2012. 09. 30.

Régi-új nosztalgiák

Idén ünnepli ötvenedik születésnapját a kőbányai Pongrác úti trolibuszgarázs – 1962 októberében adták át a létesítményt. Az alkalom kiváló apropó volt, hogy ismét megnyissa kapuit a főváros egyetlen, trolibuszokkal (is) foglalkozó járműtelepe, hiszen az egykori Damjanich utcai telephelyen már évtizedek óta bevásárlóközpont működik. A rendezvényre pedig immáron hagyományosan nosztalgiajárművekkel is el lehetett jutni. Ez utóbbiakról szól most beszámolónk.

2012. 09. 29.

Stuttgart: Megint siklottak

Alig két hónappal az előző után ismét kisiklott egy InterCity-vonat a stuttgarti főpályaudvaron. A tolva közlekedő szerelvény ugyanaz a vonat volt, mint a két hónappal ezelőtti, ismét az IC 2312-es siklott ki. A balesetben többen megsérültek, szerencsére csak könnyebben.

Vasúti fékezés I. – A kezdetek

Sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy eljussunk odáig, hogy a vonatokat légnyomásos fékkel fékezzük, s ez a fékezési mód egyúttal minden biztonsági követelményt ki is elégítsen. A vasút hajnalán a fékezés kérdése csak jelentős késéssel, a meghajtás (vonóerő) problematikájának tisztázása után került elő, ennek viszont nagy ára volt: emberéletek százait követelő balesetek, megfékezhetetlen vonatok és nyomorékká lett vasutasok tízezrei. Sorozatunk első részében a vasúti fékezés kezdeteit vesszük szemügyre.

2012. 09. 28.

Siklott az IC

Kisiklott a Bécsből Salzburgba tartó ÖBB IC pénteken reggel a Westbahnhof és Penzing állomások között. A balesetben senki sem sérült meg, az anyagi kár azonban jelentős. Estig biztosan nem áll helyre a vasúti közlekedés Bécs legfontosabb pályaudvarán.

Avenio Münchenbe

Nem a Stadlertől, hanem a Siemenstől érkeznek a legújabb villamosok Münchenbe. A Münchner Verkehrsgesellschaft, az MVG a német gyártó legújabb villamostípusából, az Avenioból rendel nyolc darabot.

Szürke Talentek

Azt nagyjából mindenki tudja, hogy ha a DB AG járműveiről van szó, akkor a közlekedésivörös, azaz a Verkehrsrot alapszín a meghatározó. Így van ez a nem éppen sikeresen induló Talent 2-es motorvonatokkal is. Ehhez képest azonban meglehetősen furcsa szürke Talentekről hallani. Pedig így van: a DB AG-nak lesz szürke Talent 2-ese. Exkluzív képeink.

Indul a bombaszezon

Szeptember közepe óta nem járnak a vonatok Birkenwerdertől északra a Berlin és Rostock közötti vasútvonalon. A Berlin melletti települések, köztük Oranienburg kötött pályás kiszolgálását csak az S-Bahn végzi – ha végzi. A nagyvasúti szerelvények az oranienburgi pályaudvar alatt lévő II. Világháborúból származó robbanóeszközök hatástalanítása miatt nem járnak.

Harminc kilométer vágányzár

Közel harminc kilométeren kellett leállítani a vasúti forgalmat Németországban, mert a pálya állapota annyira leromlott, hogy a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA nem látta biztonságosnak a vasúti közlekedést.

2012. 09. 27.

Ingyenes lesz a tömegközlekedés

Talán még emlékeznek páran a 2010-es önkormányzati választások kampányára, amikor az MSZP színiben induló Horváth Csabának „volt egy jó híre”. Namost, Budapest elvesztette a lehetőséget, hogy ingyenessé tegye a tömegközlekedést, ugyanis az első egy volt szovjet tagköztársaság lesz: az észtországi Tallinban január 1-jétől nem kell jegyet venni a városi közlekedést használóknak.

Próbán a Velaro UK

A Siemens Wegberg-Wildenrathban lévő tesztközpontjába érkezett az első Velaro UK, az Eurostar vonatok új generációjának képviselője.

Budapesti villamosnap negyedszer

Idén negyedik alkalommal várják a közlekedésbarátokat, különösen a villamosok szerelmeseit a 41-es villamos külső végállomására, Kamaraerdőbe az immáron hagyományos Kamaraerdei Villamosnapra. Nézzük, mivel várja az érdeklődőket a fővárosi „Tramwaytag”!

A Stadler 3,5 milliárdért fejleszt Szolnokon

A Stadler Rail Csoport 3,5 milliárd forintos beruházással teljesítménynövelő, valamint egy új tevékenységet meghonosító fejlesztést valósít meg szolnoki gyárában – jelentette be a svájci központú vasútijármű-gyártó csoport ügyvezető alelnöke szerdán az alapkő-letételi ünnepségen a helyszínen.

Vonaton csak pótdíjjal

November 15-én megszűnik a pótdíjmentes jegyvásárlási lehetőség a svéd vonatokon. Az SJ járatain ugyan lehet a jövőben is jegyet venni, de azt csak borsos árú pótdíj felszámítása mellett tehetjük meg.

2012. 09. 26.

Órát lopott az Apple?

Különös módon találkozott legutóbb az IT és a vasúti szektor. Ugyanis felmerült, hogy az Apple az új operációs rendszeréhez jogosulatlanul használta fel a svájci vasút, az SBB órájának formatervét. A legendás óra formája ugyanis az SBB bejegyzett védjegye, azt engedély nélkül senki sem használhatja fel.

MÁV-GYSEV közös motorvonat-tender

Közös tender keretében vásárolna újabb motorvonatokat a MÁV és a GYSEV. A két cég vezetőjeként is működő Dávid Ilona ezt egy minap rendezett konferencián jelentette be. A beszerzést persze jobbára az EU állná.

Idén is emelnek

Ismét emelkednek a vasúti tarifák. A menetrendváltáshoz igazodva, átlagosan 2,8 százalékkal emelkednek a vasúti menetjegyek árai. Ez pedig további bevételnövekedést hozhat a DB AG-nak.

2012. 09. 25.

Két mozdony, öt kocsi

Igen jó volt az egy tonna vontatott elegysúlyra jutó teljesítmény szeptember 23-án, vasárnap reggel a Bukarestből Bécsbe érkező Dacia nemzetközi gyorsvonat esetében. A neves román gyorsra ugyanis két Teknőt is delegált a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.

2012. 09. 24.

Innotrans 2012 – Dízelkörkép: Last Mile, Multi-engine és egyéb úri huncutságok

Az InnoTrans dízelmozdonyait bemutató mai írásunkban jobban körüljárjuk a Last Mile koncepciót és a többmotoros dízelmozdonyokat, valamint bemutatjuk a Vossloh és az Alstom variálható erőforrású tolatómozdonyait. De vajon szabadalmaztatta anno a MÁV a Last Mile Szilit?

2012. 09. 22.

Autómentes múltidézés

Öt esztendővel ezelőtt rendezték meg a főváros XVII. kerületében az első autómentes napot. 2007. szeptember 22-én lezárták a Ferihegyi út egy szakaszát, ahol a színpadon együttesek váltották egymást, a sátrakban pedig számos a közlekedéshez kapcsolódó szervezet mutatta meg magát. Eközben pedig a rákoshegyi vasútállomáson is érdekes dolgokat láthattunk. Induljon hát a múltidézés!

Innotrans 2012 – Újdonságok hegyekben

Tegnap este bezárta kapuit a berlini InnoTrans szakmai része, holnaptól ugyanis már a nagyközönség veheti szemügyre a szabadtéren kiállított járműveket. Az utolsó napok sem teltek unalmasan, további újdonságokról és érdekességekről szóló összefoglalónkat olvashatják az alábbiakban.

2012. 09. 21.

InnoTrans 2012 – Jön az IC+!

Sokat és sokszor írtunk már a MÁV-GÉPÉSZET IC+-projektjéről. Bár a kocsiról még csak makettet és videóanimációt láthattunk, a fejlesztők szándékai komolyak: teljes járműcsaládot fejlesztenek, beleértve az ingavonati közlekedésre alkalmas vezérlőkocsit is.

Magyar útra magyar buszt?

A magyar buszgyártók csak nem tudnak megnyugodni. A budapesti autóbusz-üzemeltetési modell első, új buszokra vonatkozó tenderében a szolgáltatók Európában, sőt, a világon is népszerű és bevált típust választottak a referencia nélküli, csak prototípusként létező járművek helyett. És ez szerintük baj. Valóban az?

2012. 09. 20.

InnoTrans 2012 – Új trónkövetelők

A RegionalBahn kibővült csapata ismét Berlinből jelentkezik. Komoly újdonság, hogy lengyel motorvonatokat vehet a DB Regio, valamint a GE belép az európai ETCS vonatbefolyásoló berendezések piacára TEMPO fantázianevű rendszerével. Előkerült a Siemens Avenio villamosának életnagyságú modellje is, a lengyel ZNLE pedig ismét magasra tette a mércét. Kattintsanak a részletekért!

2012. 09. 18.

InnoTrans 2012 – Az utolsó mérföldek

A 2012-es InnoTrans talán legnagyobb durranásai közé tartoznak a „Last Mile” mozdonyok. A dízel segédhajtással szerelt modellekkel a Bombardier és a Siemens is megjelent. Utóbbi azonban bő egy évet késett, hiszen a kanadai-német gyártó már 2011-ben bemutatta az új generációs TRAXX-okat. Gyorsjelentés az InnoTrans első napjáról.

Vasút-teszt Ausztriában – elégedettek az utasok?

A Verkehrsclub Österreich (VCÖ) ismét felmérte az utasok elégedettségét az osztrák vasúttal. A kérdések a vasúti utazás számos területére irányultak, a járatok tisztaságától és pontosságától az állomások állapotán át az utasok jövőbeni óhajaival bezárólag. A 15180 válaszolón alapuló vizsgálat eredményeit mutatjuk be mai posztunkban.

Különleges könyvesbolt

Németországban nagy népszerűségnek örvend a vasút és van kultúrája és bőséges irodalma a vasúti közlekedés történetének. Sőt, egy magára valamit is adó városban legalább egy, a témával foglalkozó könyvesbolt is akad.

2012. 09. 17.

InnoTrans 2012 – Előhang

Hamarosan kezdődik a vaskerekes szakma legfontosabb kiállítása, az InnoTrans. A 2012-as szakmai mustra számos újdonsággal kecsegtet. Ám egy nappal a kezdés előtt még csendes volt a berlini Messegelände környéke.

A MÁV új emblémája

Az elmúlt években az európai vasutak korszerű, új cégemblémákat vezettek be. Ezek kialakításánál az volt a követelmény, hogy messziről, még haladó járműveken is jól felismerhetők legyenek. A MÁV járművein az eddig használt cégjel, az UIC által megkövetelt négyszögbe elhelyezve nem felelt meg ennek a követelménynek, mert azt csak közelről, álló helyzetben lehetett felismerni.

2012. 09. 16.

Tramwaytag 2012 – buszgarázsban, de mégsem villamosok nélkül

Ha szeptember és Bécs, akkor Tramwaytag. Idén ugyan a Spetterbrücke buszgarázs volt a helyszín, azonban a villamosbarátok sem maradtak járművek nélkül - minden eddiginél komolyabb ráhordójáratot szerveztek a piros járgányokkal. Kattintsanak képriportunkért!

2012. 09. 15.

Villamosnap a buszgarázsban

A történelem ismétli önmagát. E régi igazság bizonyosodik be ismét, ugyanis e sorok megjelenésekor javában tart már a bécsi Spetterbrücke autóbuszgarázsban az idei Tramwaytag. A Wiener Linien nyílt napját érdekes módon, pont öt esztendővel ezelőtt ugyancsak egy buszgarázsban rendezték: az akkor frissen átadott leopoldaui létesítménybe várták az érdeklődőket.

2012. 09. 14.

Egykor volt: InnoTrans 2002

A vasúti szakma fontos eseményévé nőtte ki magát az 1996-ban először megrendezésre kerül InnoTrans. A kétévente megrendezett szakmai vásár legnagyobb látványosságai maguk a járművek. Érdekes megnézni a tíz esztendővel ezelőtti újdonságokat – ezek bizony mára már a mindennapjaink részévé váltak. A 2002-es szakvásáron jártunk.

Szolgálati közlemény

A RegionalBahn mindig is fontosnak tartotta, hogy naprakészen informálja olvasóit a közlekedés történéseiről. Ezúttal is így teszünk, ezért teszünk. Mivel azonban egyszerre két helyen nem lehetünk, így jelezzünk olvasóinknak: az elkövetkező mintegy másfél hét során a RegionalBahn lapjai nem a megszokott rend szerint frissülnek majd – de a friss írások természetesen nem maradnak el. Tartsanak velünk továbbra is!

A RegionalBahn csapata

2012. 09. 13.

Versenyre kelnek a ČD-vel

Bizony, főhet a feje a cseh vasútnak a menetrendváltás miatt. Több magánszolgáltató is elindítja vonatait december 9-étől. Az egyik a LEO Express, amely komfortos FLIRT-jeivel próbálja meg átcsábítani az utasokat az állami vasúttársaságtól – de a DB AG is megjelenik, mint vetélytárs, igaz, egyik leányvállalatán, az Arriván keresztül.

Eladó tolatók

Szabadulnak a belga vasút az alig évtizede beszerzett tolatómozdonyaitól. A 77-es sorozatú gépeket az SNCB/NMBS pénzügyi nehézségei miatt bocsátaná áruba. A sorozat gépei alig több mint egy évtizedig szolgáltak a belga vasútnál.

2012. 09. 12.

Új kocsik a MüNüEx-re

Miután a DB Regio nyerte el a BEG üzemeltetési pályázatán a Nürnberg–Ingolstadt viszonylatú, a nagysebességű pályán közlekedő RE-vonatok közlekedtetésének jogát, a vasúttársaság járműbeszerzési tendert írt ki a München-Nürnberg-Express új járműveire. Így tehát a most közlekedő jellegzetes vonatok napjai megszámláltattak – de azt még nem tudni, hogy mikor állnak forgalomba az új szerelvények.

80 év drót alatt

Nyolcvan esztendővel ezelőtt a magyar vasúttörténet egy új fejezete nyílt meg, amennyiben elindult a menetrend szerinti villamosmozdonyos forgalom a hegyeshalmi vonalon.

Grazba mennek a ČD-Railjetek

Az már biztos, hogy a cseh vasút vesz Railjet-vonatokat. Az is biztos, hogy – ha már Hamburg nem jött össze – Prágából Graz felé járnának, karöltve az ÖBB-vel. A két vasút között megszületett megállapodás a még nyitott kérdésekre is választ ad.

2012. 09. 11.

A múlt árnyai – újra káosz a vágányzári módosítások körül

Nemrégiben foglalkoztunk a bombamentesítés miatt elrendelt komoly horderejű 100-as vonali vágányzár meghosszabításának hiányos kommunikációjával. Most itt a következő gyöngyszem, ezúttal a 120-as vonalról! Tényleg létezhet két, egy időben érvényben lévő vágányzári hirdetmény eltérő tartalommal?

Ingyenes lesz a tömegközlekedés Halléban

Idén áprilisban Lipcsében lehetett a forgalmi engedélyek felmutatásával ingyen utazni a tömegközlekedési eszközökön. Most Halle is hasonlót lépésre szánta el magát: az Európai Mobilitási Hét idején, szeptember 17. és 23. között a városi közlekedési cég, a HAVAG ingyenéssé teszi a járatait. De vajon mindenki számára adott lesz a lehetőség?

Száz éves a nagydízel

Kerek egy évszázada mutatták be az első nagy dízelmozdonyt. A „Diesel-Sulzer-Klose-Thermolokomotive” 1912. szeptember 11-én készült el a svájci Sulzer és a német Borsig kooperációjában a berlini Borsig-gyárban.

Villanybusz Bécsben

A felsővezetékről akár azt is gondolhatnánk, hogy a trolibuszok tértek vissza az osztrák fővárosba. Nem egészen erről van szó, hanem arról, hogy a belvárosi minibuszos vonalak új járműveket kapnak. A korábbi belsőégésű motorokkal hajtott kocsik helyett tisztán villamos üzemű kocsik veszik át az uralmat a 2A és a 3A viszonylaton.

2012. 09. 10.

Programsorozat a 125 éves budapesti villamos és HÉV ünnepe alkalmából

Három hónapos programsorozat indul szeptemberben Budapesten a fővárosi villamos és HÉV fennállásának 125. évfordulóján – jelentette be Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester hétfőn Budapesten.

Újrahangolás

Aki járt már Bécsben és utazott netán a Wiener Linien járművein, annak biztosan ismerős a hang. Egy idő után pedig az ember csak elkezd érdeklődni a hang eredete iránt is. Sokféle hiedelemmel ellentétben Bécsben nem gép, hanem egy ember mondta fel a megállók neveit. Az úr neve Franz Kaida.

Nem kell a compilance

Nemrégiben hozták létre, de máris megszüntetik a MÁV Zrt. Compilance osztályát. Az osztály tízmilliókat spórolt meg az állami vasúttársaságnak a kétes ügyek feltérképezésével, az új vezetés azonban hallani sem akar a közbeszerzések körül szaglászó társaságról. Inkább megszüntették ezt a szervezeti egységet.

Öreg kocsira típusoznak

Bár már alig van forgalomban, mégis szükség van rájuk: a müncheni P-Wagenekről van szó. Az MVG Variobahnjai ideiglenes engedéllyel bírnak jelenleg – ezért többféle menetrendi koncepcióra készül az új menetrendi évadra a cég –, így mindenképpen szükség van az öreg villamosok szolgálataira.

2012. 09. 09.

Így tolja a GYSEV

Elkészült a GYSEV első vezérlőkocsija. Az ÖBB-től használtan vásárolt járművek első példánya már Sopronban pihen. Új pályaszám, új színterv és az osztrákoknál megszokott belső jellemzi a kocsikat.

2012. 09. 08.

Suttogó tehervonatok

2012. szeptember 7-től egy héten át közlekedik a MÁV hálózatán az EuropeTrain elnevezésű, UIC-védnökség alatt álló tehervonat, melynek kocsijai kísérleti féktuskókkal vannak felszerelve. A MÁV-csoport és a Rail Cargo Hungaria szakemberei a közlekedés során fellépő zajterhelés mérséklésének lehetőségeit vizsgálják, mégpedig „éles” helyzetben, forgalmi körülmények között.

2012. 09. 07.

Forgalomban az Alstom-metró

Tarlós István, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen átadta az utasoknak az első, az utasforgalomban is résztvevő Alstom Metropolis szerelvényt. Hosszú idő után immáron bárki utazhat a vonattal.

TEE Rheingold – mozdony nélkül

A hétvégén ismét útnak indul az év végén ebben a formában biztosan megszűnő TEE Rheingold. A híres német nosztalgiavonat ezúttal Ausztriába látogat – de a megszokott mozdonya nélkül. Jelenleg csak egy hadrafogható 103-as, de az sem közlekedhet...

Menetrendváltás Münchenben

A december 9-i menetrendváltás nem csak a nagyvasúton hoz újdonságokat, hanem hagyományosan ilyenkor lép életbe a városi közlekedésben is az új menetrend, hiszen igazodni kell a vasúthoz. Persze, Németországban járunk, hiszen itthon ilyen kapcsolat nincs a városi és a nagyvasúti menetrendek között. Münchenben is készülnek a menetrendváltásra, ami azonban nem lesz könnyű, hiszen több villamos bevethetősége is kérdéses.

Több helyet a villamosban!

Az utasok nyomásának engedve átalakítja a Wiener Linien az alacsonypadlós villamosok belsejét. Egyelőre kísérletképpen egy viszonylat egy kocsijában hajtották végre a változtatásokat, de ha beválik az ötlet, valamennyi ULF sorra kerül majd.

2012. 09. 06.

Hét hónapos vágányzár

Hónapokig tartó pályafelújítási munkákba kezdett a Deutsche Bahn AG a Berlin és Rostock közötti vasútvonalon. Hét hónapon keresztül újítják fel „tetőtől talpig” az NDK idején talán legfontosabbnak számító vasútvonalat. A jelentősége azóta kissé megkopott, de a vasútvonalra azért ráfért a felújítás.

Megszépült állomás

Lassan méltán kezdjük azt gondolni, hogy annak, amit leírunk, annak van hatása. De azért ne szálljon a fejünkbe a dicsőség! Talán olvasóink is emlékeznek: a főváros XVII. kerületében lévő Rákoshegy állomás állapotával már több alkalommal is foglalkoztunk. Most jó hírt közölhetünk: a balkáni életérzést – egyelőre – hiába keressük a vasbeton perontető alatt az újszászi fővonalon.

2012. 09. 05.

Új kézben a balatonfenyvesi kisvasút

Átvette a balatonfenyvesi kisvasutat teljes eszközállományával és valamennyi dolgozójával a MÁV-Start szeptember 1-jétől a MÁV-tól, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta a térségi vasúti személyszállítási tevékenység végzésére szóló működési engedélyt az új tulajdonosnak – tájékoztatta a MÁV-Start Zrt. szerdán az MTI-t.

Távolsági TRAXX

Elkészült az első, a DB Fernverkehr számára rendelt TRAXX P160AC2-es mozdonyt. A gépet a kasseli gyár előtt kapták lencsevégre. A mozdony a regionális forgalomból már ismert emeletes kocsikkal (igaz, a belső terüket némileg a távolsági forgalomhoz igazítják) állnak majd forgalomba a 2013 decemberében életbe lépő menetrendben. A gép pályaszáma: 146 552 lesz.
(a kép forrása: Verkeherswelten.eu)

RegionalBahn információk

Pótjegy újratöltve – de mire jó ez így?

Amint július végén hírül adtuk, Szeptember elsejétől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése szerint módosul a személyszállítási díjszabás, a vasutat helyzetbe hozni kívánó módosítás pedig minőségi felárat vezet be egyes buszjáratokon is. De mi is változik valójában?

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.