2016. 09. 30.

Csak egy kép – Rodaun, végállomás

Tíz év alatt sok minden meg tud változni, ám valahogy az évtizede készült képeket még nem nézzük olyan tisztelettel, mint a korábbiakat. Mégis, az elmúlt tíz esztendő során számos változás ment végbe mondjuk a bécsi villamosközlekedésben is, így a pont ezen a napon kerek évfordulós felvétel kapcsán érdemes egy picit megállnunk pár sor erejéig. Elmélkedésünk helyszíne pedig a bécsi 60-as villamos külső végállomása, ahogy még egy kellemes italmérés is várja a tikkadt utasokat. Sör mellé pedig csak egy kép – Bécsből.

Bosnyák Talgo: szolgálatban

Szeptember elején adtunk legutóbb hírt arról, hogy most már tényleg szolgálatba állhatnak a bosnyák ŽFBH Talgo-szerelvényei. A várva várt nap elérkezett: na persze nem nemzetközi forgalomban és főleg nem Budapest felé járnak, mint ahogy régebben tervezték, hanem egyelőre maradnak belföldön a járművek.

2016. 09. 29.

Hoboken: kiütötték a bakot, több mint száz sérült

Amerikában (ismét) súlyos vasúti baleset történt. A csütörtök reggeli csúcs idején történt esetben egy elővárosi ingavonat futott túl a bakon. A baleset okai egyelőre nem ismertek.

Forgalomban az osztrák kocsik

Forgalomba állította az első felújított, használtan az ÖBB-től vásárolt személykocsijait a GYSEV. A távolsági forgalomban komoly fejlődést hoznak majd ezek a járművek, hiszen az IC-kben eddig a „repcevasút” meglehetősen lelakott második generációs IC-kocsijai jártak kizárólag.

2016. 09. 28.

A kínaiak már a spájzban vannak - keletről vásárol a LEO Express

Amire már régen számítani lehetett: a kínai járműgyártók megindultak az európai tendereken is. A cseh LEO Express magánvasút tegnap három villamos motorvonatot rendelt a China Railway Rolling Stock nevű gyártótól, melyeket 2018-ban kell leszállítani. A szerződés opció tartalmaz további 30 vonatra, 2019-2021 közötti szállítással. Utóbbi opció lehívása valószínűleg nagyban függ attól, hogy a cseh cég régiós terjeszkedési tervei mennyiben lesznek sikeresek.

2016. 09. 27.

Utaslista - újabb szög a nemzetközi vasúti közlekedés koporsójában?

Rosszakaróink a jelek szerint szépen lassan célt érnek, ugyanis az egyesült Európa egyik vívmányát, a határok átjárhatóságát kezdik lebontani egyfajta fordított evolúció keretében az európai döntéshozók. Most Belgium tör az élre - a belga parlament elé terjesztett törvénytervezet szerint a nemzetközi vasúti utasok adatait a légiközlekedéshez hasonlóan előre meg kell küldeni az érintett országok hatóságainak. Bónuszhír: a hazai hatóságok is szigorítani akarnak.

2016. 09. 26.

Csak egy kép – Játékmetró

Az InnoTrans jelentette pörgés után egy kicsit nyugodtabb vizekre evezünk ismét a RegionalBahn oldalán, ám ez nem jelenti azt, hogy elfelejtődik majd a berlini szakkiállítás, hiszen tematikus összefoglalókkal még bőven jelentkezünk a jövőben is. De most egyfajta átvezetésként következzen egyetlen kép a német fővárosból és annak legrövidebb metróvonaláról.

2016. 09. 23.

InnoTrans 2016 – Negyedik nap

Az InnoTrans negyedik és egyben utolsó szakmai napján a RegionalBahn tudósítói még mindig tudnak újat mondani és mutatni. Megnéztük a spanyolok villamosszimulátorát, kipróbálhattuk a RIGO-t, megnéztük a horvát Končar motorvonatát, megtaláltuk a dízelmotort a kétltű UKDual mozdonyban, és több más csemegét is hoztunk olvasóinknak az utolsó szakmai napon.

2016. 09. 22.

InnoTrans 2016 – Harmadik nap

Az InnoTrans harmadik szakmai napjára is jutott járműbemutató és számos érdekesség, azerbajdzsáni hálókocsitól a hazánkban is jó eséllyel induló tram-train járművön át a nagysebességű vonatokig. A nap felfedezettje a PESA új távolsági villamos-motorvonata, de innovációban az AeroLiner 3000 tanulmány még erre is rátett egy lapáttal - legalábbis ha tényleg sikerült megalkotni a gyártható emeletes vonatot a híresen szűk brit űrszelvényhez.

2016. 09. 21.

InnoTrans 2016 – Második nap

Az InnoTrans második napján egymást érték a bemutatók és sajtóesemények, többek között megérkezett a világ első hidrogénnel hajtott motorvonata, a Bombardier pedig a Talent 2 balsikereit próbálja feledtetni a Talent 3 bemutatásával, mely a távolsági szegmensbe is betörhet – ez utóbbit persze nem tudjuk megmutatni, mert a Bombardier nem hozott járműveket a Messére. A show-faktort viszont egyértelműen a Stadler Rail számlájára könyvelhetjük el.

InnoTrans 2016 – Első nap

Az InnoTrans első szakmai napja a járművek tekintetében nem tartogatott komoly leleplezéseket, így mi magunk is inkább felmértük, hogy mi mindenre számítsunk a következő napok során. Rövid képes beszámolónkból az is kiderül hogy a második napon hogyan feszül egymásnak egy magyar és egy svájci járműgyártó a média figyelméért folytatott küzdelemben. Napi hírösszefoglalónk Berlinből.

2016. 09. 19.

InnoTrans 2016 – Premier előtti vetítés

Hivatalosan ugyan csak szeptember 20-án kezdődik, de a szakmai sajtó képviselői már egy nappal a megnyitó előtt is bepillantást nyerhettek Európa legfontosabb közlekedési kiállításának kulisszái mögé. A szakmai közönség szeptember 20. és 23. között, a nagyközönség pedig a 24-25-i hétvégén láthatja a járműveket.

2016. 09. 18.

Boldog születésnapot, Tátra-villamos!

Idén szeptemberben immáron negyven éve, hogy szolgálatba álltak az első Tátra-villamosok a mai német fővárosban, az akkor még az NDK fővárosaként aposztrofált Kelet-Berlinben. A csehszlovák szerelvények így vagy úgy, de a (kelet-)berlini villamosok megmentői lettek. A BVG különmenetekkel emlékeztetett a jeles évfordulóra.

2016. 09. 16.

Buszos piac: kivonul a DB

Kiszáll a Deutsche Bahn AG a távolsági buszos piacból. A legfrissebb hírek szerint ugyanis a német szövetségi vasútnak nem érte meg a távolsági autóbuszok fenntartása, hiába bővítették komoly tempóval a kínálatot. Úgy tűnik, hogy a Flixbus-Meinfernbus terjeszkedésével nem tudnak lépést tartani. Csak pár IC Bus vonal marad meg.

InnoTrans 2016 – Előhang

Az idei InnoTrans járműkínálata némi eltolódást mutat a korábbi évekhez képest és a hagyományos gyártók jelenléte is csökkent a feltörekvők javára. Természetesen idén is megtelnek majd a szabadtéri vágányok, mai előzetesünkben pedig számba vesszük, mire számíthat majd a berlini vásárra kilátogató vagy jövő heti bejelentkezésinket követő érdeklődő.

2016. 09. 15.

Újjászülethet a Siemensbahn

Az 1980-as S-Bahn-sztrájk után bezárták és a mai napig nem nyitották meg újra. Az egykori, régi Jungfernheide állomásról kiágazó gyorsvasúti szárnyvonalon hivatalosan csak szünetel a forgalom, ám a hálózathoz ma már sehogy sem kapcsolódik. A berlini szenátus most azt vizsgálja: vajon újra integrálható lenne-e a tömegközlekedésbe a Siemensbahn?

2016. 09. 14.

Csak egy kép – InnoTrans 2008

1994 óta rendezik meg kétévente Berlinben az InnoTrans nevű kiállítást és vásárt. A vasúti szakmai találkozónak indult esemény ma már egyre komplexebb események tekinthető, hiszen a vasút mellett a gumikerekes tömegközlekedés is egyre nagyobb hangsúlyt kap. Az idei InnoTrans szeptember 20. és 23. között lesz a berlini Messegeländén, ám ezúttal egy 2008-as felvételt hoztunk ízelítőként.

Csomóponti koordinátorok a pontosságért

A DB AG-nál, úgy tűnik, tényleg változhat valami: igen fontos mutató a vonatok pontossága, ami a különösen forgalmas csomópontoknál nem kis feladat. A német vasút ezért külön koordinátorokat állított szolgálatba, akik a legforgalmasabb csomópontokon felügyelik és elemzik az forgalom lefolyását annak érdekében, hogy még flottabbul működjön a vasút.

2016. 09. 13.

Zöldpárti javaslat Berlinben: sűrűbb közlekedés rövidebb vonatokkal

Berlinben idén helyhatósági választásokat tartanak. Ráadásul a választás napja közel van, hiszen szeptember 18-án várják az urnákhoz a választásra jogosultakat. A kampány hajrájában pedig mindig megpróbálnak egymásra licitálni a pártok, de a hazaival ellentétben nem csak egymás lehúzása megy, hanem próbálnak az emberek elé érdemi választási ígéreteket tenni. Ezúttal a zöldek dobták be a tömegközlekedés ügyét: érdemes átnézni a javaslataikat.

2016. 09. 12.

Kitiltva a Gotthardról

Decembertől kitiltják a svájci hatóságok a Bombardier TRAXX-mozdonyait. A Gotthard-tengelyen nem közlekedhetnek majd a második és harmadik generációs gépek, mert nincs engedélyük az ETCS-üzemben való közlekedésre.

2016. 09. 09.

Új generációs TGV-n dolgozik az SNCF és az Alstom

A francia vasutakról szinte mindenkinek a TGV-motorvonatok ugranak be. Joggal, hiszen az európai nagysebességű vasút közlekedés egyik ikonja a francia gyorsmotorvonat. Az 1970-es évek óta fejlesztett járműcsalád most újabb taggal bővülhet, hiszen az SNCF és a TGV-k hagyományos szállítójának számító Alstom már dolgozik az új generációs járműveken.

2016. 09. 08.

Megszűnő kényszerpálya

Ami az 1980-as években jó ötletnek tűnt, ma már idejétmúlt. A kényszervezetéses (troli)buszok ugyanis a németországi Essen városában, amely még ma is élenjáró a rendszer alkalmazásában, lassan kikopnak, velük együtt pedig a Spurbus-pályák is. Pár évvel korábban a Fulerumer Straßén szűnt meg a forgalom, most pedig a Wittenbergstraße két útpályája közötti buszút kerül sorra.

2016. 09. 07.

Szolgálatba állhatnak a Talgók

Tíz évvel azután, hogy megvették őket, végre szolgálatba állhatnak a bosnyák vasút Talgo-szerelvényei. A nemzetközi forgalomról egyelőre nincs szó, belföldön, Szarajevó és Zenica között közlekednek majd a spanyol szerelvények.

2016. 09. 06.

Többszörös utastájékoztatás

A Deutsche Bahn AG úgy tűnik, komolyan próbálkozik az utastájékoztatás színvonalának növelésével. A legújabb újítások közé tartozik a peronokon lévő kijelzők átprogramozása, így nem csak egy, hanem több vonatról is tájékoztatást tudnak adni a várakozóknak.

2016. 09. 05.

Nyílt nap a Járműjavítóban, bemutatkozott MÁV-START új mérőkocsija

Immár hagyományosnak mondható, hogy szeptember első szombatján, a Szolnok Város Napja rendezvénysorozathoz kapcsolódóan megnyitja kapuit a MÁV-START szolnoki járműjavító üzeme is. 2013-ban az IC+ személykocsik voltak a kiállítás sztárjai, ezúttal pedig az egykori postakocsikból kialakított FMK-008-as diagnosztikai mérővonatot mutatta be a MÁV-START. Az FMK-008-as mérőkocsi vezérlőkocsiját már egy ideje ismerhetik a vasútbarátok, ám most elkészült a tejles, kétrészes jármű a szolnoki műhelyekben, és hamarosan a berlini InnoTrans szakkiállításra utazik.

2016. 09. 02.

Csak egy kép – Hennigsdorfi kirohanós

A német szövetségi fővárost körülölelő vasúti körgyűrűnek manapság már jobbára a teherforgalomban van szerepe vagy akkor, ha éppen az egyik befutó vasúti tengelyről át kell terelni a vonatokat egy másikra. A helyi személyszállításban viszont már régen lecsökkent a jelentősége, hiszen ez abban állott, hogy az ország és a város megosztottsága idején Nyugat-Berlint az NDK és Kelet-Berlin polgárai el tudták kerülni. Ám ennek ellenére azért még most is van személyszállítás szinte a teljes külső vasúti gyűrűn, igaz, a korábbinak legfeljebb csak árnyéka. Csak egy képet hoztunk, ezúttal Hennigsdorfból.

Vezetőváltás az Amtrak élén: Boardman megy, Moorman jön

Az Amerikai Egyesült Államok szövetségi személyszállító vasúttársasága a magyar államvasúthoz hasonlóan politikailag és gazdaságilag egyaránt vékony mezsgyén egyensúlyoz, ezért már indulása óta nagyban befolyásolja a sikert vagy sikertelenséget a politikai értelemben is a cég arcát jelentő vezérigazgató. Idén szeptember elsején 8 év után nyugalomba vonul a meglehetősen ellentmondásos megítélésű Joe Boardman, és jön a nagy reményekkel övezett Charles Moorman. Kattintsanak hírhátterünkért!

2016. 09. 01.

Az első hármas

Magyarországon először a GYSEV-nél állhatnak forgalomba a Stadler Rail FLIRT 3-as motorvonatai. A „repcevasút” tíz motorvonatot rendelt a Stadler Railtől, az elsők pedig 2018-ban állnak majd forgalomba.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.