2013. 02. 28.

Elmarasztalták Magyarországot a vasúti közlekedéssel kapcsolatos vitában

Magyarország nem teljesítette a vasúti közlekedés területén az uniós jogból fakadó kötelezettségeit – állapította meg csütörtökön kihirdetett ítéletében az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága.

Vasútfotós útvesztők – I. rész: szabályozás sok kérdőjellel

Újra és újra előkerül a vonatfotózás szabályozása, mint vitás terület, illetve a feszültség állandó forrása vasutasok és vasútbarátok között. Most induló cikksorozatunk első részében a MÁV Zrt. érvényes vasútfotózási szabályozását vizsgáljuk gyakorlati szempontból. A folytatásban jogi szemszögből is górcső alá vesszük a terjedelmes dokumentumot, majd betekintést nyújtunk más országok megoldásaiba, végül javaslatot teszünk a hazai vasútfotósok számára követendő magatartás irányelveire is. Elöljáróban egy jó hír: a hazai, életszerűtlen szabályozás felülvizsgálata folyamatban van – cikksorozatunk ehhez a folyamathoz is katalizátorként kíván szolgálni.

Magyar busszal gazdagodott az OMSI

A szépszámú Ikarus buszok után egy sokakat megosztó, de országszerte ismert gyártóval gyarapodott az OMSI, a Credo városi buszával, a BC11-el.

2013. 02. 27.

Nyert a Stadler

Eredményes lett a MÁV-START és a GYSEV motorvonat-tendere. A közös közbeszerzési eljárásra egyedül a Stadler Rail adott le érvényes pályázatot, így a svájci cég lett a nyertes is, ők szállíthatják a 42+6 darab motorvonatot.

Jöhet a V0

A kormány döntött a Budapestet elkerülő, úgynevezett „V0-ás” tehervasúti körgyűrű megépítéséről – mondta Szijjártó Péter külkapcsolatokért felelős államtitkár szerdán a kormányszóvivői sajtótájékoztatón. Budapestet elkerülő, „V0-ás” vasúti körgyűrű a magyarországi közlekedéslogisztika egyik fontos kitörési pontja - közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) az MTI érdeklődésére szerdán. Az MLSZKSZ kezdeményezte a V0 körgyűrű megépítését, koordinálta az arról szóló megvalósíthatósági tanulmány elkészítését. A Fidesz szerint munkahelyeket és versenyképességet hoz Közép-Magyarországnak a Tatabánya és Cegléd között megépülő tehervasút – erről Manninger Jenő, fideszes országgyűlési képviselő írt szerdai közleményében.

Lengyel vonalbezárások a láthatáron

Újabb komoly vonalbezárásokra készül a hírek szerint a lengyel pályavasút, a PKP PLK. Nem előzmény nélküli a mostani vágás, a lengyel hálózat a kilencvenes években már átesett egy drasztikus vonalbezárási hullámon, illetve azzal párhuzamosan a személyszállítási teljesítmény jelentős csökkentésén. Most előzetes hatástanulmányokra építve a három korábban javasolt változat közül a legenyhébb valósul meg, mely 2000 kilométernyi vonal fenntartásból való kivonását jelenti.

Megint emelnek

Július 1-jétől ismét drágulhat a berlini tömegközlekedés a közlekedési szövetség, a VBB felügyelőbizottsága előtt fekvő tervek szerint. A vonaljegy és a napijegy húsz-húsz centtel, a havibérlet zónától függően 1-2 euróval drágul majd.

2013. 02. 26.

Jönnek az újabb FLIRT-ek

További tizenhat FLIRT-motorvonatot gyárthat a Stadler Rail. No, nem a magyaroknak, erről még nincs szó, hanem a norvégoknak. Az NSB és a Stadler Rail február 26-án állapodott meg minderről.

Jönnek a villanybuszok

A berlini BVG már korábban is élen járt az környezetbarát közlekedési megoldások tekintetében. Jó ideje próbálkoznak hidrogén-hajtású busszal, de teszteltek akkumulátoros és gázhajtású kocsikat is. Most egy újabb megoldással kísérleteznek: megállókban magukat feltöltő villanybuszok jöhetnek.

Jóképű az új metró

Még nem is létezik, máris bezsebelt egy kitüntetést az új müncheni metró. A Siemens gondozásában épülő C2-es sorozat máris magáénak tudhatja a „Universal Design Award 2013” nevű díjat.

2013. 02. 25.

Perel a DB

Túl könnyű és nem strapabíró tengelyek, gyenge fékek, szállítási késedelem. A DB AG a hírek szerint két eljárást is indított a Bombardier ellen, mondván a regionális forgalomban és a gyorsvasúti járatokon használt motorvonatok nem felelnek meg a velük szemben támasztott igényeknek.

Újra lesz IC Graz és Linz között

Ismét lesz közvetlen vasúti kapcsolat Graz és Linz között. Az ÖBB 2010-ben szüntette meg a két város közötti közvetlen vasúti kapcsolatot – az utasok és a térségben élők nagy bánatára. A decemberi menetrendváltástól napi két pár vonatot indít az osztrák vasút.

2013. 02. 24.

Vasárnapi videóajánló – VIII. rész: a Rock Island Railroad

Vasárnapi sorozatunk most következő részében a Nagy Vízen túlra evezünk, és megkezdjük mozgóképes utazásunkat az észak-amerikai vasutak sokszínű világában. Az Egyesült Államok vasútjai számára a 20. század második fele drámai változásokat hozott: gyakorlatilag megszűnt a távolsági személyszállítás a vasúton, és a teherszállítási piac is komolyan átrendeződött. Egyre nagyobb méretű vasúttársaságok fuzionáltak, közben egészen komoly forgalmú vasutak is olykor nyomtalanul tűntek el. Mai témánk a teljesen megszűnt vasúttársaságok közül az egyik legnagyobb – ismerkedjenek meg a Chicago, Rock Island & Pacific utolsó évtizedeivel!

2013. 02. 23.

Vasúti fékezés XXII. – A pótfékszelepek

Sorozatunk előző részében a Knorr legelterjedtebb, Magyarországon is széles körben használt fékezőszelepeit vizsgáltuk meg, ezúttal pedig azokkal a fékezőszelepekkel ismerkedünk meg, melyek a vontatójárművek nem önműködő, nem átmenő fékjének működtetésére szolgálnak (pótfékszelepek).

2013. 02. 22.

A kormány jóváhagyta a motorvonatok beszerzésének támogatását

A kormány jóváhagyta a MÁV-START és a GYSEV részére a villamos motorvonatok beszerzésének támogatását és kiemelt projektként kezelését.

Átdolgozzák a Variobahnokat

Az új potsdami villamosokkal sok a gond. A Stadler-féle Variobahnok bizony gyermekbetegségekkel küzdenek. Korábban a kocsi futóműve volt túlságosan zajos (mint Grazban), de a kapaszkodók elrendezése sem tetszett az utasoknak. Most egy újabb bakira derült fény a sajtóhírek szerint: a kocsik csatlását kell átalakítani.

Az EU vizsgálódik, Grube menne

Az Európai Unió különálló, független pályavasutat szeretne, de a szövetségi kormányzat nincs éppen ezen a véleményen. Viszont ha engednek a brüsszeli nyomásnak, akkor távozik a DB AG első embere. Vagy mégsem?

2013. 02. 21.

Szabadulnak a Desiróktól

Szabadulna a Desiro ML motorvonataitól a belga vasút és felbontaná a Siemensszel kötött szerződést. Túl sok a gond a motorvonatokkal.

Munkában egy újabb 103-as

A müncheni 103-as után a frankfurti illetőségű mozdony is csatasorba állt. A kultikus masina azonban nem (csak) nosztalgiavonatokat húz, hanem menetrend szerinti szerelvények élére is felkerül.

2013. 02. 20.

Évi rendes sztrájkveszély

Tavaly február 18-án sztrájkoltak a BVG munkatársai. Idén is könnyen lehet, hogy munkabeszüntetésre kerül sor alig több, mint egy hónap múlva: ha addig nem jutnak dűlőre, akkor március 19-én sztrájkba lépnek a BVG-s alkalmazottak, akik többek között az idősebb munkavállalók számára kevésbé stresszes munkát, illetve a fiatalok határozatlan idejű munkaszerződését követelik.

Megújul a BPO 103

Eredeti állapotára újíthatja fel a BKV Budapest egyik legrégebbi, 33 éves Ikarus 260-as autóbuszát, amelyet nosztalgiajárműként a Mobilitási héten és a 150 új Mercedes Citaro Budapestre érkezésekor is kiállítanának a tervek szerint.

Francia evolúció: TGV, diszkont TGV, fapados TGV

Áprilisban indul a francia államvasút, az SNCF Ouigo fantázianévre keresztelt fapados TGV-szolgáltatása, egyelőre igen korlátozott számú viszonylaton és menetrenddel. Újdonság, ami mégsem teljesen az – a „low cost TGV” után jön az „ultra low cost TGV”? Mennyivel tud többet, azaz olcsóbbat az Ouigo, mint az eddig is sávos árazású TGV-járatok? Kell-e az iDTGV mellé újabb olcsó TGV? Kattintsanak a részletekért!

2013. 02. 19.

Megszerezte az Alstom a típusengedélyt a 4-es metró szerelvényeire

Megszerezte a végleges típusengedélyt a francia Alstom a 4-es metróvonalra szánt, Metropolis típusú szerelvényeire a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól – közölte a gyártó és a Főpolgármesteri Hivatal kedden az MTI-vel.

Közeleg a nagy visszatérés?

Közel tíz esztendeje, 2004. december 3-án búcsúzott az utolsó, menetrend szerinti forgalomban közlekedő 420-as sorozatú motorvonat a müncheni S-Bahn-hálózattól. Azóta csak és kizárólag a korszerű(bb) 423-asok szállítják az utasokat. Most azonban úgy néz ki, visszatérhetnek a szerelvények az „őshazájukba”, a bajor fővárosba.

Siklás St. Pöltenben

Kisiklott egy vonat St. Pöltenben kedden reggel. A baleset miatt a Westbahnon 20-30 perces késésekkel közlekednek a vonatok. Az ÖBB közlése szerint egy „üzemzavar miatt” a környékén 08:50-ig csak korlátozottan tudták lebonyolítani a forgalmat.

Kisiklott a 41-es villamos

Műszaki okok miatt pótlóbuszok szállítják az utasokat a 41-es villamos helyett a Kamaraerdei Ifjúsági Park és Kelenvölgy megálló között – tájékoztatta a BKV fődiszpécsere az MTI-t kedd délelőtt.

Nem könnyű ingyenesen tömegközlekedni

Ugye mindenki emlékszik még az MSZP főpolgármester-jelöltjének, Horváth Csabának „jó hírére?” A talliniak – mint azt korábban írtuk – megvalósították az ötletet, január 1-je óta ingyenes az észt fővárosban a tömegközlekedés – a helyieknek.

2013. 02. 18.

Üzemi szinten nyereséges volt tavaly a MÁV-csoport

Előzetes adatok alapján a MÁV-csoport 2012-ben 7 milliárd forint üzleti eredményt ért el – mondta a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese hétfőn Budapesten újságíróknak.

Berlinbe jönnek a lengyelek

Korábban már hírt adtunk arról, hogy 2014-től és 2015-től az ODEG vagy éppen a DB Regio helyett a NEB látja el a forgalmat egyes brandenburgi vasútvonalakon. A közlekedési szövetség a két megbízó tartomány nevében többek között azért választotta a Veolia-csoporthoz tartozó társaságot, mert új járműveket is ajánlottak.

Megkésett karácsony

Hosszú idő és majd' két hónapos várakozás után megjelentek a Zusi 2-höz készült új kiegészítők. Jelentősen kibővült pálya, új menetrendek és új járművek érkeztek a megszokott hibajavítások mellett. Nézzük hát a megkésett karácsonyi csomagok tartalmát!

2013. 02. 17.

Vasárnapi videóajánló – VII. rész: British Rail reklámok

Múlt heti ajánlónkban a Deutsche Bahn reklámfilmjeivel ismerkedtünk meg, ezúttal pedig három klasszikus British Rail reklámot mutatunk be. A sajátos angol humor és a művészi kompozíciók sem hiányozhatnak mai válogatásunkból: vasúti reklám versbe szedve, rendőrmozdony kapja el a gyorshajtó vonatot, és defektet kap a HST. De vajon hogyan győzi le Jackie Stewart-ot az egységsugarú vasúti utas?

2013. 02. 16.

Vasúti fékezés XXI. – A Knorr D-jelű fékezőszelepek

Az elmúlt hetekben tisztáztuk, hogy mi is az a fékezőszelep, milyen jellegzetes alkotórészei vannak, melyek azok az állások, amik a szelepek többségénél előfordulnak, valamint hogy mit jelent, ha a fékezőszelep nyomástartó.

2013. 02. 15.

Tehervonat siklott Bécs mellett

Kisiklott egy tehervonat Bécs mellett, Pottendorf-Landeggnél. A baleset miatt az Ebenfurth és Sopron felé közlekedő vonatok forgalmában fennakadások lehetnek.

Új villamosok jöhetnek Budapestre

Harminchét új villamosra vonatkozó ajánlatokat vár a Budapesti Közlekedési Központ. A járműbeszerzés mellett megújulhat a Hungária, a Száva és a Budafok kocsiszín is a következő évek során.

Vonatjegyárak Európában – lehet-e olcsóbb a drágább?

Nem egyszerű feladat az európai országok vonatjegyárait összehasonlítani, már csak a tengernyi különféle vonatnem, szolgáltatási szint és tarifarendszer okán sem. Egy brit oldal szerint azonban nem igaz a vád, hogy a szigetországban találjuk Európa legdrágább vonatjegyeit. Azt is sokat emlegetjük a hazai szolgáltatási színvonal védelmében, hogy itthon legalább olcsó a vonatjegy. De vajon mi az igazság?

Vágányzár bányaomlás miatt

Február 11-én délután különös dolog történt az angliai Doncaster közelében: egy vasútvonalat vakond módjára feltúrt egy szomszédos bánya meddőhányójából kiindult földcsuszamlás. A látványos képek bejárták a sajtót, ám a szenzáción túl jól mutatja a vidék egyik vasútvonalakra leselkedő veszélyét – a működő vagy felhagyott bányák miatt Yorkshire ezen része a mélyzöld angol táj alatt gyakorlatilag egy lyukas sajtra hasonlít. Képek és háttéranyag a kattintás után!

Új városi buszvonal Bécsben

Új városi autóbuszvonalat indítanak a nyáron Bécsben. A 61A jelzésű autóbuszok a nyártól Liesing vasútállomásától indulnak a WLB, a badeni HÉV Siebenhirten megállójához.

2013. 02. 14.

Csuklósokat vesznek

A berlini városi közlekedési tárasaság, a BVG a közelmúltban 140 autóbuszra vonatkozó tendert írt ki. A hírek szerint több érdeklődő is megvásárolta a pályázati csomagot, így komoly versenyre számíthatunk a német fővárosban.

Moszkvában nyert a Stadler

A Stadler Rail nyerte a moszkvai Aeroexpress-hálózat tenderét. A legfontosabb három moszvkai repülőteret, Vnukovót, Seremetyevót és Domogyedovót a belvárossal összekötő hálózaton 2016-ig állnak forgalomba a svájci gyártó emeletes motorvonatai.

2013. 02. 13.

Privatizálják a román vasúti áruszállítást

A bukaresti kormány elfogadta a román államvasutak áruszállító vállalata, a CFR Marfa privatizálási stratégiájáról szóló határozatot szerdai ülésén.

Tovább tart a vágányzár

A tervezettnél tovább tart a Berlin és Rostock közötti vasúti pályán bevezetett vágányzár, mert a munkák nem haladnak olyan ütemben, mint kellene. Szeptember óta tart a vágányzár a vonalon, eredetileg áprilisban már újra járniuk kellene volna a vonatoknak.

Gyorsvasúti pénzből fejleszthet a BVG

A berlini gyorsvasút a 2012-es évre vonatkozóan sem kapja meg a teljes költségtérítést, ami a közszolgáltatásokért járna. Rövidebb vonatok, kimaradó járatok, pontatlanul közlekedő szerelvények jellemezték a 2012-es esztendőt is a városvezetés szerint. A „büntetés” azonban a szektorban marad: a BVG fejlesztheti a szolgáltatások színvonalát.

2013. 02. 12.

A Ruhr-vidékre jönnek a britek

Részben brit tulajdonban álló konzorcium nyerte el a Ruhr-vidéki RE7-es és RB48-as viszonylatok üzemeltetését. A DB Regio 2015 decemberében búcsúzik, ekkor veszi át a National Express és az IntEgro Verkehr párosa a szolgáltatást a két vonalon.

Negyvenhárom millió utas Szlovákiában

2012-ben összesen 43 millió utas választotta a szlovák személyszállító vasúttársaság, a ZSSK szolgáltatásait. Északi szomszédaink komolyan fejlesztik – a lehetőségekhez képest persze – a személyszállító flottát is.

2013. 02. 11.

Zöld-sárga üzemnap a Kaltenleutgebnerbahn-on

A decemberi gőzüzemű különvonatok után február 10-én újra egész napos különvonat forgalom volt Bécs elveszőfélben lévő hegyvidéki szárnyvonalán, a Kaltenleutgebnerbahn-on. Ahogy ez korábban már több alkalommal előfordult, a GYSEV-től rendelték meg szolgáltatást, a zöld-sárgák pedig nem meglepő módon Ausztriában őshonos járművel, a 247 507 pályaszámú motorkocsival bonyolították le az üzemet. Vasútfotós szempontból igazi szenzáció, hogy a kevéske téli üzemnap közül a tegnapit pont havazás tette emlékezetesebbé – kattintsanak képriportunkért!

Összetört villamosok

Öt villamos sérült meg abban a balesetben, amely még február 6-áról 7-ére virradó éjjel történt Bécsben, a Wiener Linien Favoriten kocsiszínjében.

2013. 02. 10.

Vasárnapi videóajánló – VI. rész: Így hirdet a DB

Mai írásunkban kicsit elszakadunk sorozatunk eddigi helyszínétől, a Brit-szigetektől. A kontinensen folytatjuk a mozgóképes barangolást, egészen pontosan Németországban. Ott, ahol a hazaihoz képest jóval komolyabb kultúrája van a vasútnak és a vasúti utazásnak. No persze, tegyük hozzá azt is, hogy mindezt igen jól el is tudják adni az egykori Nyugat-Németország vasútja, a DB alkalmazásában álló marketinges szakemberek. Nem fizetett vasúti hirdetések következnek.

2013. 02. 09.

Vasúti fékezés XX. – A fékezőszelep-családok

Korábban már tisztáztuk, hogy egy elméleti fékezőszelep milyen alkotórészekből állhat, valamint hogy kezelése során milyen jellegzetes állásokkal találkozhatunk. Nyilvánvaló hogy nincs olyan fékezőszelep, melyben ezek közül mindegyik megvan, azonban mégis sokféle igénynek megfelelő fékezőszelep „válogatható össze” belőlük.

2013. 02. 08.

Network Rail: stratégiai tervek 2019-ig – III. rész

Sorozatunk első két részében a 2015-2019 közötti időszakra vonatkozó brit pályavasúti tervekkel ismerkedtünk meg áttekintés formájában, illetve a főbb hálózati mérőszámok tükrében. A most következő részben nagyító alá veszünk egy régiót, nevezetesen a legnagyobb átalakulás elé néző nyugat-angliai vonalcsoportot. A sorozaton végigvonuló fő üzenet itt is tetten érhető: a brithez hasonló, a köz számára is átlátható, nyilvános, kellően kimunkált és legfőképpen számonkérhető hosszú távú pályavasúti koncepcióra itthon is égető szükség lenne.

Visszatérnek a pótkocsis buszok

Pótkocsis buszok jelenhetnek meg a müncheni városi közlekedésben. A szinte reneszánszát élő „műfaj” előnye, hogy a csuklósokhoz képest valamelyest rugalmasabban tud igazodni a közlekedők igényéihez. De nem csak ilyen szerelvényeket, hanem hagyományos csuklósokat is vásárol a müncheni MVG. Tovább fiatalodik a bajor főváros buszparkja.

2013. 02. 07.

Jön az általános távolsági felár?

Az utóbbi időben mérsékelt optimizmus lett úrrá rajtunk, nem ok nélkül. A fecskésedő posta-Bhv-k mellett a sima távolsági flotta járművei közül is fiatalító kúrán esett át néhány kocsi, a friss hírek szerint pedig az érintett teljes sorozatok átesnek a minőségjavításon. Ebből a derült égből mára megjött a villámcsapás is: az egész rózsaszín történetben csak annyi hiba van, hogy a háttérben sima pénzbehajtás készül – a távolsági forgalomban általános felár bevezetésén munkálkodnak az érintettek.

Sok fecske jöhet még

A minap beszámoltunk már róla, hogy az „első fecskék” mellett másfajta „elsők” is megjelentek a magyar vasúton, az eddig elhanyagolt távolsági szegmens járműállományának tagjai is ráncfelvarráson estek át. A hírek szerint a decemberben bejelentett felújítási program keretében nem csak a posta-Bhv-flotta jelentős része, hanem a gyorsvonati kocsik komoly hányada is megújul. És ezzel még közel sincs vége a sornak!

Késnek a vonatok...

...amit persze megszokhattunk már, hiszen lesett pár centiméter, ilyenkor teljesen szokatlan formájú csapadék. A váci, hatvani és kunszentmiklósi vonalon is fennakadások vannak.

Északi vonatozás – HD minőségben

Teljesen legálisan és HD minőségben élvezhetjük a norvég vasútvonalak legszebbikét, a 2009-ben századik születésnapját ünneplő „Bergensbanen”, az Oslo és Bergen közötti vasútvonalat a norvég televízió jóvoltából.

2013. 02. 06.

Visszatérnek!

Elkészült a DB AG dessaui főműhelyében két legendás mozdony főjavítása. A gépek a DB Fernverkehr állományában szolgálnak tovább – ott, ahol egyikük már korábban is tette. Igen, a jellegzetes formájú 103-asokról van szó.

Zöld a villamos

Legalábbis Berlin mellett, Schöneichében biztosan. Január 1-je óta ugyanis a Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn GmbH megújuló erőforrásokból előállított villamosenergiát vásárol a villamosok áramellátásához.

2013. 02. 05.

Mint az új! – Megújuló személykocsik a MÁV-START-nál

A MÁV-START vezérigazgatója, Ungvári Csaba a tavalyi esztendő végén jelentette be a személykocsi-állomány átfogó felújítási programját, melynek első kézzelfogható jele a „hangulatjavító fecskék” megjelenése volt. Most azonban az elvi szempontokat tekintve komolyabb dobás zajlik, ugyanis a „mezei”, nem feláras távolsági flotta járművei is megfiatalodnak. Immár talán joggal remélhetjük: valami komoly változás kezdődött el a vasúttársaság háza táján.

„...és a tiéd”

Egyre több bevándorló él Ausztriában, azon belül is legfőképpen Bécsben. Sokukról elsőre talán nem mondja meg az ember, hogy nem osztrák vér csörgedezik az ereiben, míg másokról már az első szempillantással megállapítható, hogy nem helyiek. Az egyre komolyabb méreteket öltő idegengyűlölet és kirekesztés ellen hívja összefogásra a városlakókat a Wiener Linien saját reklámfelületein.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.