kicsit, de mostanra a hivatalos képanyag is megérkezett. Kattintsanak a részletekért! Tovább »

Debrecen, egy évvel később: felfordulás még mindig van, villamos még mindig nincs

2013.04.18.

Majdnem napra pontosan egy éve közöltünk képriportot a debreceni 2-es villamos építésének állásáról. Azóta sajtón keresztül üzengetésig fajult vitán és visszatartott kifizetéseken át az építkezés leállításáig sok minden történt Debrecenben, ami főleg a bulvárhírekbe való. Egy év után visszatértünk, hogy megmutassuk olvasóinknak, történt-e érdemi előrelépés a villamos építése terén. Eláruljuk: történt, de az építkezés okozta felfordulás kezelése sajnos mélyről jövő igénytelenséget sugároz. Monstre képriportunk a hajtás után! Tovább »

Debrecen: felfordulás van, villamos nincs

2012.04.23.

2012. május 31. fontos dátum lehetne Debrecen városának életében, de sajnos nem lesz az. Ekkor kellene az eredeti tervek szerint átadni a 2-es villamos vonalát a forgalomnak. Hogy hol tart jelenleg az építkezés? Tartsanak velünk, megmutatjuk! Tovább »


Magyarország, nagyvasút

Púpos kerítés – Záhony, anno 2010

2013.10.23.

Az idén 50. születésnapját ünneplő M40-es sorozatú mozdonyok utolsó fellegvára Hatvan mellett Záhony. Az átrakókörzetről ismert térségben a normál nyomtávolságú vágányokon jönnek-mennek az öreg magyar dízelek, teszik szorgosan a dolgukat. Számos Púpos azonban letétbe helyezve várja a szebb jövőt, vagy még inkább a selejtezést – 2010 nyarán készült képeinkkel tisztelgünk a híres masinák előtt. Tovább »

Bhv-val a Felvidéken

2011.07.28.

A 2005-2006-os menetrend figyelmes böngészői egy különlegességet találhattak a 81-es számú, Hatvan–Salgótarján vasútvonal menetrendjében. A reggeli első, 5810-es számú személyvonat fejrovatában egy lábjegyzetre utaló jelet találhatott. A jelhez tartozó szöveg pedig: „Közvetlen kocsikat továbbít: Hatvan–Fülek (Filakovo)–Bánréve–Miskolc”. Nem volt hosszú életű vonat: mindössze egy menetrendi időszakot élt meg. Tovább »


Magyarország, kisvasutak

Őszi képeslapok Nagybörzsönyből

2013.10.26.

Van-e szebb program egy őszi hétvégére, mint kirándulás a hegyekbe? Természetesen: kirándulás a hegyekbe kisvasúttal. Vagy legalábbis a kisvasúthoz. Következzen néhány őszi kép a Nagybörzsönyi Erdei Vasút alsó végállomásáról — extraként néhány télidéző, behavazott képpel is, még 2010-ből. Tovább »

Mesztegnyői képeslapok

2013.08.08.

A Balaton közelében akad egy igazi erdei vasúti romantikát kínáló kisvasút, amely az utóbbi időben némi fejlesztést is megélt balatonfenyvesi társánál sokkal kevésbé van szem előtt. Pedig a Mesztegnyő és Felsőkak között erdőkben és halastavak mellett futó vonal igazi ékszerdoboz, melyet érdemes felkeresni – amíg lehet. Képriportunk következik! Tovább »

Lajosházi kisvonatozás, meglepetéssel

2012.07.21.

Egyszerű családi kisvasutazásnak indult a Mátravasút gyöngyössolymosi vonalán tett utazásunk, de végül egy különmenet színesítette a napot, mely a helyreállított Lajosháza–Szalajkaház szakaszt járta be az Egererdő vezetőségének részvételével. Reméljük, ez már tényleg a hatósági engedély megszerzésének és az újranyitásnak az előszele... Tovább »


Volt egyszer egy... Székely Gyors és Csíksomlyó-expressz

Volt egyszer egy Csíksomlyó Expressz – 2010

2012.05.25.

2010 volt az az év, amikor immáron két vonattal vágtunk neki a csíksomlyói búcsúnak. A pünkösdi ünnepre Erdélybe látogatókat szállító második, új vonatra került a tapasztaltabb gárda java része, míg a minap bemutatott Székely Gyorsra Gábor Marcell vezetésével kerültek hozzáértő, de vonalismerettel (még) nem rendelkező kollégák. A Csíksomlyó Expressz több szempontból is embert próbáló feladat volt: hajnalban indult Sopronból és menetrend szerint is késő este érkezett a vonat. Hát még ha mindezt némi késés is tetézi... Tovább »

Volt egyszer egy Székely Gyors – 2010

2012.05.24.

Harmadszorra indult útjára 2010-ben a Székely Gyors. Ebben az évben már társat is kapott a Csíksomlyó Expressz személyében. A MÁV által kiállított Székely Gyors új csapatot kapott, részben az előző évben már ott járt kollégák vezénylete alatt. A „berepülőpilóták”, a Székely Gyors korábbi személyzete pedig átkerült az ismeretlen terepre. Ennek is köszönhető, hogy a Székely Gyorsról jóval több külső, ám összességében kevesebb képet tudtunk készíteni. De mindaz, ami készült, visszaadja a vonatozás hangulatát. Folytassuk hát a 2010-es beszámolóval nemrégen megkezdett sorozatunkat. Jelezzük: a Csíksomlyó Expresszről külön szólunk majd. Tovább »

Volt egyszer egy Székely Gyors – 2009

2012.05.23.

A 2008-as vonatozás után már megannyi tapasztalattal felvértezve, mondhatni profin vágtunk neki a Székely Gyors 2009 pünkösdi utazásának. A helyzet fokozódott, több kocsi, új kollégák és ennek megfelelően új helyzet várt bennünket. Igaz, a tapasztalatok azt is mutatták, hogy már tudtuk, hol lesz kapacitásunk fényképezni. Íme, a 2009-es fotós emlékezésünk. Tovább »

Volt egyszer egy Székely Gyors – 2008

2012.05.22.

Történt egyszer, hogy egy nemes ötlettől vezéreltetve elkezdődött a Székely Gyors szervezése. A csíksomlyói búcsúra és a gyimesbükki, egykori határállomásra ellátogató különvonatból azóta egy meglehetősen döcögős és mind inkább a pénz körül forgó, izzadtságszagú, nagyra törő álmokat dédelgető, ám igen sok pofont elszenvedő vállalkozás lett. Azonban a most következő írás témája nem ez, hanem az, amit és ahogyan láttunk 2008-ban – vagy az utána következő három évben, amikor a RegionalBahn csapata szervezte a vonatkísérő személyzetet a zarándokvonatra. Tovább »


Skóciai kalandozások

Skóciai kalandozások – 1. rész: Glasgow-tól Perth-ig

2012.10.05.

Skóciai utazásunk első részében Glasgow-tól északra indulunk, az út főbb állomásai Croy, Larbert, Stirling és Perth állomások. A helyi viszonylatban rövidke úton is bőven akad látnivaló, újranyitott és réges-rég bezárt vonalak nyomait lelhetjük fel, és természetesen bemutatjuk napjaink pezsgő forgalmát is. Tovább »

Skóciai kalandozások – 2. rész: Glasgow-tól délnyugatra, az óceán vonzásában

2012.11.11.

Folytatjuk skóciai kalandozásunkat, ezúttal Glasgow-tól délnyugatra indulunk. A villamosított és sűrű forgalmat bonyolító elővárosi hálózaton kívül dízeles fő- és mellékvonalakat, jelzőbotos forgalomirányítást, még üzemelő klasszikus állítótornyokat valamint élénk teherforgalmat is találunk errefelé. Tartsanak újra velünk a messzi északra! Tovább »

Skóciai kalandozások – 3. rész: Glasgow Central Station

2012.12.25.

Skócia legnagyobb városának főpályaudvara impozáns és forgalmas állomás, melyet öt vasúttársaság járatai szolgálnak ki. Londonba tartó Pendolino-k, a ScotRail legújabb UK Desiro-i, kényelmes éjszakai vonatokat mind-mind hozzátartoznak Nagy-Britannia kilencedik legforgalmasabb állomásához. A szépen felújított pályaudvar nyüzsgő életét mutatjuk be skóciai sorozatunk most következő részében. Tovább »

Skóciai kalandozások - 4. rész: Glasgow elővárosi vonalain

2013.12.13.

Megkésve bár, de törve nem, skóciai kalandozásunk negyedik része következik, melynek során Glasgow elővárosi hálózatára koncentrálunk. A német terminológia szerint igazi „S-Bahn hálózatot” találunk a skót nagyváros környékén, bár történelmét tekintve az elmúlt néhány évtizedtől eltekintve sosem fejlődött egységes elvek mentén a Glasgow-i gyorsvasút. Képes ízelítőnk következik a sokszínű hálózatról! Tovább »


Madrid és környéke

Fejpályaudvarból vasúti múzeum – Madrid Delicias

2013.09.21.

Madrid négy nagy vasútállomása közül napjainkban már csak kettő (Atocha és Chamartín) bonyolít távolsági forgalmat. A másik két pályaudvar egyikét a közelmúltban mutattuk be – a korábban Estación del Norte néven ismert Principe Pio állomás bevásárlóközponttal kombinált intermodális csomópontként született újjá. De vajon mi történt a negyedik versenyzővel? Nos, annak csarnoka ma is zsúfolásig van vonatokkal, ám ezek már nem indulnak sehova... Tovább »

Állomás újragondolva – Madrid, Principe Pio

2013.08.22.

Madrid nagy vasútállomásai közül mára három maradt üzemben – az Atocha, a Chamartín és az Estación del Norte. Közülük a harmadikat napjainkban már nem ezen a néven érdemes keresni, hanem Principe Pio-ként. A névváltoztatás mögött komoly hálózatfejlesztés, és ennek részeként az állomás szerepének teljes újragondolása rejtőzik – a végeredmény mintaként szolgálhat a megváltozott szerepű állomásépületek ésszerű és ízléses felhasználására. Képriportunk következik a spanyol főváros egyik gyöngyszeméről! Tovább »

Hegyi villamos spanyol módra

2013.08.10.

A Madrid környéki elővárosi vasúthálózat térképét böngészve a bal felső sarokban árválkodik egy mindössze három állomásos vonal, melyet C-9 számon illesztettek az elővárosi vonatok számozási rendszerébe. Az egyszerű viszonylatjelzés mögött azonban nem kifejezetten ingázókat kiszolgáló vasútvonal, hanem a vasútbarátok számára egészen egyedülálló élmény húzódik meg. A frissen felújított Cercedilla–Cotos hegyi vasúton jártunk. Tovább »


Svájci emlékek - Rhätische Bahn

Svájci emlékek – RhB, 2008

2011.07.06.

Egy évvel az előző utazás után kollégánkat ismét Svájcba vetette sorsa. Ezúttal 2008-ban járunk, utazásunk célpontja pedig Celerina – ezúttal a tél végén. Hó és kora tavaszi hangulatok következnek ezúttal a méteres nyomtávolságú „bezzegvasútról”. Tovább »

Svájci emlékek – RhB, 2007

2011.06.27.

Svájc... Bezzegország, bezzegvasút – talán nem véletlenül. Nem csak a hegyek, a vasút is lenyűgöző. Ezúttal a méteres nyomtávolságú „kisvasútra” kalauzoljuk el az olvasókat. Azonban ez a vasút nem játékvasút, hanem igazi, komoly vasútüzemről van szó. Utazzunk együtt a Viafer Reticán! Tovább »


#csakegykép

Csak egy kép – Emlékmozdony és kalauzkocsi

2016.10.17.

A közösségi közlekedési projektek finanszírozása és a politikai törekvések néha egész furcsa megoldásokat eredményeznek, és több helyen összefuthatunk kifejezetten céltalannak tűnő új villamosvonalakkal. Mai képünkön egy ilyen, 2013-ban beindult vonal első, önmagában is meglehetősen egyedi járművét mutatjuk meg olvasóinknak. Tovább »

Csak egy kép – Emlékmozdony és kalauzkocsi

2016.10.31.

Mai képünk tulajdonképpen két kép, mert a járművek párban érdekesek. Az Amerikai Egyesült Államok vasúttörténetében az elmúlt 3 évtized a hatékonyság növelését célzó vállalati összeolvadásokról és felvásárlásokról szólt - ennek nyomai sok helyen a mai napig láthatóak, ám mai fotópárunk így is sajátos együttállást örökít meg egy „tájidegen”, festőkabint évtizedek óta sikeresen elkerülő mozdonnyal és egy kalauzkocsival. Főleg úgy, hogy a tehervonatok végére sorozott kalauzkocsik idestova 30 éve már csak elvétve tűnnek fel az amerikai tehervonatokban. Tovább »


San Francisco és környéke

Barangolások Kalifornia vaspályáin

2014.03.22.

Sorozatunkban eddig bemutattuk San Francisco villamosait és kábelvasútját, majd a Caltrain vonalán utaztunk, ma pedig a túlsó partra, az igazi amerikai nagyvasút birodalmába látogatunk el. Sacramento, Oakland és Stockton környéke tálcán kínálja a különféle érdekességeket, mind tehervonati, mind pedig személyvonati szempontból. Tovább »

Caltrain - a Szilícium-völgy vasútján

2014.01.25.

Az elmúlt hetekben San Francisco kábelvontatású és felsővezetékes villamosait mutattuk be, ma pedig vonattal utazunk San Francisco-tól San Jose-ig, avagy a Genentech-től az Adobe-ig, sőt még azon is túl... Az Egyesült Államok gazdaságának egyik motorja a Szilícium-völgy néven közismert régió, a gazdasági potenciálhoz pedig hatékony elővárosi vasúthálózat is dukál. Mai cikkünkben bemutatkozik a 150 éves fennállását ezen a héten ünneplő Caltrain! Tovább »

San Francisco villamosai – 1. rész: az F-Line

2013.12.28.

San Francisco városa kábelvontatású villamosairól híres, ám ezek mellett egy hagyományos értelemben vett villamosvonalat is találunk a kaliforniai nagyvárosban. Nem is akármilyet, ugyanis a Market Street Railway napi szinten üzemeltet igazi villamosmohikánokat és különlegességeket. Utazás időben és térben: Melbourne-től Milánóig, a hőskortól az áramvonalas PCC-villamosokig. De hogy kerül a brit „kabrió” villamos a Csendes-óceán partjára? Képriportunkból ez is kiderül! Tovább »

San Francisco villamosai – 2. rész: Cable car, az utolsó mohikán

2014.01.11.

Két hete villamosoztunk a Csendes-Óceán partján, ma pedig egy kötött pályás dinoszaurusz világába kalauzoljuk olvasóinkat. San Francisco-ban található a világ utolsó klasszikus cable car, azaz kábelvontatású közúti villamoshálózata, mely nemcsak hogy él és virul, de évi 7 millió utast szállít, és a város egyik legfontosabb turisztikai attrakciója. Képriportunkban megelevenednek a cable car dolgos hétköznapjai, és a történeti áttekintés mellett a műszaki részletekről sem feledkeztünk meg! Tovább »


Pittsburgh

Pittsburgh siklói – az utolsó mohikánok

2014.08.15.

Itthon is próbálkoztak ilyesmivel tervutasításos alapon, ám Pittsburgh és környéke magától is a vas és acél országa lett a XIX. század alkonyán. A robbanásszerű iparosodás miatt növekvő lakosság és a város földrajzi adottságai sajátos mobilitási megoldást kényszerítettek ki, siklók tárták fel a magasabban fekvő városrészeket. Az ügy magyar vonatkozása, hogy egy távolra szakadt hazánkfia komoly szerepet vállalt a siklók kiépítésében - mi pedig képriportunkban mutatjuk be a hírmondónak megmaradt utolsó mohikánokat. Tovább »

Buszozás nagyban – a pittsburghi BRT

2014.08.29.

Két hete az igazi Acélváros, Pittsburgh siklóival ismerkedtünk, ma pedig megmutatjuk, hogyan alakult át gumikerekűvé a város kötött pályás közlekedése. Az egykori elővárosi vasutak és villamosok helyét a Bus Rapid Transit rendszerek ismertetőjeleit különféle kombinációkban tartalmazó buszkorridorok vették át, ez pedig izgalmas fotótémát szolgáltat a környékre látogató és a téma iránt fogékony utazóknak. Tovább »

Villamos-metamorfózis az acélváros vaspályáin

2015.01.24.

Az Egyesült Államok acéliparának egykori fellegvárában már siklóztunk és bemutattuk a Bus Rapid Transit helyi megvalósítási formáit, így sorozatunk most következő részében elmélyedhetünk az igazi kötött pályás csemegék világában. Mai cikkünkben a Pittsburgh igen kiterjedt villamoshálózatából megmaradt vonalak átalakulását mutatjuk be, melynek során egy modern light rail hálózat született a városban. Tovább »

Az Acélváros vasútja – romjaiban is impozáns

2015.02.14.

Pittsburgh közlekedését bemutató sorozatunk befejező részében a vasút háza táján nézünk körül. Az amerikai Acélváros és környéke fénykorában évi 150 millió tonna áru feladási helye volt, míg napjainkban a megmaradt acélipar árui mellett inkább az átmenő forgalom a meghatározó. Bár gyakorlatilag teljesen eltűntek a személyszállító vonatok, a város környékén ténykedő 10 vasúttársaság most is színes látnivalót nyújt az ide látogató vasútbarátnak. Tovább »


Chicago

Tiszta Chicago – 1. rész: Súlyos tonnák

2016.12.31.

Az Amerikai Egyesült Államok vasúti fővárosának is tartott Chicago szó szerint „minden szinten szinte mindent” ad a városba látogató, és a kötött pálya iránt érdeklődő látogatónak. Most következő sorozatunkban szubjektív válogatást szeretnénk olvasóink elé tárni. Nyitásként lássunk súlyos tonnákat és hosszú tehervonatokat, mint a Chicago városát fontos kereskedelmi központtá tevő közlekedési ág képviselőit. Tovább »

Tiszta Chicago – 2. rész: Joliet és a nyugati végek

2017.12.31.

Sorozatunk első részében Chicago déli elővárosaiban kalandoztunk tehervonatokra vadászva, egyúttal szemügyre vettük azokat a csomópontokat, ahol az USA vasúti fővárosának számító Chicago környékére a kelet felől érkező elegytonnák döntő többsége belép. Mai cikkünkben délnyugat felé indulunk, majd a belváros egyik kiváló fotóhelyét útba ejtve a nyugati végeken végzünk, szemügyre véve a BNSF és UP fővonalait - előbbin sűrű elővárosi személyforgalmat, utóbbin pedig pezsgő teherforgalmat találunk. Tovább »

Tiszta Chicago – 3. rész: Elővárosi vonatozás

2019.01.04.

Immár hagyományosan 365 napos alapütemmel jelentkező sorozatunk harmadik részében Chicago kötött pályás városi, illetve villamosított elővárosi közlekedését mutatjuk be néhány életkép erejéig - Metra Electric District, Elevated és Skokie Swift. Ráadásként Franklin Park, az északnyugati végek egyik legforgalmasabb vasúti csomópontja is előkerül. Tovább »


Utah, Salt Lake City

Vadnyugati light rail – UTA TRAX

2015.10.17.

Az Egyesült Államok ritkásan lakott hegyvidékein szegényes a kötött pályás közösségi közlekedési felhozatal, de a szabály alól éppen az egyik tipikus „vadnyugati” állam, Utah fővárosa a kivétel: Salt Lake City 1999 óta üzemeltet light rail vonalakat és a folyamatos fejlesztésnek hála mára komoly hálózatot találunk a mormonok városában. Ismerkedjenek meg a Utah Transit Authority villamosaival! Tovább »

Vaspályán a mormonok földjén

2015.11.28.

Néhány hete virtuális kirándulást tettünk a Salt Lake City agglomerációját kiszolgáló light rail és villamosvonalak világába, ma pedig utazásunkat kicsit tágabb környezetben folytatjuk. A mormonok földjén nem unatkozik a vasútbarát, mivel az amerikai nyugat fontos közlekedési csomópontjának számító vidéken bőséges a felhozatal tehervonatokból, ráadásként pedig egy meglepően európai beütésű elővárosi vasúttal is találkozhatunk. Tovább »

Kincsek a Vadnyugatról: Ogden, Eccles Rail Center

2016.01.02.

Salt Lake City környékének kötött pályás világát bemutató sorozatunk első részében a regionális light rail hálózatot mutattuk be, majd a folytatásban a „nagyvasút” került górcső alá. Befejező részünkben az Ogden városának személypályaudvarát járjuk körül, mely a környék vasúti múltjának hírvivője - már csak azért is, mert szabadtéri múzeumában igazi mozdonykülönlegességek parkolnak. Tovább »


Philadelphia

Norristown High Speed Line: amerikai öszvér a síneken

2015.04.18.

A RegionalBahn harcedzett olvasói már megszokhatták, hogy a városi és elővárosi közlekedés határvidéke kötött pályás szempontból egészen nehezen kategorizálható megoldásokat termel ki. Különösen igaznak tűnik ez a villamosok és metrók közötti vertikum minden árnyalatát felvonultató light rail üzemekkel büszkélkedő Egyesült Államokra. Nos, a Philadelphia elővárosában üzemelő Norristown High Speed Line még ebben a mezőnyben is minden bizonnyal viszi a pálmát a műszaki és üzemviteli öszvérség tekintetében. Tovább »

Hagyomány és modernitás - Philadelphia villamosai

2015.07.11.

Az Egyesült Államok északkeleti partvidékének nagyvárosai közül csak két helyen maradt meg valami az egykor kiterjedt villamoshálózatokból: Bostonban és Philadelphiában. A kettő közül Philadelphia hálózata több szempontból is változatosabb, hiszen háromféle, egymástól földrajzilag elszigetelt és üzemviteli szempontból is nagyban különböző alrendszer üzemel napjainkban is. Tartsanak velünk az USA bölcsőjének számító városba, ezúttal villamossal! Tovább »

Philadelphia-i kötött pályás képeslapok

2015.08.21.

Philadelphia környékén láttunk már villamosokat modern és korhű formában, valamint egy hajdani gőzvontatású elővárosi vonal és interurbán villamosvonal furcsa közös metamorfózisát. Ma a komolyabb műfajok területéről hoztunk egy kis ízelítőt, metrótól a HÉV-jellegű öszvérek két fajtáján át az igazi elővárosi vasútig és az amerikai személyszállító vasúti tápláléklánc csúcsáig. Bizony, Philadelphia és környéke műszakilag igen széles vertikumot kínál 1435 és 1581 milliméteren – tartsanak velünk! Tovább »


New Jersey

Barangolás a New Jersey Transit hálózatán

2015.04.04.

Az Egyesült Államok négy legnagyobb, évi 80 millió utasnál nagyobb forgalmat lebonyolító elővárosi vasúthálózatából három New York és Newark összefüggő agglomerációját szolgálja ki. A három toplistás operátor közül ma a New Jersey Transit vasúti szolgáltatásával ismertetjük meg az olvasót, mely műszaki és üzemviteli szempontból talán a legösszetettebb a megalopolisz vasútjai közül. Tovább »


Minden más, ami Amerika

Grand Central Terminal, New York – 100 éves a „világ főpályaudvara”

2013.02.01.

Éppen 100 éve, 1913. február elsején nyitották meg a közforgalom számára az akkori világ legnagyobb, és építészetileg is talán legnagyszerűbb állomását, a New York-i Grand Central Terminalt. Az elmúlt egy évszázadban a Grand Central sokat látott. Egykor Amerika legfényűzőbb vonatait indította, majd átélte a távolsági vonatok halálát, ám csodával határos módon elkerülte a lerombolást. Az utóbbi három évtized már az újjászületésről szólt, így a GCT ma a nyüzsgő világváros második legforgalmasabb pontja. Fedezze fel velünk a Grand Central világát! Tovább »

Újra gőzben a világ legnagyobb gőzmozdonya?

2013.07.25.

Amíg itthon hőségriadó és vízosztás van, az Egyesült Államokban a vasútbarátok körében egy keddi hír az igazán forró téma: a Union Pacific egy egyesülettől visszavásárolta 4014-es pályaszámú gőzmozdonyát, és felújítás után nosztalgiaüzemben kívánják bevetni a gépet. A pályaszám valószínűleg nem mond sokat a hazai olvasónak, ezért eláruljuk: ez bizony egy "Big Boy", azaz a valaha épült legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyok egyike. Tovább »

Egy német dízelmozdony kalandjai a Vadnyugaton

2014.02.28.

Európában tervezett vagy gyártott mozdonyoknak meglehetősen ritkán terem babér Észak-Amerikában, a kivételekkel pedig jellenzően a hazai ipar villamosmozdonyok terén tapasztalható légüres terét foltozzák be. Egyszer viszont sikerült rést ütni az észak-amerikai eredetű tehervonati dízelmozdonyok hegemóniájának pajzsán, méghozzá nem is akármilyen technikával: a Krauss-Maffei 1964-ben ML4000 sorozatú dízel-hidraulikus gépével tört be a piacra. A kurtára sikeredett, ám történelmi jelentőségű kaland egyik főszereplője most újjászülethet a kaliforniai vasútbarátok segítségével! Tovább »

Grand Central Terminal, 61-es vágány – mítosz és valóság

2014.03.14.

Az elmúlt hétvégén a Falanszter blog cikke nyomán a hazai vasútbarát közönség is felfedezte magának az Egyesült Államok vasútbarátai és laikusai körében közkedvelt „titkos vasútállomás” történetet, melynek főszereplője a New York-i Grand Central Terminal, annak is 61-es számú vágánya. Sajnos a magyar nyelvű cikk tartalma számos sebből vérzik – öntsünk tehát tiszta vizet a pohárba, és tekintsük át, valóban olyan titkos-e a 61-es vágány, mint amilyennek tűnik! Tovább »

Világjáró Juharlevél, avagy egy amerikai Kanadában

2014.11.22.

Észak-Amerikában ritka madárnak számítanak a nemzetközi személyszállító vonatok. Új szerzőtársunk mai útibeszámolójában a kevés létező nemzetközi személyvonat egyike elevenedik meg - tartsanak velünk egy New York–Toronto útra a Maple Leaf fedélzetén! Tovább »


Ausztrália

Ausztrál képeslapok 1. - Sydney és környéke kötött pályán

2020.02.01.

Szerkesztőségünkben elég komoly, és olykor egzotikus anyagok torlódnak fel különféle külföldi elfoglaltságaink okán - ezúttal például Ausztráliában dolgozott a fényképezőgép. Képes útirajzunk első részében Sydney elővárosi és regionális forgalmába kalauzoljuk a kedves olvasót. Brit és kínai eredetű járművek, premier előtti vetítés Sydney második villamosvonalán és távolra szakadt NoHAB-rokonok a hajtás után. Tovább »

Ausztrál képeslapok 2. – Melbourne és Brisbane

2020.04.19.

Szerkesztőségünkben elég komoly, és olykor egzotikus anyagok torlódnak fel különféle külföldi elfoglaltságaink okán – ezúttal például Ausztráliában dolgozott a fényképezőgép. Képes útirajzunk második részében Melbourne villamosai és a főpályaudvar forgalma, illetve Brisbane elővárosi vonatai elevenednek meg - mindezt három nyomtávon és járművek tekintetében az első részhez hasonló változatosságban. Tovább »


Villamosnap, Budapest

Villamosnap – ötödször

2013.09.30.

Ötödik alkalommal rendezték meg Budapesten a Villamosnapot. A kamaraerdei vonalon felvett vágányzár miatt is új helyszínen, a budafoki kocsiszínben várták a közlekedés iránt érdeklődőket a szervezők. Újbuda-központból nosztalgiavillamosok hozták a látogatókat, de egy meglepetés, igazi nosztalgia is került a vágányzár miatt elterelt 41-es vonalára: egy hármas UV-szerelvény rótta a köröket a Batthyány tér és Budafok, Városház tér között, amolyan 9-es villamos emlékjáratként. Tovább »

Villamosünnep negyedszer

2012.10.01.

Negyedik alkalommal rendezték meg Budapesten a Villamosnapot. A 41-es villamos vonala szeptember utolsó napján nem csak utasokkal, hanem szokatlan, ám ismerős villamosokkal is benépesült. Számtalan nosztalgia vagy éppen jelen kori villamostípus mutatta meg magát a közönségnek – az utasszámok alapján azt mondhatjuk: sikerrel. Tovább »


Tramwaytag, Bécs

Villamosnap metrókkal: U-Bahn Tag 2018

2018.05.30.

Tizennyolc év után visszatért a Tramwaytag a Wiener Linien központjának számító Erdbergbe, hogy U-Bahn-Tag (metrónap) néven köszöntsék a 40 éves közlekedési módot. Érdeklődőből nem volt hiány, a Wiener Linien pedig a körülményekhez képest igyekezett tartalmas programot összerakni, mely jól kiegészített a külső helyszínnek számító Remise udvarán álló D típusú (avagy ismertebb nevén Bombardier Flexity) villamos. Tovább »

Tramwaytag a Gürtel mentén

2017.05.17.

Május 6-án nyitotta meg kapuit egyszerre két kocsiszín is Bécsben a nagyközönség előtt: a Währinger Gürtel villamoskocsiszín mellett ugyanis az U6-os metró Michelbeuern-AKH állomása melletti tárolótelep is várta a látogatókat a 32. Tramwaytag alkalmából. Tovább »

Bécsi villamosfelvonulás – 150 év két óra alatt

2015.09.28.

Kis túlzással 150 év közúti vasúti történetét sűrítette össze két órás felvonulásba a Wiener Linien a bécsi Ringen vasárnap délután. Talán a kedvező időjárás miatt, talán a minden elképzelhető fórumon történő hírverésnek köszönhetően, vagy egyszerűen csak azért, mert a bécsiek életének szerves része a villamosozás: a rendezvény komoly tömeget vonzott, a Ring a Rathaus és az Opera között gyakorlatilag megtelt. Tovább »

Tramwaytag No. 29

2013.09.07.

Bécs + szeptember = Tramwaytag. Ez az egyenlet idén huszonkilencedik alkalommal igaz, a tavalyi buszos kitérő után pedig 2013-ban a Favoriten villamos-kocsiszínben. Képriportunkban a kocsiszínben és a rendezvény részeként a város villamoshálózatán történt eseményeket idézzük fel. Tovább »

Tramwaytag 2012 – buszgarázsban, de mégsem villamosok nélkül

2012.09.16.

Ha szeptember és Bécs, akkor Tramwaytag. Idén ugyan a Spetterbrücke buszgarázs volt a helyszín, azonban a villamosbarátok sem maradtak járművek nélkül - minden eddiginél komolyabb ráhordójáratot szerveztek a piros járgányokkal. Kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Villamosünnep huszonnyolcadszor

2011.09.10.

Nem kevesebb, mint huszonnyolc alkalommal rendezték már meg a hagyományos bécsi villamosünnepet. A Tramwaytag idén a negyedszázados jubileumát ünneplő villamosmúzeumban volt. Egy biztos: megerőltetni magukat a szervezőknek, hogy a tavalyinál nagyságrendekkel jobb programot hozzanak össze. Tovább »


Vasúti járműparádé, Pozsony

RENDEZ 2017

2017.06.22.

Június 17-én és 18-án rendezték meg Pozsonyban a 2017-es RENDEZ fesztivált. Az évente összehívott vasúti járműtalálkozó talán egy picit csendesebbre sikerült az előző évekhez képest, de a szervezők ezúttal is kitettek magukért: számos gőz- és dízelmozdony és -motorkocsi várta az érdeklődőket, a pozsonyi keleti rendező fűtőházában pedig impozáns méretű járműkiállításra és bemutatóra is sor került. Tovább »

Rendez 2014 – járműparádé Pozsonyban

2014.06.18.

Míg Budapesten az elmúlt hétvégén villamosoké volt a főszerep a Száva kocsiszín nyílt napján, Pozsonyban ismét komolyan kitettek magukért a Rendez névre hallgató, minden júniusban megrendezett vasúti járműparádé szervezői. A tavaly már megismert forgatóköny alapján zajló, impozáns gőzmozdony-kollekciót felvonultató esemény idén is nagyszámú közönséget vonzott. Kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Pozsonyi gőzösparádé, kis izgalommal

2013.06.15.

Míg otthon Szili és a NoHAB ötvenedik évfordulójáról szól a hétvége, Pozsonyban komoly gőzmozdonyparádé zajlik a város vasúti múzeumában. Gőzös tehervonatokkal fűszerezett ünnepi különvonatok, gőzmozdony-bemutató és kicsiket-nagyokat egyaránt kielégítő forgatag – képriportunkban megelevenedik a szombat délelőtti gazdag program. A szokásos, Albatrosztól Búváron át Bardotkáig tartó kínálat mellé ráadásként nem várt esemény is színesítette a napot: egy teherkocsi siklott ki a bejárathoz tartó látogatók orra előtt. Tovább »


Óriásterepasztalok (Miniatur Wunderland, Keszthely)

Óriásterepasztal Keszthelyen

2013.07.13.

A nyári főszezonban bizonyára olvasóink közül is sokan megfordulnak a Balaton partján. Ennek kapcsán mai cikkünkben egy kiváló programajánlattal jelentkezünk: a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumhoz tartozó, 2008-ban megnyílt óriási terepasztalt mutatjuk be, nem titkoltan kedvcsinálóként. Az Európa harmadik legnagyobb terepasztalának számító létesítményen békésen megfér egymás mellett Zala, Semmering és Nürnberg - nem is beszélve a számos figyelemre méltó apró részletről, és ráadásként a múzeum kertjében futó kerti vasútról. Kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Terepasztal deluxe: Miniatur Wunderland – 1. rész

2013.10.18.

Ami nekünk a keszthelyi óriásterepasztal, az Németországnak a Miniatur Wunderland. Akár tipikus amerikai sikersztoriba is illene a történet, ám mégis a vén kontinensen járunk: a Braun-testvérek megálmodták és meg is valósították a világ talán legnagyobb terepasztalát. A Hamburgban található Miniatur Wunderland számokban és látványban egyaránt lenyűgöző – ezt szeretnénk most következő kétrészes képriportunkkal olvasóink számára is bebizonyítani! Tovább »

Terepasztal deluxe: Miniatur Wunderland – 2. rész

2013.10.19.

A hamburgi Miniatur Wunderlandot bemutató cikkünk első részében az európai témákat mintázó részekkel ismerkedtünk meg. Terepasztalra kisvasutat építeni persze más is tud, azonban a hamburgiak ennél is nagyobbat gondoltak: repülőteret modelleztek. Ma tehát repülőre szállunk Knuffingen repülőterén, és az amerikai vasutak világában is kalandozunk. Tovább »


Kaltenleutgebnerbahn, Ausztria

Kaltenleutgebnerbahn: gőzössel indult a téli szezon

2013.11.11.

A Bécs környéki hegyek ismét gőzsíp hangját verték vissza, ugyanis Advent közeledtének csalhatatlan jeleként ismét gőzmozdonyos üzemnap volt a Bécsújhelybe tartó fővonalból Liesing állomásnál kiágazó hangulatos szárnyvonalon, a Kaltenleutgebnerbahnon. A tegnapi üzemnap egy utóbbi időben szokatlan különlegességet is tartogatott a résztvevők számára – kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Búcsús nosztalgiavonat Bécs alatt

2013.09.16.

A Bécs alatt kanyargó Kaltenleutgebnerbahn baráti köre minden alkalmat megragad, hogy népszerűsítse a teherforgalom megszűnése után a végleges bezárás rémével fenyegetett vonalat. Ezúttal a vasút mentén fekvő Rodaun városzrész plébániatemplomának búcsúja szolgáltatta ezt az alkalmat, a vonalon pedig egy nosztalgiaflottába tartozó 5042-es motorvonat pendlizett. Képriportunk következik! Tovább »

Zöld-sárga üzemnap a Kaltenleutgebnerbahn-on

2013.02.11.

A decemberi gőzüzemű különvonatok után február 10-én újra egész napos különvonat forgalom volt Bécs elveszőfélben lévő hegyvidéki szárnyvonalán, a Kaltenleutgebnerbahn-on. Ahogy ez korábban már több alkalommal előfordult, a GYSEV-től rendelték meg szolgáltatást, a zöld-sárgák pedig nem meglepő módon Ausztriában őshonos járművel, a 247 507 pályaszámú motorkocsival bonyolították le az üzemet. Vasútfotós szempontból igazi szenzáció, hogy a kevéske téli üzemnap közül a tegnapit pont havazás tette emlékezetesebbé – kattintsanak képriportunkért! Tovább »

Kaltenleutgebnerbahn: egész napos nosztalgia

2012.12.02.

December első napja igazi különlegességet tartogatott a Bécs környéki vasútbarátok számára: egész napos nosztalgiaüzem volt a bizonytalan jövőjü Kaltenleutgebnerbahn-on. Sőt, a Bécs déli végein található vonal különvonatai a Südbahn Liesing–Wien Meidling szakaszára is betévedtek. Vajon mi lesz az elővárosi fekvésű, ám elfeledett vonallal? Tovább »


Mariazellerbahn, Ausztria

Mariazellerbahn – az utolsó klasszikus hétvége

2013.10.27.

Amint pénteken hírül adtuk, az osztrák Mariazellerbahn jövő héttől a vasútbarátok szemszögéből nézve sokkal sivárabb vasútüzem lesz. A hétfőtől érvényes menetrend és szerelvényfordulók már csak motorvonatokkal számolnak, valamint fokozatosan bezár a St. Pölten Alpenbahnhof néven ismert vontatási telep, mely a kezdetektől szolgálta a kisvasutat. Az utolsó szombaton búcsúzásképpen komoly mozdonyos üzem folyt a vasúton, a délutánt pedig egy kis rendkívüli esemény is tarkította. Képriportunk következik! Tovább »


Clapham Junction, London, Nagy-Britannia

Clapham Junction - három vonat percenként

2012.03.10.

A Guiness rekordok könyvében bizonyára sokan találkoztak Clapham Junction nevével, mellette a sokkoló adat: napi 2200 áthaladó vonat. Ismerkedjenek meg élőben is a legendával – képriport a világ talán legforgalmasabb vasúti csomópontjáról! Tovább »

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.