2011. 08. 31.

Jönnek a cseh szlovákok!

Elkészült a Škoda pilzeni gyárában a ZSSK első 109E típusú villamosmozdonya – adta hírül a railcolor.net oldal. A rendelt flotta 50 százaléka már elkészült, ugyanis összesen két ilyen mozdonyt rendeltek északi szomszédaink. A két gépet a ZSSK az emeletes ingavonatokra vonatkozó keretszerződésben rendelte meg. A 381-es sorozatba sorolt mozdonyok mindössze annyiban térnek el cseh rokonaiktól, hogy alacsonyabb a megengedett legnagyobb sebességük, csak 160 km/h-val „száguldozhatnak”.
Az első elkészült mozdony a pilzeni Škoda-gyár udvarán
(a kép forrása: forum.msts.cz)

Utoléréses baleset Csehországban

A Prága és Pilzen közötti vasútvonalon Kařízek közelében utoléréses vasúti baleset történt szerdán délelőtt. Nem sérült meg senki, de az anyagi kár jelentős.

Elkészült a román Combino

Az aradi járműgyár, az Astra építette jármű az Imperio nevet viseli. A Siemensszel közösen tervezett jármű várhatóan a szülővárosának méteres nyomtávolságú hálózatán mutatkozhat be először.

Holnaptól szesztilalom

Szeptember 1-jétől tilos lesz az alkoholtartalmú italok fogyasztása a hamburgi tömegközlekedési eszközökön és azok megállóiban. A szabályozás nem egyedi Németországban és egyre több helyen gondolkodnak a hasonló rendelkezések bevezetésén.

Állomásból választási ígéret

Szeptemberben választanak a berliniek. Nem csak a szenátust, hanem a kormányzó polgármestert is a polgárok választják.  Az utóbbi időben pedig kampánytéma lett a Zoologischer Garten pályaudvar: öt éve megszűnt a távolsági forgalom, a vonatok csak a viszonylag közeli főpályaudvaron állnak meg 2006 óta. A polgárok azonban visszakérik a távolsági vonatok megállását. Vajon sikerül nekik?

2011. 08. 30.

A legújabb

Több mint három éve már, hogy a berlini gyorsvasút legújabb állomását birtokba vehette a közönség. A Julius-Leber-Brücke megálló azonban nem ilyen fiatal: lényegében már a Ring- és a Wannseebahn megnyitása óta működött.

2011. 08. 29.

Szlovén találkozó

Meglehetősen súlyos baleset történt a múlt héten Szlovéniában. Egy dupla Eurosprinterrel továbbított tehervonat és egy motorvonat ütközött össze frontálisan Jesenice mellett.

Sajtós menet

Megmutatták a sajtó képviselőinek is a berlini S-Bahn legújabb szakaszát. A mai Flughafen Berlin-Schönefeld állomástól az új Willy Brandtról elnevezett repülőtérig vezető pályán pénteken újságírókkal teli gyorsvasúti szerelvény haladt végig.

2011. 08. 28.

A falkerülő metró

Az 1961-es év nem szűkölködött eseményekben, már ami a berlinieket érinti. A szektorhatárok augusztus 13-i lezárása hosszú időre meghatározta a város életét – igaz, már korábban, lényegében a II. Világháború vége óta okozott kisebb-nagyobb nehézségeket az egykori főváros négy megszállási övezetre osztása. A nyugatiak nem akartak – és időnként nem is volt szabad nekik – átmenni a szovjet szektorba, így egy saját, a keleti részeket elkerülő metrót kezdtek építeni. Ötven éve pedig átadták az akkor G-vel jelölt vonal első szakaszát.

2011. 08. 27.

Elkészült a rendőrmozdony

Bemutatták a DB AG legújabb, teljes reklámmal borított mozdonyát. A 101 060-as a szövetségi rendőrség, a Bundespolizei megalapításának 60. évfordulójára emlékeztet. A gépet augusztus 25-én mutatták be a honos telephelyén, Hamburg-Eidelstedtben.

2011. 08. 26.

IC 2410 „Hanseat”

Jó eséllyel e sorok megjelenésekor is számos vasútfotós sorakozik Köln főpályaudvarának peronján. Nem sokára ugyanis indul a „Hanseat”, azaz az IC 2410 számú vonat. Hogy miért jelenthet a vasútfotósoknak állandó programot? Ezt igyekszünk bemutatni a következőkben.

Fejlődik a vasúti gasztronómia

A svájci vasút – ellentétben több más, európai vasúttal – fejleszti az utazóközönség kiszolgálást, már ami az étkezőkocsikat érinti. Felújítják a meglévő flottát és persze az étlap kínálata is színesebb lesz.

2011. 08. 25.

Hazajönnek!

Nemrégiben hírt adtunk arról, hogy az egykor az Eurocom flottájába tartozó két TRAXX F140AC2 típusú mozdony a Siemens próbapályájának otthont adó Wegberg-Wildenrathbahn töltött néhány hetet. A DSO-n található hírek szerint a 481 001 és 002 pályaszámú mozdony Tfzf 92615 számú vonatként indultak Passau felé tegnap. A gépek a hírek szerint hazatérnek Magyarországra.
A Tfzf 92615 számú vonat, azaz az egykori Eurocom két TRAXX-mozdonya hazaindul
(fotó: Kai Hesse, forrás: DSO)

Vágányzár Berlin és Potsdam között

Nem kifejezetten hosszú, ám annál jelentősebb vágányzárra készül a DB. A német főváros és a vele szorosan együtt élő Potsdam közötti vasúti pályát zárják le bő másfél hétre. Az intézkedés számos vonatot és még több utazót érint.

Leállt a MÁV-START internetes jegykiadó rendszere

Bizonytalan ideig nem érhető el a MÁV-START internetes jegyértékesítő rendszere. Szerda este omlott össze a rendszer. Sem a jegyvásárlás, sem a jegyátvétel nem működik jelenleg. A szakemberek – a MÁV közlése szerint legalábbis – dolgoznak a hibák elhárításán.

Az SNCF csinál konkurenciát az ÖBB-nek

Az ÖBB-nek hamarosan vetélytársa akad. A hírek szerint a menetrendváltástól indul a Westbahn szolgáltatása Bécs és Salzburg között. A francia államvasút pedig – közvetve – részesedést vásárolt a magánvasúti társaságban.

2011. 08. 24.

Meleg van a szomszédban is

Nem csak idehaza örülhetünk vagy éppen szenvedhetünk a melegtől (ki-ki ízlése szerint), hanem a szomszédos Ausztriában, legalábbis annak keleti végein hasonló az idő. Bécs környékén még e sorok megjelenésekor is bőven harminc fok felett volt a hőmérséklet, így az ÖBB is belendült: hideg üdítővel szolgál az utasoknak.

Okostelefonok a vezéreknek

Három és félezer okostelefont vásárol a Deutsche Bahn leányvállalata, a DB Regio Bayern. A készülékeket vonatokon dolgozók kapják majd, hogy pontosabb és gyorsabb információkat adhassanak az utasoknak.

Nem lesz sztrájk

Nem szüntetik be a munkát a BVG dolgozói. A szakszervezet és a városi közlekedési cég megállapodott a munkabeszüntetések elhalasztásában, így a szerdára tervezett munkabeszüntetés is elmaradt. Mindkét fél konstruktív és előremutató tárgyalásokról beszél.

Új Werbelok a láthatáron

Egy új, egyedi festésű mozdonyt mutatnak be hamarosan Hamburgban. Augusztus 25-én a német Szövetségi Rendőrség, a Bundespolizei 60. születésnapjára készül el az új dizájn. A mozdony a kiadott közlemény szerint egy „IC-mozdony” lesz, ebből arra lehet következtetni, hogy egy 101-es vagy 120-as sorozatú villamosmozdony kap új ruhát. A bemutató augusztus 25-én kora délután lesz Hamburg-Eidelstedt vontatási telepen.

2011. 08. 23.

Makett az emeletesről

Elkészült és ezer utas tesztelte a Svájci Szövetségi Vasút, az SBB új, távolsági motorvonatának utasterét bemutató makett. Az 1:1 méretarányú bemutató eszközben az első- és a másodosztály, valamint a bisztrórész berendezését is megismerhetik az érdeklődők. Az SBB és a gyártó Bombardier pedig figyelembe vette és veszi a megkérdezett utasok véleményét a belső kialakítás során.

2011. 08. 22.

Nagy mozdonyokat ad el a DB?

A német vasút új, járművekkel kapcsolatos álláspontja keltette fel a magánvasutak figyelmét a minap. Eddig a nagy mozdonyok, vonali mozdonyok belföldi eladása néhány kivételtől eltekintve tabu volt. Most ez az álláspont változhat: a lángvágó helyett új vevő várhat a mozdonyokra.

2011. 08. 21.

Pillanatképek

A szerkesztő visszatért pihenéséről és hamarosan visszatérünk a megszokott menetrendhez itt a RegionalBahn Blogon. Mivel azonban az elmúlt napokban nem frissült az oldal, következzen néhány érdekesnek mondható felvétel az elmúlt napok terméséből.

2011. 08. 16.

Szolgálati közlemény

Az elkövetkező napokban a blog a szokottól eltérő ütemben frissül majd. Ennek oka egyszerű: a szerkesztő évi rendes szabadságát tölti s egyben új témákat kutat fel az olvasók számára. A RegionalBahn Blog tehát augusztus 23-ig nem a megszokott ütemben frissül majd az oldal.
A nyári „menetrend” ebből adódóan várhatóan augusztus 23-áig lesz érvényben, utána (és persze addig is) a megszokott minőségi tartalommal várunk mindenkit!

Ausztria legszebb pályaudvara: Linz

A 2009-es év európai kulturális fővárosának állomását, Linzet választották Ausztria legszebb pályaudvarának az idén. A Verkehrsclub Österreich (VCÖ) versenyében a második Innsbruck, a harmadik Graz főpályaudvara lett az idei szavazáson.

2011. 08. 15.

Sztrájkveszély a BVG-nél

Kora délután ülnek tárgyalóasztalhoz a szakszervezetek és a BVG képviselői. Az érdekvédők szerint megállapodás hiányában már akár holnap figyelmeztető sztrájkra hívhatják a városi közlekedésben dolgozókat a német fővárosban.

Ismét gyorsabbak az ICE-k

Befejeződött a közel négy hónapig tartó vágányzár a Berlin és Hannover közötti nagysebességű vonalon. Hamarosan ismét gyorsabban járhatnak a vonatok a két város között.

2011. 08. 14.

Einmannwagen

Az 1961-től teljesen körbezárt Nyugat-Berlinben az S-Bahn elvesztette jelentőségét. A civilek – a városvezetés hallgatólagos támogatásával – buszra, metróra szálltak. A városrészt fő közlekedési eszköze az autóbusz lett, hiszen az utolsó nyugat-berlini villamos 1967-ben elment. Kultikus közlekedési eszközök lettek a homoksárga autóbuszok. A videómegosztókon egy érdekes kisfilmmel találkoztunk: egy berlini buszvezető napját mutatja be.

2011. 08. 13.

A kettéosztott város

Ma ötven esztendeje húzták fel a berlini falat. Persze, egyik óráról a másikra nem a közismert, többszintű határvédelmet építették ki az NDK és Nyugat-Berlin határán, hanem csak sima tankcsapdák és szögesdrótok kerültek az utcákra. Lezárták az S-Bahn és az U-Bahn vágányait és állomásait… Berlin kettéosztása „tökéletessé” lett.

Lezárták a határokat!

Az NDK vezetése lezárta Berlin amerikai, brit és francia szektorainak külső határait. Az NDK és a város szovjet megszállási övezete felé ma már nem lehet korlátlanul közlekedni. Walter Ulbricht néhány hete még azt mondta: „Senkinek sincs szándékban egy falat építeni.”

2011. 08. 12.

Bombariadók Berlinben

Az elmúlt két napon elég sok szó esett a bombákról Berlinben. Csütörtökön este egy II. Világháborúból származó robbanószerkezetet hatástalanítottak, pénteken délelőtt pedig egy gazdátlan koffer okozott riadalmat a német fővárosban.

Újra csökkentett módban járnak majd?

Ahogy az elmúlt télen, úgy idén is korlátozásokra számíthatnak a berlini gyorsvasút utasai. Szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az előttünk álló télen is több, a vonatforgalmat is érintő meghibásodásra kell számítani.

Uzsgyit vesznek a szerbek

Nem csak a szlovákok, hanem déli szomszédaink, a szerbek is új vasúti járművet vesznek. A Železnice Srbije (ŽS) a Metrowagonmashtól vásárol tizenkét új motorvonatot. A járművek a mi 6341-es motorvonataink leszármazottai.

2011. 08. 11.

Magyar TRAXX-ok a Siemensnél

A railcolor.net oldal információi szerint mind a két magyar illetőségű TRAXX F140AC2 Németországban van. Az egykori Eurocom két mozdonya Kasselben járt, majd a Siemens tesztpályájának is otthont adó Wegberg-Wildenrathban kötöttek ki.

Villamosünnep a múzeumban

Huszonhetedik alkalommal rendezik meg Bécsben a Tramwaytag rendezvényt. A magyarul talán „villamosünnepként” fordítható eseményre ezúttal szeptember 10-én, szombaton kerül sor. A helyszín pedig a bécsi Villamosmúzeum.

IC-vel regionális díjszabásért

A két év múlva esedékes menetrendváltáskor, 2013 decemberétől új díjszabást vezetnek be Alsó-Szászországban. A regionális díjszabás a távolsági vonatokra is érvényes lesz. Mégpedig az összesre.

2011. 08. 10.

Elindult a próbaüzem

Elindult a próbaüzem a városközpontot az új berlini repülőtérrel összekötő gyorsvasúti vágányokon. A BBI-ként rövidített légikikötőbe (ami idővel BER-re változott) várhatóan 2012-től járnak be a menetrend szerinti S-Bahn-vonatok.

Furcsa vita

A facebookon figyelmeztetik a német fővárosban utazókat, hogy hol várhatók menetjegy-ellenőrzések. Nem a BVG hivatalos információiról van szó, hanem lelkes amatőrök teszi közzé ezeket. A közlekedési cég szerint a bliccelők mellé állt az oldal. Ehhez képest Bécsben a Wiener Linien saját maga teszi közzé a listát, hogy az adott héten hol várhatók ellenőrök. Vajon kinek lehet igaza?

2011. 08. 09.

480 004

Nem kifejezetten szeretek a Keleti pályaudvaron fotózni, főleg nem világosban. Ennek oka, hogy a perontetők szinte mindig a lehető legrosszabb helyre vetnek árnyékot. Persze, azért lehet itt is érdekességeket találni, mint mondjuk a MÁV-TRAKCIÓ új üdvöskéi. E sorok megjelenésekor valahol Hatvan és Vámosgyörk között robog a 480 004-es az IC 502 „TVK” élén.
Mindeközben a 480 009-es próbaútjára készülődik Németországban.

Új lábak – kölcsönbe

A Bombardier mindig kísérletezik valamivel. A Last Mile Diesel után ezúttal egy kisebb horderejű, ám annál fontosabb tesztet hajtottak végre. Az alany a DB Regio 146 223-asa volt.

2011. 08. 08.

A csehek fekete napja

E napon a Krakkóból Prágába tartó EC 108 „Comenius” nemzetközi gyorsvonat Studenkánál kisiklott. Nyolcan vesztették életüket. A csehországi városban emlékművet avattak az azóta már felújított, ám a balesetben főszerepet játszó híd tövében.

A tótoknál megújul a dízelflotta

Új dízelmotorkocsit vehetett át a minap a ZSSK. A ŽOS Vrútky által épített, igen korszerű 861-es sorozatú háromrészes motorvonatok Privigye, Nyitra, Homonna, Eperjes és Kassa környékén állhatnak forgalomba.

2011. 08. 07.

Sziget-vonat és TRAXX a láthatáron

A hegyesi vonalon mindig történik valami, mondhatnánk. Ez így is van. Ezúttal az egyik Sziget-vonat akadt fotósunk képzeletbeli horgára, de azért a „szokásos” csemegék sem maradtak ki: magánvasúti tehervonat és a folyamatosan bővülő TRAXX-flotta is szóhoz jut Szendrei Tamás képriportjában.

2011. 08. 06.

Bérmozdonyok a DB Regionál

Krónikus mozdonyhiánnyal küzd a DB AG. Emiatt ismét az MRCE Dispolokhoz fordult és bérbe vett öt, idehaza „Negró” becenéven ismert ES64F4-est és további három ES64U2-es gépet is.

Eladják a buszüzemet

Saját maga jelentette be a weblapján: eladja az autóbuszos cégét a Wiener Lokalbahnen. A Bécs és Baden közötti helyiérdekű vasutat üzemeltető cég egyelőre tehát a kötött pályán tudja elképzelni a jövőjét. A gumikerekűeket pedig vigye, aki akarja.

2011. 08. 05.

Csúcsra jár a Velaro D

Folyamatosan zajlik az első Velaro D szerelvény, azaz a DB AG flottájában 407-esként számon tartott motorvonat nagysebességű próbája. A vonat beállította a korábbi mozdonyos sebességi rekordot, azaz a 357 km/h-t.

2011. 08. 04.

Épül a csarnok

Lassan, de biztosan halad a forgalmas berlini csomópont, az Ostkreuz (át)építése. A készül a Ringbahnnak otthont adó csarnok szerkezete, hamarosan indul az üvegezés. Teszik mindezt a forgalom fenntartása mellett.

2011. 08. 03.

Megújuló igáslovak


Méltán tarthatják az Re 4/4 II-es avagy újabb keletű nevükön a 420-as sorozatot a svájci vasút igáslovainak. Tehervonattól az EuroCity-járatokig mindent elhúzatnak velük. Az SBB pedig számít a lassan öregedő gépekre és felújítja őket.

2011. 08. 02.

...és elindult!

Igen, elindult a MÁV-START térképes menetrendi keresője. Működik, jobb, mint a régi ELVIRA, ez a kettő már biztosan elmondható róla. Nagy előrelépés, ez biztos.

Stuttgart 21: megfelelt

Hosszas várakozás után napvilágra került a DB AG sokat vitatott projektje, a Stuttgart 21 stessztesztje, illetve annak eredménye. „Természetesen” megfelelt a projekt – eközben pedig a tartományi közlekedési miniszter alternatívát javasol, ami a szövetségi kollégája elutasít.

Indul a vasutas Google Transit – jön a Vonatinfó

Budapesten már működik a Google Transit. A keresőcég térképalapjára saját fejlesztés alapján mutatja be a mai napon a Vonatinfó szolgáltatást. A MÁV-csoport szóvivője, Hackl Mónika a Magyar Rádió reggeli hírműsorában azt mondta: a menetrendváltástól már okostelefonokra is elérhető lesz a valós idejű információszolgáltatás.

2011. 08. 01.

Ne nyomtassunk jegyet a terminálon?

A sajtóban megint felmerült: rossz a MÁV-START online jegyértékesítési metódusa. Nem éppen célunk a MÁV-START védelme, de ezúttal azért kissé furcsa a lépés. A vonatjegyeket nyomtassa ki otthon a polgár. Tehát ha nincs, vegyen nyomtatót, papírt és oldja meg. Miért akarjuk otthon kinyomtatni a jegyet?

Színesedik a HKX

Szokatlan betűkód, lehetnek akár egy repülőtér IATA-kódja is, de nem, nem az. A Hamburg-Köln-Express nevezi így magát. A két nagyváros között hamarosan útnak induló járatról egyre több új információ lát napvilágot.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.