2015. 12. 31.

Ez volt 2015

A 2014-es esztendő után ismét összefoglaljuk, hogy mi minden volt az, ami – talán – a legfontosabbnak számított ebben az évben a RegionalBahn oldalain. Évvégi összefoglalónk következik, ezúttal a 2015-ös esztendőről.

2015. 12. 30.

2015. 12. 29.

A Coca-Cola vasútra vált

A Coca-Cola HBC Schweiz és az SBB Cargo között megszületett megállapodásnak köszönhetően hetente negyven kamionnal kevesebb koptatja majd Svájc útjait és évente 1200 tonnával kevesebb széndioxid került a levegőbe. Az üdítőgyártó szállításainak egy részét a vasútra tereli.

2015. 12. 28.

ICE TD: végleg vége?

Egykor belföldi forgalomra szánták, majd a sorozatos gondok miatti kényszerpihenő után Dánia és Németország között találták meg a helyüket. Ám most úgy néz ki, hogy hamarosan elbúcsúzhatunk egy úttörőnek indult, de végül félresikerült fejlesztéstől: 2017-re eltűnnek a sínekről az utolsó ICE TD motorvonatok is.

2015. 12. 26.

Karácsonyi pályamunkák Angliában

A szigetország pályavasútjánál bevett gyakorlat, hogy az infrastruktúra karbantartását, felújítását lehetőség szerint éjszakai, hétvégi, illetve komolyabb munkák esetén ünnepnapi vágányzárakban végzik. A Network Rail számára így kincset érnek a hosszú munkaszünetes időszakok, az idei év karácsonyi és újévi időszaka pedig különösen kedvező konstellációban kínálja a vágányzári lehetőségeket. Ezt ki is használják – elsősorban London környékének azon szakaszain, ahol egyébként komoly zavartatással járnak a vágányzári munkák.

2015. 12. 24.

Békés, boldog karácsonyt!

A RegionalBahn szerkesztősége minden kedves olvasójának, látogatójának és partnerének békés, boldog karácsonyt kíván!

Karácsonyi üdvözletünk képe 2014. január 28-án készült Bécsben, a Haidestraßénál. Ezen a napon a ČD 380 007-es pályaszámú gépe érkezett Prágából az EC 75-ös számú vonattal. A Škoda-mozdonyok és a hagyományos EC-k is ma már a múlt ködébe vesznek: 2014 nyara óta már a ČD és az ÖBB Railjet-vonatai járnak errefelé. A havazásban Magyarics Zoltán kollégánk várta a szerelvényt a sínek mentén.

2015. 12. 23.

A hálókocsik vége

Komoly változásokat hozhat a 2016/2017-es vasúti menetrend Németországban. A hírek szerint a Deutsche Bahn AG ugyanis arra készül, hogy a klasszikus éjszakai vonatait végleg megszünteti. Nem csak az autószállítást, hanem a teljes éjszakai palettát, hálókocsikkal egyetemben. Az utasok menjenek inkább ICE-vel. Akár éjszaka is.

2015. 12. 22.

Siemens-Stadler S-Bahn-szerelvények Berlinnek

A Siemens és a Stadler Pankow szállítja az új berlini S-Bahn-szerelvényeket. A konzorciumtól a DB AG azután rendelt meg összesen 1380 kocsit, miután aláírták a Ringbahn és egyes kapcsolódó vonalak közszolgáltatási szerződését.

Bécs: Verbindungsbahn újratöltve

A bécsi gyorsvasúti, avagy S-Bahn hálózat egyik méltatlanul elfeledett szeglete a Meidling és Hütteldorf, illetve Penzing közötti Verbindungsbahn, magyarul összekötő vasút. A Lainzer Tunnel átadása előtt ez a vonal hálózati szinten is kritikus elemnek számított, ahol a távolsági és teherforgalom igényei mellett már nehéz volt színvonalas, városon belüli gyorsvasúti menetrendet kínálni. A vonal viszont napjainkra teljesen kiürült, az ÖBB pedig leporolta a korábbi terveket: a hírek szerint 2020-ban kezdődhet a felújítás, mely minőségi ugrást hoz majd a városon belüli észak-déli tömegközlekedésben.

Motorvonatot vesz a VRR

Negyvennyolc motorvonatot vásárol a DB Regiotól a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). A döntéssel alátámasztják azt a konzekvensen alkalmazott elvet, miszerint az operátorok helyett a járművek tulajdonosa a közlekedési szövetség és így szolgáltatóváltás esetén sem kell feltétlenül megváltozniuk a járműveknek.

2015. 12. 21.

Berlin: újabb Flexity-rendelés

Újabb adag villamost rendelt a BVG a Bombardiertől. A német szövetségi fővárosban már most több mint száz kocsi van szolgálatban a típusból és ez már a második opció-lehívás a közlekedési társaság részéről.

Jön a Flixtrain?

A saját fegyverét fordítaná az állami vasúttársaságok ellen az egyik magánbuszos cég. A Flixbus és a MeinFernBus duója ugyanis azt tervezi, hogy beszállnak a vasúti közlekedésbe: a távolsági forgalomban nem csak a buszok, hanem a vonatok esetében is látnak fantáziát.

Ráncfelvarrott Railjet

A menetrendváltással nem csak az ÖBB távolsági kínálata változott meg, hanem megújultak a Railjet-vonatok kijelző is. Az átállás folyamatos, egy ideig még a régi és az új megjelenés is együtt látható a vonatokon.

2015. 12. 19.

Megújuló jegyértékesítés a MÁV-START-nál

Teljesen új jegyértékesítési rendszert szeretne bevezetni a MÁV-START. A személyszállító vasúttársaság a jövőben a legkorszerűbb fizetési módokat is támogató rendszert épít ki és az ÖBB-nél menetjegyet vásárló utasok is fellélegezhetnek: végre az otthon nyomtatott jegyeket is elfogadja a MÁV-START is.

2015. 12. 18.

Komoly átalakítás előtt a DB

Igen komoly szervezeti átalakítás vár a Deutsche Bahn AG-ra. A vasúttársaság bejelentése szerint a 2020-ig tartó program eredményeit hamarosan az utasok is érezhetik, hiszen már 2016 során érezhetően tisztábbak lesznek az állomások és a vonatok – és ez csak az első lépés az átalakítások során.

IC2: irány a műhely

Alig néhány napja, a 2015/2016-os menetrend életbelépésével debütáltak utasforgalomban a DB Fernverkehr emeletes InterCity-vonatai, máris kivonják őket a forgalomból. Túlzottan nagy az utastérben a vibráció egyes szakaszokon.

2015. 12. 17.

RhB: menetrendváltás utáni összegzés és új ingavonat

Bemutatta az RhB az új, csuklós ingavonatát, amelyet a Albulabahnra szánnak. A kocsikról már írtunk a RegionalBahn oldalán, ám most a hivatalos bemutató okán is érdemes jobban megismerkedni a járművekkel. De nem csak erről esett szó a vasúttársaság évösszegző sajtóbeszélgetésén.

Bécs egyre messzebb van?

Az elmúlt évek során folyamatosan emelkedett a méltán népszerű Budapest-Bécs Kirándulójegy ára. A MÁV-START ezúttal is emelt, tekintet nélkül arra, hogy jegy árában tulajdonképpen kevesebb szolgáltatás van, hiszen a Budapestről elérhető legtávolabbi állomás is közelebb került a távolsági forgalom átrendezésével.

2015. 12. 16.

Hálókocsi-járatot indít a RegioJet

A Csehországban és Szlovákiában aktív RegioJet újabb szolgáltatással várja az utasokat. Az ülőkocsik mellett hamarosan, december 17-étől háló- és fekvőhelyes kocsikat is kínál az éjszakai, Prága és Kassa között közlekedő járatokon.

2015. 12. 15.

Menetrendváltás az SBB-nél

Komoly változásokon esett át az SBB menetrendje december 13-ával és a 2015/2016-os menetrend újdonságai csak előjátéka a jövőre várható változásoknak: amíg most csak a zürichi Durchmesserlinie forgalmát vették fel teljes egészében, addig jövőre nyit a Gotthard-bázisalagút. Mindenesetre a vasúttársaság jól vizsgázott az újdonságokkal.

Nem áll jól a DB

Nem igazán alakul jól a DB AG gazdálkodása. A bevétel elmarad a tervezettektől, legyen szó akár a személyszállításról, akár az árufuvarozásról. Ráadásul a DB AG átalakítása is többe kerül, mint gondolták.

2015. 12. 14.

Bécs összpontosít

Az osztrák főváros közlekedését alapvetően változtatta meg a bécsi Hauptbahnhof teljeskörű megnyitása. Igaz, az állomást magát már tavaly átadták, de a vasúti szempontból vett teljes üzembehelyezés most történt meg és mindenféle provizórium megszűnt a 2015/2016-os menetrend 2015. december 13-i életbelépésével.

2015. 12. 11.

Westbahnhoftól Hütteldorfig: búcsú a távolsági forgalomtól

A vasúti forgalom összetettségét tekintve a bécsi Westbahnhof vasárnaptól sokkal unalmasabb hely lesz, mint eddig bármikor, ugyanis az ÖBB elköltözteti távolsági vonatait a patinás állomásról. Sőt, emellett a vasútbarátok néhány jó fotóhelyet és „szpotterdombot” búcsúztathatnak Penzing és Hütteldorf állomások környékén. Mai válogatásunkkal köszönünk el a Westbahnhof és Wienerwald-alagút bejárata közötti távolsági forgalomtól.

2015. 12. 10.

Viszlát Józsefváros!

A fiatalabb vasútbarátok legfeljebb csak a gazzal benőtt helyére emlékeznek, a későbbi generációk pedig talán már nem is fogják tudni, hogy a Fiumei úton, a Baross kocsiszínnel szemben lévő épület nem más, mint a MÁV első pályaudvara, az 1867-ben átadott és 2005-ben bezárt józsefvárosi pályaudvar felvételi épülete. Tíz éve szűnt meg a forgalom Budapest csendes fejállomásán.

Semmeringi helyreállítás

Gőzerővel dolgozik az ÖBB azon, hogy mihamarabb helyreállhasson a vasúti forgalom Semmeringbahnon. Ám most úgy néz ki, hogy a 2014/2015-ös menetrendben már nem járnak vonatok errefelé, de az új menetrendi évad első napján már igen.

Decemberi mozdonykeringő

A menetrendváltástól némileg függetlenül, de azzal összefüggésben is átrendezőik a német vasút mozdonyparkja. Bérmozdonyok jönnek-mennek és cserélik az EuroSprintereket is Drezda környékén. Nézzük, hogyan sakkoznak a mozdonyokkal a német állami cégnél.

2015. 12. 09.

Vihar a nyugati parton

Ítéletidő tombol Anglia északi részén és Skócia egyes területein. Az időjárás a vasutat sem kímélte, ami a brit közlekedésben pedig kulcsfontosságú. Viharos hírösszefoglaló a szigetországból.

Semmeringi vonatpótlás

Súlyos baleset történt az elmúlt héten a Semmeringbahnon. Az ÖBB már akkor közölte, hogy hosszú ideig tart majd a műszaki mentés és a helyreállítás, két-három hétre biztosan lezárják. A Gloggnitz és Mürzzuschlag közötti vonatpótlózásról a Közlekedési Osztály szerzőjével közösen készítettünk képes beszámolót.

2015. 12. 08.

Fordult a kocka: a ZSSK megy, de a RegioJet mégis marad?

Egyre érdekesebben alakul a szlovákiai piaci alapú távolsági vasúti közlekedés sorsa. Korábban még arról volt szó, hogy a RegioJet veszi a kalapját és megy, mert a ZSSK-val nem volt értelme harcolni. Ám a helyzet változott: a ZSSK megszünteti piaci alapú InterCity járatait Pozsony és Kassa között, marad a RegioJet.

2015. 12. 07.

S-Bahn Berlin: a DB nyert

Hivatalosan is bejelentették azt, amit eddig is mindenki tudott: a Deutsche Bahn AG egyedüli pályázóként megnyerte a berlini gyorsvasút egy részének üzemeltetésére kiírt tendert. 2023-tól „piaci” alapokon üzemelteti tovább a hálózatot a DB AG. Siker?

2015. 12. 06.

Adventi vegyesvágott

Valahogy minden évben meg tudja lepni a vasútbarátokat a MÁV-START az adventi mentesítő vonatával. Az idei december első járata is meglehetősen színesre sikerült, avagy már ennyire „niiincs kocsiii”?

2015. 12. 05.

Itt az ICE 4!

Bemutatta a DB AG az új távolsági motorvonatát. A korábbi ICx helyett most már hivatalosan is ICE 4-esként említik az új, várhatóan 2017 végétől forgalomba álló szerelvényeket.

2015. 12. 04.

Leipzig Hauptbahnhof – Száz éves a legnagyobb fejpályaudvar

Kereken 100 esztendeje, 1915. december 4-én nyitották meg teljes egészében Európa akkor legnagyobb fejpályaudvarát Lipcsében. A pályaudvar hat évig épült és méreteivel jól mutatja a porosz-szász ellentétet. Ennek is köszönheti, hogy a város egyik jelképévé vált.

2015. 12. 02.

Kölcsön a pályához

Megvan a finanszírozási háttér az ÖBB újabb fontos projektjeihez: az Európai Fejlesztési Bank, az Europäische Investitionsbank (EIB) és az ÖBB között megszületett szerződés értelmében az osztrák vasúttársaság 1,8 milliárd eurónyi hitelt vehet fel, amelyekből a következő évek fontos infrastruktúra-fejlesztéseinek költségét fedezik.

2015. 12. 01.

Siklás a Semmeringen

Kisiklott egy tehervonat a Semmeringen, Breitenstein és Semmering állomások között. A baleset miatt teljes vágányzárat vettek fel Gloggnitz és Mürzzuschlag között, a vágányzár pedig várhatóan három hétig tart majd – közölte az ÖBB.

Az áhított kapcsolat

A december 13-án életbe lépő új menetrenddel nem csak új szolgáltatók jelennek meg a Rajna-Ruhr-vidéken, hanem egy régen vágyott új regionális vasúti kapcsolat is létrejön Düsseldorf és Köln között. Indul az RE 6a viszonylat!

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.